بازدید 6854
۱

شیوع بیماری کرونا به گردشگری کشور ضربه زد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به جایگاه صنعت گردشگری در ایران، گفت: شیوع ویروس کرونا به گردشگری کشور ضربه سنگینی وارد آورد.
کد خبر: ۹۹۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷ 26 August 2020

به گزارش ایرنا، «علی اصغر مونسان» شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به جایگاه صنعت گردشگری در کشور، افزود: این صنعت جایگاه خود را پیدا کرده بود که با شیوع کرونا دچار افت در این زمینه شدیم.

مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در دنیا یکی از صنایع پر رونق تا قبل از کرونا بود، اظهار کرد: روند رشد این صنعت نسبت به سایر بخش ها و صنایع بالاتر بود؛ گردشگری در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۱.۷ میلیارد دلار سهم جی دی پی را به خود اختصاص داد؛ لذا روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای را طی کردیم.

او با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی ما را به لحاظ سرعت رشد گردشگر خارجی در دنیا معرفی کرد، افزود: صنعت گردشگری در کشور جایگاه خود را پیدا کرده بود که با موضوع کرونا مواجه شدیم و این موضوع باعث افت شدید گردشگری در دنیا و به تبع آن در کشور ما شد؛ در سه ماهه سال نخست گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی داشتیم که امسال این تعداد به عدد ۷۴ نفر رسیده که تقریباً به صفر نزدیک شده است.

مونسان با اشاره به تبدیل سازمان میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه، اظهار کرد: این امر موجب شد تا این مجموعه در تصمیمات کشوری، در هیأت دولت و در نظام بودجه ریزی جایگاه بهتری پیدا کند اما بودجه ما ۵۰ درصد آخرین وزارتخانه، یعنی وزارت ورزش است.

وی بودجه کنونی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را متناسب با ظرفیت های کشور ندانست و گفت: نظام برنامه‌ریزی کشور باید گردشگری را در اولویت های خود قرار دهد زیرا ایران از ظرفیت های تاریخی و طبیعی بی نظیری برخوردار است، ظرفیت این صنعت به قدری است که با کمترین هزینه ها می توان در آن شغل ایجاد کرد.

مونسان با اشاره به ایجاد ۳۶۵ هزار شغل در حوزه گردشگری در دولت دوازدهم، گفت :حجم سرمایه‌گذاری برای ایجاد این مشاغل بسیار کم بوده و بیشتر افرادی که صاحب این مشاغل شده اند نیز از جوانان کشور بودند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها گردشگری را به عنوان یک میانبر توسعه می‌دانند، گفت: همچنان گردشگری در اولویت ما قرار ندارد در حالی که ایران در حوزه میراث فرهنگی در رتبه نهم جهانی در حوزه طبیعت گردی رتبه دهم قرار دارد.

به گفته مونسان، ایران ظرفیت های ذاتی برای توسعه گردشگری را داراست و اگر در صدر اولویت ها قرار بگیرد در مدتی کوتاه ارتقاء زیادی پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای ارزی حاصل از گردشگری به خزانه دولت واریز نمی شود، گفت: هم اکنون به دلیل نبود گردشگر خارجی و در نتیجه نبود ارز حاصل از حضور آنها با کاهش ارز در کشور مواجه شده ایم. زیرا بخشی از ارز در بازار ناشی از همان گردشگران خارجی در ایران بود که حالا به دلیل شیوع کرونا حضور ندارند.

مونسان گفت: کارشناسان اقتصادی توجهی به وجود این ارز در کشور نمی‌کردند، چون این ارز حاصل از گردشگر خارجی مانند نفت وارد خزانه کشور نمی شد که واضح باشد. ولی حالا نبود آنها قابل فهم است، شیوع کرونا اهمیت حضور گردشگر خارجی را بیش از بیش پبیش معلوم کرد.

وی درباره تبدیل سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه نیز گفت: پس از از این اتفاق تغییر خاصی در ساختار وزارتخانه بر اساس قوانین نیفتاد و این وزارتخانه عریض و طویل نشد.

مونسان اضافه کرد : موضوع نظارت نیز برای وزارتخانه تغییر نکرده، چون پیش از این نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظارت می کردند آنچه پس از تبدیل این سازمان به وزارتخانه اهمیت دارد ثبات مدیریتی این ارگان است.

وی افزود: از آسیب‌های ما در این حوزه حضور کوتاه مدیران در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، به طور میانگین سابقه مدیریت بر این سازمان حدود یک سال بود هم اکنون به دلیل جایگاه وزیر به ارتقاء وزارتخانه کمک زیادی می شود.

مونسان با اشاره به برآوردهای ناشی از خسارات آسیب های کرونا گفت: بر اساس برآوردها میزان خسارت تا آخر مرداد ماه ۱۲ هزار میلیارد تومان بود و بخش زیادی از افرادی که در این حوزه فعال بودند دچار خسارت و بیکاری شدند.

وی گفت: دولت برای جبران این خسارت بسته حمایتی در نظر گرفت. بسته اول حمایتی برای باز پرداخت وام ها ، مالیات و بیمه فرصت سه ماه تعیین شد. که مسکنی کوتاه مدت بود.

مونسان گفت: دولت برای همه مشاغلی که از کرونا آسیب دیده بودند بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفت که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن به بخش گردشگری اختصاص یافت. ولی تاکنون فقط ۱۷۵ میلیارد تومان در قالب وام به خسارت دیدگان ناشی از کرونا در بخش گردشگری پرداخت شده است.

وی افزود: به شدت نگران صنعت گردشگری هستیم در ابتدا امیدوار بودیم هر چه زودتر کرونا در ایران و سراسر جهان به پایان برسد ولی این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه با اشاره به انجام برخی سفرها در خردادماه جاری گفت: ورود گردشگران به تاسیسات گردشگری در خرداد ماه همچون نفس برای صاحبان این مشاغل بود.

مونسان گفت: در این مدت دو نوع سفر انجام می شود بخشی از مردم خودشان به سفر می روند و بخش دیگر در قالب تور گردشگری انجام می شود که با یکدیگر متفاوت است.

مونسان با بیان اینکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هیچگاه هتل‌ها را تعطیل نکرده است، گفت: همواره روابط تنگاتنگی میان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با وزارت بهداشت وجود داشته و شیوه نامه های سخت گیرانه بهداشتی با همفکری دو وزارتخانه تهیه و تدوین شده است که در تمام تاسیسات گردشگری به جد رعایت می شود.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، حجم زیاد سفر بدون قاعده برای وزارت بهداشت و کادر درمان کشور نگران کننده است اما سفرهایی که در قالب تور و با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی انجام می گیرد خطرناک نیست.

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از فرصت کنونی برای معرفی جاذبه های گردشگری در فضای مجازی استفاده کرده است، گفت: در پرتال جامع گردشگری به پنج زبان دنیا جاذبه های گردشگری و تاریخی ایران معرفی شد. اما واقعیت این است که بخش بزرگی از گردشگری مبتنی بر فضای حقیقی است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به گردشگری در کشور ترکیه گفت : صنعت گردشگری در اولویت‌های یک و دو اقتصاد ترکیه قرار دارد در حالی که در کشور ما اصلاً اینگونه نیست و باید به این موضوع توجه داشت.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا برنامه های مطلوبی برای توسعه گردشگری خارجی داشتیم که حتی با وقوع اتفاق های ناخوشایند در سال ۹۸ از آنها عبور کردیم اما وقوع کرونا برنامه ها را تغییر داد. هر زمان که وزارت بهداشت ایران مجوز ورود گردشگر خارجی را بدهد ادامه فعالیت می دهیم.

مونسان ادامه داد : در همه نمایشگاه های مهم گردشگری دنیا حضور داریم. در دو نمایشگاه اسپانیا و آلمان حضور خوب و پررنگی داشتیم و عمده بازاریابی گردشگری خارجی ما نیز در این دوره نمایشگاه اتفاق می افتد.

وی افزود: در ۱۵ نمایشگاه گردشگری دنیا در طی دو سال گذشته حضور داشتیم و بیست نمایشگاه هم برنامه ریزی شده بود اما با شروع کرونا مواجه شدیم اما واقعیت این است که برای حضور در نمایشگاه نیاز به اعتبار زیادی داریم تا هر چه بهتر بتوانیم در نمایشگاه‌های خارجی حضور بیشتری پیدا کنیم سهم بازار افزایش پیدا می کند.

مونسان با اشاره به اینکه ما با بخش هنر و صنعت سر و کار داریم و استادکارانی داریم که هنرمند هستند، افزود: حجم اشتغال در این بخش زیاد است ، در سامانه ما حدود ۴۸۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که حدود همین تعداد هم در سامانه وجود ندارد و لذا تعداد زیادی از افراد در این بخش فعالیت می کنند ۷۰ درصد فعالان این بخش خانم‌ها هستند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: وضعیت صنایع دستی تا قبل از کرونا خیلی خوب بود و حجم زیادی از فروش به حوزه گردشگری بر می گشت، وقتی گردشگری افت می‌کند، فروش صنایع دستی نیز کاهش می یابد ، سال گذشته بیش از ۴۴۰ هزار دلار صادرات صنایع دستی داشتیم.

وی گفت: پای صنایع دستی به سبد خانوار باز شده لذا طرح تجاری سازی را در صنایع دستی اجرا کردیم و بر روی بسته بندی و مارکتینگ کار کرده و تلاش کردیم تا صنایع دستی را به عنوان شی تزیینی نبینیم،‌بخش مهم کاربردی کردن صنایع دستی است.

مونسان ادامه داد: بخش فروشگاه صنایع دستی باید در هتل ها دیده شود، یک ترم جدیدی را در بوتیک هتل ها ایجاد کرده ایم که مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه خارجی بخش مهمی از بازاریابی است، گفت: در فضای مجازی سفارش می گیریم و از ایران برای کشورهای درخواست‌کننده ارسال می‌ کنیم، تلاش می‌کنیم تا در نمایشگاه های مهم صنایع دستی حضور پیدا کنیم، وضعیت فروش نمایشگاه های داخلی خوب است، نمایشگاه شهریور ماه محل فروش داخلی خوبی است ، اگر وزارت بهداشت تاییدیه بدهد این نمایشگاه را در شهریور برگزار می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این که حدود ۱۰۰ سایت تاریخی شناخته شده در کشور داریم و ۳۲ هزار اثر ثبت ملی و ۲۴ هزار اثر ثبت جهانی از مزایای این بخش است، گفت : کل بودجه ای که به این بخش اختصاص داده شد ۲۶۰ هزار میلیارد تومان است که برای نگهداری هر اثر ثبت جهانی فقط ۵ میلیون تومان می رسد که اصلا کافی نیست و درتلاشیم اعتبارات مردمی را برای این بخش جذب کنیم تا کنون ۲ هزار طرح مرمتی را با مشارکت مردم اجرا کرده ایم.
وی حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ساخت و تجهیز هتل های چهار و پنج ستاره را ۱۳۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پانصد طرح ساخت هتل ، هفت هزار موافقت اصولی و تجهیز بیش از ۲ هزار واحد بومگردی سهم بخش خصوصی در صنعت گردشگری است .
وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همچنین از اجرای طرح مناطق آزاد گردشگری خبر داد و گفت : براساس توافق های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه طرح مناطق آزاد گردشگری در سواحل زیبای مکران پس از تصویب در هیات دولت و مجلس اجرا خواهد شد .

مونسان در ادامه از همکاری خوب قوه قضاییه و نیروی انتظامی با یگان ویژه میراث فرهنگی خبر داد و افزود : کاوش بدون مجوز و حفاری غیر مجاز در ردیف جرم های امنیت ملی است و قوه قضاییه در رسیدگی به این پرونده ها بر اساس ابلاغیه ای که به سراسر کشور ارسال کرده با متخلفان بطور جدی برخورد می کند.
وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در ادامه اظهار داشت: در این دولت ۲ هزار و ۶۷۱ قلم شی تاریخی و همچنین لوح های ارزشمند دوره هخامنشی به کشور بازگردانده شد.
مونسان افزود : تمام میراث فرهنگی کشور در سامانه سازمان جهانی یونسکو ثبت شده و چنانچه هر شی مفقود و یا سرقت شود با همکاری پلیس بین الملل ردیابی و بازگردانده خواهد شد .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آخه قبلش توریستها دم مرز صف کشیده بودن.!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست