بازدید 9846

ماجرای جنجالی بازداشت یک شاهزاده سعودی

دو سازمان حقوق بشری شکایتی را درباره بازداشت خودسرانه یک شاهزاده سعودی به سازمان ملل ارائه کرده از جامعه بین‌الملل خواستار آزادی وی شدند.
کد خبر: ۹۹۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 25 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو سازمان حقوق بشری شکایتی را درباره بازداشت خودسرانه یک شاهزاده سعودی به سازمان ملل ارائه کرده و از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند او را آزاد کنند.

شاهزاده «سلمان بن عبدالعزیز» (37ساله) در ژانویه 2018 به‌همراه پدرش در کمپین سرکوب شاهزاده‌های سعودی کنار زده شد و این مسئله برای حامیانش مطرح شد که چرا این شاهزاده سعودی که چالشی جدی برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی نیست، مورد هدف قرار گرفته است.

سلمان بن عبدالعزیز فارغ التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه و مسلط به چند زبان زنده دنیا است. وی هیچ جاه‌طلبی سیاسی نداشت و به تأمین بودجه برای توسعه در کشورهای فقیر شناخته شده بود.

این شکایت از سوی سازمان حقوق بشری «منا» مستقر در ژنو و سازمان «القسط» مستقر در لندن در پی شکایت حقوقی «سعد الجبری» یکی از مقام‌های سابق و ارشد اطلاعاتی عربستان که محمد بن سلمان را به تلاش در ترورش متهم کرده است، به سازمان ملل ارائه شد.

این شاهزاده سعودی حدود یک سال در زندان «الحائر» در نزدیکی ریاض نگهداری می‌شد و در ماه گذشته به یک بازداشتگاه مخفی منتقل شد؛ اما دو ماه بعد و در پی درخواست‌های پارلمان اروپا برای آزادی وی به یک ویلا در پایتخت عربستان بازگردانده شد.

«اینس عثمان» مدیر سازمان حقوق بشری منا اعلام کرد که شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و پدرش مدت دو سال و نیم است که بدون اتهام در بازداشت هستند و بازداشت آنها بدون هیچ مبنای حقوقی صورت گرفته است.

پس از ارائه شکایت دو سازمان مذکور به سازمان ملل متحد، قرار است کارگروه سازمان ملل نظرات خود را در خصوص این پرونده در ماه‌های آتی اعلام کند.

دولت عربستان از نظر حقوقی ملزم به پاسخگویی به این شکایت نیست و این شکایت منجر به روشن شدن وضعیت بازداشت شاهزاده سعودی از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان می‌شود.

به‌گفته منابع، نکته جالب توجه این است که شاهزاده سعودی و پدرش تحت هیچ‌گونه بازجویی قرار نگرفته‌اند.

دو سازمان مذکور حقوق بشری اعلام کردند که بازداشت این شاهزاده خودسرانه بوده است. شاهزاده سلمان به‌همراه 11 شاهزاده سعودی دیگر دستگیر و در زندان الحائر بازداشت شد و محل نگهداری ده شاهزاده بازداشت‌شده دیگر نامشخص است.

سازمان حقوق بشری «القسط» که توسط یحیی اسیری، افسر سابق نیروی هوایی عربستان و یک فعال حقوق بشری تشکیل شده است، اعلام کرد که شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است.

سازمان القسط گزارش داد که پدر شاهزاده سلمان پس از یورش به خانه وی در ریاض دستگیر شد سپس شخصیت‌هایی در اروپا با هدف کمک به آزادی پسرش بازداشت شدند که میان آن‌ها یک وکیل فرانسوی ساکن پاریس بود.

این سازمان اعلام کرد که خانه پدر شاهزاده سلمان توسط نیروهای مسلح مورد حمله قرار گرفت که قبل از دستگیری وی دوربین‌های مداربسته را در منزلش دستکاری و تعدادی از دستگاه‌های ارتباطی را برای اتهام به ارتباط با طرف‌های خارجی مصادره کردند.

طبق گفته نزدیکان شاهزاده سلمان، دیدار این شاهزاده با «آدام شیف»، نماینده دموکرات آمریکا، منتقد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و حامی سرسخت شاهزاده سلمان قبل از انتخابات سال 2016 آمریکا احتمالاً دیوان پادشاهی را آزرده کرده است، با وجود این، دستیاران وی تأکید دارند که هیچ اتهام سیاسی برای وی ذکر نشده است.

تعدادی از نمایندگان اروپایی در سفر به ریاض در ماه فوریه گذشته لیستی را برای آزادی شاهزادگان دستگیرشده از جمله شاهزاده سلمان ارسال کردند.

اتحادیه اروپا براساس مکاتبات داخلی که از اواخر مارس گذشته آغاز شده است، این موضوع را با وزارت امور خارجه عربستان و کمیته حقوق بشر در عربستان در چندین نوبت بدون نتیجه مطرح کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر