بازدید 11615

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

هیات‌ها غالباً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت برگزار شدند و شیوه متفاوتی در برپایی عزادارای‌ها در این سال سخت در پیش گرفته شد که نشان می‌دهد، شور و شعور در این آیین عظیم با هم هم‌قافله شدند.
کد خبر: ۹۹۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 24 August 2020

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدندهیات‌های مذهبی و مجموعه عزاداران حسینی در محرم ۱۴۴۲ که با دشوارترین شرایط بهداشتی در سراسر جهان همراه شد، آزمون بزرگی پیش روی داشتند که اکنون با گذشت چندین بخش قابل توجهی از ایام دهه نخست محرم، می‌توان گفت شاهد عملکرد مدبرانه‌ای بودیم و هیاتی‌ها از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شیوع کرونا، هیات‌های مذهبی نیز برای حفظ سلامت هیاتی‌ها، این برنامه‌ها را تعطیل کردند و برای دوره‌ای شاهد برگزاری مراسم‌ مذهبی با حضور گسترده مومنین نبودیم. پس از آن، ابتکارعمل برگزاری رویدادها از جمله رویدادهای فرهنگی به صورت آنلاین مورد توجه هیاتی‌ها نیز قرار گرفت و اعیاد شعبانیه و اعیاد قربان و غدیر در قالب حسینیه‌های مجازی برپا شد و همان گونه که انتظار می‌رفت هیات‌های آنلاین در پلتفرم‌هایی برای محرم نیز فراهم شدند و بخش قابل توجهی از مردم از این طریق در مجالس امام حسین حضور دارند.

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

در عین حال ملاحظات بهداشتی که با توصیه اکید همه بزرگان از جمله مقام معظم رهبری و مراجع عظام مبنی بر اولویت بندی در اجرای مناسک مذهبی همراه شد، برگزاری هیات‌ها را در ایام محرم به عنوان بزرگ‌ترین و طولانی ترین عزاداری جهان تشیع با ملاحظات همراهی نمود که جزئیاتش در آستانه محرم از سوی متولیان امر تعیین و اعلام شد تا آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان با رعایت این ملاحظاتی برپا شود و در این زمینه متولیان امر تاکیدات ویژه بر ضرورت رعایت این ملاحظات داشتند.

با وجود همه این تاکیدات قابل تصور بود که دست‌کم گروهی قابل توجه بدون رعایت این ملاحظات به برپایی هیات‌های عزاداری بپردازند اما اکنون با گذر از بخش قابل توجهی از ایام ماه محرم و تصاویر ثبت شده از طیف وسیعی از هیات‌های مذهبی، می‌توان تاکید کرد که هیات‌ها غالباً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت برگزار شدند و شیوه متفاوتی در برپایی عزاداری‌ها در این سال سخت در پیش گرفته شد که نشان می‌دهد، شور و شعور در این آیین عظیم با هم هم‌قافله شدند.

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

بسیاری از هیات‌های مذهبی با حفظ فاصله گذاری در فضاهای باز و با جمعیتی کمتر از سال‌های پیشین برپا شد تا امکان اجرای پروتکل‌های بهداشتی فراهم باشد و در عین حال با اتکا به ابزارهای نوینی چون پخش زنده در اینستاگرام  و دیگر پلتفرم‌ها، امکان حضور دیگران در فضای هیات به ویژه امکان حضور پیرغلامان اهل بیت که ریسک ابتلا و فوت‌شان بر اثر کرونا بیشتر است، در حال و هوای هیات‌ها فراهم‌تر شد و به تعبیری می‌توان گفت وسعت هیات‌ها از دیوار حسینیه‌ها فراتر رفت و تمام خیابان‌ها و خانه‌ها را در برگرفت.

هیاتی‌ها از آزمون بزرگ تدبیر سربلند بیرون آمدند

از سویی دیگر برخی مداحان نظیر حاج محمود کریمی که در سال‌های پیشین هیات‌هایی با جمعیت چندده هزار نفر مستمع و عزادار در هر شب برپا می‌کردند، با توجه به آنکه امکان فاصله گذاری برای چنین جمعیتی به سادگی فراهم نبود، دست به ابتکارعمل‌هایی چون عزاداری‌هایی در قالب کوچه گردی زدند و بدین شکل عموم مردم عزادار را در کوی و برزن مهمان مجلس امام حسین (ع) کردند.

این اتفاق مهم نشان داد می‌توان در دشوارترین شرایط نیز با رعایت ملاحظات و تغییراتی، شعائر مذهبی را حفظ نمود. این انتظار و امید وجود دارد که ترتیبات کنونی در سایر ایام عزاداری به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی که اوج شور حسینی است نیز رعایت شود و عزاداری محرم با شکوه مثال زدنی به نقطه اوج خود برسد و مردم مومن و انقلابی ایران، این اتفاق تاریخی را فرجامی مثال زدنی ببخشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
این همه بزرگان دینی کشور تأکید می کنند که عزاداری هاتون باعث آزار و اذیت دیگران نشه ولی یکی از همسایه های منزل ما که خدا رو شکر 6-5 تا خونه فاصله داره از ما، از ساعت 5 بعدازظهر تا 11-10 شب انچنان صدای باندش رو بلند میکنه که تا 3 محله اونطرف تر همه رو کلافه می کنند. در حالی که هیچ مجلسی هم در کار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
عقده هاش رو‌اینطوری می ریزه بیرون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
اگر پارتی بود با 3 سوت ساکتش می کردند
20 روز دیگه معلوم میشه چه خبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
در خیلی از تصاویر تلویزیونی در انتهای صفوف منظم همه فشرده وبی نظم و بدون رعایت فاصله نشسته اند. دقت کنید حتما متوجه میشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
من تو این چند شب چند تا هیات مختلف رفتم، انصافا مسئولین هیات تلاش زیادی کرده اند تا پروتکلها رو رعایت کنند و افرادی هم که شرکت کرده بودند، نیز همین طور.
ولی متاسفانه این چیزهایی که من به عینه تو خیابونها می دیدم، نوجوانان و جوانانی بودند که بصورت گروهی و معمولا بدون ماسک در خیابانها پرسه می زدند و تردد بی مورد می کردند صرف وقت گذرانی
همین ها ممکن است موجب انتقال کرونا شوند و به اسم هیات و امام حسین و هیاتی ها تمام شود. در صورتی که هیاتی ها نگاهشان به رعایت پروتکلهای ستاد کرونا، بیشتر از اینکه بهداشتی باشد،شرعی است و خود را موطف به رعایت می دانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
یعنی واقعا کی از شمال بر می گردید دقیقا....
هنوز هیچی نشده قضاوت کردید؟ صبر کنید بعد از دهه محرم که تعداد بیماران و مرگ و میر مشخص شد بعد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
یا اینکه امثال شما از شمال برگشتند ...آن موقع مشخص میشه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
فقط لطفا بیماران حاصل از سفرهای این چند روز تعطیلی رو به مراسم عاشورا نچسبونید.
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
لطفا فقط بیماران حاصل از عزاداری را هم به سفر نچسبانید
نتیجه آزمون 3-4 هفته دیگ معلوم می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
سه چهر هفته دیگه هم معلوم بشه ، یه عده میان میگن امار دروغه!
زیاد هم باشه میگن بفرما نتیجه محرم!
آدم مریض رو نمیشه کاریش کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
به کوری چشم امثال شما مردم عزادار رعایت می کنند مگر اینکه آمار را شما به شمال رفته ها ببرید بالا....
این مداحه همونی نیست که چند سال میش میگفت من صد میلیارد بیشتر سرمایه ندارم؟
درود
سلام اصفهان من چند تا روضه دیدم که شلوغ بود و رعایت هم نمیشد. احسنت به اوایی که رعایت میکنند
این و نگید چی میخواهید بگید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
می گیم شما خودتو ناراحت نکن و عصبانی هم نشو. چون ربطی به تو نداره
نگران دوستانی هستم که ایام تعطیلات محرم رو میرن شمال عشق و حال
تابناک عزیز چون پای جناح در میان است هیاتی ها نمره قبولی گرفتند و دولت بیچاره در برگزاری کنکور هیاتی عمل کرد و رد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
ای به اصطلاح انسان ، عزاداری امام حسین علیه السلام چه ربطی به جناحبندی داره؟
بذار تاسوعا عاشورا تموم شه دو هفته بگذره بعد معلوم میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
در اینکه شکی نیست که ممکن است آمار را شما به شمال رفته ها ببرید بالا...
البته هنوز زوده چون محرم یعنی تاسوعا وعاشورا ولی بعضی مساجد که من رفتم با وجود جمعیت خیلی کم هیچپروتکلی رعایت نمیشد وبه اعتراض هم با تمسخر واینکه تو درکی از اییمه نداری جواب دادن
خیلی عالی به شما تبریک میگم واقعا پیشرفت بزرگی کردید.
فکر کنم خانه خودشان بنشینند و کتاب بخوانند بهتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
آره دوست عزیز شما بشنید تو خونه فقط فکر کنید ...
هنوز برای قضاوت زوده باید با آمار یک ماه بعد نظر داد
در کنکور ورودی شرکت کرده بودند ؟
چراالكي حرف ميزنيد. دسته هاي عزاداري دركرج كه ما ميبينيم وحشناك هستن و كمترين الزامات را رعايت نمي كنن . خدابخيركنه بعد ازمراسم را.
شب درازوقلندر بيار.
خیلی جالب است آقایان دعوت کردن از مردم برای مراسم محرم با رعایت اصول بهداشتی اما خودشان در مراسم آنلاین یا تلویزیونی هستند.
یک ماه بعد معلوم میشه
این کرونا باعث شد که یک سری آداب اشتباه بذاریم کنار یکیش استفاده از طبل و سنج تو عزاداری هااااا
وقتی یک همه گیری جهانی بسیار کشنده شکل گرفته بشینی تو خونت تا نه به خودت نه به اطرافیانت صدمه نزنی.

عربستان حج واجب به اون عظمت رو تعطیل کرد
رعایت پروتکل های بهداشتی در اردبیل، به عنوان شهری که پرشورترین عزاداری ها را در شبانه روز دهه محرم دارد، بینظیر و مثال زدنیست. واقعا میشه گفت اگه عقلانیتی هم هست نزد افراد مذهبی و حسینیان است. خیلی درسهای بزرگی از این محرم میشه گرفت.
ک سری به تکیه های مرکز و پایین تهران بزنید بعد برای خودتان نوشابه باز کنید. بله دسته هایی که دوربین های صدا و سیما از انها تصویر تهیه کردند همه آنقدر نظم دارند که ادم احساس می کنه این مردم از کرات دیگر تشریف آوردند و مکانهایی که از این دم و دستگاه خبری نبوده همه توی هم بودند به هر حال انشاالله که خدا کمک کنه شر این ویروس از سر مردم دنیا کم بشه و هیچ کس گرفتارش نشه
جوجه ها را دهه اخر محرم بشمارید هنوز زوده، متاسفم برای شما که یک رسانه هستید و هر مساله ای باید حلاجی و کارشناسی کنید ولی چشم بسته تیتر می زنید
بیاین تبریز ومحلاتش ببینین چه خبره نه پروتکلی ونه فاصله ای ،هر روز شاخسی هست کسی هم جلوشونو نمیگیره فقط شعار دادن بلدن
الکی شلوغش نکنین!! برخی هیات ها و مداحا و منبری ها و ... بلندگوی تبلیغات شون رو برای جمع کردن مردم دست گرفتن ولی مردم با تصمیم عقلانی شون حضور پیدا نمی کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
شما بهتره تصمیم خودت رو به مردم ربط ندی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی