بازدید 33425

اولتیماتوم به خریداران سکه در سال ۹۷؛ زودتر مالیات مقطوع را پرداخت کنید!

در فروردین ماه ۱۳۹۷ بود که بانک مرکزی طرح پیش فروش سکه را به منظور تنظیم قیمت‌ها در بازار سکه آغاز کرد. طرحی که هیچ گونه دستاوردی جز چوب حراج زدن به منابع بانک مرکزی را نداشت. در مورخه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای، موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۹۹۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 22 August 2020

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

اولتیماتوم به خریداران سکه در سال ۹۷؛ زودتر مالیات مقطوع را پرداخت کنید!در بخشنامه ای به تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ خطاب به مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها اعلام کرد: مؤدیان برای پرداخت مالیات مقطوع خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷، حداکثر تا پایان روز شنبه یکم شهریور ماه فرصت خواهند داشت.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ بود که شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا کاهش نرخ سود بانکی را عملیاتی کند. موضوعی که موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و بهم ریختن بازار‌های موازی از جمله بازار سکه شد. قیمت سکه روز به روز افزایش یافت و بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه چوب حراج به اموال و طلا‌های خود زد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ بود که بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت سکه، طرح پیش فروش سکه با سررسید‌های متفاوت را آغاز کرد. در این طرح بانک مرکزی، سکه یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، ۱۲ ماهه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و دو ساله یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان اعلام شد.

با به اتمام رسیدن این طرح، آمار‌های متفاوتی از میزان مشارکت در آن منتشر شد. اولین آمار در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور منتشر شد. وی در مراسم رونمایی از سامانه نیما طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که در جریان پیش فروش سکه ۶۵ هزار نفر چند میلیون سکه پیش خرید کرده اند که برخی از این افراد به تنهایی حدود ۲۶ هزار قطعه سکه خریده اند.

سپس در مورخه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در زمینه پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی گفت: ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ثبت نام سکه داشتیم که ۵۰ نفر، ۵ درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند و هر سکه‌ای یک میلیون سود دارد. وی طی مصاحبه دیگری در ششم تیر ۱۳۹۷ اعلام کرد که خریدار اول ۳۸ هزار و ۲۵۰ قطعه سکه، نفر دوم ۲۳ هزار قطعه و نفر سوم نیز چهار هزار و اندی سکه خریداری کرده اند. وی افزود: نفر اول خریدار سکه‌ها جوانی ۳۱ ساله است.

در غیاب اطلاع رسانی دقیق بانک مرکزی در این زمینه، آمار‌های متفاوتی از خریداران اول سکه‌های پیش فروش شده ارائه شد.

در مورخه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ برای اولین بار فهرست ده خریدار بزرگ سکه توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. این فهرست نشان می‌داد که در مجموع این ده نفر حدود ۱۷۱ هزار و ۵۰۰ سکه را خریداری کرده اند که با توجه به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه ثبت نام شده، سهم این افراد از کل سکه‌های ثبت نامی حدود ۲.۲ درصد بود. فهرست اسامی این افراد را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

 

نام

متولد

تعداد سکه خریداری شده

سهیل.ش

65

38 هزار قطعه

جبار.س

55

27 هزار قطعه

مصطفی.و

44

24 هزار قطعه

رئوف.ع

41

15 هزار قطعه

نجوا.ل

55

12 هزار قطعه

غلامرضا.ع

50

12 هزار قطعه

امیرمنصور.ب

40

11 هزار و 500 قطعه

علیرضا.س

-

11 هزار قطعه

کیوان.ی

-

11 هزار قطعه

محمدسعید.خ

50

10 هزار قطعه

همچنین چند ماه بعد از پایان طرح پیش فروش سکه، کم کم زمزمه‌هایی از اخذ مالیات از خریداران این سکه‌ها به گوش رسید تا اینکه سرانجام در مورخه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی، موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه سازمان امور مالیاتی، نحوه تعیین مالیات مقطوع این گونه ذکر شده بود:

تا بیست سکه دریافتی مشمول مالیات نمی‌باشد.
نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع.
نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون ریال مالیات مقطوع.
نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع.

این بخشنامه تنها میزان پرداخت مالیات افرادی که حداکثر ۲۰۰ سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ خریداری کرده بودند را مشخص کرده بود و در رابطه با مالیات افرادی که بیش از ۲۰۰ سکه خریداری کرده بودند، عنوان شده بود:

اشخاصی که در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت نموده‌اند مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم نمایند. ادارت کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام نموده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری نموده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

سرانجام مالیات ستانی از کسانی که در سال 1397 سکه خریداری کرده بودند، چه شد؟

گویا برخی از افرادی که در سال ۱۳۹۷ اقدام به خرید کمتر از ۲۰۰ قطعه سکه نموده بودند، هنوز مالیات خود را پرداخت نکرده اند. مصاحبه اخیر معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مهر تایید‌ای بر این ادعا می‌باشد.

در مورخه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ محمد مسیحی معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور طی مصاحبه ای، از تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه حداکثر به میزان ۲۰۰ قطعه در سال ۱۳۹۷ که در موعد مقرر اظهارنامه تسلیم نکرده اند، خبر داد و گفت: تمامی اشخاص حقیقی که در سال ۱۳۹۷ اقدام به خرید و تحویل حداکثر ۲۰۰ قطعه سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نموده، لیکن نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی (حداکثر تا یکم تیرماه ۱۳۹۸) اقدام نکرده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ تعیین شده در دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۸/۵۰۷ مورخ ۱۲/۳/۱۳۹۸ بوده و این مالیات برابر مقررات قطعی می‌باشد.

وی همچنین در بخشنامه‌ای به تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ خطاب به مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها اعلام کرد: مؤدیان برای پرداخت مالیات مقطوع خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷، حداکثر تا پایان روز شنبه یکم شهریور ماه فرصت خواهند داشت

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

همان گونه که ملاحظه می‌شود، خریداران کمتر از ۲۰۰ قطعه سکه تا پایان امروز یکم شهریور ماه مهلت دارند تا مالیات خود را پرداخت کنند و این در حالی است که بخشنامه این مساله در خردادماه سال گذشته ابلاغ شده بود. حالا پرسش از مسئولین سازمان امور مالیاتی این است که چرا تاکنون با این افراد کنار آمده اند و به نوعی با آن‌ها همکاری کرده اند؟ آیا مماشات با این افراد و وصول دیر هنگام مالیات از سکه‌های خریداری شده توسط آن ها، تاثیری بر افزایش قیمت در بازار سکه نداشته است؟ اگر به موقع این بخشنامه‌ها اجرا شود، آیا ما شاهد چنین بی ثباتی‌هایی در بازار‌ها خواهیم بود؟

پرسش دیگر این است که سرانجام مالیات ستانی از کسانی که بیش از ۲۰۰ سکه خریداری کرده بودند چه شد؟ آیا تاکنون از این افراد که تعداد آن ها هم اندک نیست، مالیات اخذ شده است؟ درآمدهای مالیاتی که از این طریق کسب شده، چه میزانی بوده است؟

آیا از خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ هم مالیات گرفته می شود؟

در ۲۳ مرداد ماه سال جاری بود که رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نحوه و جزئیات اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸ را مشخص کرد. بر این اساس و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آن دسته از اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل هستند.

مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ اعلام شده بود.

علاوه بر این، طبق دستورالعمل رئیس سازمان مالیاتی میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ بدین شرح است؛

۱- تا ۱۰ سکه مشمول مالیات نمی شود.

2- نسبت به مازاد ۱۰ سکه تا ۳۰ که به ازای هر قطعه سکه معادل ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع

3- نسبت به مازاد ۳۰ سکه تا ۵۰ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه به میزان ۵۲۰ هزار تومان مالیات مقطوع

4- نسبت به مازاد ۵۰ قطعه سکه تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع

همچنین، در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

طبق این گزارش، اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از (۱۸۵) قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام کرده بودند و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال داشته اند؛ مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه ۱۳۹۹ هستند.

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

6666 مالیات بر سکه در سال 1397

همان گونه که ملاحظه می‌شود کسانی که در سال ۱۳۹۸ بیش از ده سکه از بانک مرکزی دریافت کرده اند هم مشمول مالیات می‌شوند.

سخن پایانی

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که با توجه به شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم دولت به تامین درآمد‌ها جهت پوشش هزینه‌های خود، بهتر است که مسئولین سازمان امور مالیاتی هر چه زودتر تکلیف این نوع مالیات‌ها را مشخص کنند و با افرادی که مشمول این نوع مالیات‌ها می‌باشند مماشات نکنند. عدم اجرای دقیق بخشنامه‌های مذکور می‌تواند راه تامین درآمد‌ها از محل‌هایی که حق دولت می‌باشد را ببندد و این باعث خواهد شد که دولت دست به دامن راهکار‌های دیگری از جمله استقراض از بانک مرکزی شود که این مساله می‌تواند موجبات تورم و متضرر شدن همه افراد جامعه از جمله دهک‌های پایین‌تر جامعه را فراهم کند. همچنین اجرای دقیق این بخشنامه‌ها می‌تواند نقش بسیار موثری در تنظیم قیمت‌ها در بازار‌ها داشته باشد و جلوی سفته بازی‌ها و انباشت زیاد ثروت در دست عده‌ای خاص را بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۲
هنگام فروش گفتن مالیات نداره حالا زیرش زدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
مردم دیگر اعتماد نمی کنند.حالا نگاه به جیب مردم میکنند
يعني هنوز كشور به ارامش نمي رسد
روز ثبت نام ایا محدودیت تعداد خرید داشته یا هر مقدار که بخواهید آزاد بود
الان دوباره هرکی تو بورس نقد کرده و اومده بازار سکه و طلا با قانون مالیاتی امروز سکه و طلا که بیش از 15 میلیون خرید، کدملی ثبت میشه تا مشمول مالیات بشه دوباره ملت جمع می کنند تا برگردن به بورس
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
تاسف تاسف
بازار طلا ورشکسته خواهد شد با قانون فعلی
همین جوری اش کسی پولی نمانده برایش سر طلا فروشی برود منتهی اقایون در کجا سیر می کنند؟؟؟؟
الله اعلم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
اگر مالیات حقه پس باید برای همه باشه از جمله همه
افرادی که در بورس سود کردند .در غیر این صورت
حتما" یکسری از آقایان با رانت سودهای ۱۰ برابری کرده اند.نمی خواهند از بورس مالیات گرفته شود .مالیاتیا برای همه یا برای هیچکس .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
بپرس که قماری بیش نیست، تازه اگر وارد باشی به جای رفتن و خرید سکه ای که اگر بشینی طلاش را حساب کنی میبینی حدود ۶۰۰ هزار تومان تو هر سکه تو جیب دولت میرع، بهترین تبدیل، خرید طلای آب شده یا دست دوم هست که نه مرد ساخت کم میشه نه مالیات!!!!
اقایون مالیات بر ارزش افزوده سکه های پیش فردشی را گرفته اند و هیچ مالیاتی دیگری حق ندارند بگیرند.
پراید ۲۰ میلیونی شده ۱۰۰ میلیون مالیات ندارد؟که حالا سکه خریداری شده را نقشه برایش کشیده اند
اقای تابناک به جای این که بگویی ممنوع است معامله ای که انجام دادا اند و بعد بیایند غش در معامله کنند و بگویند بازهم پول بدهید هم نوا با این تخلف دولت شده ای!!!!
بورسی ها مطمئن باشبد این داستان در بورس هم تکرار خواهد شد و کسی که با بازنشیتگی اش رفته در بورس حساب باز کرده خواهید دید مالیاتش را ازتان خواهند گرفت.
سوال اینجا هست که بک پسر ۳۳ ساله از کجا ۳۸۰ میلیارد تومان آورده که۳۸ هرار قطعه سکه خریده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
به شما چه ربطی داره از کجا آورده؟
من منم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
هیچوقت، تاکید می کنم، هیچوقت از قدرت یارانه ای که پس انداز بشه غافل مشو.
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
دوست عزيز اين پسر فقط شايد كارت ملي خود را فروخته تانام بزرگ خريدار مشخص نشود
رضا
| Switzerland |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
برادر به تو چه مربوطه اگر مدرکی علیه او داری رو کن اگر هم نداری سرت به کار خودت باشه اینجا شوروی عهد لنین نیست.الان فوتبالیست ۲۳ ساله فلان باشگاه مثلا سردار آزمون چقدر مزد میگیره؟مگه قراره همه کارمند باشند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
برادر من زحمت کشیده و حقوق کارگری یا کارمندیشو کلا پس انداز کرده که تونسته این مبلغ رو جمع کنه. حلالش باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
چو دانی و پرسی سوالات خطاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
مالیات بده مهم نیست از چه راهی بدست اورده! واقعا"
اداره کردن مملکت اینطوری نوبره. اول باید برن سراغ اش که این درامد چطوری بدست امده و اگر از راه درست بدست امده ایا مطابق قانون مالیاتهای مستقیم مالیات ان را داده یا نه که اول باید به فرار مالیاتی توجه شود و بعدموارد دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
رمز پولدارشدنش را به ما هم یاد بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
اونهایی که منفی زدن حتما جزء آقازاده ها هستند که سکه خریدن به میزان بالایی که نمیشه تصور کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
مطمئن باش کسی از اون گل پسر مالیات نمی گیره. مالیات مال فقیر فقراست
دولت با نرخ معین برای فورش عرضه کرده بدون محدودیت کسانی هم خرید کرده اند حالا دبه کرده مگه مایات خرید رو بده آخه کجای مسلمانی و ... این چیز ها امده روز اول باید اعلام می کرد خرید سکه اینقدر مالیات داره نه الان .فردا برای برگه های سلف نفت و سهام شرکتهای که تو بورس عرضه کرده هم می تواند چنین اتفاقی بیافته .
نکته اول: من اصلا طرفدار مرفهان بی درد نیستم، ولی فکرشو بکنید که شما قبلا با شرایط اعلامی رفتید یه معامله کردید و در شروط معامله چیزی به عنوان این گونه مالیات ها وجود نداشته! (تازه همون موقع مبلغی بعنوان مالیات هم پرداخت شده!) حالا این بنده های خدا کحه اومدن به پول روز اون موقع طلا یا سکه یا هرچی خریدن و سرمایشون رو گذاشتن، الان بعد از نجام معامله تازه دولت یادش اومده برای مالیاتش قانون تصویب کنه! تازه یه جوری حساب کرده که انگار تورم جدید رو هم روش حساب کرده! حالا فکرشو بکنید، طرف باید هزینه تورمی رو که دولت باعث و بانیش بوده رو چند بار از جاهای مختلف به دولت پرداخت کنه!
نکته دوم: سکه بانکی حکم پول رسمی کشور رو داره! هیچ کجای دنیا نمیان بر روی پول مالیات بذارن!
نکته سوم: آیا از نظر شرعی این اسم دبه کردن در معامله نیست؟
نکته چهارم:چطور باید به دولت اعتماد کرد که سر هر معامله ای همچین کاری با مردم نکنه؟
و در نهایت بنظر شما چنین کارهایی این افراد رو به خرید ارز که نمیشه ردگیری کرد تشویق نمیکنه؟
آقای تابناک:
اون روزی که مردم رو تو صف کردند و گفتند بیاین سکه بخرید و از مالیات معاف هستید کجا بودی ؟؟؟
کار غیر قانونی دولت رو داری ماله می کشی و حالا اولتیماتوم هم می دی ؟ تو این مملکت به کی می شه اعتماد کرد ؟
جالبه
هر روز دولت یک نقشه ای برای جیب سوراخ و بی پول مردم میکشد
وقتی سکه رو میفروختند باید میگفتند مالیات داره حالا که دیدند سود داشت میگن بکشیم از حلق ملت بیرون. این بی عدالتی است که بعد از فروش، مالیات میبندند. ضمنا این چجور مالیاتی هست که فقط خریداران سکه از بانک مرکزی باید بپردازند و خریداران سکه از صرافی ها نیازی به پدرداخت ندارند همچنین اونهایی که اون زمان ماشین و ملک و هزار کوفت دیگر خریدند نباید مالیات بدهند و فقط خریداران سکه از بانک مرکزی باید بپردازند. آیا این باجگیری دولت از مردم نیست ؟ مردم برای سرمایه گذاری هایشان برنامه ریزی میکنند مسخره تصمیمات آقایان نیستند که هر چه دلشان خواست و هر زمان که دلشان خواست تصمیم بگیرند. قانون برایاین است که امنیت اقتصادی برای مردم ایجاد کند
سلام
من خودم حدود 40 تا سکه خریدم
با پرداخت مالیات هیچ مشکلی ندارم ولی دو تا نکته
1. یادمه دقیقا اون موقع قید شده بود معاف از مالیات
2. دوستی مشابه من پس انداز داشت و با وجود توصیه من تصمیم گرفت یکی از خودروهای برند رنو رو بخره

اون دوست سرمایه اش افزایشی بیشتر از سکه های من داشته و الان به ریش من میخنده(من سکه ها رو بدلیل نیاز مالی پارسال حدود 4 تومن فروختم)
اعتبار بانک مرکزی زیر سوال است چون ابتدا اعلام کرده بود سکه مالیات ندارد ،
نگارنده چقدر پول بابت نگارش این مطلب دریافت نموده جای اقای سیف و وزیر اقتصاد بعنوان متهم با خریدران سکه جابجا شده خریداران سکه سود نکرده اند این دولت ریال را بی ارزش کرده قیمت سکه در ان زمان ۱۵۷۰۰۰۰۰ ریال در بازار بود
روز اول معاف از مالیات بود این درست نیست تا پول کم می اورید روی یک چیزی مالیات می بندید
زمان گفته شده مربوط به مالیات سکه ، در بخشنامه بیست و ششم مردادماه مربوط به سکه های تحویلی سال 98 می باشد و مالیات سکه سال 97 با سود 2 تا 2.5 درصد ماهیانه از خرداد 98 محاسبه می شود.
آیا فقط سکه گرانی شده است که باید مالیات بدهند؟ زمان فروش سکه چرا نگفتید؟
مگر سقفی برای خرید سکه عنوان شده بود که امروز به خود حق می دهید که خریداران کلان را اینگونه بی آبرو کنید.
خریداران سکه از بازار نباید مالیات بدهند؟
خریداران دلار و خودرو و مسکن و زمین چطور؟
آیا دولت با چاپ پول و افزایش پایه پولی به افزایش قیمت ها دامن نزده است؟
این قانون برای کشوری که درگیر ابرتورم هست و دولتش هر وقت می خواهد پول چاپ می کند بی فایده است.
شما با این کار فقط اعتماد مردم را خدشه دار می کنید. هرچند که فکر نمی کنم این دولت دیگر این چیزها برایش مهم باشد.
این مالیات از جنس مالیات بر درامد است و تازمانی که سکه ها فروخته نشود مالیاتی در کار نیست چون سودی در کار نیست.شاید ۸۰ درصد مردم هم سکه خود را نفروخته اند
چرا یکطرفه به قاضی میرید!!!
چرا نمیگید اون وقتی که این افراد رفتن به جای طلافروشی از بانک مرکزی سکه خریدن بخاطر این بود که گفتن مالیات نداره به نفع مملکته؛ موجب جمع اوری نقدینگی میشه و هزارتا دلیل دیگه که اقا بیاید اینکارو بکنید!!
از معاون رییس جمهور بگیر تا ریس بانک مرکزی و..
بعد یهو زدن زیرش و گفتن مالیات داره... این واقعا انصاف نیسست. همه این افراد میتونستن برن دلار بخرن یا از بازار بخرن و هیچ مالیاتی هم ندن اما فکر میکردن اینکار مطمین تره و قانونی تره!!
کلاه گشادی بود که سرشون رفت... با اعتماد به مسولین...
ارزش ريال مرىم به يك دهم رسيده ايا دولت باسخكو ست شما كاري كن سكه ارزون بشه اصلا مردم ضرر كن
ریال داشتن ینی ضرر کردن. ارزش سهام بورس بشدت کاهش پیدا کرده و هر کس بخرد سود بسیاری خواهد برد.
خود گویی و خود خندی ، عجب مرد هنرمندی . چرا شما فقط یک طرف را می بینید و توی بوق می کنید ؟ چرا آنجایی که فرد سپرده گذار بانکها با عملیات سرقت شبانه دولت ارزش پولشان یک پنجم شد را نمی گویید .آیا دولت برای کسی که پول جمع میکرد نا خانه یا خودرو و لوازم خانگی بخرد . کاری کرد؟ فقط دست بگیر دارید؟
چرا در زمان پیش فروش اعلام شد معاف از مالیات ؟ بانک مرکزی به نرخ روز سکه پیش فروش کرده پس چرا کسی که از این بانک خریده باید مالیات بپردازد و کسی که همان زمان از بازار خرید کرده مالیاتی نمی پردازد ؟
کسانی که در سال 97و98مالیات سکه های خودرا پرداخت نکرده اند حداقل طبق اخرین دستورالعمل امور مالیاتی ، مالیات خودراپرداخت کنند تا با همه بصورت عادلانه رفتار شده باشد.چرا انهایی که زودتر سکه گرفته اند وتاکنون مالیات خودرا پرداخت نکرده اند باید کمتر از آنهایی که دیرتر سکه دریافت کرده اند باید مالیات بدهند؟!!! این یک ظلم فاخش هست
مسخره است . دولت ارزش پول ملی را کاهش می دهد . بعد قیمت ریالی مثلا سکه بالا می رود . یا خانه یا گوشی . هرچی . بعد نیگوید سود کرده اید پولش را بدهید . اولا مالیات بر سکه را موقع خرید آن می گیرند . ملت همه اقازاده لیست نیستند . خیلی ها خزیده اند همان وقت هم فروخته اند . ثانیا دولت هزینه کاهش ارزش پول ملت در بانکها را چگونه می دهد ؟ پدر من بازنشسته و مزیض است . در آمدش حقوق بازنشسگی و باقیمانده پول بازنشستگی دردبانک است . کاهش ازز ش پول او به میزان بیست برابر را حکومت چگونه پزداخت می کند ؟ دولت با تبلیغات ملت رادبه بورس کشانده الان حدود بیست درصد ارزش کل بورس در حالی پایین رفته که ارزش ریال هم بیست درصد پایین رفته است . یعنی خریداران بورس روی دو میلیون واحد الان چهل درصد ضرر کردهاند ....
اول معاف از مالیات بود و حالا شده مالیات قطعی ! گویا همت کرده اند که اعتماد مردم را ریشه کن کنند.
این همه میگذره باز هم موارد مشابه پیش میاد.
خیلی ها پول خوشون بوده .سرمایه زندگشون بوده....
داخل سند نوشته برای سال 98
بیش از 10 سکه تا 20 سکه، هر قطعه 400 هزارتومان
داخل خبر نوشته 200 هزار تومان
امضا، مال باخته
متاسفانه در این گزارش به چند نکته اشاره نشده است. اول این که چرا از همان ابتدا خریداران را در جریان مالیات گرفتن قرار ندادند.دوم این که بر اثر همین عدم اطلاع رسانی، برخی که تعداد کمی سکه خریده بودند مثلا کمتر از ۵۰ عدد، این افراد چندی بعد به علت احتیاج و یا مسائل دیگر ،سکه های خود را با سودی ناچیز فروخته اند.حال این افراد باید مقداری بیش از آنچه خریده انداین گزارش این دو نکته را فراموش کرده که امیدوارم گزارشگر در این رابطه نیز گزارشی تهیه و منتشر کند تا انصاف در گزارش را رعایت و مسوولین نیز ملزم به پاسخگویی و علت عدم اطلاع رسانی از سوی آنها مشخص شود
اگر بعد از فروش قیمت سکه سقوط میکرد آیا دولت میامد قسمتی از پول دریافتی را پس بدهد که حالا چون سکه بالا رفته مالیات میگیرد.
چرا در زمان خرید این قوانین را بیان نکردید. اختلاف قیمت سکه در بانک و بیرون بانک مگر چقدر اختلاف داشت. اعتماد مردم را بیش از این از خودتان سلب نکنید. خیلی ها فیش سکه گرفتند و در زمان اندکی بعد فروختند. چرا الان بحث مالیات مطرح می شود. دولت از لج و لج بازی با دنیا کوتاه بیاید تا اقتصاد افول نکند. مشکل عدم تدبیر شما را نباید مردم پرداخت کنند.
اعلام اسامی افراد و سرمایه آنها دردی از اقتصاد مملکت را درمان نمی کند. جف بزوس از آمریکا 148 میلیارد دلار به تنهایی پول دارد. اسلام هم مخالف ثروت نیست. شما مدیریتتان درست کنید تا این ثروت اندوزی ها واقعی شود. اول بایستی مدیریت دولتی و رانت ها درست شود. مردم را در برابر مردم قرار ندهید.
کاشکی افرادی که ارزش پول ملی را یک سوم کرده اند پاسخگو بودند. چون همین تغییر قیمت ها به این موضوع بر می گردد. کارمندی هستم که 30 سال کار کرده ام یکساله کل دارایی و حقوق دریافتی ام از لحاظ ارزشی حدود یک به هشت شده است. کی پاسخگو است. من گروگان چه کسی هستم. آیا دولتمردان نیز این مشکلات را دارند. و ا.. در برابر خداوند شما بایستی جوابگو باشید. بورس ، وام و ... همه در اختیار خودتان است و مردم قربانی عملکرد غیر شفاف شما هستند.
سلام
منم یه سوال دارم آقا مگه سکه در زمان خرید با مالیاتش قیمت نمی خوره یعنی یه بار اول زمان خرید مالیات میگیرد دیگه مث همه اجناس حالا این دیگه زوریه؟؟؟؟؟؟
بورس بازان عزیز!

عاقبت معامله با دولت این است.
یکشنبه دوم شهریور
درادامه ریزش ۳۵۰ هزارواحدی بورس در هفته های اخیر امروز نیز تنها به فاصله ۲۰ دقیقه از شروع به کار تالار بورس شاخص کل ۴۰ هزارواحددیگرهم فروریخت وبه کانال یک میلیون وششصدهزار واحدی پرتاپ شد !!!!
دیگر با عرضه سهام دارا و سارا !!! هم این روند معکوس نخواهد شد
مالیات ستانی از سکه های پیش فروش شده هم اشکالات حقوقی و شرعی فراوان دارد که سایت تابناک شایسته است هم اشکالات مذکور و هم نظرات افراد متضرر از پیش خرید کنندگانن سکه را به جهت بی طرفی درج و در معرض قضاوت عموم قرار دهد. پیش خرید کنندگان سکه هیچ سودی نکردند که می بایست مالیات دهند. آنان حداکثر توانستند قدرت پول خودشان را حفظ کنند . افزایش قیمت سکه ناشی از تورم و بی ارزش شدن پول ملی سود نیست. در هنگام پیش فروش و همچنین در قرارداد پیش خرید سکه هیچگاه سخن از مالیات ستانی نیامده بود. مطبوعات و مقامات کشوری بارها مردم را ترغیب به خرید سکه و اعلام مینمودند که خرید سکه مالیات ندارد.
و مخلص کلام حال هم سازمان امور مالیاتی و هم دولت غش در معامله و دبه کرده اند.
سال ۹۷، در قرارداد خرید سکه حرفی از مالیات یا محدودیت تعداد نبود. چرا سال بعد یهو نظرشون عوض شد و مالیات خواستن؟
چرا باید مردم به دولت اطمینان کنن وقتی همچین چیزایی رو میبینن؟!
این کار خلاف قانون است زیرا ان موقع گفتند معاف از ملیات است و حالا زدن زیر معامله.
این مالیات از نظر شرعی ایراد داره... بانک مرکزی به عنوان فروشنده سکه رو عرضه کرده با قیمت مشخص و بدون شرط، مردم هم به عنوان خریدار خریدند...بعد از معامله و تحویل حالا فروشنده در خواست وجه بیشتر میکنه این یعنی غش در معامله ...اگه تحریمها برداشته شده بود سکه سقوط کرده بود دولت ضرر مردم رو جبران می کرد؟ علما کجان فقط چون خونه خالی دارند مالیاتش غیر مشروعه؟! اگه سکه داشتن چه برخوردی می کردند؟!
یک سوال: آیا سلطان (معدوم) سکه هم باید مالیات بدهد؟؟
اکثر خریدارهای سکه برای سودجویی خرید نکردن، تنها با اینکار قدرت خریدشون رو حفظ کردن.
اگه قیمت سکه الان چندین برابر شده مقصر مردم نیستن که حالا مالیات بدن.
اونی که باعث ایجاد تورم شده حاضره بیاد خسارت وارد شده به مردم رو بده؟؟؟
خوب مردم و دست انداختید
خب دولت موقع فروش گفت مالیات نمیگیره بعد الان میخواد بگیره.
کی تضمین میده الان مالیات بگیرن فردا نمیان مجدد بگن برای بند فلان ماده بهمان مجدد باید مالیات بدی! تکلیف این مساله را مشخص کنید. آیا شما اعتماد میکنید؟
همون اولش باید میگفتندبناست مالیات بگیرن خیلیها میرفتند و از بازار میخریدند و منت هم نمی کشیدن قیمت بازار خیلی تفاوتی با بانک نداشت
مماشات کردند چون خودشان هم میدانند غیر قانونی و بدون هیچ مرجعی است. به معنای واقعی پول زور یعنی همین.
زودتر مالیات مقطوع را پرداخت کنید! وگرنه هرچی دید از چشم خودتان دیدید
اینه هم عاقبت اعتماد کردن به این دولت ...
... دولت بعنوان فروشنده هیچ شرطی نگذاشته بود و مسبوق به سابقه هم نبوده و قانونی هم وجود نداشته لحاظ کردن ثبت نام سکه بعنوان شغل بدون قانون نوشته شده خلاف اندر خلاف است و اعتماد زدا است
چرا قراردادی ک ازاول بستین عنوان نکردین ک قراره مالیات بهش بخوره.مگه مردم عقلشون کم بود برن ثبت نام کنن.چرا پول زور میخاین بگیرین
واقعا چطور یکطرفه چنین مطلبی نوشته اید؟ این مالیات نیست، پول زور و غش در معامله هست. این خرید صراحتاً اعلام شده بود که مالیات نداشت. خلاف شرع و متطق و عقل و قانون هست. حالا اولتیماتوم هم می دهند؟!
مرد حسابی خودت سکه نخریدی و ضرر کردی و پس اندازت یکدهم شده به مردم بدبختی که اون زمان به حرف دولت که میگفت سکه بدون مالیاته و الان دبه کرده میگه بیا مالیات بده و اصلا به روی مبارکم نمیاره که چنین چیزی مقام رسمی خودش گفته ، حسودی میکنی
چرا دولت زمان احمدی نژاد که سکه ثبت نام کرده و بعد از ثبت بازار از قیمت ثبت نامی ارزان شد به روی خودش نیاورد و تخفیف ندان
من با بند و تبصره هایی که میگن کار ندارم. فقط جواب یه سوال رو بدن :
آیا قانون عطف به ماسبق میشه؟ در زمان ثبت نام سکه توی برگه ثبت نام قید شده بود معاف از مالیات. ریس کل بانک مرکزی گفت اگه قرار شد بعدا مالیات بگیرن بانک مرکزی این مالیات رو میده مگه نه اینکه پیش فروش سکه به دعوت دولت برای جبران کسری بودجه بود؟ ما در اصل به دولت کمک کردیم. اینه جوابمون؟ من ۱۵۰ سکه خریدم فروختم ۲میلیون تومن. پولشو با توجه به صحبت رییس جمهور، بردم توی بورس. تمام و کمال ضرر شد و خلاص. یه ریال هم به کسی نمیدم. ندارم که بدم.
فقط بگن بر اساس چه قانونی میخان از سکه های پیش فروش مالیات بگیرن؟؟ نه مالیات بر درامد محسوب میشه و نه مالیات بر عایدی سرمایه چون اون زمان قانونش نبوده.
تورم شده و همه چی ده برابر شده وتمام مردم از هر قشری از بازار سکه خریدند حالا یا همه مالیات بدهند یا ماهم نمیدیم. بنده دیگه هرگز تا ابد از دولت چیزی خریداری نمیکنم نه سکه نه ملک نه خودرو چون غیر قابل اعتمادن
متاسفانه و بدبختانه اين نتيجه ي اعتماد به دولت هستش
اگه زير زميني و از بازار سكه تهيه ميشد هيچ مالياتي در كار نبود
ولي حالا كه به توصيه دولت عمل شده و قانوني و شفاف از طريق ثبت نام و از طريق بانك مركزي سكه خريداري شده بايد بر خلاف اعلام قبلي شون كه معاف از ماليات هستش، ماليات زوري گرفته بشه!!!

ثبت نامي كه فقط ارزش پول رو حفظ كرده و اصلاً درآمدي ايجاد نكرده.
هم قانوني هم شرعي و هم اخلاقي ماليات گرفتن از اين قضيه مشكل و ايراد داره.
روزی که سکه ثبت نام شده اگر کسی اتومبیل یا اپارتمان خریده باشه از سکه گرانتر شده.این سود نیست تورم هست.
پول مردم رو یک سال و یا دو سال بلوکه کردن، قیمت سکه در بازار آزاد در اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ بود،
دولت دو سال پول مردم رو بلوکه کرده، اعلام هم نکرده مالیات میگیره، حالا میخواد به ازای هر سکه‌ از ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ مالیات بگیره، یعنی خنده داره، دو سال پول ملت رو نگه داری، حالا مالیات هر سکه از قیمت خود سکه که پیش خرید شده بیشتره.
شما دارید چکار میکنید با این ملت؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار