بازدید 17614

بیانیه‌ تروئیکای اروپایی درباره فعالسازی مکانیسم ماشه

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی‌کنند.
کد خبر: ۹۹۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶ 21 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد که بر اساس آن یکی از مشارکت‌کنندگان برجام می‌تواند خواستار بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه‌ای شود که در سال ۲۰۱۵ وفق قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته شد.

این بیانیه با اشاره به اینکه «فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده (انگلیس) توقف مشارکت آمریکا از برجام را در تاریخ ۸ «می» ۲۰۱۸ مد نظر قرار دادند» می‌افزاید: موضع ما درباره اثربخشی درخواست آمریکا وفق قطعنامه ۲۲۳۱ به طور واضح به ریاست و اعضای شورای امنیت اعلام شده و ما نمی‌توانیم از این اقدام (آمریکا) که با تلاش‌های کنونی ما در خصوص حفظ برجام ناسازگار است حمایت کنیم.

بیانیه یادشده می‌افزاید: تروئیکای اروپایی به حفظ به حفظ فرآیند‌ها و سازوکار‌های که اساس چندجانبه‌گرایی است پایبند هستند؛ بنابراین ما از تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا از هر اقدامی که باعث تعمیق اختلافات در شورا می‌شود و یا پیامد‌های منفی جدی در پی دارد پرهیز کنند.

سه کشور اروپایی عضو برجام در این بیانیه تصریح کردند که به رغم چالش‌های قابل توجهی که خروج آمریکا از برجام به‌وجود آورده همچنان به این توافق پایبند هستند. «ما بر این باور هستیم که عدم پایبندی سیستماتیک ایران به به برجام را باید از طریق گفتگو با مشارکت کنندگان این توافق، شامل برگزاری کمیسیون مشترک برجام و سازوکار حل اختلاف این توافق مورد توجه قرار دهیم.»

بیانیه یادشده بدون اشاره به تعلل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام می‌افزاید؛ برای حفظ این توافق ایران باید تمام اقداماتی را که با تعهداتش در این توافق ناسازگار است به عقب بازگردانده و بدون فوت وقت به پایبندی کامل به برجام بازگردد.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا عصر پنج‌شنبه (به وقت محلی) به مقر نیویورک سازمان ملل متحد رفت تا در دیدار با دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ارائه دهد.

در این دیدار که برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران وزیر خارجه ترامپ را همراهی کردند، پمپئو نامه‌ای را با امضای کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده است ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض کرده است!

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوء استفاده از ساز و کار‌های مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران را مردود دانسته و تاکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورا و جامعه بین‌المللی رد شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر