بازدید 4410

کسی نمی‌تواند عزاداری محرم را از مردم بگیرد

کد خبر: ۹۹۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 20 August 2020

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شهادت ۱۱۴ نفر از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در دوران مقابله با شیوع بیماری کرونا گفت: ما انسان‌هایی که بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند و خدمات مهمی به جامعه ارائه کرده اند را از دست دادیم، پیام بزرگ شهدای فداکار جامعه پزشکی و کادر درمانی، فداکاری، انسان دوستی، نوع دوستی و از خود گذشتگی است که در تاریخ ایران ثبت و ماندگار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم نکوداشت روز پزشک با اشاره به نقش و جایگاه بی نظیر جامعه پزشکی در مسایل کشور و احترام مردم به این قشر اظهار داشت: جامعه پزشکی در همه نظرسنجی هایی که از مردم انجام شده جزو گروه های مرجع و مورد اعتماد هستند، آنها در ماجرای کرونا کاری بزرگ انجام دادند و در کنار انجام وظیفه، زمانی که نزدیکان و حتی خانواده بیماران مجبور به ترک آنان بودند از جان خود گذشتند و به خوبی ایستادند و در تاریخ ما ماندگار شدند.

جهانگیری افزود: نقش دیگر کادر پزشکی در این ایام که ماندگار خواهد شد، تلاش برای افزایش اعتماد و امید در جامعه بود. در شرایط سختی و فشارهای اقتصادی و سیاسی آنها اعتماد، امید و همبستگی میان مردم را تقویت کردند تا کشور بتواند از این گردنه دشوار عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: برای عبور از دشواری ها، ایران نیازمند سرمایه اجتماعی است که نمونه این اتفاق تنها در دوران دفاع مقدس دیده شد در آن مقطع نیز که در سختی و دشواری سنگین قرار داشتیم عده ای داوطلبانه رفتند تا ایران و جامعه ایرانی محفوظ بماند و این اتفاق یکبار دیگر در دوره مقابله با کرونا به نام کادر پزشکی و درمانی ثبت شد که من و همه مردم ایران از آنان، تیم مدیریتی وزارت بهداشت و درمان و وزیر محترم بهداشت قدردان آنها هستیم.

جهانگیری با اشاره به پیامدهای متعدد کرونا در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گفت: باید برای اقناع کسانی که در خصوص آثار و عوارض کرونا اطلاع کمی دارند تلاش کرد نظیر موضوع برگزاری کنکور که در خصوص برگزاری آن اختلاف نظرهایی نیز در سطوح بالای مدیریتی و حتی خانواده ها به وجود آمد. لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه های مرتبط این اطمینان را به جامعه بدهند که برگزاری آزمون کنکور با رعایت همه ضوابط مرتبط با حفظ سلامت جوانان کشور برگزار می شود.

معاون اول رییس جمهور به موضوع برگزاری عزاداری در ایام ماه محرم اشاره کرد و گفت: این مراسم برای مردم ایران و همه شیعیان موضوعی مهم و استثنایی است و همه می خواهند مراسم عزاداری امام حسین (ع) با شکوه برگزار شود، حتی اقلیت ها نیز نسبت به عزاداری سالار شهیدان توجه ویژه ای دارند و کسی نمی تواند مردم ایران را از برگزاری این مراسم محروم کند به تعبیر امام خمینی (ره) محرم و صفر اسلام را بیمه کرده است اما در این شرایط می توان با روش های دیگری مراسم عزاداری را برگزار کرد. اگر کسی بخواهد مراسم عزاداری امام حسین (ع) را که موجب تقویت انسجام ملی است، تبدیل به موضوعی اختلاف انگیز کند کار درستی انجام نداده است و باید با خلاقیت و روش های نوین و رعایت پروتکل های بهداشتی، مراسم عزاداری برگزار شود.

جهانگیری با اشاره به اعتماد جامعه به نظر کادر پزشکی و درمانی در نحوه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) گفت: اجرای شعار «هر خانه یک حسینیه» می تواند روش جدیدی برای برگزاری مراسم عزاداری باشد و اگر این مراسم در محل دیگری هم انجام می شود باید حتماً پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت آنچه در توان دارد در شرایط سخت تحریم و کرونا به صحنه آورده است. طرح تحول سلامت، تجهیز بیمارستان های کشور، افزایش تخت های بیمارستانی و افزایش امکانات و تجهیزات پزشکی با کمک بخش های دانش بنیان نشان داد که دولت در مسیر درست قدم گذاشته است.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از غصه هایی که هیچ گاه فراموش نخواهد کرد نبود تجهیزات در روزهای سخت کرونا برای کادر درمانی بوده است گفت: به فضل الهی در مدتی کوتاه علاوه بر تأمین تجهیزات مورد نیاز کادر پزشکی و درمانی به یک کشور صادرکننده این تجهیزات تبدیل شده ایم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه با وجود همه کمبودهای اخیر، ارز مورد نیاز بخش دارو و کالاهای اساسی تأمین شده است، گفت: تأمین دارو جزو نیازهای اصلی کشور است و هر ماه با مسئولان این بخش جلسه ای برگزار می کنم تا نسبت به ذخایر دارو و کالاهای اساسی، ثبت سفارش و تأمین ارز مورد نیاز این کالاها خللی به وجود نیاید.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد شدید از مسئولان کشور کره جنوبی گفت: جای تعجب است که مسئولان این کشور حاضر نیستند از بیش از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده کشورمان در آنجا مبلغی برای واردات واکسن تولید خودشان اختصاص دهند تا ما نیاز کشور را تأمین کنیم. آنها در تاریخ باید پاسخگو باشند و در برابر لطماتی که به مردم ما وارد می شود حتماً باید جواب دهند زیرا ما چیزی جز نیازهای اصلی کشورمان را نمی خواهیم وارد کنیم.

معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: همانطور که رییس جمهور محترم گفته است مصمم هستیم واکسن کرونا را در هر جا تولید شود به کشور وارد کنیم و واکسن آنفلوآنزا نیز به میزان مورد نیاز تأمین نماییم. شرایط تحریم سخت و دشوار است اما دولت مصمم است که نگذارد دست کادر پزشکی و درمانی کشور بسته باشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه ضمن ادای احترام به مقام شهدای جامعه پزشکی و مدافعان سلامت؛ ایثار و فداکاری پزشکان و کادر درمانی کشور را در ماه های گذشته وصف ناپذیر توصیف کرد و گفت: جامعه پزشکی بزرگترین سرمایه اجتماعی را برای کشور ایجاد کرد.

وی بار دیگر با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در ایام عزاداری محرم گفت: بزرگترین احترام و پاسداشت از خدمات کادر پزشکی و درمانی پایبندی به دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا است.

در این مراسم علاوه بر اعطای نشان ایثار به تعدادی از خانواده های شهدای مدافع سلامت، به تعداد دیگری از پزشکان، قهرمانان و دست اندرکاران بخش بهداشت و درمان نشان های ابن سینا، مدیریت، خدمت، کار و تولید، منزلت، حامی و سلامت و فرهنگ و هنر اهدا شد.

همچنین پوستر «جان ما ایران ما» با شعار «پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت» از سوی معاون اول رییس جمهور امضا شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر