بازدید 5387
۲

استرس خانواده‌ها بیشتر از داوطلبان کنکور

پدران و مادرانی که پشت درهای بسته محل برگزاری آزمون ایستاده‌اند دو نگرانی بزرگ دارند؛ اول اینکه سلامت فرزندان‌شان در آزمون به خطر نیفتد بعد از آن دل‌شان می‌خواهد فرزندان‌شان در بهترین دانشگاه‌های ایران قبول شوند.
کد خبر: ۹۹۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 20 August 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران از اولین روز برگزاری آزمون سراسری سال ۹۹ در شرایط کرونایی، به ارائه گزارشی پرداخته است که در ادامه آن را می خوانیم: «این کنکور چرا حذف نمی‌شود؟» «یک سال و نیم می‌شود که کل خانواده‌ام استرس کنکور مرا داشتند.» «ای کاش کنکوری نبود و بچه‌ها برای رفتن به دانشگاه فقط سوابق‌شان سنجش می‌شد؟». «کرونا با کنکور چه وضعیت زیبایی امروز داریم؟»، «دخترم ٢سال سخت را گذراند باورم نمی‌شود که این همه سختی برای ورود به دانشگاه است؟» «الان ۱۰ سالی هست که می‌خواهند کنکور را حذف کنند چرا کسی برای این بچه‌ها کاری نمی‌کند؟» «از صبح تمام وجودم یخ کرده مهم نیست که دانشگاه قبول شود فقط می‌خوام صحیح و سالم از جلسه کنکور بیرون بیاد.»

اینها فقط بخشی از حرف‌های پدران و مادرانی است که این روزها فرزندان‌شان در یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین آزمون‌های علمی کشور شرکت کرده‌اند. آنها بی توجه به پروتکل‌های بهداشتی کنار هم ایستاده‌اند. با اینکه در پروتکل‌های وزارت بهداشت تأکید شده که خانواده‌ها از آمدن به محل برگزاری کنکور خودداری کنند اما دیروز تعداد کثیری پشت درهای بسته دانشگاه الزهرا (یکی از حوزه‌های امتحانی )حضور داشتند. پدر و مادرانی مضطرب با رفتارهای یکسان. عده‌ای کتاب دعا به دست داشتند و دعا می‌خواندند برخی هم تسبیح به دست زیر لب ذکر زمزمه می‌کردند؛ مادران استرس‌شان بیشتر از پدران بود؛ کمتر مادری به چشم ‌می‌خورد که قرآن، کتاب دعا و تسبیح در دستش نباشد.

از آنها پرسیدم مگر کرونا نیست چرا به خانه برنگشتند همه‌شان بر یک موضوع تأکید می‌کنند: «طاقت نداشتیم به خانه برگردیم.» یکی از این مادران می‌گوید: «والله استرس من بیشتر از دخترم بود. اصلاً نمی‌توانستم خانه را تحمل کنم.» این خانواده‌ها پشت درهای بسته دانشگاه منتظرند، منتظرند تا دختران‌شان از حوزه امتحانی بیرون بیایند و از روی رفتارهایشان بفهمند که امتحان خوب بوده یا نه.

خانواده‌ها از روزهای کنکوری فرزندان‌شان با کرونا می‌گویند از استرس‌هایی که به خاطر کنکور در این ماه‌ها کشیدند: «امسال به اندازه ۱۰ سال پیر و خسته شدم. هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. از قبل از کرونا به خاطر کنکور دخترم مسافرت و میهمانی رفتن را تعطیل کردیم اگر هم جایی دعوت می‌شدیم، مجبور بودیم دعوت را رد کنیم چون دخترم کنکور داشت. در دوران درس و مدرسه افسرده شده بود. بسیار استرس داشت و هر روز با ترس و اضطراب درس را شروع می‌کرد تا اینکه کرونا آمد، باورتان نمی‌شد وقتی کلاس و مدرسه تعطیل شد گریه می‌کرد و می‌گفت کنکور را چکار کنم او را پیش مشاور تحصیلی بردم و کلی هزینه روح و روانش کردم تا امروز امتحان دهد و دانشگاه برود.»

یکی دیگر از مادرها هم می‌گوید: «این موضوع کنکور معضل بزرگ بچه‌ها و خانواده‌هاست البته من نگران کرونا بودم تا کنکور. شما نمی‌دانید چه وضعیتی در خانه داشتیم هر بار که خبر لغو کنکور می‌آمد، دخترم ساعت‌ها گریه می‌کرد. باورتان نمی‌شود به خاطر استرس ریزش موی شدید گرفته است. فکر کنید دو سال تمام ما پول کلاس کنکور، کتاب و معلم خصوصی دادیم تا بتوانند از پس این امتحان برآیند و وارد دانشگاه شوند.»

پدر یک داوطلب دیگر هم به روزهای پر استرس دخترش اشاره می‌کند و می‌گوید: «حدود ٣٠ میلیون تومان هزینه کردم تا دخترم بتواند در کنکور قبول شود من یک کارمند هستم و دخترم هم باهوش و درسخوان است وقتی وارد پایه دوازدهم شد درخواست کرد تا مدرسه بهتری ثبت نامش کنم تا بتواند در دانشگاهی که می‌خواهد قبول شود باور کنید که با قسط و قرض این پول را پرداخت کردم دو سال دیگر هم پسرم کنکور دارد. مگر قرار نبود کنکور حذف شود.»چند نفر از مادرها هم دور هم جمع شده‌اند و از سختی‌هایی که خودشان و فرزندان‌شان در طول این یک سال کشیده‌اند صحبت می‌کنند. مادری می‌گوید: با وجود کرونا خیلی سخت بود که فضا را در خانه آرام نگه دارم. بچه‌ها از این مریضی می‌ترسیدند و کلاس‌هایشان هم مجازی شد واقعاً روزهای پراسترسی گذشت از دیشب تا صبح هم دخترم نخوابید و استرس داشته است. بچه‌ها فکر می‌کنند دانشگاه تمام امید و آرزویشان است؛ نمی‌دانند که بعدش باید برای پیداکردن کار کلی دوندگی کنند. ای کاش خود مسئولان فکری به حال کنکور کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدا به خیر بگدره
حذف کنکور در رشته های بالا به معنی ورود اقازادده ها و رانت دارها به دانشگاه است. کنکور باید باشد تا ادمهای معمولی هم امکان ورود داشته باشند. واقع بین باشید. اینجا ایران است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل