بازدید 11991

هشدار سنای آمریکا درباره برنامه هسته‌ای عربستان

گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌ای عربستان سعودی هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۹۹۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹ 20 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا امروز چهارشنبه به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور هشدار داده‌اند برنامه‌های موشکی و هسته‌ای اعلام‌نشده عربستان سعودی تهدیدی جدی در برابر تلاش‌ها برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در منطقه ایجاد می‌کنند.

این سناتور‌ها که از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هستند طی نامه‌ای ضمن هشدار درباره این موضوع خواستار برگزاری نشست در این خصوص در مجلس سنا شده‌اند.

این نامه پس از آن نگاشته شده که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند هفته قبل‌تر گزارش داده بود سعودی‌ها با کمک چین، در حال ساخت تأسیساتی برای استخراج کیک زرد اورانیوم از سنگ معدن اورانیوم هستند.

«کریس ون هولن»، سناتور دموکرات آمریکایی در نامه‌ای که با حمایت دو سناتور دموکرات و سه سناتور جمهوری‌خواه همراه شده خطاب به ترامپ نوشته‌اند: «عربستان سعودی خودش را در آستانه رسیدن به چرخه کامل سوخت هسته‌ای قرار داده است.»

در ادامه این نامه آمده است: «این فناوری‌ها، چنانچه کنترل نشوند توانمندی‌های مخفیانه‌ای در اختیار ریاض قرار می‌دهند تا بتواند اقدام به ساخت مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای برای سلاح‌های اتمی کند.»

وال‌استریت‌ژورنال حدود دو هفته پیش به نقل از مقامی غربی فاش کرد عربستان با کمک چین اقدام به ساخت تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم کرده است.

این روزنامه نوشته بود این تأسیسات برای تولید کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود این اقدام عربستان نگرانی مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته که معتقدند ریاض به دنبال حفظ توانمندی تولید سلاح‌های هسته‌ای است.

همزمان برخی از قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از اظهارات سال ۲۰۱۸ «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی در خصوص اینکه اگر تهران اقدام به توسعه بمب هسته‌ای کند، این کشور نیز این کار را انجام خواهد داد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در نوامبر سال ۲۰۱۷ دولت سعودی اعلام کرد که طرح ساخت دو رآکتور بزرگ را در دستور کار دارد و کشور‌های روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و کره جنوبی طرح‌های خود را برای ریاض ارسال کرده‌اند.

پیشتر، گزارش شده بود که کشور‌های چین و کره جنوبی در حال ساخت چند رآکتور کوچک در عربستان هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان