بازدید 13348

باز هم پای دلار ۴۲۰۰ تومانی در میان است؛ ۳ میلیون تن ذرت وارداتی کجاست؟

در حالی که مرغداران دلیل افزایش قیمت مرغ را کمبود نهاده‌ با قیمت مصوب عنوان می‌کنند، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته است: در حالی که وزارت صمت اعلام کرده که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت به کشور وارد شده، وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که تنها ۹۰۰ هزار تن ذرت برای عرضه در بازارگاه به دستش رسیده است.
کد خبر: ۹۹۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 19 August 2020

بازهم پای دلار ۴۲۰۰ تومانی در میان است؛ ۳ میلیون تن ذرت وارداتی کجاست؟

قیمت گوشت مرغ در چند وقت اخیر بر مدار صعود قرار داشته و به نوعی می توان گفت با قد کشیدن قیمت مرغ، این قلم کالا هم از سفره بسیاری از خانوارها پر کشیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز مورخه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ حبیب الله اسدنژاد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی طی مصاحبه‌ای قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ١٧ هزار و ٥٠٠ تومان اعلام کرد و گفت: مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت در آستانه ماه محرم صحت ندارد.

اسدنژاد توضیح داد: به دلیل کمبود شدید نهاده‌ها و بالا رفتن قیمت؛ مرغداران حتی مرغ‌های با وزن پایین را به بازار عرضه و سالن‌های پرورش را خالی می‌کنند ولی با شرایطی که هست، احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی افزود: افزایش شدید قیمت نهاده‌ها باعث شده قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده به ۱۴۵۰۰ تومان برسد و زیان بیش از ۲۰۰۰ تومانی به مرغداران تحمیل کند، در حالی که این روزها برخی از روی ناآگاهی از بالا بودن قیمت مرغ در کشور گله دارند.

همان گونه که ملاحظه می گردد، نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی کمبود شدید نهاده ها را یکی از دلایل افزایش قیمت این نهاده ها و در نتیجه افزایش قیمت مرغ عنوان کرده است؛ موضوعی که ماه هاست به عنوان یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ از سوی مرغداران مطرح است.

به عنوان نمونه غلامعلی فاروغی از فعالان صنعت مرغ و عضو اتاق بازرگانی ایران طی مصاحبه ای در ششم تیرماه سال جاری در این باره گفت: هزینه مرغداران در ماه‌های گذشته، جدی افزایش یافته است. بر اساس قیمت‌های رسمی هر کیلو ذرت برای استفاده در مرغداری‌ها باید ۱۵۰۰ تومان قیمت داشته باشد؛ اما عددی که به تولیدکننده می‌رسد، حتی تا ۳۰۰۰ تومان نیز افزایش یافته است. کنجاله سویا نیز بنا بوده کیلویی ۲۷۰۰ تومان تمام شود اما در بازار تا کیلویی ۷۰۰۰ تومان قیمت خورده است. تمام اینها در حالی است که اساسا نهاده دام در بازار بسیار محدود بوده و دسترسی به آنها حتی با قیمت بالاتر نیز برای مرغداران بسیار دشوار است.

همچنین یکی از فعالان صنعت دامداری کشور نیز در گفتگو با تابناک اقتصادی در مورد کمبود نهاده های دام و طیور گفت: "درحال حاضر ذرت، جو و سویا جهت مصرف و سهمیه دامداری وجود ندارد و اگر هم باشد بصورت قطره چکانی توزیع می شوند. وی افزود: حتی وجه واریزی به حساب انجمن صنفی دامداران به قیمت ۱۵۱۰ تومان برای خرید ۷۵ تن ذرت به دلیل نبود سهمیه برای استان تهران به حسابمان برگشت داده شده است. دامداری ها مجبورند نهاده های دامی مورد نیاز خود را به قیمت ۲۸۵۰ الی۳۰۰۰ تومان از بازار آزاد و از دلال ها خریداری کنند. ضمنا سویا هم همین داستان را داره منتها به قیمت حدودی ۸۵۰۰ تومان که نرخ سهمیه ای ۲۷۱۰ تومان هست. خدا می داند با این وضعیت چه بلایی سر تولید بیاید و بعدش هم مردم که مصرف کننده هستند با چه قیمتی مجبور به خرید شیر و گوشت بشوند. مرغداری ها هم فکر کنم همین مشکل را دارند."

ذخایر استراتژیک در پشتیبانی امور دام هم کاهش یافت!

کمبود نهاده های دام و طیور در بازار موجب شد تا پشتیبانی امور دام برای جبران کمبود وارد میدان شود و از ذخایر استراتژیک خود برای تامین نهاده های مورد نیاز استفاده کند. عباسی معروفان مدیرعامل وقت شرکت پشتیبانی امور دام در بیستم فروردین ماه سال جاری طی مصاحبه ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره گفت: هم اکنون سه ماه است که نتوانستیم ارز را به فروشندگان منتقل کنیم و به همین دلیل بازارها با نوساناتی رو به رو شده اند. معروفان ادامه داد: در این دو سه ماهه ما از ذخایر پشتیبانی امور دام برای کنترل و تنظیم قیمت در بازار نهاده ها استفاده کردیم.

این استفاده از ذخایر استراتژیک چالشی جدی را هم اکنون پیش روی شرکت پشتیبانی امور دام گذاشته است، به گونه ای که جلال محمودزاده، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس طی مصاحبه ای از کاهش ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام گفته است. وی با اشاره به این که ذخایر استراتژیک در پشتیبانی امور دام بسیار پایین است و به جای اینکه ما شش ماه ذخیره داشته باشیم در نهایت برای ۲۰ روز ذخایر داریم، درباره بی‌توجهی دولت به تخصیص ارز برای واردات این نهاده‌ها گفت: برای تامین نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در ۴ ماه گذشته نیاز بوده که تنها دولت ۴۰۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داده است.

نهاده های وارد شده به کشور چه می شوند؟ بیش از سه میلیون تن ذرت وارد شده با ارز دولتی کجا رفته است؟

هر چند عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دام و طیور به کشور، اولین مقصر کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها است، پرسش این است که نهاده‌های وارد شده به کشور چه می‌شوند؟ آیا این نهاده‌ها به دست فعالان صنعت مرغداری می‌رسد؟

به نظر می‌رسد که نهاده‌های دام و طیور که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند، تماماً در اختیار فعالان صنعت مرغداری قرار نمی‌گیرد! در همین رابطه، محمد علی کمالی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور طی مصاحبه‌ای در ۲۸ مرداد ماه سال جاری گفت: در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت به کشور وارد شده، اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که تنها ۹۰۰ هزار تن ذرت برای عرضه در بازارگاه به دستش رسیده است.

وی افزود: در این شرایط آیا مرغدار باید بررسی کند چه بلایی سر نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی آمده است؛ این اتفاق مانند ضرب المثل گم شدن شتر با بارش است. وی تاکید کرد در حال حاضر مرغداران ۷۰ درصد از نهاده‌های خود را با یک تلفن و از بازار آزاد خریداری می‌کنند. کمالی با بیان اینکه امضا‌های طلایی در واردات و توزیع نهاد‌ها وجود دارد گفت: درحالی که تولید کنندگان برای تامین و واردات نهاده‌های مورد نیاز مشکلات جدی دارند، در روز جمعه به ۵ نفر ارز ۴۲۰۰ اختصاص می‌دهند.

واردات با دلار ۴۲۰۰ ادامه خواهد داشت؟

با وجود انتقادات بسیار به نحوه توزیع کالا‌های اساسی وارد شده با دلار دولتی، اخیرا نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص ادامه واردات با ارز ۴۲۰۰ گفته است: دولت با وجود فشار‌های کنونی و به دلیل محدودیت ارز و کاهش واردات تصمیم دارد با صرفنظر از بخشی از منافع خود همچنان کالا‌های اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و روی همین ارز مصارف خود را در خزانه تعیین کند.

سخن پایانی

همان گونه که در بالا گفته شد، در حالی که ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند، این مصاحبه نشان می‌دهد، حتی ذرتی که به کشور وارد می‌شود هم به دست مرغداران با قیمت‌های مصوب نمی‌رسد و بیش از ۳ میلیون تن از ذرت وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور سرنوشت نامعلومی داشته است! این میزان ذرت چه شده است؟ آیا اشتباه آماری است؟! اگر اشتباه آماری است این اشتباه چرا اینقدر فاحش است؟ آیا این ذرت‌ها در بازار آزاد و به قیمت بازار آزاد توزیع شده است؟ اگر این گونه است این رانتی که از مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد جهت واردات این ذرت‌ها ایجاد شده، نصیب چه کسانی شده است؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
آقایان: با اعدام مفسدان دچار کاهش جمعیت نمیشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
از كجا میدانی؟ شاید بشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
جم کنید بابا کجاس کجاس تو جیب من
گشت ارشاد مختلسین بزارید تا بفهمید کجاس
سلام بر تابناک گرامی : لطفا یک نظر سنجی در باره علت از بین رفتن اعتماد عمومی به مسئولین بزارین و در ادامه اگر امکان پذیر بود راهکارهای بازگشت این اعتماد رو هم از مخاطبین سوال بفرمائید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
بدون سانسور البته
« 3 میلیون تن ذرت وارداتی کجاست؟» تو جیب منو گشتین؟! خب برید ببینید کی برده دوباره
یعنی مملکت تا این اندازه شیر تو شیره که کسی از محل این محموله بی خبره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
خیلی بیشتر از اینها
تدبیر و امید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
نا امیدی
مرغ خریدم کیلوی ۲۱۰۰۰تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
با منفی شدنهای بورس، همه باید به دلار حمله کنیم
اینقدر از چین بد میگین اقلا قاطعیتش را در برخورد با مفاسد نمیتونید انکار کنین!!!برای کوچکترین رشوه یا مواد مخدر اعدام میکنه!!! آقا زاده و......اینها هم فرقی براشون نداره!!!
با این روشهای معمول وکهنه شده وسواستفاده از مایحتاج ضروری که از عدم کفایت در حوزه مدیریتی کشور حکایت دارد وباز همان ندانم کاری که این همه ذرت چی شد وکجا رفت نمیشود کلاف سر در گم این مسائل که تیشه به ریشه اقتصاد کشور میزند وبازار را دچار التهاب و سفره مردم هر روز بعلت گرانی خالی میکند پیدا کرد نا گفته پیداست که از وضعیت بوجود آمده عده ای بیشترین سود را میبرند وچون تمام برخوردها با چنین افرادی با اما واگر وپنهان کاری همراه هست دایره سو استفاده هر روز بیشترمیشود نیتجه آن میشود که قیمت محصولات مرتبط با ذرت مثل مرغ به این وضعیت بیفتدما نفهمیدم که مدل اقتصادی کشور تابع کدام روش اقتصادی ویا جهانی است در کشور چین که این روزها شریک تجاری کشور ماست با چنین افرادی چطور رفتار میکنند چرا کسی نیست جلوی این کارها که با امنیت غذایی کشور مرتبط است را بگیرد چرا در شرایط کنونی چنین میشود وهرروز چیزی در کشور گم میشود بدون اینکه ردی از آن پیدا شود
همین دور و وره. اما به پا نپره.
غیر از فساد و رانت و کرونا و دشمن دشمن هیچ چیز دیگری تو اخبار کشور ما نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
مگه خبر دیگه ای هم هست؟
همین کره شمالی وقتی یک مقام دولتی یا حکومتی فساد داشته باشد خودش و خانواده اش تیرباران می شوند اینجا دکل نفتی گم می شود هیچ کس پاسخگو نیست میلیاردها دلار پول گم می شود میلیون ها تن ذرت...
فقط یک مرد عمل میخواهد این مملکت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
پیدا شد سلام برسون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
مثل کی ؟؟
تبدیل به پاپ كورن شده دادن به دلبندان خوردن
تاچوبهای دار در میادین بر پا نشه وضع همینه
قوه قضاییه هم که بی صدا وبدون واکنش چرا
اقای رییسی ان هم وعده چی شد برای محاکمه غارتگران
شفافیت در همه افراد توکلی که گفت ولی قبول نکردن
آقا مگه میشه خاک بر سر من که به این روحانی رای دادم
همان گونه که دکل چند میلیاردی گم شد
همان طور که چند ده میلیاردها اختلاس شد
همان طور که برای این همه اختلاس هیچ کاری نکردید ... این مشکل را هم رها خواهید کرد و تنها ملت بدبخت تاوانش را خواهند داد....
انبار کردن این حجم ذرت توسط یه ادم معمولی نبوده چون انبار بزرگ و امکانات می خواد . کافیه از اوونا که محموله ذرتو بردن بپرسین کجا برده و در نهایت با پیدا کردن محل انبار فردی که این همه ذرتو می خواسته هاپولی کنه مجازاتش کنین.
جهانگیری سفره مردمی که در مناظرات می گفتی کو.......................................
همه را پفک و‌ چیپس کردن دادن بچه هامون خوردن!!!
... تعهد و تخصص دو عنصر مفقود در مدیریت
واردات کاغذی وفروش ارز در بازار ازاد برای همه ملت ایران مسلم است که این ارزها به جیب چه کسانی میرود حتی از دست فروش کنار خیابان هم بپرسید میداند چه بلایی سر این ارزها می اید...چیز زیاد بزرگی نیست تنها سه میلیارد کیلو ذرت است زیاد سخت نگیرید اگر هر بیست تن را یک کامیون در نظر بگیریم تنها یکصدو پنجاه هزار کامیون میشود. یک صد و پنجاه هزار کامیون ذرت گم شده است! ! ! !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل