بازدید 9843

واکنش پمپئو ابه رأی دادگاه پرونده ترور«رفیق حریری»

وزیر خارجه آمریکا در یک پیام توئیتری با استقبال از رأی دادگاه لاهه در خصوص پرونده ترور نخست وزیر سابق لبنان، بر ضرورت پایان دادن به مصونیت برای تأمین امنیت، ثبات و حاکمیت لبنان تأکید کرد.
کد خبر: ۹۹۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲ 19 August 2020

به گزارش «تابنا:» به نقل از مهر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در یک پیام توئیتری رأی دادگاه بین‌المللی لاهه در خصوص پرونده ترور «رفیق حریری» نخست وزیر سابق لبنان استقبال کرد.

پامپئو بامداد چهارشنبه در یک پیام توئیتری نوشت: «ما از رأی دادگاه استقبال می‌کنیم، [رأیی] که سلیم عیاش مأمور پیشین حزب‌الله را به خاطر نقش داشتن در حمله تروریستی ۲۰۰۵ و کشتن رفیق حریری و ۲۱ نفر دیگر در بیروت، گناهکار شناخته است».

وی در ادامه مدعی شد: «پایان دادن به مصونیت برای تأمین امنیت، ثبات و حاکمیت لبنان لازم است».

به گزارش مهر، «دیوید ری» قاضی دادگاه بین المللی لاهه روز سه شنبه (۱۸ اوت ۲۰۲۰) رأی این دادگاه در مورد پرونده ۲۶۰۰ صفحه‌ای ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ را اعلام کرد. در جریان حمله تروریستی یاد شده علاوه بر حریری، ۲۱ نفر دیگر جان باخته و بیش از ۲۲۰ نفر مجروح شدند.

این دادگاه، «سلیم جمیل عیاش» یکی از اعضای حزب الله و از متهمان پرونده ترور رفیق حریری را «مشارکت کننده» در ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان دانست و مدعی شد که او به صورت «شخصی» در این ترور دست داشته است. به موجب این رأی دادگاه، سه متهم دیگر این پرونده (حسین حسن اونیسی و اسد حسن صبرا و حسن حبیب مرعی) به دلیل نبودِ شواهد و ادله کافی مبنی بر دست داشتن در این ترور از اتهامات وارده تبرئه شدند.

قاضی دادگاه با اعلام اینکه ترور رفیق حریری عملیاتی تروریستی بوده که برای اهداف سیاسی انجام شده است، مدعی شد که برخی از اعضای حزب الله متهمان ترور نخست وزیر اسبق لبنان هستند، اما تأکید کرد: «هیچ مدرکی دال بر دخالت رهبری حزب‌الله لبنان و دولت سوریه در این ترور وجود ندارد و سید حسن نصرالله و رفیق حریری روابط خوبی با یکدیگر داشتند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل