بازدید 20510
۷

آمریکا از ایران شکایت می‌کند

وزیر خارجه آمریکا با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.
کد خبر: ۹۹۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷ 19 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک به شبکه خبری الجزیره گرفته‌اند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.

همزمان وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی پامپئو با «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان خبر داده است.

در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه پامپئو بر ضرورت اتحاد آمریکا-اروپا برای پاسخگو کردن ایران و تضمین پایبندی شورای امنیت به تعهداتش در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کرد.»

خبرنگار تلویزیون «العربی» هم در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از دیپلمات‌ها نوشته انتظار می‌رود پامپئو روز پنجشنبه برای کلید زدن روند مکانیسم ماشه علیه ایران در نیویورک حضور داشته باشد.

خبرگزاری رویترز در خبر تکمیلی به نقل از دیپلمات‌ها و یک مقام سازمان ملل متحد گزارش داد پامپئو در راستای تلاش برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد احتمالاً پنجشنبه به نیویورک سفر خواهد کرد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند پامپئو احتمالاً با رئیس دوره‌ای شورای امنیت دیدار کرده و شکایت‌نامه خود علیه ایران را به وی تقدیم خواهد کرد.

دولت ترامپ چند روز پیش در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند. واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بند‌های برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بند‌های این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، مسیر بسیار دشوار و پرپیچ و خمی در پیش رو دارد، زیرا روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت، قانونی بودن اقدام آمریکا را با توجه به عدم پایبندی این کشور به برجام زیر سئوال برده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
آمریکا هم به «نقض توافق هسته‌ای» متهم است. ایران هم شکایت کند.
به شما چه ربطی دارد. شما که از برجام خارج شده اید. اصلا کل ماجرا به شما چه ربطی دارد . مگر صاحب دنیا هستید.اگر قرار باشد کشوری به خاطر موصوع هسته ای مجازات شود امریکاست که تنها استفاده کننده از بمب اتمی علیه مردم غیر نظامی است و همین الان به اندازه چند بار انفجار کره زمین بمب هسته ای دارد. امریکایی ها باید بپذیرند که ایران دیگر تحت سلطه انها نیست.
غلط کردن
کارهایی که ما باید انجام بدهیم دیگران می کنند و کلیه ابزار ها علیه ما استفاده می کنند علیرغم اینکه بهانه و ممتسکی ندارند .
متاسفانه وزارت خارجه و نهاد های حقوقی از بسیاری از اقدامات حقوقی که بوسیله عملکرد ضد بشری که دشمنان بدست می دهند ، استفاده نمی کنند و جالب است همان مورد استفاده دشمنان می شود .
وزارت خارجه باید هم اقدامات حقوقی و هم اقدامات تبلیغاتی مناسب را در باره دشمنان و دوستان کشور ساماندهی کند .
طرح های زیادی تو چهار سال علیه ایران داشتن. این چند ماه آخر یکسره دارن کار می کنن که تحریم های نیمه تمام را به اجرا بذارن حتی اگر طرح پر رویی مثل نقض برجام به ایران باشه
میشه اون دهنه گشادتو ببندی؟ بیشتر به گاوچران میمونی تا وزیر خارجه.. مگه شما اول درنیومدید و تحریمها را برگرداندید!؟ نفهم...
دندان اینها دیگه نمی بره
موازنه قدرت نظامی نزدیکه ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار