بازدید 22741

جزییات طرح جایگزین مجلس برای فروش نفت

در چند هفته اخیر، دولت به نوعی دو طرح برای فروش نفت مطرح کرده است؛ یک طرح که از آن به گشایش اقتصادی یاد می‌شود، مربوط به فروش نفت به مردم بود و دیگری، طرح فروش اوراق سلف نفتی بود. مجلسی‌ها بنا به دلایلی با این طرح‌ها مخالفت کردند و امروز یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای از طرح جایگزین مجلس برای فروش نفت سخن به میان آورده است.
کد خبر: ۹۹۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 18 August 2020

جزییات طرح جایگزین مجلس درباره فروش نفت

در زمستان سال گذشته بود که ویروس کرونا در چین شیوع پیدا کرد. شیوع این ویروس بر خلاف تصور تبعات گسترده اقتصادی برای کشورها در بر داشت و اقتصاد کشورها را با رکود مواجه کرد. حاکم شدن رکود اقتصادی بر کشورهای دنیا، تقاضا برای نفت را به شدت کاهش داد و در نتیجه قیمت نفت با اُفت چشمگیری مواجه شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اُفت چشمگیر قیمت نفت تاثیرات دو چندانی را بر اقتصادهای نفتی به خصوص اقتصاد ایران که درگیر تحریم های گسترده از جمله تحریم های نفتی بود، گذاشت.

از یک سو، تحریم های نفتی صادرات نفت ایران را در تنگنا قرار داده بود و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا و کاهش قیمت نفت این تنگنا را شدیدتر کرد.

تنگ تر شدن حلقه فروش نفت موجب شد تا تحقق درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال جاری با ابهام رو به رو شود. از این روی، در دو هفته اخیر دولت سعی کرده است تا راهکارهایی برای فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی خود مطرح کند.

فروش نفت به مردم، راهکار اول دولت برای فروش نفت

در ابتدا و در روز چهارشنبه پانزدهم مرداد ۱۳۹۹ بود که رئیس جمهور روحانی در جلسه هیات دولت از گشایش اقتصادی سخن به میان آورد و گفت: دوشنبه بیستم مردادماه، طرحی در جلسه سران قوا به نتیجه خواهد رسید که در صورت موافقت مقام معظم رهبری، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود می‌آید؛ گشایش اقتصادی که بسیاری از آن با عنوان طرح فروش نفت به مردم یاد کردند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران در مورخه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ درباره این طرح گفت: ما می‌خواهیم این امکان را برای مردم بوجود بیاوریم که بتوانند از یک بشکه تا ۱۰۰ هزار بشکه یا بیشتر،  نفت بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینان داده می‌شود که سودش از سود بانکی کمتر نمی‌شود؛ یعنی تضمینی است اگر کسی یک تعداد بشکه نفت خریداری کرد و سال آینده خواست بفروشد، اگر قیمت نفت بیشتر شد، به همان قیمت روز می‌تواند بفروشد. وی افزود: این ایده‌ای که مطرح بود و اول در وزارت نفت مطرح و سپس قرار شد یک کمیته‌ای متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا بنشینند و ابعاد مختلف آن را ببینند. جلسات متعددی هم در این زمینه تشکیل شد.

اوراق سلف نفتی، راهکار دیگر دولت برای فروش نفت

همچنین در ۲۴ مرداد ماه سال جاری بود که اطلاعیه‌ای روی سایت کدال قرار گرفت که در آن اعلام شده بود، فروش اوراق سلف نفتی روز یکشنبه مورخه ۲۶ مرداد ماه در تالار بورس انرژی آغاز خواهد شد. در این اطلاعیه آمده بود، در روز ۲۶ مرداد ماه ۵۲۹ هزار و ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران به قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان عرضه خواهد شد. حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه اعلام شده بود. به علاوه ذکر شده بود که معاملات ثانویه این اوراق حداکثر ده روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه آغاز می‌شود.

مخالفت مجلسی ها با طرح های دولت برای فروش نفت

به هر صورت بعد از مطرح شدن این موارد جهت فروش نفت، مخالفت هایی از سوی برخی مسئولین صورت گرفت.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به فروش اوراق سلف نفتی در بورس گفت: هر خبری از جلسه سران، در مورد فروش نفت سلف، چون هنوز قطعی نشده، غیرواقعی است و از طرفی در بودجه سال ۹۹هیچ مجوزی برای فروش نفت سلف وجود ندارد؛ بنابراین دولت مجوز فروش اوراق نفت سلف در روز یکشنبه ۲۶ مرداد را اعلام نماید. کمیسیون برنامه و بودجه پیگیر موضوع است.

همچنین ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی نیز طی مصاحبه ای گفت: قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیم متخذه در شورای اقتصادی سران سه قوه است.

طرح جایگزین مجلس درباره فروش نفت

با توجه به مخالفت‌های صورت گرفته با طرح‌های دولت برای فروش نفت از سوی مجلسی ها، این پرسش مطرح شد که آیا مجلس طرح جایگزینی برای فروش نفت دارد؟ پرسشی که امروز مورخه ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹ توسط جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پاسخ داده شد.

جعفر قادری با اشاره به مقوله گشایش اقتصادی و پیرو آن طرح فروش نفت در بورس گفت: دولت پیگیر انتشار اوراق سلف نفتی است و این طرح را مجلس به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.

وی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به چرایی عدم پذیرش مجلس تاکید کرد: پیرو این طرح ما با استقبال زیادی درباره خرید این اوراق مواجه خواهیم شد که این مساله می‌تواند بازار بورس را به هم بریزد و باعث شود این بازار نرخ بازدهی بالایی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: به اعتقاد بنده، این اقدام تعهدات زیادی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند و می‌تواند مشکلاتی را در تحویل نفت فراهم کند؛ بنابراین در مجموع طرح مدنظر دولت مورد رضایت مجلس نیست.

قادری با بیان اینکه حرف مجلس این است که باید طرح فروش نفت از سوی دولت تعدیل شود، گفت: در غیر این صورت، باید طرح مجلس با عنوان طرح فروش نفت در بورس آن هم با تخفیف مدنظر قرار گیرد؛ لذا این امر شاید منطقی‌تر به نظر برسد و مقداری با بازار‌های جهانی انطباق بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر طرح فروش نقدی نفت آن هم با تخفیف مدنظر قرار گیرد، امکانی برای فروش بیشتر نفت و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به استدلال مجلس درباره تولید فرآورده‌های نفتی از محل فروش نفت اظهار کرد: برای ما این مهم نیست که این فرآورده، استاندارد‌های یورو ۴ و یورو ۵ را داراست یا خیر، چون مهم این است که ما بتوانیم در شرایط تحریمی نفت را به فرآورده تبدیل کرده و بخشی از آن را صادر کنیم.

قادری با بیان اینکه طرح مجلس به صلاح است، بیان داشت: توجه به این امر بهتر از آن است که بخواهیم به صرف اینکه دولت مشکلات زیادی دارد، دست به این قبیل اقدامات - اقدامات مدنظر دولت - بزنیم چرا که این مقوله منطقی نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: ما باید طرحی را بپذیریم که بتوانیم آن را اجرا کنیم و تبعات آن برای دولت بعدی هم قابل تحمل باشد با این حال طرح مجلس منطقی‌تر و توجیه پذیرتر از طرح دولت است، زیرا این طرح پیامد‌های کمتری دارد.

وی تاکید کرد: طرح نفتی مجلس قطعا مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و ما می‌توانیم آن را در کمیسیون‌ها مورد بحث قرار دهیم تا این مقوله به صحن مجلس ارسال شود و به نوعی جامع و کامل باشد.


به هر صورت حالا باید منتظر ماند و دید، سرانجام گره فروش نفت با کدام طرح باز خواهد شد و آیا دولت می‌تواند در سال جاری به آنچه برای درآمد‌های نفتی در بودجه ۹۹ پیش بینی کرده است، برسد یا خیر؟!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
اگه بفکر درآمد وکمک به مردم هستند چرا بجای اوراق قرضه نفتی ، سرمایه های مردم رو تو مسیر ساخت صنایع پتروشیمی و صنایعی مهم از این دست، که سود چندین برابری و دائمی برا مردم داره و پشتوانه ای برا کشوره هدایت نمی کنند. یا للعجب!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
چون 70سال است ناف دولت ها را با نفت بریدن و فکر می کنند نفت اولین و اخرین راهکار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
الان کفگیرش به ته دیگ خورده.پتروشیمی چندسال طول می‌کشه به سود آوری برسه
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
چون تحریم هستیم...
چون آمریکا ستیز هستیم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
صنعت از پایه مشکل دارد و بایک بخشنامه یا دستورالعمل چیزی درست نمیشه
اره یه etf جدید بسازید مردم بی سواد ک نمیدونن NAV چیه مثل دارایکم ک ده تومن زیر nav میفروشن نفت هم اینجوری قالب کنید اولا سواد مردم رو ببرید بالا 10 تومن زیر قیمت یعنی 30 درصد زیر قیمت فروختن
منی ک سر در میارم از بورس چوب بی سوادی یه عده رو چرا بخورم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
آقای باسواد همه میتونن ۳۰ درصد زیر ناورو ولی خوب عرضه تقاضا مهمه در ثانی ابطال ندارد. یعنی طرحی ندارد که به طور مثال حقوقیش ۱۰ درصد زیر ناو تعهد خرید داشته باشه
این حضرات ظاهرا روی ابرها راه می روند آن از طرح پوپولیستی مالیات بر خانه های خالی که ایراداتش را مادر بزرگ من هم می دانست و شورای محترم نگهبان به خاطر همین موارد طرح را از بیخ و بن رد کرد این هم از طرح فروش نفت به صورت فراورده گویا دوستان نمی دانند پالایشگاههای ما محدودیت ظرفیت دارند و ظرفیت چندانی برای صادرات ندارند .ساخت پالایشگاه جدید هم زمان بر و هزینه بر است و در شرایط حاضر و کوتاه مدت امکان پذیر نیست.البته مخالفت دوستان منطقی است اما راه حل کاهش هزینه ها و ریاضت اقتصادی از طریق بالا بردن مالیات بر مصرف است و نه ایجاد یک درامد خیالی دیگر به جای طرح دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
عامو اگر میشد فرآورده پالایشگاهی صادر کرد که همون نفت صادر میکردن تحریم هستیم هیچی نمیتونم بفروشیم حتی به چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
خانه خالی همان احتکار خانه است همانطور که با احتکار قند و شکر و ماسک و غیره مقابله میشود باید تکلیف خانه های خالی هم مشخص شود
چه تفکر خطرناکی یعنی کیفیت که خطر جانی داره و ارزش انسانی انسان رو از بین میبرد برای یک نماینده مجلس مهم نیست؟!
نماینده ای که برای کیفیت تولید اهمیت ندارد قهرا خودش هم کیفیت ندارد و باید نگهبان او را به مزل بفرستد
با همین تفکرات کلان مدیریتی بعد ۴ دهه اینجا هستیم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
به گفته نوبختک تنها ۶ درصد از بودجه نفت محقق شده یعنی شما ماهی سه میلیون حقوق می‌گرفتی ۱۸۰ تومن بهت دادن.حالا چطور میخوای زندگی کنی برات فرق می‌کنه
عجب جزییاتی
اگر میخواین طرحی ارائه کنید، طوری باشه که مردم عادی و ضعیف ترین قشر جامعه بتونه بخره، و نیاز به کد بورسی نباشه، خیلی راحت با مراجعه به بانک بشه اوراق نفتی یا هر چیز دیگری رو بشه خرید.
ازطرح گشایش اقتصادی دولت که چیزی درنیومد ببینیم طرح مجلس چی میشه؟
قرار بود نفت را بفروشند وبه مردم بدهند حالا بابت نفت از مردم پول ميگيرند ميدهند به دولت
پاسخ ها
رضا
| Switzerland |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
عزیزم دوران مفت خوری گذشته و کسی پول مفت به شما نمیده یا کار میکنی و پول در میاری یا گرسنه میمونی
ناشناس
| France |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
۱۸:۲۰
نمیدونستیم استفاده از ثروت کشور اسمش مفت خوریه
ملت استفاده کنن مفت خورن ولی مسئولین حقشونه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
کسی با کارکردن پولدار نمیشه
مشکل این است که حقوق بگیران زیرخط فقر هستند1820
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
1820
درسته پول مفت برای هرکسی نیست
پیشنهاد می کنم که آب آشامیدنی را هم وارد بازار بورس بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
تا قیمت اب هم 5 برابر شود
مگر احمدی نژاد که یارانه را " با آن درامدهای افسانه ای فروش نفت " بگردن دولتهای بعد از خود انداخت رئیس جکهور نبود چرا مجلس در آنموقع متوجه این ماجرا نگردید ؟؟؟
فعلا که بورس خودش مشکل داره
این طرح نیست . فقط وقت کشی است
این طرح ها از سوی افراد پشت میز نشینه و راه بجای نمیرسه من بعنوان ی فرزند شهید وی کاسب بازار و مشاور صنعتی ک اقتصاد ایران رو میشناسم میگم فقط ی راه وجود داره و اون اوردن سرمایه های مردم از خرد کلان پایه کاره،اونم ن بشکل بورسی ...راهشم این ک اول بدون ملاحطه دست رانت خوارها رو کوتاه کنند ،دوم ب مردم اطمینان بدند پولشون تو طرح بلند مدت ۵ سال سرمایه گداری میشه و مردم با پرداخت ۳۰درصد نقدی و ۷۰درصد اقساط پول بدند ب دولت در قالب طرح های ملی ک بدوراز جناح وجناح بندی امایش شده ،و این پول رو برحسب دلار بیست تومن چ نقد واریز رو چه ۷۰درصد اقتصاد رو با مردم محاسبه کنند این طرح امادس اگر واقعا طالب رفاه مردم هستید ،قابل اجراس و تضمین شده است ...
به نظرم بنزین و گازوئیل رو وارد بورس کنند ملت بتونند بخرند و مقدار خریدشون رو در پمپ بنزین استفاده کنند. در واقع بنزین و گازوئیل مصرفی مثلا سال بعدشون رو پیش خرید کنند
با سلام پیشنهاد میشود حدود تعداد20بشکه نفت بصورت حق سهم هر ایرانی در پرتفوی باکد بورسی هرفرد فعال گردد مثل سهام عدالت که فرد بتواند با معامله آ ن دربورس بر اساس قیمت روز ،درآمدی داشته باشد.سهم بنزینی هم ماهیانه برای هر ایرانی باید در بورس تخصیص داده شود که فرد بتواند آنرا استفاده یا در بورس به فروش برساند.
آخر کدام آدم عاقلی طلا، ارز یا سرمایه خود را می فروشد و جایش نفت پیش فروش خود کشور را می خرد که معلوم نیست اصلا با این تحریم های کمرشکن خریداری در آینده داشته باشد یا خیر! بهتر است دولت به فکر برداشتن تحریم های فلج کننده اقتصادی آمریکا باشد!!!
قرار بود نفت بفروشیم پولش یباد سر سفره مردم حالا مردم باید نفت خودشون را بخرند تا خرج دولت تامین بشه !!! خدائیش کارتون خیلی درسته در کل دنیا نمونه اید. ...
شما نفت عرضه کنید ملت میخرن ولی لفتش ندید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر