بازدید 7826

شرط لوکاشنکو برای برگزاری انتخابات مجدد در بلاروس

رئیس جمهوری بلاروس که پیشنهاد مخالفان دولت برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده بود برای برگزاری این انتخابات شرط تعیین کرد.
کد خبر: ۹۹۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲ 18 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بلاروس-24 این احتمال را بعید ندانست که پس از تایید قانون اساسی جدید، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

به گفته وی کار برای تنظیم قانون اساسی جدید جریان دارد.

لوکاشنکو گفت که آماده است از بخشی از اختیارات خود صرف نظر کند اما این اقدام نباید تحت فشار و از طریق اعتراضات خیابانی باشد.

وی با بیان اینکه ما نیاز به قانون اساسی جدید داریم، خطاب به مردم بلاروس اظهار کرد: شما باید قانون اساسی جدید را از طریق همه پرسی بپذیرید زیرا که ما قانون اساسی قبلی را در همه پرسی قبول کردیم.

وی افزود: اگر شما می خواهید می توان بر اساس قانون اساسی جدید انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و ارگان های محلی دولتی برگزار کرد.

رئیس جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد که پیشنهاد کرده است که آرا انتخابات ریاست جمهوری دوباره شمرده شود. اما مخالفان دولت این ایده را رد کرده و بر برگزاری انتخابات جدید اصرار دارند.

به گفته لوکاشنکو، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیروز با وی تماس گرفته و پیشنهاد گفت وگو داده است.

وی افزود: من می دانم که آنان (مخالفان دولت) چه مذاکره کنندگانی را برای گفت وگو تعیین کرده اند. دیروز مرکل تماس گرفت و پیشنهاد گفت وگو داد. گیتاناس نئوسدا رئیس جمهوری لیتوانی نیز یکی دیگر از مذاکره کنندگان است.

لوکاشنکو این را نیز گفت که لازم نیست برای منحرف کردن او به سوی غرب یا شرق تلاش کنند.

ناآرامی ها در بلاروس در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آغاز شد و به بخش هایی از جامعه سرایت کرد که به طور معمول وفادار به رئیس جمهوری تلقی می شدند، به طوری که کارگران کارخانه های بزرگ دست از کار کشیدند و بخشی از بدنه پلیس، روزنامه نگاران رسانه های دولتی و یکی از سفیران بلاروس به صف معترضان پیوستند.

مخالفان لوکاشنکو مدعی اند که وی در انتخابات ریاست جمهوری تقلب کرده است تا ماندن خود در قدرت را تضمین کند. اما لوکاشنکو با استناد به نتایج رسمی اعلام شده که از تصاحب بیش از ۸۰ درصد آرا از سوی وی حکایت دارد، شکست در انتخابات را رد کرده است.

در همین حال، اوکاشنکو اعلام کرده که روسیه بر آمادگی برای ارائه کمک های لازم به بلاروس برای حل مسائل این کشور براساس قرارداد ایجاد دولت اتحادی روسیه و بلاروس و از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام آمادگی کرده است.

بلاروس کشوری کوچک در غرب روسیه است که تنها ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما از این نظر حائز اهمیت است که آخرین سنگر روس‌ها در مقابل پیشروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای روسیه به حساب می آید.

سایر همسایگان غربی روسیه در اروپای شرقی شامل لهستان و سه کشور حوزه بالتیک دیرزمانی است که به غرب پیوسته و به عضویت ناتو درآمده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل