بازدید 7220

عبور از پیک مصرف برق در تابستان

دوره اوج مصرف برق (پیک) در تابستان امسال به دنبال افزایش ظرفیت تولید برق و همراهی مردم، بدون خاموشی پشت سر گذاشته شد، این در حالی است که به علت شیوع کرونا، نیاز بخش درمان و خانه‌نشینی مردم، نگرانی‌هایی درباره روند تامین پایدار برق وجود داشت.
کد خبر: ۹۹۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 17 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، اوج مصرف بار شبکه برق درحالی به روزهای کاهشی خود نزدیک می‌شود که حتی برای یک روز، خاموشی برنامه‌ریزی شده در کل کشور اعمال نشد و برق پایدار برای همه بخش‌ها با وجود سختی‌های زیاد و بیماری کرونا تامین شد.

مصرف برق کشور گرچه به دلیل گرمای زودرس، از همان اوایل اردیبهشت ماه روند متفاوت به خود گرفته و پله‌های صعود را یکی پس از دیگری طی می‌کرد، اما صنعت هیچگاه از خدمت رسانی باز نماند و مردم شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده نبودند و همواره نیازهای برقی خود را دریافت کردند.

روند افزایشی مصرف به همراه گسترش بیماری کرونا در کشور از همان ابتدا، نگرانی‌هایی را در باره امکان تامین به موقع برق در متولیان امر ایجاد کرده بود، به گونه‌ای که «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران پیش بینی کرده بود با توجه به شرایط، تابستان سختی را پیشرو داشته باشیم که امکان دارد تامین برق پایدار را با اما و اگر مواجه سازد.

روزهای افزایشی مصرف با اینحال آغاز شد و این روند به نگرانی‌ها دامن زد به گونه‌ای که «مصطفی رجبی مشهدی» که سمت سخنگوی صنعت برق را برعهده دارد را نیز وادار به واکنش نسبت به مصرف بی‌رویه کرد و وی همواره و در هر برهه زمانی با حضور در برنامه‌های اطلاع رسانی، مردم را به رعایت مصرف بهینه برق تشویق کرد.

از طرف دیگر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو هم از تداوم طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف برق خبرداد و اینکه کسانی که مصرف خود را کاهش دهند از معافیت‌های خاص برخوردار خواهند شد.

پرداخت پاداش به مشترکان کم مصرف، برخورداری از تعرفه‌های رایگان برای کسانی که مصرف خود را بهینه کنند، انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد همکاری بخش‌های کشاورزی و صنعت با برق و اجرای برنامه‌های ۰۹۹ از جمله مهمترین راهکاری‌هایی بود که برای تابستان امسال طراحی شده بود تا با وجود بیماری کرونا برق، لحظه ای از از مدار خدمت خارج نشود.

پیک برق امسال (بیشترین میزان مصرف برق ثبت شده) گرچه در تاریخ ۳۱ تیرماه به میزان ۵۸ هزار و ۵۲۵ مگاوات رخ داد اما لحظه‌ای تامین برق با مشکل همراه نشد و این درحالی بود که اگر برنامه‌های مدیریت بار به اجرا در نمی‌آمد، مصرف بالای برق منجر به ایجاد محدودیت‌هایی برای کشور می‌شد.

روزهای گرم تابستان یکی پس از دیگری پشت سرنهاده شد و کم کم به زمان کاهش مصرف نزدیک شد بدون آنکه روزی بدون خاموشی در کشور رخ دهد.

عبور از پیک مصرف بدون خاموشی

وزیر نیرو در این باره گفت: دوره اوج مصرف تابستان ۹۹ بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده با رشد «اوج بار» تنها حدود یک درصد و با افزایش عرضه انرژی بیش از چهار درصد نسبت به سال گذشته و افزایش صادرات انرژی پشت سر گذاشته شد.

«رضا اردکانیان» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال‌های گذشته به طور متوسط، رشد اوج بار بیش از پنج درصد بود که این به معنای ضرورت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه جدید برای پاسخگویی به این رشد اوج بار بود.

وزیر نیرو ادامه داد: برنامه های مدیریت مصرف از دو سال پیش با همکاری مردم در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، تجاری و خانگی آغاز شد و با مشوق هایی که پیش‌بینی شده بود و نیز تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد، توانستیم رشد اوج بار را کاهش دهیم و در عین حال تولید و عرضه انرژی را نه تنها با وقفه مواجه نسازیم بلکه افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توانستیم تعهدات صادراتی خود را که به خصوص در شرایط تحریمی حائز اهمیت است و منابع ارزی قابل ملاحظه ای را برای صنعت تدارک می کند در برنامه داشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: تابستان ۹۷ اوج بار بیش از پنج درصد را به زیر سه درصد رساندیم و در تابستان ۹۸ رشد اوج بار فقط یک درصد و بدون خاموشی بود که امسال نیز به همین میزان خواهد بود.

وی ادامه داد: به زودی به مردم گزارش خواهیم داد که تابستان ۹۹ هم بدون خاموشی با رشد اوج بار تنها حدود یک درصد و با افزایش عرضه انرژی بیش از چهار درصد نسبت به سال گذشته و افزایش صادرات انرژی پشت سر گذاشته شد.

اردکانیان درباره تحقق این امر گفت: بیش از ۲۹۰ هزار تفاهمنامه با بخش های مختلف صنعتی و تولیدی قبل از فصل گرما به امضا رسید که براساس آن متعهد شدیم چنانچه آنها مصرف خود را در ساعات اوج گرما در تابستان کاهش دهند، به جای آن در سایر ساعت‌های شبانه‌روز برای آن که اختلالی در تولید ایجاد نشود، انرژی ارزان‌تری به آنها اختصاص دهیم.

عضو هیات دولت ادامه داد: پارسال از این محل ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به بخش صنعت و تولید کشور پرداخت شد و امسال این رقم احتمالا بیشتر خواهد شد.

وی به بکارگیری استارت آپ ها برای مدیریت مصرف اشاره کرد و خاطرنشان کرد: استارت آپ ها وشرکت های دانش بنیان بکار گرفته شدندو با کمک فعالیتی که آنها در بخش خانگی داشتند و از طریق تلفن های هوشمند، آنها توانستند مردم را در جریان چگونگی مصرف خود قرار داده و آنها را تشویق به کاهش مصرف و استفاده از ادوات کم مصرف برقی در ساعت اوج بار کنند و از این نظر، امسال چهارصد مگاوات پیک‌سایی یعنی کاهش اوج بار محقق شد.

اردکانیان ادامه داد: این دستاورد بزرگی است زیرا کشور را از یک هدر رفت قابل ملاحظه انرژی و منابع فاصله می گیرد و ما تلاش خواهیم کرد به عنوان یک عادت و اخلاق آن را نهادینه کنیم، البته در عین حال نیروگاه می سازیم و عرضه انرژی را افزایش می دهیم. اما اینگونه نخواهد بود که با عادات ناصحیح مصرف در فصل تابستان یا زمستان، این منابع زیست محیطی را که متعلق به نسل های آینده هم هست بیهوده و به شکل خارج از الگوی مصرف مورد استفاده قرار داده شود.

جشن عبور بدون خاموشی از تابستان

صنعت برق روز ۲۵ مردادماه جشن عبور موفقیت آمیز و بدون خاموشی از اوج بار تابستان امسال را جشن گرفت و در این آیین، رضا اردکانیان وزیر نیرو حضور یافت و به تجلیل از دست اندرکاران صنعت برق پرداخت.

وزیر نیرو گفت: امروز جشن ما در ۲۵ مرداد ۹۹، از این نظر جشن مهم و باشکوهی است که ما در آستانه تثبیت یک وضع مطلوب در صنعت برق کشور هستیم؛ ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از موجب های تفاخر ما این است که بدون خاموشی و پاسخگویی به تقاضاهای انرژی پیک کمتری هم داشتیم و این توسعه یافتگی واقعی در عرصه مدیریت انرژی در کشور است.

وی ادامه داد: ما در تابستان ۹۷ توانستیم در نخستین مرحله برنامه مدیریت مصرف با همکاری استانداران و سایر بخش‌ها و شروع یک برنامه جامع با رسانه ملی و رسانه‌های مختلف رشد ۵.۲ درصدی سالیانه اوج بار را به ۲.۹۸ درصد کاهش دهیم.

اردکانیان گفت: این امر موجب شد که با اعتماد به نفس، برنامه صفر ۹۸ را ارایه کنیم. این برنامه تقریبا از مرداد ۹۷ آغاز شد و تابستان ۹۸ را بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده پشت سر گذاشتیم در حالی که تعهداتمان به صادرات انرژی را هم پاسخگو بودیم و رشد اوج بار ما به نسبت به سال قبل از آن از ۲.۹۸ درصد هم کمتر شد و به یک درصد رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر