بازدید 19919

قیمت گذاری خودرو در بورس به کجا رسید؟ / بازار خودرو در انتظار دلار چند هزار تومانی است؟

در هفته جاری، قیمت برخی خودرو‌ها اندکی کاهش یافت و در مقایسه با هفته گذشته، ترمز افزایش قیمت برخی خودرو‌ها کشیده شد. اما دلیل این کاهش قیمت خودرو در هفته جاری چه بود؟ پیش بینی می‌شود در هفته‌های آینده، روند قیمت خودرو چگونه باشد؟
کد خبر: ۹۹۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 13 August 2020

قیمت گذاری خودرو در بورس به کجا رسید؟ / بازار خودرو در انتظار دلار چند هزار تومانی است؟

پس از اردیبهشت ماه سال جاری، روند قیمت در تمام بازار‌ها صعودی شد و در این بین بازار خودرو نیز از این قاعده افزایش قیمت مستثنی نبود.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ ترمز روند افزایش قیمت خودرو البته در هفته جاری اندکی کشیده شد و قیمت برخی خودرو‌ها کاهش یافت و قیمت برخی دیگر نیز با ثبات همراه بود.


قیمت برخی خودرو‌ها در روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ابتدای هفته جاری بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش را تجربه کردند.


در گروه ایران خودرو، قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهشی ۲ میلیون تومانی نسبت به یکشنبه هفته جاری به ۲۰۲ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ وی ۸ با اُفت ۱۰ میلیون تومانی به ۱۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی با اُفت ۲ میلیون تومانی به ۲۳۳ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با اُفت هشت میلیون تومانی به ۳۱۰ میلیون تومان کاهش یافت.


همچنین قیمت هر دستگاه سمند سورن و دنا معمولی بدون تغییر قیمت نسبت به یکشنبه هفته جاری به ترتیب ۱۹۰ میلیون تومان و ۲۱۸ میلیون تومان معامله شدند.


افزایش قیمت‌ها در گروه ایران خودرو نیز به این ترتیب بودند که قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در مقایسه با یکشنبه گذشته با افزایشی یک میلیون تومانی به ۱۴۵ میلیون تومان، هایما اس ۷ مونتاژی ایران خودرو با رشدی سه میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، قیمت هر دستگاه رانا با افزایشی دو میلیون تومانی به ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با افزایش یک میلیون تومانی به ۱۴۴ میلیون تومان، پژو پارس با موتور TU ۵ با افزایش سه میلیون تومانی به ۲۱۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۶۵ میلیون تومان و هر دستگاه دنا پلاس با افزایش دو میلیون تومانی به ۲۶۴ میلیون تومان رسید.


در گروه سایپا تقریبا تمام خودرو‌ها با افزایش قیمت مواجه بودند. هر دستگاه پراید ۱۱۱ در مقایسه با یکشنبه گذشته با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۹۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۸۱.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به ۸۲ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با رشد یک میلیون تومانی به ۹۷ میلیون تومان و ساینا با رشد دو میلیون تومانی به ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. تیبا ۲ بدون تغییر، در همان قیمت ۱۰۹ میلیون تومان معامله شد.


دلیل کاهش قیمت خودرو‌ها چه بود؟ وضعیت معاملات در بازار خودرو چگونه است؟


سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی مصاحبه‌ای در ۲۰ مرداد ماه سال جاری درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با کاهش نرخ ارز، قیمت برخی خودرو‌ها نیز در بازار آزاد حدود دو میلیون کاهش یافت، اما همچنان همکاران ما در طول روز به اندازه انگشتان یک دست هم معامله انجام نمی‌دهند.


وی افزود: بازار خودرو زودتر از پیش‌بینی‌ها دچار رکود شده و نوسان قیمت‌ها به حدی بالاست که کسی ریسک خرید و فروش خودرو را نمی‌پذیرد، در حالی که سال‌های پیش، قبل از شروع ماه محرم بازار بهتری داشتیم.


موتمنی ادامه داد: هرچند بزرگترین مشکل بازار خودرو فاصله بالای قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد و افت عرضه خودروسازان است، نباید تاثیر روانی نرخ ارز را نادیده گرفت لذا اگر قیمت دلار کاهش یابد، قیمت خودرو هم ارزان خواهد شد.


همچنین موتمنی در مصاحبه دیگری در مورخه ۲۳ مرداد ماه سال جاری گفت: هر زمانی قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد، تاثیر آن در بازار خودرو مشخص خواهد شد؛ در غیر این صورت تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران نیز در گفت وگویی، با اشاره به اثرات نرخ دلار بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد. با افزایش نرخ دلار قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت خودرو افزایش می‌یابد.


عرضه خودرو به بازار چگونه است؟


هر چند به گفته موتمنی، کاهش قیمت ارز می‌تواند تاثیر روانی بر قیمت خودرو داشته باشد و خودرو را ارزان کند، نمی‌توان به سادگی از کنار نقش عرضه خودرو در کاهش قیمت خودرو نیز گذشت. طبیعتاً اگر افزایش عرضه خودرو را از سوی دو خودروساز بزرگ شاهد باشیم، می‌توان پیش بینی کرد که قیمت خودرو نیز روند کاهشی به خود بگیرد.


در رابطه با میزان تولید و عرضه خودرو، حسین مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صمت طی مصاحبه‌ای در ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ گفت: نبود قطعات بهانه نیست، از لحاظ آمار و ارقام تقریباً در این چهار ماهه بالغ بر ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردیم که حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: تحویل خودرو نیز حدود ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیشتر شده است. سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: میزان خودرو‌های دارای ناقصی قطعات یا همان خودرو‌های کف پارکینگ سال گذشته همین موقع حدود ۱۸۰ هزار دستگاه بود، در حالی که اکنون تقریباً ۸۰ هزار دستگاه است و به مرور قطعات آن در حال تکمیل است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: فکر می‌کنم در همین هفته یا هفته‌های آینده، این ۴۳ هزار خودرو به سرعت آزاد شود، چون قطعات آن رسیده است.


تعیین قیمت خودرو در بورس به کجا رسید؟


نکته دیگری که در این روز‌ها در مورد قیمت گذاری خودرو گویا به فراموشی سپرده شده، این است که قرار بود خودرو نیز برای تعیین قیمت به بورس ورود پیدا کند؛ موضوعی که توسط رئیس قوه قضائیه پیشنهاد داده شد.


سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور طی مصاحبه‌ای در اردیبهشت ماه امسال در این رابطه گفت: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و واقعا رانتی وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال ها، نوع ثبت نام و دیگر مواردی است که باید همه آن‌ها اصلاح شود. وی ادامه داد: در همین زمینه، یک دستوری را آیت الله رئیسی به عنوان پیشنهاد ارایه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این که خودرو در بورس عرضه شود.


این پیشنهاد گویا مورد استقبال خودروسازان نیز قرار گرفت، به گونه‌ای که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان طی مصاحبه‌ای در دوم خرداد ماه سال جاری گفت: در صحبت‌های مطرح با رئیس جمهوری اعلام کردیم با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا خودروسازان هم به بورس کالا ورود و خودرو‌های تولید داخل را در این بورس عرضه کنند.


به تازگی مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران نیز طی مصاحبه ای در خصوص راه حل برای کاهش قیمت خودرو، گفت: پیشنهاد داده ایم که قیمت خودرو در بورس ارائه شود، چون زمانی که کالایی در بورس به فروش می‌رسد، قیمت آن شفاف می‌شود و در نتیجه قیمت ثابت می‌گیرد.


به هر حال قیمت گذاری خودرو در بورس نیز یکی از راهکار‌هایی است که فعالان صنعت خودرو از آن استقبال کرده اند و گویا می‌تواند در کاهش قیمت خودرو نقش بسزایی داشته باشد، اما این روز‌ها خبر جدیدی در این رابطه منتشر نشده است و اصلا مشخص نیست که این پیشنهاد رئیس قوه قضائیه پیگیری شد یا خیر.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
اول باید ببینیم به این آهن پاره ها میتوان گفت خودرو یا خیر !؟!؟
اینا بنجولند نه خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
ترکیب حلبی وپلاستیک ضایعاتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
مدیریت جهادی کلید حل مشکلات است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
۲۰۶ شده ۲۰۰ میلیون !!!
خاک برسرما
بازار خودرو در انتظار نی در انحصاره
تویوتا التماس میکنه به مشتری ما التماس میکنیم به ایرانخودرو! تورو خدا به ما 405 رو ارزانتر بنداز
چه عزتی ایرانی
پیشنهادمن درصورت موفق سدن امریکا در ادامه تحریم تسلیحاتی:
۱- پرچمشو اتش بزنیم
۲- تصویر پرچمشو توخیابونها بکشیم تا همه ازروش ردن بشن
۳- پرینت توافقنامه برجام رواتش بزنیم (اما ازش خارج نشیم !)
۴- غنی سازی را از ۳٫۵ به ۳٫۶ درصد افزایش بدیم
۵- اقای ظریف توی توییتر به انگلیسی حسابی به پومپئو نامرد بدوبیراه بگه
۶- ازلج امریکا یک خیابان به اسم جرج فلوید بکنیم
خودرو با هیچ ترفندی ارزان نمی شود چون نان خیلی ها در این است که قیمت خودرو سر و سامان نداشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
تابناک
این همه کشورها ارزشان بالا و پایین می شود ولی اجناس کالاها از همین ماشین بگیر تا دیگر اقلام تاثیری از ان نمی گیرد ولی در کشور رانتی شما فقط منتظر هستند ارز بالا برود چنان افزایش بی دلیل ایجاد می شود
لطفا با کارشناسان دلیل ان را بررسی کن و نه خبرهای روتین دار دادن
بسه دیگه. فقط حرف میزنین
چراکشورهایی مثل ژاپن امریکا آلمان فرانسه و....که خود بزرگترین تولید کننده های خودرو هستند برای حمایت ازتولید داخلیشون واردات ممنوع نشده است؟؟ ولی درایران به بهانه حمایت از تولیدداخل وارداتی که با 3 برابرمالیات انجام میشد هم ممنوع شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
شبنم.ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
برای اینکه سودحلبی چارچرخ فروشی از مالیات سه برابری وارداتم بیشتره. اینجا هرکاری سودش بیشتر باشه میکننش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
حهت اطلاع شما ان سال هایی که می خواستند ماشین ساز بشوند واردات را ممنوع می کردن ولی الان که بازار جهانی درست کردن برای خودروهایشان دیگر دلیلی نمی بینند برای جلوگری از واردات چون سودشون را بر می دارن
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
ساندیسی 1750 وجود امثال تو هست که ضرب المثل خلایق انچه لایق رادرست کرده. نه ساندیسی جون وارداتو کشورهای نامبرده هیچوقت ممنوع نکردند. اگر کشورهای دیگه رفته باشی خودروهای قدیمی سایر کشورهارو میبینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
به جای این که لیاقت خودت از ساندیس بودن است حرف بزنی برو تاریخ کشورها را بخون خصوصا کشورهای کره جنوبی و ژاپن بعد بیا از ماشین های قدیمی حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
خودروسازی دهه80 خودمونو با خودروسازی الانمون مقایسه کن. از 1.6 میلیون رسیدیم به 300 هزار کیفیتم که ماشالله پراید دهه 80 کجا وپرایدهای فعلی کجا. ...
ماشین کجا ارزان شده؟؟؟؟؟
...جوک امروز را شنیدیم: هفته ای که گذشت خودرو ارزان شد!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
اقای نوبخت امروز رفتن شهر خودشان و مانند اقای روحانی از گشایش خبر داده اند و اینکه تحریم ها هیچ اثری نداشته و پول تمام کارمندان را به موقع داده اند!!!!
اقای محترم اسکناس چاپ کردن مگر هنری دارد که پارسال تمام اقتصاد دانها گفتند دولت در حال چاپ اسکناس بدون پشتوانه است و امروز داریم اثرات تورمی ان را میبینیم.
پراید ۲۵ شده ۹۵ میلیون
پژو ۲۰۰۸ نود میلیونی شده ۷۵۰ میلیون
پژو ۲۰۶ صندوقی ۸۵ میلیونی شده ۲۰۰ میلیون کاملا نشان دهنده بی تاثیری تحریمها و گشایش های اقایون است.
طنز:
یک هفته به پایان دولت اقای روحانی:قراره ۲ رور مانده به پایان دوره ام ان چنان گشایشی رخ دهد که همه سختی های ۴ سال اخیر از یادتان رود !!!و این گونه ایشان دوره شان تمام میشود!!!عجب
ارز مفت مفت باید با دلار ۴۲۰۰ حساب کنند
99 % قطعات خودرو ربطی به دلار نداره. فولاد هم از تمام منابع ملی جهت تولید فولاد استفاده میکنه و قیمت محصول رو برای ملت به قیمت دلار میفروشه.
...
قیمت واقعی دلار ۴۰ هزارتومان هست وقیمت خودروولوازم خانگی وبقیه کالاهای خارجی هم براساس همین قیمت تعیین میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
قیمت واقعی دلار ۳۰۰ تک تومانی بیشتر نیست و از این به بعد هم بعلت چاپ بی رویه دلار کمتر خواهد شد. در حال حاضر روزی ۱۰۰ میلیارد دلار چاپ می شود.
ناشناس
| France |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
قیمت واقعی دلار کمتر از هزار تومان است. بسیار کمتر. چرا که پشتوانه های طلای امریکا از بین رفته و بعد از ورشکستگی امریکا در سال2009 امریکا دلار بدون پشتوانه چاپ میکنه. در همان سال بیش از 30 هزار میلیارد دلار بدون پشتوانه چاپ کرد و در سال های بعد بیشتر
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
حرف الکی نزن
ما هم دوره احمدی نژاد همین حرفهای ناصحیح را میزدیم و میگفتیم دلار باید ۸۰۰ تومان برگردد منتهی در عمل دیدیم که دلاره داره به ما میخندد و میگوید فعلا ۴۰۰۰ تومان برای هر واحد من بپردازید!!!!
تولید این خودروهای بدرد نخور از رده خارج بی کیفیت رو باید کلا تعطیل کنین، ولی هنوز درگیر قیمت گذاری هستین. فقط بلدین قیمت بنزین رو با بقیه کشورها مقایسه کنین و بگین ارزونه ولی نمیگین خودتون مسوول سقوط ارزش پول ملی هستین و قیمت بنزین چند ساله که توو اون کشورها ثابته ضمن اینکه اونا چه ماشینایی سوار میشن و ما چه فرغونهایی. هروقت واروات ماشین بدون تعرفه آزاد شد شما هم قیمت بنزین رو جهانی حساب کنین
استفاده از کاهش قیمت با این وضعیت خجالت آوره تابناک! 206 تیپ 5 رفته بالای دویست تومن یعنی حدود 50 تومن تو یه ماه اونوقت شما با چه رویی میزنی کاهش قیمت؟!!
یکی ازمعاونان وزارت صنعت ومنفت 2-3سال پیش فرمود تولیدخودروهای باکیفیت پایین باعث ایجاد دههاهزارشغل درمشاغل مربوط به تعمیرخودرو شده. بااین حساب پیشنهادمیشودساختمان هاراهم بی کیفیت بسازند تا زودخراب شده وبرای کارگران شغل ایجاد شود. ترو خدا ببینین چه کسانی ممسئولیتی درحد معاون وزیر پیدا کرده اند.
پاسخ ها
شکری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
اتفاقا همین کارهم میکنن. مثلا ندیدین فازقدیمی بیمارستان تو زلزله کرمانشاه سالم موند فاز جدیدش ویران شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
احتمالاً ورود کالاهای چینی هم در این راستا است تا مغازه داران و دست فروشان و وارد کنندگان (حالا شامل تولید کنندگان و تجار چینی هم می شه) در حال رونق اشتغال باشند
ای تابناک
ای هلو
ای برعکس جلوه دهنده
ای اصحاب رسانه

مشکلی حل نمیشه! یعنی نمیخوان که بشه!
شما محبت کن
شما بزرگی کن
دردمون رو یادمون ننداز!!!!!
تا من باشم فریب لبخند با کلید را نخورم!!!!
گرونی خودرو بعلت گرونی دلار و طلا و افزایش بورس هست و تا زمانیکه اینها پایین نیان ماشین ارزون نمیشه و برای پایین آمدن دلار و طلا تنها راه ممکن مذاکره با امریکا است و لا غیر ولی یک عده کاسبان تحریم که شعار مرگ بر امریکا میدن مسئولانی که بچه هاشون اونجا (آمریکا) هستن این شعار را میدن تا دلار دولتی و رانتی را گرون بفروشند و ازاین راه هزینه خارج نشینی اولادشون را تامین کنند.
اخه داداش های گل وقتی یه گل پسری مثل معاون وزیر میگه ما بهتر میدونیم که خودرو با کیفیت خارجی برازنده برای ایرانیان نیست و ما بهتر از شما تشخیص میدیم و یه نماینده (800) نفر رو برای استخدام در ایران خودرو معرفی میکنه معلومه که قیمت تمام شده بالاتر میره و خودرو سازی میشه کاو شیر ده برای اقایان
تا زمانی که خریدار هست قیمت هم افزایش پیدا میکنه قیمت تمام شده هم مهم نیست هیچ نظارتی وجود ندارد اگر همین روال برای سایر کالاها استفاده شود وضعیت بسیار بدی بوجود می اید
همه پای سفره انقلاب در خودرو سهیم هستند. ارزانی در کار نیست
بورس کالا به محلی امن برای دامن زدن به گرانی ها تبدیل شده است
اینقدر روی اعصاب ما مردم راه نرید، دلار رو بیارین زیر 15 تومان، من با 3 میلیون ماهیانه حقوق، یعنی قدرت خریدم ماهی کمتر از 150 دلاره!!! قدرت خریدم با یک روستایی اهل تاجیکستان برابری میکنه! این بود وعده های توخالی شما؟؟ خودتون اصلا متوجه هستین دارین با مملکت چکار میکنید؟
قیمت گذاری مثل گذشته هیچ سرانجامی نخواهد داشت چون کارها از کنترل خارج شده چه بخواهیم چه نخواهیم قیمت کلیه اجناس منجلمه خودرو وسایر محصولات متاثر از نوسانات ارزش پول ملی در برابر دلار شده است وهمگان نرخ کلیه وسایل را اول صبح با ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی تنظیم میکنند وکسی نیست ونمی تواند جلوی این حرج ومرج را در نرخ گذاری روزانه بگیرد با این ترفندهای کهنه شده وبدرد نخور نمی شود بازار خودرو وسایر اجناس را کنترل کرد باید ساز وکار درست وحسابی توسط افراد کاردان که متخصص در امور اقتصادی وپولی هستند ارائه شود اقتصاد کشور دچار بحران وچالش شده است که باید فکر اساسی در سطح ملی برای ترمیم وبهبود آن انجام پذیرد
آقا ما ماشین بردیم کارواش طرف انقدر شست دو تا قو ازش در اومد بیرون
خدایا چه موقع مسئولین وزارت صمت و شورای رقابت متوجه میشن که قیمت گذاری نهایی خودرو نه به بورس ربط داره و نه به نرخ دلار و نه به هزار کوفت و زهرمار دیگه بلکه فقط به قیمت تمام شده خودرو البته کارخونه های ایران هم نه حال کاهش هزینه های سربار کارخونه رو دارن و نه حال کنار گذاشتن مفت خوری ها و هزار چیز دیگه که بلای جون تولید ایران شده و جورش رو هم باید مردم بینوا بکشن .
دولتی که مواد اولیه پشمک رو هم خارج وارد میکنه چرا بیخودی ادعای مقابله با امریکا رو میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
چون تا حالا ۴۰ساله مقابله کرده وتونسته
تعیین قیمت خودرو در بورس کار درستی نیست چون بسیاری از افراد سهام را برای سرمایه گذاری خرید و فروش می کنند و برای قیمت واقعی خودرو و یا هر کالایی می بایست از حالت دلالی و سرمایه ای خارج شود.
بهترین حالت برای کنترل قیمت خودرو این است که دولت به تولید کننده اجازه بدهد که قیمت خودرو در بازار عرضه و تقاضا بین مشتریان واقعی و تولید کننده تعیین شود و در مقابل اجازه ورود خودرو خارجی داده شود.
در صورتی که دولت احساس کند تولید کننده دچار زیان است تعرفه را بالا و در صورتی که احساس کند تولید کننده دنبال افزایش نرخ غیر منطقی است تعرفه را کاهش دهد تا قیمت همواره در حالت تعادل قرار گیرد. در این روش هم خودرو داخلی و هم خودرو خارجی نرخ متعادل می گیرند و هم سودی که باید نصیب تولید کننده و گارگر تولید کننده و سهامدار شود در جیب دلال و واسطه گر بی انصاف نمی رود.
متاسفانه در این اوضاع بد خودرو این دلال و واسطه است که بدون هیچ تلاشی بهره و سود کلان می برد و ای کاش این سود ولو بی حساب و کتاب حداقل در جیب تولید کننده می رفت چون این تولید کننده است که محرک اشتغال و توسعه صنعت و ... است نه دلال
ناگفته نماند که در کنترل صادرات و واردات و تعرفه گذاری نظام مند و هوشمند در گمرک است که جلوی ورشکستگی و زیان های تولید کنندگان و کنترل قیمت ها و حتی کنترل قاچاق را می گیرد و دوران کنترل قیمت و جلوگیری از قاچاق بصورت سنتی گذشته است. چنانچه می بینیم که با وجود رشد نهاد های نظارتی و هزینه کرد آنها همچنان شاهد تورم و افسارگسیختگی قیمت ها هستیم
همیشه خراب کردن راحت تر از درست کردن است. زمانی که دلار زیر 7000 تومان بود دلار را بهتر می شد کنترل کرد چون عموم مردم هم گمان نمی کردند دلار بالای 7000 تومان بالاتر برود و این خودش بهترین کمک کننده برای کنترل قیمت دلار بود اما وقتی دلار به 10 هزار تومان و سپس 20 هزار تومان را رد کرد تابوی آن شکسته شد (که البته بی خیالی ما مردم و رسانه ها و ... هم بی تقصیر نبود) و دیگر براحتی نمی توان آنرا کاهش داد و هزینه بالاتری باید برای کاهش آن مصرف کرد....
من از دولت خواهش می کنم که اگر می خواهی پول چاپ کنی دلار چاپ کن و اینقدر پول ملی را بی ارزش نکن و بگزار یک عده دلال مشغول معاملات دلار باشند و با رزق و روزی مردم بازی نکنند.
دنیا مارو تحریم کرده یعنی نه می خره نه می فروشه !
دروازه چین ایشالا به زودی به روی ایران باز میشه
چرا ما هنوز باید چوب دلار رو بخوریم؟
از طرفی شکمهایی که با نوسان دلار چاق شده آیا حاضر هستن بی خیال کنار گزاشتن دلار بشن؟
درسن ۵۴ سالگی دارم میرم کانادا
بخدا ازاینهمه سومدیریت و بلاتکلیفی خسته شدم
ترجیح میدم اونجاکارگری کنم ولی ارامش داشته باشم
جایی بقیه عمرمو بگذرونم که ثبات داره وهرروزصبح ازخواب بیدارنشی وببینی قیمتها ۲۰ برابرشده چه ازنوع خودرو اش چه ازنوع بورس دستوری !!!
شما فقط بیایید یک بار برای مردم توضیح بدین که خودروی پرایدی که شما 20 سال است که ادعا می کنید تولید داخل است چطوری قیمتش 4 برابر میشه.
از مواداولیه فولادی که داخل تولید میشه
از مواد اولیه پتروشیمی است که ایران صادر کننده است
از انرژی است که 30 درصد گرون شده
از منابع انسانی که 03 درصد گرون شده
از چی پس !؟
این بورس وبورس بازی را جمع کنید بدبختمان کردید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل