بازدید 9988
۱

بانک مرکزی باید دست از تنبلی بردارد

معاون قضایی دیوان عالی کشور گفت: اگر بانک مرکزی بعنوان یک نهاد ناظر بدرستی انجام وظیفه کند دیگر شاهد شکایات مردم و تولیدکنندگان از سایر بانک‌ها نخواهیم بود.
کد خبر: ۹۹۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 13 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا صدقی در استودیوی خبر ۲۱ شبکه اول سیما موضوع دریافت تسهیلات تولیدکنندگان از بانک‌ها را یکی از مهمترین بخش‌های رسیدگی دیوان عالی کشور برشمرد و افزود: بانک مرکزی بعنوان متولی سیاست‌های پولی و بانکی دارای مصوبات می‌باشد، این نظر که مصوبات آن‌ها جنبه ارشادی و تکمیلی و غیرآمرانه دارد به نوعی خنثی کننده نهاد تنظیم کننده سیاست‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: بسیاری از قضات در مواجه با موضوع سود مازاد برمصوبه بانک مرکزی اختلاف آراء داشتند تا جایی که برخی دادگاه‌ها میزان سود بانک‌ها را نوعی ارتباط میان مشتری و بانک می‌دانستند و معتقد بودند که دادگاه نمی‌تواند بعنوان حاکمیت به این رابطه ورود کند، اما عده‌ای هم قوانین و سیاست‌های بانک مرکزی را آمرانه دانستند و دیگر بانک‌ها را موظف به تبعیت از آن می‌دانستند.

صدقی تصریح کرد: براساس مصوبه دیوان عدالت عالی کشور مبنی بر "وحدت رویه "، دادگاهها، مراجع قضائی و غیر قضایی و اداری کشور همگی مکلفند تا سقف مصوبه شورای پول و اعتبار، قرارداد‌ها را نافذ و معتبر بدانند.

وی افزود: ضمانت اجرایی این مصوبه تا سرحد ابطال سود مازاد، موثر می‌باشد نه در حد ابطال قرارداد؛ بنابراین اگر بانکی قبلا سودی را دریافت کرده است باید مسترد کند البته این قانون شامل پرونده‌هایی می‌شود که هنوز مختومه نشده اند و یا اینکه مختومه شده اند، ولی هنوز رای آن‌ها اجرا نشده است ضماً رای وحدت رویه شامل پرونده‌های بایگانی شده نمی‌باشد.

صدقی ادامه داد: متاسفانه بانک‌های ما از زمان اعطای تسهیلات تا کمک تسهیلات مرتکب تخلفات بسیاری می‌شوند بطور مثال بلوکه کردن بخشی از پول یا مدت دار کردن ارائه تسهیلات و به تعویق انداختن آن بخشی از تخلف بانک محسوب می‌شود که در مراحل بعدی قابل رسیدگی می‌باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت عالی کشور گفت: با تصویب " وحدت رویه "، عملکرد بانک مرکزی تقویت خواهد شد، اما بانک مرکزی هم باید از ابزار‌های نظارتی خود بدرستی استفاده کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
اگر قوه قضاییه تشخیص جرم میدهد چرا منتظر نهاد غیر اجرایی بانک مرکزی است ؟! اگر جرم هنوز اثبات نشده استنباط شخصی بدرد نمی خورد اگر قانون مشکل دارد قوه قضاییه با توجه به شکایات موضوع را مطرح کند تا قانون اصلاح شود بشرطیکه کل سیستم بانکی را تعطیل نکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر