بازدید 7868

انتخابات هیات مدیره خانه سینما در فضای باز و بدون تجمع برپا می‌شود؟!

ظاهراً برخی مدیران خانه سینما در پی برگزاری مجمع در فضای بازی هستند و البته نه مجمع به صورت کامل، بلکه صرفاً انتخابات هیات مدیره خانه سینما! در همین زمینه با ارسال پیامی از روئسای صنوف خواسته شده موافقت خود را با برگزاری انتخابات به این شکل که شبیه به انتخابات ریاست جمهوری است، اعلام کنند!
کد خبر: ۹۹۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 09 August 2020

انتخابات هیات مدیره خانه سینما در فضای باز و بدون تجمع برپا می‌شود؟!مجمع عمومی خانه سینما در حالی قرار است فردا برپا شود که مطابق با پیش‌بینی‌هایی «تابناک»، برپایی آن به شکل حضور با دشواری‌هایی همراه شد، چون هنوز آمار کرونا روند صعودی دارد و همین وضعیت باعث شده احتمال برپایی این مجمع بدون تجمع رای دهندگان رخ داد؛ اتفاقی که این پرسش را پیش آورده که آیا این نوع برپایی مجمع در حکم مجمع انتخاباتی است؟!

به گزارش «تابناک»؛ خانه سینما پس از برپایی مجمع عمومی فوق العاده در هشتم تیرماه و عدم تصویب دستور کار آن، یعنی تصویب اساسنامه تازه با صنوفی است که در وزارت کار ثبت شده‌اند، به سمت برگزاری مجمع دوم با صنوفی رسیده که کد حضور در مجمع را دریافت کرده‌اند؛ مجمعی که قرار است با تکیه بر اساسنامه پیشین خانه سینما برپا شود و دست‌کم هفده صنف از سی و دو تشکل صنفی سینما با دریافت کد در آن حق رای خواهند داشت.

انتخابات هیات مدیره خانه سینما در فضای باز و بدون تجمع برپا می‌شود؟!

مجمع عمومی عادی سالانه خانه سینما برای انتخابات هیات مدیره و بازرس است کهقرار بود یک سال پیش در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود، در نهایت به واسطه اینکه تکلیف اساسنامه نهایی مشخص و صنوف نیز غالباً ثبت قانونی نشده بودند، برای مدت ۹ ماه دوره مدیریت هیات مدیره کنونی را تمدید کرد که با شیوع کرونا، این دوره عملاً یک ساله شد و فردا (دوشنبه) این مجمع قرار است با دستور کار انتخاب هیات مدیره تازه خانه سینما برپا شود.

اعلام شده در جریان این مجمع عمومی قرار است اساسنامه جدید هم مورد تصویب قرار بگیرد و استماع و رسیدگی به گزارش عملیاتی– مالی هیات مدیره و بازرس، استماع و رسیدگی گزارش هیات مدیره پیش از تحویل مسئولیت نیز صورت پذیرد. با این حال ممکن این فرآیند به این شکل پیش نرود و صرفاً رای گیری برای تغییر اساسنامه و تعیین هیات مدیره رخ داد که البته درباره شکل برپایی این مجمع نیز با چالش‌های جدی مواجه است که نمود عینی‌اش را امروز شاهد بودیم.

انتخابات هیات مدیره خانه سینما در فضای باز و بدون تجمع برپا می‌شود؟!

«تابناک» پیش از این پرسیده بود، آیا برگزاری این مجمع در این مقطع کم‌خطر است و آیا نمی‌توان این مجمع را به زمان دیگری موکول کرد که ریسک ابتلای اعضای صنوف سینمایی کاهش یابد؟ این در حالی است که با توجه به عدم ثبت شماری از صنوف سینمایی، غیبت تعدادی دیگر از نمایندگان صنوف در مجمع، برگزاری انتخابات را به دشواری و با اکثریت شکننده همراه خواهد ساخت. اکنون ظاهراً برخی متولیان امر به همین دلایل با تراکم جمعیت در سالن فارابی برای برگزاری مجمع عمومی خانه سینما مخالفت کرده‌اند که برپایی مجمع را دشوار نموده است.

بر همین اساس ظاهراً برخی مدیران خانه سینما در پی برگزاری مجمع در فضای بازی هستند و البته نه مجمع به صورت کامل، بلکه صرفاً انتخابات هیات مدیره خانه سینما! در همین زمینه با ارسال پیامی از روئسای صنوف خواسته شده موافقت خود را با برگزاری انتخابات به این شکل که شبیه به انتخابات ریاست جمهوری است، اعلام کنند! این در حالی است که این شیوه برگزاری به منزله فقدان وجود اجتماع رای دهندگان است که در قانون به عنوان مجمع عمومی شناخته می‌شود و از این منظر مشخص نیست اگر انتخابات خانه سینما به این شکل برگزار شود، تا چه میزان تشریفات قانونی رعایت شده است؟

مطابق با آخرین اطلاعات «تابناک»، دست‌کم یک سوم صنوف از مجموع جامعه اصناف سینمای ایران هنوز فاقد کد ثبت در وزارت کار هستند و به همین دلیل در انتخاباتی که قرار است فردا به این شکل برگزار شود، فاقد حق رای و امکان کاندیداتوری برای هیات مدیره خانه سینما هستند. با این اوصاف آیا بهتر نیست از این انتخابات شتابزده پرهیز کرد و تا فروکش کردن موج کرونا و ثبت دیگر صنوف، صبر پیشه نمود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر