بازدید 39983

چرا واکسن کووید ۱۹ بر روی بیماران چاق بی تاثیر است؟

حقایق اثبات شده علمی نشان می دهد که اکثر واکسن ها در افراد چاق تاثیر کمتری دارند.
کد خبر: ۹۹۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 09 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، دانشمندان پزشکی می‌دانند که واکسن‌های حفاظت کننده از عموم مردم نظیر آنلوانزا، هپاتیت B و کزاز بر روی جمعیت چاق تأثیر کمتری دارند. از اینرو آنها در برابر عفونت و بیماری آسیب پذیرتر هستند.

دکتر «راز شیخ»، استادیار دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید: «من شک دارم که ما تا سال آینده دارای واکسن کووید ۱۹ برای افراد چاق باشیم. واکسن‌های فعلی تحت توسعه و آزمایش در مورد افراد چاق کارایی ندارند.»

از اینرو محققان معتقدند اوضاع و شرایط جوامع دارای جمعیت چاق نظیر آمریکا که بیش از ۴۲ درصد جمعیت آن چاق است، نگران کننده خواهد بود.

محققان هشدار می‌دهند افراد چاق در بین پرریسک ترین گروه‌های ابتلاء به بیماری شدید کووید ۱۹ قرار دارند.

محققان دریافته اند که چاقی با واکنش سیستم ایمنی تداخل یافته و افراد چاق را در معرض ریسک بالاتر عفونت ناشی از پاتوژن های نظیر آنفلوانزا و کروناویروس جدید قرار می‌دهد. در مورد آنفلوانزا، چاقی موجب می‌شود واکسینه شدن افراد در مقابل عفونت دشوارتر شود.

معمولاً سیستم ایمنی سالم، التهاب را در زمان ضرورت خاموش یا روشن می‌کند، در حالیکه به سلول‌های سفید خون پیام ارسال کرده و پروتئین‌ها را برای مقابله با عفونت ارسال می‌کند.

اکثر واکسن‌ها این واکنش التهابی را مهار می‌کنند. اما آزمایش‌های خون نشان می‌دهند که افراد چاق و افراد دارای فاکتورهای پرریسک متابولیکی نظیر فشارخون بالا و قندخون بالا، حالت التهاب خفیف مزمن را تجربه می‌کنند. از اینرو التهاب روشن شده و روشن باقی می‌ماند.

محققان معتقدند چاقی موجب عملکرد نامناسب سلول‌های T که سلول‌های سفید خونی حیاتی در واکنش ایمنی هستند، می‌شود از اینرو واکسن‌ها تأثیر کمتری بر افراد چاق دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی