بازدید 3848
عادل طالبی استراتژیست کسب‌وکارهای آنلاین عنوان کرد:

بازار سرمایه تنها راه برای جذب نقدینگی استارتاپ‌ها نیست

اگر استارتاپ‌های موفق نیز نتوانند در بورس موفق باشند و لطمه ببینند، ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم. الزاما بازار سرمایه تنها راه و بهترین‌راه برای جذب نقدینگی نیست.
کد خبر: ۹۹۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹ 04 August 2020

به گزارش تابناک عادل طالبی معتقد است: اگر استارتاپ‌های موفق نیز نتوانند در بورس موفق باشند و لطمه ببینند، ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم. الزاما بازار سرمایه تنها راه و بهترین‌راه برای جذب نقدینگی نیست.

عادل طالبی، استراتژیست کسب‌وکارهای آنلاین در گفت‌وگو با نبض فناوری در خصوص ورود استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به بازار سرمایه گفت: «بورس یا هر بازار مالی دیگری جذابیت خودش را دارد. جذب نقدینگی یکی از استراتژی‌هایی است که فاندر‌ها یا موسسان از طریق آن بتوانند نتیجه زحمات خودشان را به شکل ریالی ببینند و تبدیل سرمایه می‌تواند به رونق آن کسب و کار کمک زیادی کند.»

او ازامکان «ارزش گذاری» و «ارزیابی کسب‌و‌کار» به عنوان دو مزیت مهم ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه یاد کرد و ادامه داد: «حضور در بورس نه‌ فقط برای استارتاپ‌ها، بلکه برای هر کسب‌وکاری اتفاقی مهم است. اگر هر کسب‌وکاری بتواند شرایط ورود به بورس را داشته باشد، می‌توان از ورود به بورس به عنوان یک رخداد مثبت یاد کرد.»

این استراتژیست با اشاره به این موضوع که هر رشد اقتصادی نیازمند وجود زمینه‌های مناسب است، گفت:« همانطور که اگر یک بچه در نه ماهگی به دنیا بیاید، می‌توان به رشد او امیدوار بود و اگر در هشت‌ماهگی متولد شود، نیازمند دستگاه خاص تنفسی برای ادامه حیات است و اگر در پنج ماهگی به دنیا بیاید، قطعا مرده خواهد بود؛ در زمینه استارتاپ‌ها این نگرانی وجود دارد که آن‌ها هنوز به آمادگی لازم برای ورود به بورس نرسیده باشند. این نکته مهمی است که باید از سوی صاحبان کسب‌و‌کار مورد توجه قرار بگیرید.»

طالبی در بیان نگرانی دیگری که نسبت به ورود استارتاپ‌ها به بورس وجود دارد، توضیح داد: «نکته دیگر آن‌که باید ببینیم حضور در بورس به چه دلیلی انجام می‌شود؟ چرا «علی‌بابا»ی چینی، سایت آمازون یا خیلی دیگر از استارتاپ‌های قدرتمند دنیا برای ورود به بورس تردید داشتند؟ چرا استارتاپ‌های ما تا این حد با عجله به سمت بورس رفته‌اند؟ آیا این شتاب می‌تواند به دلیل تفاخر مدیران دولتی نسبت به عملکردشان باشد؟ باید گفت که استارتاپ‌ها و حوزه کسب‌وکارهای نوپا نمی‌تواند فضایی برای این نمایش‌ها باشد.»

طالبی ادامه داد: «اگر به دلیل تاثیر نقدینگی است، باید به این نکته توجه کنیم که آیا عدم وجود نقدینگی به دلیل اشتباهاتمان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیست؟ آیا به این دلیل نیست که پای سرمایه‌گذاران خارجی را بسته‌ایم و سرمایه‌گذارها را به سوی حوزه‌های غیر تولیدی و غیر مولد هدایت کرده‌ایم؟ اگر این طور است، باید فکری به حال اقتصاد کرد و اجازه بدهند سرمایه‌گذار وارد کشور شوند. اگر استارتاپ‌ها فقط به دلیل جذب نقدینگی می‌خواهند وارد بورس شوند، کاری اشتباه است.»

طالبی معتقد است استارتاپ‌ها تاکنون خوب عمل کرده‌اند و تاکنون رشد خوبی در این شرایط اقتصادی داشته‌اند، اظهار کرد:« آن‌ها بخشی از این رشد را مدیون چابکی و چالاکی خود هستند. این چابکی و چالاکی را با ورود به بورس به دلیل بروکراسی‌های خاص آن از دست خواهند داد و باعث می‌شود همین اندک موفقیتی که با این همه مشکلات اقتصادی به دست آورده‌اند را هم از دست بدهند.»

به گفته طالبی، اگر این چند استارتاپ موفق نیز نتوانند در بورس موفق باشند و لطمه ببینند، ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم. الزاما بازار سرمایه تنها راه و بهترین‌راه برای جذب نقدینگی نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی