بازدید 52064

مزد اضافه‌کاری کارگران با دستمزد امسال چقدر است؟

اضافه کاری از جمله مولفه های دستمزدی است که برخی کارگران در دریافت آن از کارفرمایان با چالش مواجه هستند.
کد خبر: ۹۹۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 01 August 2020

 
به گزارش تابناک به نقل از مهر، یکی از مواردی که کارگران با آن سر و کار دارند مربوط به «اضافه کاری» می‌شود که در تعریف عمومی اضافه کاری به معنای محول کردن کار اضافی به یک کارگر یا کارمند است اما در تعریف قانونی اضافه کار -ماده ۵۱ قانون کار- آمده است که مدت زمانی که کارگر یا کارمند وقت خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد جز ساعات کاری وی محسوب می‌شود، اما این ساعات محدودیتی دارد به گونه‌ای که ساعت کاری کارگر نباید از ۸ ساعت در یک شبانه روز و ۴۴ ساعت در یک هفته بیشتر باشد؛ چنانچه نیاز باشد کارگر یا کارمندی بیشتر از ساعات کار قانونی وقت خود را در اختیار کارفرما قرار دهد باید شرایط ماده ۵۹ و ۶۰ قانون کار رعایت شود.

مطابق با ماده ۵۹ قانون کار، در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با دو شرط «موافقت کارگر و پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی» قابل اجراست.

در توضیح فوق العاده کاری که آن را با عنوان فوق العاده اضافه کاری هم می‌شناسند باید گفت که فوق العاده کاری همان مبلغی است که علاوه بر ساعت نرخ ساعت کار عادی در هنگام اضافه کار به کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود. به این معنی که اگر نرخ هر ساعت کار عادی ۱۰۰ هزار تومان و هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰ هزار تومان باشد، آن ۴۰ هزار تومان همان فوق العاده یک ساعت اضافه کار است.

در این بین با توجه به اینکه اضافه کاری جزو مواردی است که کارگران در زمان کار خود به وفور با آن سر و کار دارند، گاهاً شاهد بی توجهی کارفرما به پرداخت اضافه کاری هستیم. در واقع نپرداختن این اضافه کاری یا کم پرداختن این مؤلفه از جمله مشکلات کارگران است، از این رو لازم است کارگران با نحوه محاسبه اضافه کاری آشنایی لازم را داشته باشند.

در صورتی که کارفرما از پرداخت اضافه کاری شانه خالی کند، کارگر می‌تواند با در دست داشتن مدارک و مستنداتی که اثبات کند بیش از ساعت عادی قانون کار در روز اشتعال داشته است، به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل شکایت کند.

نحوه محاسبه اضافه کاری بعد از اصلاحیه پایه مزد

بر این اساس، همانطور که گفته شد مطابق قانون، هر کارگر باید در طول یک هفته، مدت ۴۴ ساعت به کار اشتغال داشته باشد، چنانچه ۴۴ ساعت را بر ۶ روز کاری (به غیر از روز جمعه) تقسیم کنیم، از هر کارگر انتظار می‌رود در طول یک روز، هفت ساعت و ٣٠ دقیقه به کار اشتغال داشته باشد.

محاسبه اضافه کاری بر مبنای مزد یک ساعت کار عادی به اضافه ۴۰ درصد فوق العاده اضافه کاری است که در این زمینه شیوه قانونی محاسبه که در اجرا با عملکرد کارفرمایان و مراجع حل اختلاف هماهنگی دارد به شرح زیر است:

مزد روزانه= مزد ماهانه تقسیم بر ۳۰

مزد یک ساعت کار عادی= ۷ ساعت و ٣٠ دقیقه تقسیم بر مزد روزانه

مزد یک ساعت اضافه کاری= ۴۰ درصد مزد یک ساعت کار عادی+ مزد یک ساعت کار عادی

عنوان قبل از تیر ۹۹ بعد از تیر ۹۹
مزد هر ساعت کار عادی ۸۳.۴۶۶ ۸۶.۸۷۷
فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۱۶.۸۵۳ ۱۲۱.۶۲۸
فوق العاده هر ساعت شب کاری ۲۸.۲۱۳ ۳۰.۴۰۷
فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۳۳.۳۸۷ ۳۴۷۵۱
فوق العاده نوبت کاری صبح عصر شب -معادل ۱۵ درصد حقوق ۹۹- ۲.۷۵۳.۱۴۰ ۲.۸۶۵.۶۴۰
فوق العاده نوبت کاری صبح عصر -معادل ۱۰ درصد حقوق ۹۹- ۱.۸۳۵.۴۲۷ ۱.۹۱۰.۴۲۷
فوق العاده نوبت کاری صبح شب و یا عصر شب -معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۹۹- ۴.۱۲۹.۷۱۱ ۴.۲۹۸.۴۶۱

لازم به ذکر است که شرایط محاسبه اضافه کاری به این صورت است که اضافه کار تنها زمانی مورد محاسبه قرار می‌گیرد که ساعات کار موظفی تکمیل شده باشد. اگر میزان ساعات اضافه کاری در طول ماه بیشتر از ساعات کاری باشد که کارگر موظف به انجام آن است، میزان اضافه آن مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
این مصوبه افزایش حق مسکن و تغییر در حقوق و سنوات کارگران با وجود تصویب در وزارت رفاه
هنوز در هیئت وزیران مصوب نگردیده و در حقوق تیرماه کارگران اعمال نشده است.
لطفا پیگیری نمایید. باتشکر
بي زحمتدر مورد حق مسكن كارگران هم گزارش مجددي تهيه بفرماييد . مرداد ماه هم به اواسط خودش رسيد و خبري از تاييد حق مكسن كارگران نشد
من کارگر دارای 20سال سابقه کار در شرکت توزیع برق در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان کهگیلویه که هنوز بصورت کارگر خدماتی دارم خدمت صادقانه انجام میدم...چرا باید تبدیل وضعیت نشم.وفقط نظاره گر ظلم وبی عدالتی باشم...آخه تاکی............
هیت دولت سرش خیلی شلوغه یک اضافه کاری برای خودشان در نظر بگیرند تا ان شاالله بتوانند مصوبه افزایش مسکن کارگران را تصویب کنند .
باسلام ما که هنوز طبق حکمی که از فروروردین برامون زدن داریم حقوق میگیریم وقتی هم کا رگزینی میگیم میگن ما بی اطلاعیم یعنی داریم دانشگاه اصفهان کار میکنیم حالا اون دویست هزارتومان پیش کش
بابا این چه وضعیه حق مسکن چی شد چراکسی پیگیری نمیکند.خداوکیلی شورش رو درآوردید
44 تقسیم بر 6 می شود 7.33 معادل 7 ساعت و 20 دقیقه و نه 7 ساعت و 30 دقیقه. لطفا سوادتان را بالاتر ببرید . ممنون
با سلام حقوق دهیاران کی مشخص میشه.. رفتیم برج ۶ هنوز تکلیفمون معلوم نشده
با سلام
انقدر این شرکت های پیمانکاری حق و حقوق ما رو خوردن که اصلا امید نداریم اضافه کنن حقوق رو،از اول سال حتی حق اولادم رو ندادن میگن فتوکپی شناسمت گم شده ،تعطیل کاری رو هم ندادن اخه چطور میشه این حقوق شکم ما و خانوادمون رو سیر کنه با این تورم و بنزین سه تومنی
جک تعریف نکنید.کدام هفت وسی دقیقه..
محاسبه اضافه کار کلا غلطه اصلاح کنید لطفا" یا اینکه از آدم با سواد در تهیه این متن تخصصی استفاده کنید.
با سلام آقا ما نخواستیم برامون حقوق افزایش بدین چون تو این چند ساله هر کار خودتون خواستین کردین حداقل مرد باشین این تبدیل وضعیت رو یه سامان بدین 20سال شرکتی هر شرکت هم میاد سنوات رو میخوره پول مرخصی وغیره،،،می‌ره کسی به کسی هم نیست اداره میگه شرکتی هستی شرکت میاد میگه برا اداره کار می‌کنی شدیم چوب دو سر نجس از همه بیشتر کار میکنیم بدون مزایا یه ذره معرفت داشته باشین زیر کولر نشستین چیرو نگاه میکنین حرف هم بزنیم بعد این همه سال باید بریم راننده اسنپ بشیم
تنهاجایی که هیچ نظارتی نیست وضعیت کارگره..شرکتی که ماکارمیکنیم روزی ده ساعت کاره..تعطیلات هم نداریم فقط جمه درمیان..ازکدوم قانون کارحرف میزنید ازقانونی که فقط روی کاغذه وچندنفر مفتخور تواداره های کار هیجده ساله توبیابون توگرما وسرما توشرکت راهسازی کارمیکنم یک باربازرس نیومده خدالعنتتون کنه فقط شعارمیدید
همین امروز شوهرم رفته اداری گفته ساعتی ۳۰ تومن شما ساعتی ۸۰ از کجا دراوردیدتوشرکت معتبر هم کار میکنه
انگاارفقط کارگران هفت تپه ادمندومشکل دارندبخداماکارگران شهرداری دورودلرستان تاالان که دوازدهم مردادیعنی برج ۵سال ۱۳۹۹هستیم‌ هنوزحقوق فروردین رانگرفتیم کرایه خانه هاقسطهای وامهایی که گرفتیم همخ عقب افتادن اینقدربرامون مشکل به وجودامدکه توی این مستطیل جاشون نمیشه ماچکارکنیم یعنی ماهم مثل کارگران هفت تپه اختشاش کنیم که حرفی ازماهم بزنیدشمارابخدابه دادماهم برسید متکارگران از۱۲ماه درسال ۶ماه بیمه داریم ورصورتیکه ۱۲ماه سرکاریم ؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر