بازدید 7115
۴

توبه‌ سارق مسلح برای نجات از اعدام

کد خبر: ۹۹۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴ 28 July 2020

سردسته باند سرقت مسلحانه از طلافروشی‌های پایتخت که محکوم به مرگ شده است با ارسال نامه‌ای به کمیسیون عفو و تخفیف مجازات محکومین خواهان نجات خود از اعدام شد.

به گزارش ایران، این مرد تبهکار که از سال 91 اقدام به سرقت‌های مسلحانه و سریالی از طلافروشی‌های پایتخت کرده بود به همراه اعضای باندش در اسفند همان سال دستگیر شد.متهمان که مهدی 36ساله، جعفر41ساله و عباس 30ساله بودند به سه فقره سرقت مسلحانه اعتراف کردند و از آنها دو قبضه اسلحه جنگی کلاشنیکف به همراه پنج عدد خشاب، دو قبضه اسلحه جنگی از نوع کلت کمری، یک قبضه اسلحه جنگی از نوع برنو، سه عدد مین جنگی ضد‌نفر، صدها تیر جنگی و... کشف شد. متهمان در ادامه تحقیقات عنوان کردند که نقشه سرقت از یک صرافی در خیابان کریم خان را داشتند که قبل از اجرای آن دستگیر شدند.

در ادامه بررسی‌ها، کارآگاهان دریافتند که سارقان مسلح شهریور سال 91 در منطقه بلوار ابوذر به زن جوانی که 116 سکه خریداری کرده بود، حمله کرده و سکه‌های او را سرقت کرده بودند. سابقه کیفری آنها نیز نشان می‌داد که مردان خشن به اتهام جرایم مختلف ازجمله سرقت منزل، حمل و نگهداری مواد‌مخدر و کیف قاپی به زندان رفته بودند. آنها آخرین بار به خاطر کیف قاپی به 10 سال حبس و رد مال 350 مالباخته محکوم شده بودند.

محاربه برای متهمان خشن

با اعتراف متهمان به سرقت‌های مسلحانه، اظهارات شاهدان و مالباختگان، تحقیقات قضایی و پلیسی و بازسازی صحنه سرقت‌ها، بازپرس پرونده برای مردان خشن اتهام محاربه و افساد فی الارض در نظر گرفت و بدین ترتیب پرونده آنها برای صدور حکم به دادگاه انقلاب ارجاع شد.

قاضی دادگاه انقلاب بعد از محاکمه متهمان، مهدی را به اعدام محکوم کرد و همدستانش به حبس محکوم شدند این حکم توسط قضات دیوانعالی کشور مورد تأیید قرار گرفت. با تأیید این حکم مهدی، سردسته باند به اعدام در ملأعام محکوم شد و قرار بود که صبح چهارشنبه دوم دی سال 94 اجرا شود اما این اعدام با توبه متهم در شب اجرای حکم متوقف و قرار شد پس از بررسی توبه‌نامه، تصمیم نهایی درباره این پرونده گرفته شود.

دومین توبه نامه

با گذشت 5 سال از این ماجرا و در حالی که توبه نامه او مورد پذیرش قرار نگرفته بود پرونده مرد جوان بار دیگر به دادسرای امور جنایی پایتخت فرستاده شد. اما او برای دومین بار با نوشتن نامه‌ای ضمن ابراز پشیمانی و بیان اینکه 8 سال در زندان بوده تقاضای بخشش کرد تا بتواند آزاد شود.

بدین ترتیب این توبه نامه از سوی دادیار اجرای احکام دادسرای امور جنایی به کمیسیون بخشودگی ارسال شد تا بررسی و مشخص شود که وی صلاحیت بخشش را دارد یا خیر؟

گفت‌و‌گو با متهم

یک بار تا پای چوبه دار رفتی و حکم اجرا نشد چرا؟

دو روز قبل از اجرای حکم تولد امام زمان بود و نذر کردم که اگر توبه ‌ام پذیرفته شود و مرا اعدام نکنند دور کارهای خلاف را خط می‌کشم و تا آنجایی که بتوانم به مردم کمک کنم. شب قبل از اجرای حکم با خانواده‌ام آخرین ملاقات را داشتم و خودم را برای اجرا آماده کرده بودم اما خدا حرفم را شنید و حکم اجرا نشد.

واقعاً توبه کرده‌ای؟

بله اگر از زندان آزاد شوم اسم کار خلاف را هم نمی‌آورم فقط می‌خواهم بدرستی کار کنم و بالای سر دخترم باشم.

قبل از سرقت چه کار می‌کردی؟

من یک موتورسوار حرفه‌ای هستم قبلاً در شهربازی کار می‌کردم.

همدستانت چه سرنوشتی پیدا کردند؟

یکی از آنها که چندین سال قبل در زندان فوت کرد و دیگری هم همچنان حبسش را می‌کشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ده بار اعدام بشوند عبرت برای سایر دزدان هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
هیجانی حکم صادر نکنی شما از کجا میدانی جامعه وحکومت چقدر در این جرایم نقش داشتن
لطفا آزادش کنید تا چندنفر دیگر رو بدبخت کنند
زنی که سکه هایش به سرقت رفته دیگر به حالت عادی برنخواهد گشت
صرف نظر از مشکلات اقتصادی حاصل از سرقتهای مسلحانه از طلافروشی و دیگر اماکن اداری و تجاری مشابه، مشکلات روحی و روانی اینگونه سرقتها واقعا غیر قابل تصوره ولی ما با بیست سال تجربه غیر ممکن کردن انواع سرقت در کشور و حتی بعضی از کشورهای همسایه از پلیس هم به خاطر اهمال در آموزش و یا حتی اازام اجرای روشهای واقعی غیر ممکن کردن سرقتهای مسلحانه و نظارت بر اجرایی شدن آن گله داریم چون همونطور که برای مثال اجباری کردن بیمه شخص ثالث یا حتی بستن کمربند ایمنی میتونه تا حد زیادی مشکلات اجتماعی ناشی از تصادفات خسارتی، جرحی و حتی فوتی را کاهش بده، اجرایی کردن روشهای کاربردی پیشگیری از سرقتهای مسلحانه نیز نه تنها میتونه باعث پیشگیری از خسارتهای مالی بشه بلکه باعث پیشگیری از ناراحتی های روحی و روانی جامعه مثل پی تی اس دی بشه و از همه مهمتر، یک یا چند انسان را در معرض قتل و اعدام قرار نده به صورتیکه اگر صنف طلافروش و اصناف مشابه را موظف کنند که قسمتی از سرمایه اولیه خودشون را صرف نصب سیستم ضد زورگیری کنند، یقینا نه خودشون، نه جامعه و نه سارقین در معرض انواع مشکلات، از جمله اعدام که مشکلات بعدی اجتماعی برای خانواده هاشون و اجتماع را رقم خواهد زد بوجود نخواهد آورد.

سیستم ضد زورگیری به واقع درمان تلقی میشه و نه مسکن و اگر پلیس طلافروشیها را مجبور کنه سیستم ضد زورگیری نصب کنند دیگه نه هیچ طلافروشی کشته میشه و نه هیچ حکم اعدامی برای اینگونه جرائم صادر میشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار