بازدید 16617
نقدی به رئیس‌جمهور و دولت درباره شرایط اقتصادی

چرا تصمیمات اقتصادی دولت کارگشا نیست؟/ دوران حرف درمانی گذشته؛ وقت عمل به حرف‌های قشنگ است!

نکته اول در خصوص صحبت‌های رئیس جمهور این است که ما متاسفانه حرف‌های قشنگ را خوب می‌زنیم، اما مجریان خوبی برای حرف‌هایمان نیستیم که اتفاقا رئیس جمهور محترم که در کسوت روحانیت قرار دارد، حتما در این زمینه بار‌ها از مثال «عالم، بی عمل» در سخنرانی هایش بهره برده است!
کد خبر: ۹۹۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳ 26 July 2020

تصمیم‌گیری در حلقه‌های محدود گرهی از اقتصاد کشور باز نمی‌کند/ دوران حرف درمانی گذشته؛ وقت عمل به حرف‌های قشنگ است!

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت علاوه بر جلسات چندین شورای اقتصادی دیگر از جمله شورای اقتصادی سران سه قوه هر هفته و با حضور رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام مسئول شرکت کننده در آن برگزار می شود و از قرار معلوم باید تصمیمات مهم اقتصادی در این شورا اتخاذ و در شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی خیلی زود در دستور کار قرار بگیرد و طبیعتا باید اوضاع را هم بهبود بخشد.

به گزارش «تابناک»؛ هر هفته جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار و سخنان رئیس جمهور و تصمیمات گرفته شده در آن نیز مخابره می شود، اما تقریبا بهبود ناشی از تصمیم گیری ها و مشاوره هایی که طبیعتا باید در این ستاد منجر به رفع مشکلات بشود، دیده نمی شود و تنها سخنرانی های مخابر شده را می توان مهمترین اتفاق و رویداد این جلسه عنوان کرد.

تصمیم‌گیری در حلقه‌های محدود، گرهی از اقتصاد کشور باز نمی‌کند

اما اینکه چرا سخنان، مشاوره ها و تصمیم گیری های ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مثل چندین شورا و ستادی که برای بهبود وضعیت اقتصادی تشکیل شده کارگر نمی افتد، سوالی است که پاسخ ان را شاید بتوان با چند گزاره مختلف داد و در نهایت به این موضوع پی برد که برای محسوس شدن تصمیمات چنین ستادهایی چه باید کرد که امروز نکرده ایم.

جالب است بدانید امروز رئیس جمهور در همین ستاد با تاکید بر مقابله موثر با افزایش غیرقابل توجیه قیمت برخی از کالاها، تصریح کرد: همزمان با تلاش ها برای رونق تولید و سرعت و بهبود کیفیت تولید کالاها، عرضه کالا به مصرف کننده و خریدار نهایی نیز باید به همان اندازه مورد توجه و اهمیت باشد. که طبیعتا سخن مهم و قابل اعتنا و لازمه شرایط این روزهای کشور است.

ادامه حرف درمانی روحانی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، همچنین گفته که «همه تولید کنندگان به ویژه دستگاه های دولتی موظف هستند فرایند قیمت گذاری و عرضه سریع و آسان کالاهای تولیدی به ویژه مواد اولیه را مشخص کرده و برای مقابله با معضل گرانی اقدامات موثر را انجام بدهند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت درمورد کالاهایی که در بخش دولتی و عمومی غیر دولتی تولید می شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: بخش عمومی باید در زمینه کنترل قیمت ها با تعریف فرایند تعیین قیمت ها و مقابله با گرانی پیشتاز باشد تا بتوانیم در شرایط جنگ اقتصادی و روزهای سخت پدید آمده از معضل کرونا، فشار اقتصادی را بر مردم کاهش دهیم.

رئیس جمهور همچنین بر اجرای سیاست های ارزی بر مبنای دستورالعمل جدید ابلاغی نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد تاکید کرده است؛ سخنانی که تماما درست است و باید برای بهبود شرایط کشور و جلوگیری از تاثیرگذاری فشارهای دشمنان به ویژه فشار تحریم ها در دستور کار قرار بگیرد و خیلی زود هم اجرایی شود.

دولت، عالم بی عمل نشود!

نکته اول در خصوص صحبت های رئیس جمهور این است که ما متاسفانه حرف های قشنگ را خوب می زنیم، اما مجریان خوبی برای اجرای هرچه بهتر حرف هایمان نیستیم که اتفاقا رئیس جمهور محترم که در کسوت روحانیت قرار دارد حتما در این زمینه بارها از مثال «عالم، بی عمل» در سخنرانی هایش بهره برده است!

مقابله با افزایش قیمت ها و گرانی ها بخشی در اختیار دولت از طریق سازمان تعزیران و سازمان هایی نظیر تنظیم بازار، حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان است که اتفاقا در چنین بزنگاه هایی باید با توان چند برابری نسبت به گذشته اقدام کنند، اما نه تنها شاهد چنین تلاشی نیستم، بلکه حتی به جای حمایت از مصرف کنندگان و تلاش برای تنظیم بازار و قیمت ها، تصمیم گیری ها و اقدامات بعضا نادرست این مجموعه ها دقیقا در راستای افزایش هر روزه گرانی ها قرار می گیرد. بخشی از اقدامات هم در اختیار دستگاه های نظارتی در قوه قضائیه است که انتظار فعالیت بیشتری به ویژه در این روزها از سوی آنان می رود.

خب بسم‌الله... پیشتاز باشید

شاه بیت سخنان روحانی هم این بود که «بخش دولتی پیشتاز مقابله با گرانی باشد». شاید کمتر کسی باشد که نداند بسیاری از تولیدات ما در داخل کشور توسط بخش های دولتی و یا حاکمیتی یا مجموعه هایی که دولت در آنها تاثیر مستقیم دارد، انجام می شود، اما در چند سال اخیر بعد از اعمال تحریم ها و فشار حداکثری که علیه کشور و مردم مان صورت گرفته است، اتفاقا این بخش ها در بسیاری از موارد در پازل بی ثبات کردن بازار و افزایش گرانی ها بازی کرده و قرار گرفته اند.

خب طبیعتا رئیس جمهور و دولت اکنون پس از دوسال از کارزار افزایش فشارها بر کشور نباید این حرف را بزنند، بلکه از روز اول باید برای عمل به آن کار می کردند تا شاهد تلاش برای افزایش قیمت ها از سوی بخش های دولتی، حاکمیتی و شبه دولتی نباشیم.

رئیس جمهور همچنین بر اجرای سیاست های ارزی بر مبنای دستورالعمل جدید ابلاغی نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد تاکید کرده است؛ بسم الله آقای روحانی... همه می دانند که 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات توسط مجموعه های اقتصادی که ارز دولتی برای تولید دریافت می کنند یا به نوعی مورد حمایت از طریق سیاست های تشویقی صادراتی قرار می گیرند، به چرخه بازار برنگشته و آنها ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده اند.

وقت ماهی گرفتن از آب گل آلود نیست

حالا که همه بنا داریم، وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشیم و فشارهای موجود را بی اثر کنیم، هر کسی باید به وظیفه اش در قبال مردم عمل کند، نه اینکه از آب گل آلود شده موجود، ماهی های درشت بگیرد. اگر مجموعه ای حاضر به بازگشت ارز صادراتی در شرایط نابسامان فعلی نشد، علاوه بر برخوردهای قانونی که قوه قضائیه برای آن اعلام آمادگی کرده است، دیگر نباید مورد هیچ گونه حمایت دولتی قرار گیرد.

شاید در شرایط فعلی اگر به دنبال اثرگذاری نهادهایی نظیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای تصمیمات درست تر و بجاتر هستیم که می تواند اوضاع کشور را بهبود ببخشد و سامان بدهد، بهتر است علاوه بر ظرفیت محدود مجموعه های اقتصادی و مشاوران اقتصادی دولت، از سایر کارشناسان، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاه و حتی رسانه ها بهره ببریم تا چنین جلساتی صرفا به محلی برای سخنرانی های بی حاصل تبدیل نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۰
این تیترو هرسال دارید میزنید:)
چون راه کارهایشان صرفا سیاه نمائی و وقت تلف کنی است
سلام....تصمیمات اقتصادی کدام دولت محترم کارگشا بوده تا الان.....کلا تصمیمات اقتصادی کدام مرجع تا الان درست بوده
به نظر می رسد اقای روحانی هیچ انگیزه ای برای ادامه کار ندارد. شاید انچه که در واقعیت اتفاق افتاد ان چیزی نبود که اقای روحانی انتظارش را داشت، از همین رو دچار سرخوردگی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
خوب یا بد او سیاست خود را پیاده کرد و جواب داد نرخ ارز ثابت ماند ولی نمیشود هم با اسراییل جنگید هم انتظار داشت هم‌پیمانانش با ما خوش‌رفتاری کنند
به نظر می رسد اقای روحانی هیچ انگیزه ای برای ادامه کار ندارد. شاید انچه که در واقعیت اتفاق افتاد ان چیزی نبود که اقای روحانی انتظارش را داشت، از همین رو دچار سرخوردگی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
روحانی اگه نیت خوبی هم داشته باشد اراده کافی ندارد.برای مثال در بحث افزایش قیمت ارز و سکه فقط حرف زد.شابد کمی از توپ و تشر های رئیسی در قوه قضائیه رو داشت الان وضع کشور بهتر می بود.من طرف دار کسی نیستم.اما قدرت نمایی در مقابل قانون گریزان لازم است.
ناشناس
| Germany |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
اینرا اکنون دیگر نمیتوان گفت چون ایشان دقیقا برنامه های احمدی نژاد را دنبال کرده است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
چه اتفاقی افتاده ، اقتصاد بیشترین ضربه را از داخل خورد
افراد کاردان زیاد هستند ولی در حاشیه قرار دارند کارها به آنان سپرده شود کسانی هم که انگیزه ندارد میتواند استراحت کنند
ایران یک کشوره
درست باید مثل یک کشور معمولی اداره شود .... کشوری که به واسطه تصمیمات غلط باید دوراندنقاهنگت دشواری را طی کند....
چون دولت محترم همه فکر و غمش در خارج بود اول غرب و الان شرق و این وسط پول های سرگردانی که بعد از این همه سال اضافه شدن و نرفتن به تولید به همراه سرکوب اقتصادی در ان چند سال می شود این دستچت البته در این 4 ماه هم با قیمت سازی در بورس دارند در این گرنی ها می دمند درکنار افزایش بی جهت دلار ان وقت چرا؟ خدا داند که ایا از عمد این کار می کنند تا فشار بیشتر بر روی ملت بیاد ...؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
بورس در گرانی می دمد ؟ زمان دولت قبل و دولتهای قبلی هم بورس در گرانی می دمید؟
به دولت خسته و پبر و فرسوده و ناتوان هیچ امیدی نیست حرفهای تکراری و بی محتوی آنان واقعا بد شده است آقایان مجلسیان شما یک کاری بکنید یا این دولت را مجبور بکار بکنید و اگر نمیشود قبل از اینکه بیش از این دیر شود شر این دولت را از سر مردم کم کنید و خودتان تصمیم بگیرید مگر شما نماینده مردم نیستید و مگه مجلس در راس امور نیست فکر نمیکنم حتی یک نفر از ببن هشتاد میلیون نفر از عملکرد دولت دل خوشی داشته باشد
کار دولت روحانی در تاریخ ایران بی نظیر بوده. بدون درآمد نفتی در اوج کارزار فشار حداکثری آمریکا در جنگ رو در رو با آمریکا در حالیکه کشور و جهان درگیر بحران بیماری کرونا است با تمام تلاش کشور را اداره کرده است. این در حالی است که سیل در سال 98 خسارت حدود 35 هزار میلیاردی به کشور زد. خسارت زلزله کرمانشاه حدود ده هزار میلیارد تومان و میزان پرداختی به تعطیلی موسسات مالی و اعتباری تقریبا همین عدد بوده است.
می بینید به همین سادگی دولت باید با سم پاشی شماها همم بجنگد. با آمریکا، با کرونا، با بلایای طبیعی و البته با شما
اصلا نقش دولت تو این مملکت چیه،فقط اضافه کردن حقوق کارمندان؟بقیه که برای یه لقمه نون از شب تا صبح میدویم انسان نیستیم،،چرا دولت نمی تونه قیمتها رو کنترل کنه ،،این همه جلسه ی الکی چیه میزارین ،چرا هیچ کاری رو عملی نمی کنین،فقط دارین مرگ تدریجی ما رو می بینین،،،
توصیه های کی کارگشاست؟ رونق تولید حاصل شد؟ فساد حالش چطوره؟ بسته اقتصادی مجلس به کجا رسید. امنیت چی؟
یه موضوع زمینه ای هست که تا به حال دولتها با اون به مشکل برخوردن، و این علت و معلولها وجود داره. باید زیر بنایی مشکلات حل بشه، با این وضع هردولتی هم که رو کار بیاد حداقل در کوتاه مدت نمی تونه کاری از پیش ببره. اینهایی که مشکلات رو فقط به گردن دولت میندازن در اشتباه هستن. باید سیاستها به سمت منطق و اصول علمی برگرده.
مشکل ایران اینه که یه دایره قرمز درست شده و عده ای که داخل این دایره قرمز قرار گرفته اند دسترسی نامحدود به قدرت و ثروت دارند و از رعایت قانون معاف شده اند و این دایره قرمز به مرور بزرگتر و بزرگتر شده هر مشکلی که در ایران وجود داره چه اقتصادی چه غیره وقتی پیگیری بشه از یه نقطه ای وصل میشه به این دایره و چون نمیشه برای این دایره کاری کرد اون مشکل هم حل نمیشه
راههای مشخص که دیگر کشورها بوسیله انها از این مشکلات ساده اقتصادی رها شدند یکی مالیات که کسی نمی تونه دلال بازی یا بقول اقتصادیهاسفته بازیها کند یکی نظارت بر گردش کامل سیستمها
هرگاه مشاهده کردید که درخت کاج گیلاس داده آن وقت هم مشکلات اقتصادی مردم در دولت آقای روحانی حل خواهد شد.
وقتی که خود مسئولان همگی مشغول تجارت هستند محال است کشور رونق اقتصادی داشته باشد.
ما که از روز اول از آقای رییس جمهور حجه الاسلام حسن روحانی فقط قول و وعده تو خالی شنیدیم (نمی گوییم دروغ) ایشان فقط با خنده و لبخند بر صندلی صدارت ریاست جمهوری تکیه زده و کارهایی کرده که هر فرد عامی می توانست انجام دهد و آن هم کنار کشیدن خود از تمامی مسایلی است که حل نشده (نمی خواهیم بگوییم نخواستند حل بکنند) باقی مانده.
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. زمانیکه یک روحانی رئیس جمهور میشود چند تناقض ایجاد میشود که یکی از آنها همین تیتر شماست شما یک نفر که خوب حرف میزند را انتخاب کرده ای انتظار عمل بیهوده است. یکی دیگر اینکه روحانی به فکر دنیا نیست و شما را برای آخرت آماده میکند و ...
بایستی تمام کاسه و کوزه ها را سر دولت نشکنیم چون دولت سایه هم در این هرج ومرج ها دخیل هستند ..............................
انهایی که قبول ندارند شاخص بورس دستکاری میشود به نمودارروزانه روند شاخص دقت کنند در مواقعی که روندنزولی است درست چندواحدمانده به سقوط به کانال پایینتر انرا صعودی میکنند این اتفاق همیشه وبلااستثنا رخ میدهدامروزهم دراستانه ورود شاخص به کانال یک میلیون وهشتصدهزارواحدی روند نزولی رامعکوس کردند ایا تمام این تغییرات در لحظه ورود به کانال پایینتر تصادفی هستند؟ اگراسم اینکاردستکاری نیست پس چی هست؟!!!!
دوشنبه ۶ مرداد ساعت ۱۱:۰۶
دلار ۲۳۵۰۰
سکه ۱۱۴۰۰۰۰۰
تصمیمات دولت به نفع یکسری افراد با زندگی لاکچری یعنی همان دور و بریهای خودشان است نه عموم مردم در شرایط سخت اقتصادی
نمیشه که هم پول بدون پشتوانه چاپ کند هم قیمت‌ کنترل کند
اولی خطاست دومی ریاست
اقتصاد با کارها و روش های غیر اقتصادی سامان نمیگیرد
اگر حرف و عمل یکی بود کار اقتصاد به اینجا نمیکشید
دولت چه تصمیم اقتصادی گرفته ؟
مثلا گفته ما بورس را نگه میداریم همین حرف غیراقتصادی ترین حرف ممکن است و بورس را در جایگاهی لرزان قرار داده که سرمایه جمع کثیری از مردم در خطر است
به مرحله ای رسیدیم که حتی حرفهای قشنگ هم کمتر شنیده میشود
با ندانم کاری اقتصاد را به یک کلاف سردرگم تبدیل کردند که فقط یک عمل جراحی بسیار دردناک میتواند اقتصاد را از حرکت به سمت ناکجااباد باز دارد
بنظر چند مشکل اساس وجود دارد، اول اینکه در طی چهل سال پس از انقلاب، نظام هیچ استراتژی و راهبرد اقتصادی نداشته است بنحوی که همه دولت ها ملزم شوند در چارچوب استراتژی تعیین شده، برنامه اقتصادی دولت خود را بر مبنای آن راهبرد تنظیم نماید ،لذا هر دولتی که آمد بر اساس گرایش فکری، سیاسی خود، برنامه اقتصادی دولتش را برای مدت 8 تنظیم میکردند و دولت بعدی شروع به برنامه جدید اقتصادی میکرد از این رو هیچ وقت این کشور ثبات اقتصادی نداشته است، هر چند در یک مقطع کوتاهی در دهه هفتاد برنامه بیست ساله مطرح گردید و کلی هم سمینار برای این موضوع برگزار کردند ولی بعدا سر و صدای آن خوابید هیچکس هم سوال نکرد سرانجام این برنامه به کجا انجامید.اشکال دوم نداشتن اتاق فکر است بسیاری از تصمیمات مهم اقتصادی توسط چند نفر محدود از مقامات کشور که اعتماد بر معلومات خود دارند گرفته ميشود و از مشورت جامعه نخبگی استفاده نميشود، اشکال سوم افزایش تصدی‌گری دولت در اقتصاد است که منجر به آن میشود که دولت از وظایف اصلی و ذاتی خود غافل شود لذا دولت باید تصدی‌گری و بنگاه‌داری را در اقتصاد کاهش دهد و دنبال وظایف نظارتی و حاکمیتی خود باشد.
وقتی مسئولین صرفه نظر از رشته تحصیلی تصمیمات اقتصادی میگیرند باید عواقب ان را هم پذیرفت
چه لزومی به حفظ دولت ناکارآمد تا پایان دوره مسئولتش بود؟؟؟؟
وقتی دولت روزی دوهزار میلیارد تومن پول چاپ میکند یعنی کشور را بسرعت به سمت ونزولایی شدن پیش میبرد
افزایش نقدینگی با این سرعت سرسام اور هیچ امیدی برای بهبود اقتصادی باقی نمی ماند
چون دولت قدرت کافی برای حل مشکلات اقتصای را ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
دولت میتواند مشکلات را حل کند ولی ترجیح میدهد مثل یک بنگاه اقتصادی عمل کند و دنبال سود و پول باشد
برای همه چیز دیرشده
دولت روحانی فقط به زندگی خصوصی مردم سرک میکشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان