بازدید 66159

۱۹ سهمیه دردسرساز کنکور

۱۹ سهمیه دردسرساز کنکور در گذر سال‌ها، سدهای بزرگی را پیش روی داوطلبان کنکور سراسری بنا کرد؛ سهمیه‌هایی که این روزها موضوع داغ میان مسوولان نهادهای مرتبط با آن شده اما جلسات بر سر حذف یا اصلاح این قوانین و مصوبات پرحاشیه ادامه دارد.
کد خبر: ۹۹۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ 25 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، همانقدر که کنکور سراسری قدمت دارد، پدیده ای به نام «سهمیه کنکور» نیز سال ها است به عنوان یک رقیب جدی پای به میدان رقابت با کنکوری ها گذارده است.

سهمیه هایی که هر سال یک بند و تبصره و قانون تازه به لیست بالا و بلند آن افزوده می شد و اکنون به ۱۹ بند رسیده است؛ ۱۹ بندی که در واقع خود را پل میان کنکور و دانشگاه می داند.

پرتکرار می شود اگر بگوییم این سهمیه ها حاصل مصوبات سال های گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به صورت مجزا بوده است.

در گذر سال ها، مخالفان درجه یک و سر سخت این سهمیه ها را کنکوری ها و خانواده های آنها تشکیل داده اند اما رفته رفته تعدادی از اعضای هیأت علمی، برخی از مسوولان آموزش عالی حتی فعالان دانشجویی هم به جرگه مخالفان و موافقان پیوستند.

گام بلند ۲ وزارتخانه

بعد از آنکه این سهمیه های پرحاشیه، در دو سه سال گذشته بیشتر از قبل گریبان سازمان سنجش آموزش کشور را گرفت، در ۱۶ آذرماه سال ۹۸ وزرای علوم و بهداشت یک لایحه مشترک مبنی بر «توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور» با پیشنهادات سازمان آموزش کشور برای تصویب به هیأت دولت ارسال کردند؛ منظور از توزیع عادلانه فرصت ها به زبان ساده، کم کردن سایه سهمیه های پردردسر از کنکور بود.

اما مدتی بعد اعلام شد که حسین سیمایی صراف، دبیر هیأت دولت این لایحه را برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است تا با هم افزایی مجلس شورای اسلامی، گرد و خاک از چهره این سهمیه های غبار گرفته زدوده شود.

حذفیات کدامند؟

بر اساس مفاد این لایحه، سهمیه‌های مندرج در قانون خدمات‌ رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، سهمیه مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیار و...لغو می شود. هر چند تا لحظه نگارش این گزارش هیچ تصمیمی مبنی بر لغو این سهمیه ها اتخاذ نشده است و عملاً نمی توان از فعل «لغو شد» برای این سهمیه ها استفاده کرد.

مشمولان سهمیه

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور که خود پیشنهاد دهنده حذف تعداد وسیعی از این سهمیه های دردسرساز است، پیش از این به ایرنا گفته بود که تسهیلات فرزندان اعضای هیأت ‌علمی، سهمیه های بومی گزینی، بومی منطقه ‌ای و بومی ناحیه ‌ای هم در فهرست حذفیات قرار دارد.

هدف اصلی تهیه چنین لایحه ای، برقراری گسترده تر عدالت آموزشی است و اینکه نمره، ملاک اصلی برای پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری باشد.

به گزارش ایرنا، در این لایحه تلاش شده که اگر هم قرار است امتیازی به فردی اختصاص یابد، مازاد بر سهمیه باشد؛ که بر این اساس در صورت اقدام مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه ایثارگران، مناطق محروم و استعدادهای درخشان می ماند و سهمیه‌های بومی گزینی، بومی منطقه‌ای، بومی قطب و بومی ناحیه ‌ای، تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی، سهمیه قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی با کنکور خداحافظ می کنند. همچنین سهمیه مناطق محروم با تغییراتی مواجه می شود.

یکی از سهمیه هایی که وزرای علوم و بهداشت در خصوص نحوه اعمال آن در کنکور، پیشنهاداتی داشتند، ایثارگران است.

بر اساس لایحه دولت، در استفاده از سهمیه فوق، اولویت با همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران، جانبازان ۲۵ درصد به بالا، همسر و فرزندان آن ‌ها، آزادگان و همسر و فرزندان آن ‌ها، رزمندگان با ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان زیر ۲۵ درصد است.

در صورتی که این ظرفیت تکمیل نشود، خالی مانده ظرفیت به خانواده شهدا (پدر، مادر و خواهر و برادر)، همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، همسر و فرزندان آن‌ها، رزمندگان با ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص می ‌یابد و در صورت تکمیل این ظرفیت در هر کد رشته محل سایر ایثارگران با داوطلبان غیرایثارگر رقابت می‌کنند.

سهمیه استعدادهای درخشان در لایحه جدید

طبق لایحه جدید کنکور، سهمیه مصوب شورای هدایت استعدادهای درخشان در خصوص المپیادهای دانش‌آموزی داخلی دارای مدال طلا، نقره یا برنز حداکثر با میزان پنج درصد ظرفیت و به صورت مازاد صرفا در رشته ‌های مرتبط که شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می کند، توسط سازمان سنجش آموزش کشور تخصیص داده می ‌شود.

همچنین در تمام آزمون ‌ها برای تأمین نیاز مناطق کم برخوردار با توجه به نیازسنجی ‌های ۲ وزارتخانه و در صورت نیاز حداکثر پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل به صورت مازاد بر ظرفیت در دانشگاه ‌های استان مربوطه اختصاص می‌ یابد و در صورت عدم وجود رشته در همان استان، این وزارتخانه ها می توانند در نزدیکترین موسسه واقع در استان ‌های هم جوار این ظرفیت را اختصاص دهند.

حذف نشدن یکی از مهمترین سهمیه های کنکور

بر اساس این لایحه پیشنهادی، سهمیه های تصویب شده برای بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است به صورت مازاد بر ظرفیت توسط سازمان سنجش آموزش کشور تخصیص داده می شود.

آخرین سهمیه ای که در این زمینه برای کنکوری های در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، مربوط به سیل سال ۹۸ بود.

پرحاشیه ترین امتیاز کنکوری

یکی از دردسرسازترین امتیازی که شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۲۵ تیرماه سال ۹۲ در کنکور به عده ای خاص اختصاص داد، تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی بود. تسهیلاتی که تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از فرزندان استادان از آن استفاده کرده اند.

با این حال سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تازه ترین گفت و گوی خود با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که بر اساس توافق وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها مجاز به تغییر رشته تحصیلی خود نیستند.

وی همچنین با انتقاد از وجود ۱۹ سهمیه در کنکور، از این سهمیه ها به عنوان معضل یاد کرد که نیازمند تدبیر مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گفته عاملی، قرار است مجلس و شورا با راه اندازی کمیته مشترکی، تعیین تکلیف این سهمیه ها را در دستور کار خود قرار دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره آخرین وضعیت بررسی سهمیه های کنکور در این شورا، اظهار داشت: وزرای علوم و بهداشت لایحه ای را به دولت برای حذف ۱۶ سهمیه از ۱۹ سهمیه موجود پیشنهاد کردند.

وی افزود: این امر، مسأله ای مشترک میان قانون مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شود و سامان دادن به وضعیت سهمیه ها نیازمند همکاری میان این دو نهاد است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تلاش برای حل این موضوع است چرا که جامعه دانش آموزی، جامعه بزرگی است و باید برای کنکور آرامش داشته باشند.

عاملی با بیان اینکه عدالت در استفاده از فرصت ها باید برای همه فراهم شود، گفت: بخشی از این سهمیه ها قابل بازنگری است.

وی مهمترین سهمه های تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی را بومی گزینی و مهمترین سهمیه تصویب شده در مجلس شورای اسلامی را سهمیه ایثارگران دانست و خاطرنشان کرد: ساماندهی سهمیه ها مقدمات زیادی نیاز دارد و بر اساس مباحث مطرح شده با رییس مجلس و روسای کمیسیون ها، کمیته مشترکی برای این امر شکل داده می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد که با همراهی، همفکری و گفتمان بین دو نهاد مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی سهمیه ها به سرانجام می رسد.

به گزارش ایرنا، از آنجا که بحث ساماندهی سهمیه های نیمه دوم سال گذشته مطرح شده بود طبیعی به نظر می رسد به کنکور سال ۹۹ نرسید، البته شیوع ویروس کرونا در تاخیر بررسی این سهمیه ها بی تاثیر نبود و به نظر می رسد شاید برای کنکور ۱۴۰۰ تا حد زیادی تکلیف این سهمیه ها مشخص شود. وعده ساماندهی سهمیه ها منجر به افزایش انتظارات جامعه کنکوری از دست اندرکاران آموزش عالی و نهادهای تاثیر گذار در این زمینه شده است. وعده ای که با گذشته چند ماه هنوز یک قدم هم برای عملی کردن آن برداشته نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۱۴
اگر سهمیه ها کلاً برداشته بشه و افرادی که در زمان کنکور دانش لازم رو دارن به دانشگاه وارد بشن این افراد بعدها میتونن منشأ پیشرفت‌های بیشتر و بهتری برای کشور بشن و بستر ارتقای نسل‌های بعد رو هم فراهم کنن و سالها بعد شما دیگه منطقه محروم و مدارس محروم نخواهید داشت که بخاطرش به دادن سهمیه به چنین مناطقی فکر کنید و در نتیجه زمینه رشد و اعتلای کل کشور فراهم میشه. ولی الان هرچند ناخواسته فرد دانش کافی رو پیدا بدست نیاورده و تنها به صرف سهمیه وارد دانشگاه میشه و بعدها موجب بروز مشکلاتی در کشور میشه و در نتیجه مناطق و مدارس محروم افزایش هم خواهد داشت. این موضوع در خصوص سایر انواع سهمیه ها هم صدق میکنه. در خصوص برخی سهمیه ها هم حاکمیت به اشتباه فکر میکنه که با این سهمیه ها میتونه نیروهای خاص رو به دانشگاه بفرسته و بعضی موضوعات رو تضمین کنه در صورتیکه با داشتن نیروهای حرفه‌ای و شایسته اون موضوعات تضمین بهتری خواهند داشت.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
الآن که هنوز منطقه محروم وجود دارد چه کنیم؟ این پیشنهاد شما برای یک کشور ایده آل است کا محروم ندارد.ثانیاً از کجا معلوم که دانش آموزان مناطق مرفه وارد دانشگاه بشوند و فردا به فکر مناطق محروم بیفتند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
1- بالاخره از یک جایی باید شروع کرد دیگه. اینطوری همیشه میگیم الان که مناطق محروم داریم چه کنیم؟ چند دوره این سهمیه نباشه در نهایت به جایی میرسه که با افزایش کارآمدی ضعف و محرومیت کم میشه.
2- کسی نگفته دانش آموزان مناطق برخوردار برن دانشگاه بلکه هر کس واقعا دانش و شایستگی داره بره چه از مناطق محروم و چه از مناطق برخوردار. در ضمن، نیازی نیست دانش آموز مناطق برخوردار مستقیم به مناطق محروم فکر کنه بلکه وقتی در یک چرخه صحیح در صورت شایستگی وارد دانشگاه بشه و بعد در جای صحیح بکار گرفته بشه و صحیح کار کنه، اثراتش به حذف نقاط ضعف و کاهش محرومیت منجر خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
والا علی راست میگه بعد یجوری میگی انگار که هر کی سهمیه داره بی لیاقتی نه داداش من اینجوری نیست بعضی‌ها فقط سو استفاده میکنن دلیل نمیشه تو اینجوری حرف بزنی درضمن به انگیزه ست حالا چه سهمیه داشته باشی چه نداشته باشی وقتی اونی که انگیزه داره براش فرقی نداره که چه داشته باشه چه نداشته باشه اگر هم انگیزه‌ نباشه طرف هیچ امیدی نداره به آینده خودش و کشور پیشرفت نمیکنه پس با این حساب سهمیه یجور امتیاز و کمک به فرده نه تقلب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
حمله به سهمیه ایثار گران توسط دولت های لیبرال که از سال ۶۸ تا الان ادامه داره مسبوق به سابقه است اما من یسوال از منتقدین سهمیه ایثار گران دارم و اون اینه چرا باید دانشگاههای ما مسیر پرتاب عده ای بی تعهد به مردم برای رفتن به امریکا یا روپا باشد ایا ما باید از پول نفت هزینه این حضرات رو متقبل بشیم چند صد نفراینطوربا امکانات مابرن بشن کارشناس امریکایی یا روپایی بعدشم بشن سی تی زن اونوقت یه بچه شهید از نظر شما حق نداره از این فرصت استفادده کنه
بهتراست فقط ازاین 19 سهمیه کنکور گرفته شود . بقیه به درد نخور است .!!!!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
منصفانه قضاوت کنیم باید برای ایثارگران نیز امتیازاتی درنظر بگیریم ولی این بودجه ها را می توان در یک دانشگاه جداگانه هزینه کرد. با اینکار هم هزینه ها مشخص هستند و هم درجه علمی و هم نظارت کافی است. و بقیه دانشگاهها با سهمیه مناطق پذیرش داشته باشند.البته ایثارگران هم حق شرکت بصورت عادی داشته باشند
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
منصف باشیم باید حقوق همه برابر باشه تمام
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خداییش راس میگی فرزندان شهدا و جانبازان نمیتونن که برن آمریکا همش اونایین که سهمیه ندارن...بابا جمش کنینن
این سهمیه ها باعث بدبین شدن اکثریت مردم و ناامیدی نخبه ها و فرار آنهاست!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
یک دانشگاه خاص برای ایثارگران که کاری به بقیه نداشته باشند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
امتیاز برای ایثار گران وخانواده شهدا حق انهاست وهرچه امتیاز هم به انها داده بسه الحق والانصاف نمیتونه جبران کنه حق انها را،ولی بهتراست این امتیازات از طروق دیگرباشد ،نه اینکه از حق دیگران به انها داده بسه،دولت ونطام تا جایی که میشه از جیب خودش مایه بزاره ونیازهای مادی ومعنویشان را برطرف کنه،ولی نه از حق دیگران،وبچه هایی که بیشتر درس خواندن وزحمت کشیدن،،
تو رو خدا زودتر این کار را بکنید بچه های ما همش نگران سهمیه دیگران در کنکورند و میگویند ما هرچه تلاش کنیم از ما ضعیفتر بخاطر سهمیه قبول میشند مخصوصا در رشته های حساس و پر طرفدار
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
عزیز بچه شما بیخود نگرانه چون سهمیه ایثارگران اصلا کاری به سهمیه دانشگاه نداره و مازاد بر سهمیه دانشگاه می باشد و شرط قبولی هم اینه ک۸۰ درصد امتیاز آخرین نفر که بدون سهمیه قبول شده رو بیاره
Hoseinnnnn
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
حاجی اون بچه ک باید بره سر کار واسه به دست اوردن پول واسه خرجی پدر جانباز خود چیی باید یه فرقی بین اینا باشه
تعویق کنکور
تا وقتی این سهمیه ها هست نباید سطح علمی بالایی را در دانشگاهها انتظار داشت . هیچ جای دنیا جز بورس بر اساس قابلیت تحصیلی وجود ندارد .
خدا براتون نسازه،با این همه سهمیه های الکی ،چرا معیار علمی برای پذیرش دانشگاه مثل کل جهان قرار نمیدی ،فرزند جانباز و ایثارگر با ۳ درس منفی دربهنرین دانشگاه درس می خونه ،اگه انکار می کتید برید نگاهی به کارنامه ها داشته باشید، کاش عدالت رعایت میشد ،نمایندگان مجلس هر کدوم خورشون سهمیه دارن ، وبا خاطر این سهمیه ها را تصویب می کنند ،فرزند هیات علمی با رتبه ۴۰۰۰ پزشکی می خوند ،خدا حق بچه های ما را ازشما بگیرد،باید فقط سهمیه سه گانه و بدمی گزینی با توجه به امکانات و شرایط زندگی باشد ودیگر هیچ ،نه اینکه فرزند جانبازی که به زور ده می گرفت الان بهترین رشته بخوند و پز بزنه
اصلا کنکور چیه که سهمیه اش باشه ؟!
چرا مثل بسیاری از کشورها راه ادامه تحصیل را آزاد نمی گذارند ؟
چرا این قیف برعکس در کشور ما درست نمی شود ؟
اگر 1000 پزشک نیاز داریم ، نیازی نیست فیلتر را در جلو درب ورودی دانشگاه بگذاریم !!
بخصوص با این فرصتی که کرونا و آموزش مجازی در اختیار قرار داده
خب اگر یک و نیم میلیون متقاضی پزشکی وجود دارد ، می توان به همه آنها آموزش داد و در طول 7 سالی که رشته پزشکی طول میشکد ، بتدریج دانشجو ها را فیلتر کرد و در پایان به همان خروجی 1000 نفر رسید . تا بدین ترتیب همه انتخاب های نا عادلانه برداشته شود و فقط کسانی باقی بمانند که تمام 7 سال را تلاش بی وقفه داشته اند.
من در آشنایان سراغ دارم که رشته پزشکی قبول شده و در یکی از دانشگاههای معتبر مشغول تحصیل است اما بدلیل اینکه فقط سخت گیری در روز کنکور انجام شده است حالا او و سایر دانشجویان همکلاسی اش بسیار ساده و راحت و بدون درس خواندن و تلاشی که برای قبولی در کنکور انجام میدادند مشغول پاس کردن ترم ها هستند . چه آنها که با سهمیه آمدند و چه آنها که با تلاش آمدند به هیچ وجه در سطح قبل از قبولی درس نمی خوانند و این یعنی پرورش پزشکان کم سواد!
کی به این روش ناعادلانه پایان داده میشود ؟
تا هم خانواده ها استرس نداشته باشند و هم بچه ها سرگرم تحصیل شوند و در ادامه راه متوجه بشوند که آیا این رشته را دوست دارند یا بهتر است از نیمه راه به سایر رشته های مورد علاقه و آن چیزی که استعداد دارند گرایش پیدا کنند .
ضمنا با اینکار بعد از چند سال که تب کنکور فروکش کرد ، بسیاری از دانش آموزان از همان ابتدا رشته مناسب خود را انتخاب خواهند کرد .
با اینکار ظاهرا مافیای کنکور متضرر می شوند که باید بگویم اینطور نیست و آنها هم می توانند برای قبولی بچه ها در طول ترم های دانشگاه ، در رشته پزشکی مشاوره و آموزش داشته باشند !
همه راضی از یک تصمیم خوب
بی عدالتی آموزشی در این کشور موج میزنه .
بگذارید همینطوری باقی بمونه .
خروجی این سهمیه ها رو دارید توی مدل اداره کشور میبینید .
خانواده هایی که فرزندان مستعد دارند همه دارند تلاش میکنند که به نحوی فرزندانشان را برای ادامه تحصیل و زندگی از کشور خارج کنند .
شما راحت باشید .
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
آفرین خروجیشو خوب گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
بی عدالتی کجا موج نمیزنه
ایجاد سهمیه در کنکور، یکی از بزرگترین ظلم ها و خیانتی بود که در حق مردم و مملکت صورت گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
مثل بقیه ظلم ها
چرا خودتون رو اذیت میکنید. این سهمیه ها در پشت پرده باقی میمانند. حتی سهمیه هایی که اینجا حتی لیست نشده و هیچ جا ثبت نشده ولی وجود دارند. مثلا سهمیه فرزندان کارمندان در دانشگاه تهران که مشابه سهمیه فرزندان هیات علمی است. شیوه کار جوریه که هیچ مشکلی هم از لحاظ قانون نداره!!! مهمان موقت و مهمان دایم و توافق دانشگاه مبدا و مقصد برای انتقال و تمام بدون هیچ فعل غیرقانونی! سهمیه لازم نیست که اونوقت بچه ماها باید دود چراغ بخوره و آخرشم هیچ
ناعادلانه ترین رفتاری که هیچ اراده ای برای حذف اون نیست
19سهمیه
والبته سهمیه های پشت پرده
هیأت علمی
هیأت علمی
هیأت علمی
هیأت علمی

برش دارید
چقدر حق خوری
چقدر بی انصافی

از بچه های ما که گذشت
بقیه رو دریابید
در دانشگاه و شغل یابی سهمیه ها غوغا می کند. بقیه چه کار کنند؟ اصلا حساب می شویم؟ چرا افراد ناتوان را به دانشگاه و به کار وارد می کنند؟ آینده کشور چه می شود؟
شما مسئول دانا ایا حاضری درمان عزیزترین افراد در زندگی تو به پزشک حاذق بسپاری یا پزشکی که با سهمیه قبول شده ؟
حذف نمیشن ایثارگران نگران نباشید
اینا فقط حرف میزنن اینا فقط مسئولین بی مسئولیت ومنفعت طلب اند چرا لایحه به این واضحی و درستی باید اینقدر کش وقوس بخوره واسه تصویب دلیلش جز ذی نفع بودن برخی از مسئولانه فقط
پزشکی را از دوره لیسانس بگذارید.
والله غیر سهمیه ایهاش هم با رتبه 50 هزار در دانشگاه تهران دارند تحصیل میفرمایند
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
راس میگی.یه سهمیه ایم با رتبه ی ۵۰۰هزار یه صفرش میفته با اون پنجاه هزاری میشینه سر یه کلاس
شرط معدل که سی درصد کنکور رو شامل میشه، ظلم بزرگتری است، اگه قراره یه مسابقه عادلانه باشه اولا باید شرط معدل و در مرحله بعد تمام سه منطقه باید یکی بشه، کسی که با پول معدل بیست رو برای خودش بوجود میاره از بقیه داوطلبین ده تا پانزده درصد در تمام دروس جلو می افته که این بزرگترین ظلم در کنکوره.
آیا بنظر شما این سهمیه ها بغیر از رانت چه می تواند باشد بزرگترین ظلم در حق آموزش عالی این مملکت همین سهمیه ها می باشد.
استاد دانشگاهی که یک عمر زحمت کشیده و در این وضعیت بداقتصادی تنها انتظارش قرار داشتن فرزندش در شهر زندگی خود می باشد، بنظر انتظار زیادی نیست و حداقل خواسته ایشان است. چرا نباید از این سهمیه استفاده نکند؟ بنظر من این حداقل حق ایشانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
بقیه آدم نیستند؟ بقیه زحمت نکشیدن؟ بقیه دوست ندارن فرزندشان پیششون باشه؟؟؟ اتفاقا هیئت علمی حتما حتما باید لغو شه...بقیه سهمیه ها تاثیر زیادی ندارند بیشتر جنبه ی بهانه گیری بچه هاست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
اجازه ورود به دانشگاه بخاطر جبران زحمات یک فرد؟ اینطوری کسی تو این کشور زحمت نکشه وضعمون بهتره چون مدام داریم بدهکار اینو اون میشیم. آینده یک کشور را فدای جبران زحمات افراد بکنیم؟ در ضمن زحمت کشیده، یک بخشش که بخاطر علائق خودش بوده بخش دیگرش رو هم حقوقش رو گرفته.
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
من بخوام برات از حق حرف بزنم دو روز طول میکشه پ بیخیال این حرفاشو
سلام تمام تلاشتون بر این باشد که حذف سهمیه ها به کنکور 99 برسد. والا تمام دانش آموزان نفرین خواهند کرد. چرا که امسال با این شرایط کرونا و غیره درس خواندند. حالا اگه با سهمیه و پارتی بازی کنکور برگزار شود. خدا از دست اندر کاران نخواهد گذشت. پس در همین مدت کوتاه تلاش کنید تا به کنکور. 99 برسد.
الان مثلا سهمیه ها حذف شد؟؟سهمیه شهدا و جانبازو ایثارگره ک دوتا صفر میندازه و طرف با درصدای زیر ده پزشکی دندون میاره شماها اگه میخواین عدالتو برقرار کنین ب این افراد تسهیلات رفاهی بدین خونه ماشین و...نه اینکه بیاین از حق منو امثال منی ک درس میخونیم بزنین بدین ب اینا ک هیچی نمیخونن تهش چارتا دکتر بیسواد میاد بیرون ک فرق ب رو از چ تشخیص نمیده!!بعد ادعای عدالت !اموزشیم میکنین؟؟؟؟
چرا دولت کلیه سهمیه ها رو حذف نمی کند و عدالت رو اجرا نمی کند . افراد با استعداد با ید وارد دانشگاه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
عدالت.......جوک نگین شما را به خدا
سهمیه در کنکور یعنی چاقو دادن به دست ادم کم توان ذهنی. ایا کسی در دنیای واقعی چنین ریسگی رو می کند.لطفا با همه چیز شوخی نکنید.
باسلام،لطفا قبل از اینکه بگید سهمیه ایثارگران شهیدان جانبازان را بردارید،به این فکر کنین که شما آیا تا به حال در همچین شرایط روحی و در همچین خانواده ای زندگی کردید؟بعنوان کسی که پدرش در جبهه مجروح شده دارم میگم که زندگی در همچین محیطی اونقدری سخت و پر تنش هست که میشه اون صفری که میگین از رتبه میوفته بیوفته،وقتی من تو آرامش نمیتونم درس بخونم ولی کسی که هیچ کدوم ازشرایط منو نداره پس واقعا به حقه،انقدر خودخواه نباشید،امثال پدران من خودخواه نبودن که کشور رو ازچنگ دشمن نجات دادن هیچ امتیازی هم در هیچ جایی آیدشون نشد پس یه صفر کجا جان این عزیزان کجا
پاسخ ها
ه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
برای پدران شما میتونن امکانات درمانی و معیشت درنظر بگیرن تا تو درارامش باشی و به روحیه ات لطمه نخوره نه این که گند بزنن به سرنوشت چند هزار نفر بعد تو بعد گذشت سی سال هنوز روحیه ات سرخورده اس خوب نشدی جمع کنین بساطتتونو که برای گرفتن سهمیه دنبال ترحم جلب گردنه بقیه هستیم اگه روحیت ازرده میشه به وقت این پیامو نخونیا
من اعتقاد دارم دولت می تواند به جای سهمیه ورود به دانشگاههای امتیازات دیگه ای برای افراد دارای سهمیه در نظر بگیرد مثل ارتقای شغلی یا خمایت مالی و غیره.
من الان ده ساله که چون دارای سهمیه ازاد هستم و چون به هیچ نهاد و ارگانی وصل نیستم از تمام امتیازات این اب و خاک محروم هستم. هر چی می خوانم نمی توانم ازمون دکتری قبول بشم.
شاید من اگه عراق زندگی می کردم بهتر از ایران بود
بدترین نوع سهمیه، سهمیه جانبازان و ایثارگرانه چون ظرفیت زیادی برای جامعه اندک در نظر گرفته.
بهترین کار اینه که سهمیه 30 درصدشون کلا حذف کنن (که طبق گفته رئیس سازمان سنجش این 30 درصد مازاد بر ظرفیت نیست و از ظرفیت آزاد کم میکنیم) و به جای این 30 درصد، یک سهمیه 5 درصد مازاد بر ظرفیت برای خانواده ایثارگران در نظر بگیرن.

بزرگترین ضربه و آسیب این سهیمه به جامعه علی کشور زده
با فاصله خیلی زیاد از بچه های بدون سهمیه وارد دانشگاه میشن
به عنوان مثال دانشگاهی که حداکثر تا رتبه 100 پذیرش میکنه، اینا با رتبه های 500 تا حتی 1000 پذیرش میشن
(مقطع ارشد)

و این سهمیه نه تنها در تمام مقاطع، بلکه برای استخدام، آزمون وکالت، دستیار پزشکی و... هم اعمال میشه.

جالبیش اینه اگر با سهمیه شبانه (نوبت دوم) قبول بشن، شهریشون از بیت المال پرداخت میشه
سهمیه بندی های کنکور من مادر در زمان کنکور خودم وهمچنین بچه هایم را به نابودی کشاند باتوجه به رتبه برتر بودن در مدرسه.....من که حلال نمیکنم که حق ما خورده شد..اگر قراره امتیاز داده شود به سهمیه ها..خونه ماشین وامتیازات دیگر داده شود نه سهمیه دانشگاه..واقعااا خدا نگذره از سر کسانی که با روح وروان ماها بازی کردند
با سلام .دوستان نظر داده بودتد با درصد زیر ده بچه های سهمیه ایثارگر پزشکی یا دندون می خونن .خواستم بگم اصلا اینطور نیست لطفا در نظر دادن انصاف راهم رعایت کنید وبزرگنمایی نکنید.ممنون
سلام بزرگواران شماره به خدا و شما را به قرآن قسم میدهم که لایحه لغو سهمیه‌ها برای کنکور سراسری امسال سریع اجرایی کنید تا به درد داوطلبان امسال هم بخورد اگر امسال اجرا نشود حق خیلی از داوطلبان امسال ضایع می شود و روی سرنوشت آنها خیلی تاثیر می گذارد بخاطر آینده داوطلبان کنکور امسال بخاطر شیوع بیماری کرونا خیلی متضرر شدند ترا خدا سریع اجرایی کنید اگه بخواهید می توانید برای کنکور سراسری ۹۹ اجرایی کنید داوطلبان کنکور امسال هیج امید و انگیزه ای ندارند داوطلبان امسال خیلی زیاد هستند و اگر اجرایی نشود حق همه شون ضایع می شود
با عرض سلام
بهتر است امتیاز به خانواده محترم شهدا و جانبازان و ایثارگران به شکل دیگه ای مثلا مالی و سهمیه کاری....باشه
دانشگاه بهتره همه عادلانه رقابت کنند و بهترینها برای خدمت به کشور انتخاب شوند.
گاهی افرادی با سهمیه وارد دانشگاه شده اما توان علمی و استعداد آن رشته رو ندارند واین قضیه اول به خود شخص آسیب روحی میزنه
بعد هم جایی که کار میکنه صنعت و بیمارستان و آموزشی لطمه میرسه.
قدردانی از کسانی که برای ایران عزیز زحمت کشیده اند باید حساب شده تر و منطقی تر باشه .به طوریکه به روحیه بقیه افراد جامعه هم آسیب روانی و....وارد نشه.
دانش آموز میبینه همکلاسی ضعیف زشته عالی قبول شده ولی خودش ...
کلا"سهمیه ها باید حذف شوند و هر دانش آموز با علم واقعی خود وارد دانشگاه شود ... این میشه عدالت...ما انقلاب کردیم تا تبعیض از بین بره...اینقد تبعیض قائل نشید ...آه ما و بچه های درسخون و پرتلاش ما که سهمیه ای ندارن دامنتونو میگیره
سلام آقای خدایی از پیشنهادات و تلاش شمابرای حذف سهمیه های کنکور متشکریم در مورد سهمیه هیات علمی می توان گفت گیریم که پدر بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل فقط وفقط دانش فرد ی که ازمون کنکور دارد باید سنجیده شود که چقدر مطالعه داشته و چقدر برای درس خواندن وقت گذرانده واقعا بی انصافیه شخصی سالها رو به بطالت بگذراند فقط صرفه اینکه سهمیه داره قبول بشه
عدالت آموزشی نمیدونن چیه لطفا خودتون رو عذاب ندیدن تمام سهمیه ها هستن ناعدالتی هست خدا ان شاءالله عدالت راه به مسولین بیاموزد اینها فقط تلاش برا رفاه خودشون بچه هاشون و فامیل خودش میکنن حالا شما ها هی بگین (نه سیر از گرسنه خبر داره نه سوار از پیاده ) تمام
اون روزی که رزمندگان ما توی جبهه های آتش و خون بودند شما کجا بودید ؟ زمان اسارت و شکنجه های آنها شما چه می کردید؟ حالا بخاطر یک سهمیه معترض هستید؟ اشکالی نداره الان هم دیر نشده هنوز جبهه های سوریه و لبنان را داریم پدر ها و برادرانتان را مثل سردار رشید ایران سلیمانی به جبهه بفرستید و بعد از شهادت آنها سهمیه بگیرید .در غیر این صورت حق ندارید که اظهار نظر کنید بهتره به کشوری برید که سهمیه نداره . واقعا خجالت آوره ما تمام دانشگاه و درس و استاد و علم را از صدقه سر همین انقلاب و اسلام و رزمندگان داریم اگر دانشگاهی هست حق این عده است که بخاطرش زحمت کشیدند نه بقیه که راحت توی خانه های خودشان استراحت کردند. در حقیقت ایثارگران هستند که از حق صد در صدی خودشان در دانشگاه می گذرند و بخشی از آن را به دیگران واگذار می کنند. شرم بر کسانی که قدر این انقلاب و ایثارگران را نمی دانند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
از کشور خارج شیم؟
نکنه کشور ارث بابات هست .خوب بچه ها عدالت میخوانن یعنی
سهمیه ی شهدا و جانبازان سر جاش هست کسی هم اعتراضی به این مورد نداره ..چون پدر خانواده از دست رفته ... چی که کسی
بچه ها اعتراضشان به ۱۹ تا سهمیه ست حضرتعالی نه به ۳ تا سهمیه
اول بفهم موضوع کلی چیه بعد ... حق نظر دادن نداره؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
زمانی که چنگ بود همه ایران درگیر بود،حتی اونهایی هم که خانه بودن زیر بمباران وموشک بودن،درضمن کسی منکر ایثارگران نیست،ولی انثاف نیست،از حق دیگران وبچههای انان به انها بدن،دولت میتانه به صورتهای دیگه سهمیه وخدمات بده،نهز از حق دیگران،این ظلم بزرگیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
عزيزم مشكلي باهاشون نداريم دمشون هم گرم، حقوق بدن بهشون امكانات بدن بهشون ولي آخه چرا ميخوايد يه دانش آموزي كه نه علاقه داره و نه انگيزه و نه تلاش رو بكنيد دكتر و مهندس كه چهار روز ديگه متخصصيني داشته باشيم كه متخصص نيستند. به خداي اين بچه ها خودشون هم تو دانشگاه اذيت ميشن با معدل 12 به زور فارغ التحصيل ميشن فردا همون فرد من و شما رو عمل جراحي ميكنه زير عمل ميميريم اونجا ديگه حقي نداريم ما؟؟؟
آفتاب مهتاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
آفتاب خانم حالا شما حرص نخور. ان شاء الله خونه شما رو همون مهندسي بسازه كه اينجوري رفته دانشگاه اگر هم مريض شدي دكتري كه اينجوري رفته دانشگاه شما را عمل جراحي كنه احيانا اونجوري خيالت راحت ميشه. دم شما هم گرم كه همه مسائل رو با هم قاطي ميكنيد.
یزدانی
| Austria |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
من معلم هستم ، وسالها شاهدهستم که دانش آموزان مستعد از دانش آموزان ضعیف به دلیل داشتن سهمیه عقب میمونند در همه کشورهای جهان به این نتیجه رسیدند که رقابت علمی باید یک رقابت سالم باشه این که پدر من چه کاری برای مملکت کرده بسیار مهمه اما تاثیری روی علم من نداره علم رو باید داشته باشی ، وجود این سهمیه ها نه تنها دانش آموزان زرنگ و باهوش را دلسرد میکنه بلکه باعث میشه تا دانش آموزان ضعیف ازشون پیشی بگیرن وبه این جریان این از هر زاویه ای نگاه کنیم عادلانه نیست ، علم ارث نیست که از پدر به فرزند برسه ، مطمئنا رزمندگان و ایثار گران ما هم که به خاطر اعتقادات عمیقشون از کشورشون دفاع کردند میدونند که پاداش اعتقادات قلبیشون پیش خدا محفوظه وهیچ ربطی به رقابت سالم علمی فرزندانشون که لازمه اش داشتن واقعی علم هست ندارد ، با دادن اینجور سهمیه ها ارزش معنوی کار ایثار گران و رزمندگان رو زیر سوال میبرین و مطمئنا خود این عزیزان راضی به این کار نیستند ، لطفا رقابت در کنکور را به یک رقابت سالم علمی و معیار قبولی را صلاحیت علمی در نظر بگیرید تا نخبه ها ناامید و افسرده و فراری نشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
از ان روزها سی وچند سال میگذره چرا هنوز باید این سهمیه ها برقرار باشه ایا هنوز فرزندان اون عزیزان شهید یا مجروح بزرگ نشده اند در ثانی هیچ ربطی نداره من خودم رزمنده داوطلب بوده ام ولی میشود فرضا" با استعداد کم جای یک نفر با بهره هوشی بالا را در دانشگاه اشغال کنم تازه نتوانم تحصیلم را با موفقیت به پایان برسانم و زورکی مدرکی بگیرم
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
متاسفم برات
یکی از معضلات وبی عدالتی بزرگ بعد از انقلاب مساله سهمیه ها برای ورود به مراکز آموزش عالی بود وبدتر از ان که وجهه انقلابی و ،،،، هم به آن دادند ، در هر حال خوب است که عالم آخرتی هم هست ،
سلام تو را به خدا پیگیر حذف سهمیه ها باشید و در سال ۱۴۰۰ افراد مستعد و تلاشگر وارد دانشگاه شوند تا کی حق افراد مستعد از بین برود بالاخره آه بچه‌های مستعد و تلاشگر شما ها که باعث وبانی این کار هستید را خواهد گرفت چرا از حقوق آنان برای خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران و استادان استفاده می‌کنید حق و حقوق این افراد به صورت مالی پرداخت شود
بنظر من باید تمام سهمیه ها حذف و مستعدترین افراد به دانشگاهها راه یابند .
سلام به ایثارگران باید بهتر از این تا کمک کرد ما هممون مدیون این بزرگواران هستیم من موافق ماندن سهمیه ایثارگران هستم
کاربر: مهتاب - ساعت 15:46
تمام حرفها و استدلال هات سراسر توهین به مقام کسانیه که برای این کشور جانفشانی کردند. شماها بدترین مدافعان حقوق قهرمانان این کشور هستید.
در ضمن قرار نیست هر کس برای کشورش جنگید صاحب کشور بشه بلکه جانفشانی در راه وطن وظیفه هر انسانیه. حالا اگر کسی خودشو از این افتخار محروم کرده و نرفته باید خودش احساس شرمندگی و خسران بکنه نه اینکه دیگران بهش بگن. بیشتر از این اجر قهرمانان این کشور رو بی ارزش نکنید.
اتفاقاً این سهمیه ها جفا در حق همون قهرمانان بزرگواره. این عزیزان بخاطر پیشرفت و اقتدار این کشور جنگیدند. حالا با این سهمیه ها یکی از زمینه های افول کشور فراهم شده و این مسلماً مخالف با آرمان‌ها و اهداف اونهاست. مطمئناً اونها هم طرفدار شایستگی بودند حتی اگر فرزندشون رو شامل نشه. از این قهرمانان و وابستگان اون‌ها باید به نحو دیگری که نتایجش کاملاً شخصی باشه و با روند پیشرفت کشور در تعارض نباشه تقدیر کرد نه با سهمیه دانشگاه.
با سلام واقعا تاسف میخورم برای افرادی که حذف سهمیه فرزتدان شهدا و ایثارگران رو بیان میکندد چرا زمان جنگ که همین شهدا و رزمندگان از جان و مال و ناموس شما دفاع میگردن از این حرفها زده نمیشد کجا بودید هنوز جنازه های پاک شهدا بعد از سالها به وطن برنگشه ایا شمایی که دم از عدالت میزنید یه شب بی پدری رو حس کرد اید ایا پدر شیمیایی داشتن رو میفهمید یعنی چه قطلعا نمفهمید که داشتن پدر موجی یعنی چه ننگ بر اینگونه افکار و ...
با بررسی کارنامه هایی که روی سایت های معتبر آموزشی هست براحتی میتوان به عمق فاجعه ی سهمیه ها پی برد.در سهمیه ایثارگان بخصوص ظلم زیادی بهمتقاضیان رشته پزشکی میشه.شما رو به خدا امسال بچه ها رو دریابید..کنکوری‌های ۹۹ بااین کار جان تازه ای میگیرند.
یا علی.........
تعویق کنکور ارشد
بهتر است سهمیه به خانواده شهدا به شکلی دیگر و در جهت آماده سازی دانشجویانشان برای شرکت در کنکور باشه نه ورود آسان چون عواقب آن همانطور که شاهد هستیم هم گریبان خودشان را می گیرد و موجب بدنامی خانوادشان می شود و هم موجب بدبینی دیگر اقشار جامعه
فقط سهمیه استعداد درخشان مناطق محروم بماند
بقیه همشون حق خوریه بخصوص سهمیه فرزندان هیئت علمی مزخرف ترین سهمیه اس. به ایثارگران هم میتونین ی طور دیگ کمک کنین ن با نشوندن دانشجوی ضعیف سر صندلی ک ذهن و حافظه قوی میخواد.
سلام خواهشامنصفانه وعادلانه اعمال کنیددانش آموزی که سالهای سال ازتمام تفریحاتش زده ومطالعه کرده تابه هدفش برسه بامعدل بالاتورشته سخت تحصیل کرده وهیچ سهمیه ای نداره بایدبشینه خونه افسردگی بگیره کل خانواده درگیرمیشن کارشون میشه ناله ونفرین به باعث وبانیش من به خانواده های سهمیه دارحق میدم ولی کسی که دانش کافی رانداره بعداخودش به مشکل برمیخوره ازنظرمالی وحمایتی میشه بهشون کمک کرداوناهم راضی نیستن جای یکی دیگه بیان دانشگاه مسئولینی که بچه کنکوری دارن متوجه ان چقدرسخته واسه خانواده ودانش آموزبخصوص اونایی که تیزهوشان ونمونه دولتی هستن ساعتهای زیادی پشت صندلی نشستن وخودشون رابه آب وآتیش زدن تااخراجشون نکنن ومعدل بالاکسب کنن گفتنش راحت نیس من دارم لمس میکنم بچه من تو۱۹سالگی موهاش ریخته روحیه شاداب نداره فقط خونده به هدفش برسه اگه سهمیه هااعمال بشه ماچیکارکنیم؟میدونیدچه لطمه مادی ومعنوی به خانواده هامیخوره خواهشادرک کنیدبه فرمایش رهبری جامعه رابه نخبگان بسپاریدوعدالت رارعایت کنیدتوآخرت بایدجوابگوی بچهای ماباشیدهرچیزی جای خودداره.باتشکرمادرگریان وآشفته حال
وااااای چقدرازاین مهتاب حالم بهم میخوره قشنگ تابلوعه ساندیس خوره.احمق انقلاب شدالان همه چیزاوکیه نخیرهمه فهمیدن ازچاله افتادن توچاه بعدشم اون کسی ک خونده وتموم زندگی وتلاشش گذاشته نامردی نیست حقشوکسی ک خیلیم تلاش نکرده وفقط ازصدق سرپدرجنابازیاشهیدش بخوره.وقتیکه تووامثال تو توی جامعه ی ماباشن انتظارپیشرفت ک هیچ بلکه جاهلیت ونادانی بیدادمیکنه
من خودم سهميه ايثارگران دارم و يك سالم هست پشت كنكور هستم با اينكه درس هم خوندم پارسال قبول نشدم فقط اينجوري خودتونو گول ميزنيد همه بايد تلاش كنند به خدا اينجوري نيست كه درس نخوني راحت بهترين رشته رو بياري ما خونديم و نيورديم و خيلي ديگه از آدم هاييم كه ميشناسم سهميه داشتن هم نتونستند قبول شند راحت قضاوت نكنيد فقط ١٠٠تا ٢٠٠تا شايد جابه جا كنه اونم فرقي نداره باور كنيد!
سهمیه بندی از سالها پیش سد راه افراد لایق در قبولی بهترین رشته و دانشگاهها بوده و هست.علی الخصوص سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی که اصلا قابل هضم نیست.امیدوارم هر چه سریعتر چاره ای بیاندیشند.
19 تا سهمیه ..!!! تاسف بر شما
مهتاب خانوم اگه الان همون پدر برادر جانباز شهید شما باشند راضی هستند که یه شخصی که سه ساله برای کنکور تو یه اتاق 9 متر با 5 نفر اعضای خانوادش زندگی میکنه و به سختی با شب بیداری و هزار بدبختی دیگه درس میخونه به خاطر این سهمیه ها هر سال بشه رتبش 3000 بشه ولی نتونه پزشکی بره در حالی که اگه سهمیه ها برداشته شه حداقل پزشکی یه شهر خیلی سطح پایین رو میاره
کنکور تعویق بشه
سهمیه های جانبازان از همه سهمیه ها بیشتر باعث بی عدالتی شده چون هم پدرانشان سالم هست؟ هم از موقعیتاین شغلی خوبی برخوردارند .بجای این سهمیه های مستقیم برای این افراد کلاس های کنکوری برگزار کنن حتی بهشون پول بدن اما سهمیه های این افراد باعث شده کسانی وارد رشته های پزشکی بشوند که بعده ها باعث به خطر انداختن جان ملت شوند .قرار نیست چون پدرانشان از خودگذشتگی کرند این افراد جان بقیه را به هر نحوی به خطر بیندازند خود شهیدان هم راضی نیستند .واقعا علت اصلی استرس کنکور و افسردگی ها و خودکشی های ناشی از اون همینه خواهش میکنم برای کنکور 99اصلاحاتی صورت بگیرد
سلام، من واقعاً برا این جامعه ای که هیچی از انصاف و عدالت نمیدونن متاسفم، چرا همش به فرزندان جانباز و شهدا گیردادید، کافیه خودتونو بجای اونا بذارید، فرزندان جانبازی و شهدایی که از لحاظ روحی چه ضربه هایی که نخوردن، بخاطر آرامش و امنیت امثال شما
شما فکر می‌کنید با پول و امکانات میشه کمبودهای اونا رو جبران کرد؟
فقط میتونم بگم براتون متأسفم
سهمیه هآ و بخصوص سهمیه ایثار گران و خانواده شهدا و جانبازان که از هر صد کدرشته محل ۳۰ تاش به اونا میرسه خون تک تک بچه های مارو که سهمیه ندارن تو شیشه کرده .چرا جاهای دیگه این لطفها رو بهشون نمیکتید؟ چرا در کنکور به این سختی و رقابت به این وحشتناکی پا رو گلوی بچه های عا دی زحمتکش گذاشتید ؟ لایحه به این روشنی ایتقدر تعلل داره ؟ اکه برای کنکور ۹۹ اجراش نکنید من مادری که فرزندم با فاصله درصد بسیار زیاد دو کنکور گذشته پزشکی نیاورد ولی یه فرزند ایثارگر با رتبه ۸۶ هزار کشوری پزشکی روزانه آورد از شما مسئولین که باعث این جنایتها میشید به درگاه خدا شکایت میکنم .شما نمیدونید جه هزینه های روحی و روانی و مالی به کنکوریهای بی سهمیه و خانواده شون تحنیل می کنین فرزند من تیزهوشانی بوده و با درصدهایی چندین برابر سهنیه دارها هنوز پشت کنکور در آرزوی پزشکی مونده . از خواب غفلت بیدار شید و برای کنکور ۹۹سهمیه هارو حذف کنید
نه بهتر فکرکن شهداانسانهای بزرگی بودند که برای عدالت جنگیدند تو هم عادل باش وعادلانه حرف بزن وگرفتن ارزو وامید ازجوانان کشورمان بادادن سهمیه روح لطیف شهدا رامیازارد ونفرین ولعنت خداوند وهمه شهدا بر کسا نی که حق ما وفرزندانمان را باقانونها ی کثیفشانخوردند باید به انها خانه ماشین ووام بدهند نه حق جوانان بیچاره را
یقینا سیاست سهمیه بندی کنکوربعضا ضربه جبران ناپذیر برتلاش وانگیزه جوانان بااستعدادوتوانمندکشورمحسوب میشود که متاًسفانه مسئولین امر بی توجه وبی اعتنا بدان ازکنارش به سادگی میگذرندو هیچ اهمیتی هم به آثار مخرب آن نمی دهند وطبیعتا وجود بی کفایت این چنین مدیرانی موجب دلسردی،یاًس ونومیدی در جوانان کوشا وبا استعداد کشور میگرددلذا با درنظرگرفتن اهمیت موضوع شایسته است هرچه سریعتر نسبت به اصلاح وتغییراین روند ناعادلانه بلکه ظالمانه اقدام لازم ومقتضی بعمل آیدتا از هدر رفت نیروی فکری وبالقوه جوانان این مرز وبوم جلوگیری شود
لطفا سهمیه بومی راتغییر ندهید زیرا بااین همه مشکلات اجتماعی واسیبهای جامعه ونبود خوابگاه وبیماری مخصوصا برای خانمها اگر درکنار خانواده باشند صحیح تروامن تراست هزینه دولت هم کمتر میشود
جبهه های سوریه و لبنان به ما ارتباطی ندارد عزیز.شما برو که اجدادت جان نثار بودن.والا کشور رو دیگه قورت دادید چی میخاید دیگه.در ضمن تو چکاره ای که میگی هر کی ناراضیه از کشورش بره.جای تو تنگ شده تو برو.تمام مردم برابرند پس سهمیه معنی نداره.گیریم که پدر تو بود فاضل ....
همه با هم برابرند کلا سهمیه ها باید برداشته بشه
وقتی قراره صلاحیت علمی سنجیده شود سهمیه اشتباه است. شایسته سالاری علمی باید بدون سهمیه اجرا شود. دکتر بیسواد که با سهمیه دکتر شده است قاتل جان مردم خواهد بود. بابد سهمیه حذف گردد
خانم مهتاب تو هم مثل اونجری به اصطلاح وطن پرست دم از بیرون کردن مردم از وطنشون میزنی .مگر قراره چون زمانی مردم از کشور دفاع کردن بچه هاشون تا ابد جیره خوار و طلبکار بقیه فرزندان وطن باشن ؟ مگه کسانی که رفتن جنگ قرار بوده با خونشون برای شماها صندلی دانشگاه رزرو کنن ؟ همه ما در جان نثاری شهدا و ایثار گران شک نداریم ولی مگه پاسخ اونها فقط در کنکور باید جبران شود ؟ جنابعالی هم خوب میدونی چه خبره ولی داری از شهدا و بخصوص شهید عزیز سردار سلیمانی به نفع خودتون نام میبری وگرنه خوب میدونی وقتی یکی با درصد های یک پنجم بقیه ولی با سهمیه میره پزشکی چه خونی از جوانان مملکت تو شیشه میشه . !!!جونای بدون سهمیه هم مال همین کشورن اجنبی نیستن که تو راه خروج نشونشون میدی هر چند بهدخاطر همین تصمیمات جنایت کارانه امثال شماست که مغزهای متفکر میرن از مملکت و کشور به این وضع اسف بار از تمام جوانب رسیده .واقعا جای تاسف داره
تسهیلات اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها یک سهمیه نبود. در صورتیکه فرزند اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، قادر به کسب نود و پنج درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد یک رشته تحصیلی می‌شدند، بدون اشغال صندلی دیگران، بعنوان سهمیه مازاد می‌توانستند که وارد آن رشته شوند.
با حذف این تسهیلات، اکنون ارزش اعضای هیأت علمی حتی از کارگر زحمتکش یک تولیدی لبنیات، که روزانه یک کیلو شیر بعنوان تسهیلات محل کار به خانه می‌برد نیز، پائین‌تر آمده است.
برید عدالت اموزشی رو در سراسر کشور بر قرار کنین تهران وسیستان مثل هم بشن کرمانو تبریز مثل هم کنین مدارس بابخاری نفت سوز بزارید تهران!!! مدارس نمونه وغیر انتفاعی رو بردارید بعد بگید سهمیه مناطق شما که لای پر قو هستی با بندهخدایی که نان شب نداره برابرید ؟؟؟؟ برید زندگینامه امام علی رو بخونید ای شیعان ببینید عدالت چیست اگر دانش اموزان تهران واصفهان حاضرند در مناطق محروم سیستان وکرمان درس بخونن
من خودم خیلیا رو دیدم که به هییییچ عنوان علم لازم رو برای قبول شدن نداشتند اما به لطف سهمیه قبول شدن در رشته و دانشگاهی که هیچ کس انتظار نداشت
متاسفم برای خودم که در همچین کشور بی در و پیکری زندگی میکنم
#تاسف
سهمیه های اضافی واقعا باید حذف بشن ، چه حق هااا که به خاطر این سهمیه ها خورده شده
من و کلا افراد فامیل وقتی میفهمیم یه دکتر با سهمیه قبول شده تازه میفهمیم که چرا هیچی بلد نیست و دیگه به هیچ عنوان مراجعه نمیکنیم،باورتون نمیشه یه بار رفتیم پیش یک متخصص ارتوپد که خیر سرشان یعنی متخصص بود عکسم رو که بهش نشون دادم گفت از کجاته :/ یعنی حتی نمیتونست تشخیییص بدهههه بعد فهمیدیم سهمیه ای بوده و هیچکس ازش راضی نیست حالا هی بگید خوبه این سهمیه ها، کی حاضره بره پیششون؟؟
اون چیزی که اهمیت داره سهمیه های قوی و گسترده ای همچون ۲۵ درصد ایثارگران و منطقه ۳ هست که باید فکری به حال آن شود در حال حاظر هر دانش آموزی در هر روستایی میتواند با تلفن خود ویا خانواده اقدام به تحصیل و برگزاری آنلاین کلاس و همایش شود و در حال حاضر سد تفاوت تحصیل بین روستا و شهر تا حد زیادی شکسته شده .. سهمیه ۲۵ در صد ایثارگران هم که باعث اختلاف زیاد و دوقطبی شدن و حتی دشمنی های زیادی بین افراد سهمیه دار و افراد بی سهمیه شده که این خود افزون بر نا عدالتی ایجاد شده باعث نا کار آمدی دانشگاه و توقف پیشرف علمی کشور خواهد شد لذا بنده به عنوان ولی یکی از آینده سازان کشور تقاضا دارم مسئولین به فگر حال جوانان این کشور و حال آینده کشور باشند. یا علی
معیار وبار علمی هر کشوری با دانش اموزان پر تلاش ونخبه اش سنجیده میشود که باعث پیشرفت واقعی علمی پژوهشی ان کشور میشود ولی متاسفانه بار علمی کشور ما بر اساس سهمیه ها ودستهای پشت پرده سنجیده میشود که باید هر چه سریع تر حذف شود وعدالت جای خودش را پیدا کند
دوستان چرا حرف بیخود متعصبانه میزنید .برفرض کسی با سهمیه وارد رشته پزشکی بشه.تو دانشگاه و کلاس که دیگه سهمیه ای نیست همه باید اون درسو پاس کنن .پس هیچ کس نمیتونه بیسواد بیرون بیاد.چون اگه نتونه دروس رو پاس کنه بعد از چند ترم اخراج میشه
تیتر خبرتون بسیار جذاب بود، اما متاسفم دیوار کوتاه ها رو هدف قرار دادین، مگه ما چند تا کارگر یا قهرمان وررشی و یا بهیار ...در مملکت داریم؟؟!!واقعاً ملت رو چی فرض کرده اند؟ اگه راست میگویند سال ۶۷جنگ تموم شده، یعنی ۳۳سال پیش، این سهمیه ی ناحق فرزندان ایثارگر رو بردارید که الی ماشاءالله هم ادامه دارند و تمامی ندارند!! صد دور هم بهشون سهمیه میدن! کنکور ! ارشد؟ دکتری؟ والا رزمنده ها نوه دار هم شده اند!
حالا شما هی به اینا آوانس بدین! خدایی آوانس چند بار؟!!!
مسئولین محترم سه نسل را نابود کردید، نسل چهارم و نسل پنجم را دریابید که اتفاقاً هیچ بویی از دین و ایمان هم برایشون باقی نگذاشته اید؟!
در واقع خودتون رو دریابید که اینقدر شجاعانه ،قرار است به خداوند جواب پس بدهید!؟!
سلام
خدا لعنت کنه باعث و بانی این سهمیه هارو و خدا بیشتر لعنت کنه اون کسانی رو که بیخیال حذف هستن و هی امروز و فردا میکنن
خدایا خودت از دل من خبر داری که فرزندم به خاطر این بی عدالتی ها چه زجری کشید
خدا لعنت کنه باعث و بانی سهمیه های کنکور رو
حذف کنید بگذارید همه یک جور و در عین عدالت رقابت کنن
ایشالا که زودی این سهمیه ها برداشته شه واقعا خیلی ناحقیه
امیدوارم هرچی زودتر به نتیجه برسه و سهمیه ها حذف شه
بچه های هیات علمی جای کسی رو اشغال نمی کنن و جزو سهمیه ی مازاد هستند اگه نمره ی حد نصاب رو بیارن جابجا می شن . بچه های که سهمیه ی ایثار گران رو حق میدونن تکلیف اون دانش آموزی که پدرش رو از دست داده بخاطر شغل مثلا راننده ی جاده هست یا قطع نخاع شده شرایطش مثل فرزند جانباز یا شهدا هست ولی هیچ حق و سهمیه ای نداره تازه زندگی سختی رو هم داره می گذرونه چون حقوق و مزیایی خاص نداره . کلا سهمیه ها بوی عدالت نداره . ولی خودمنیم همه ی کسانی که معترض هستن و عدالت عدالت می کنن اگر بتونن در مراحل مختلف زندگی از پارتی و رانت استفاده می کنن
این مواردی که تواین خبر دیدم خروجیش اینه که چند تا جوون با استعدادهای مختلف که کنکور راهشونو بسته می تونن با مطرح شدن درسطح بالای فعالیتهای مختلف به دانشگاه برن داره حذف میشه.
بهتره بنظرم اول کسانی که دامپزشکی قبول شدن و به پزشکی تغییر رشته دادن مسیرشون اصلاح بشه
درصدهای پذیرش خانواده های شهدا،جانبازان و ایثارگران هم اصلاح بشه دیگه مشکلی نیست
مهتاب خانوم باید در جوابت بگم ک درسته ما حکومتون صدقه سر شهداس و تا اخر عمر هم مدیونشونیمو اینو همه میدونیم ولی بجای اینکه بیان توی یه ازمون ک واقا واس همه باید عدالت باشه ب فرزند شهدا و .....درصد بدن،بیان بهترین شراطی تحصیل .بهترین مدارس بهترین منابع بهترین اموزش اا و در اختیارشون بزارن اینجوری اونی ک لیاقت داره به بالابالاهامیرسه.پدر دوست من شهدی بود پارسال رتبش از ۳۰۰و خورده ای هزار شد ۲۰هزار
اگه ۱۰۰۰ تا اینجوری باشه حدود ۲۰۰۰هم با سهمیه های کمتر به دنشگاهای عالی برسن پس استعدادا چی میشن.البته توجه کن ک داره سو استفاده میشه از این ستمیه ها.هستن دخترایی ک واس درصد کنکور عقد یه مرد جانباز میشن تا درصد بگیرن
ما هم نمیگیم نه چرا همه کار واس فرزندان شهدا و ... بکنن ولی عدالت تمامو در کنکور لحاظ کنن
خوب سانسور میکنی نظراتو همتون جفت همید تو ای مملکت
این نا عادلانه است منی که تو مدرسه نمونه درس خوندم کلی خودم رو اذیت کردم روزانه ساعت مطالعه ام ۱۲ ساعت بوده از کلاس دهم پزشکی یا دندان پزشکی قبول نشم بعد یکی دیگه با رتبه ۲۰۰ هزار پزشکی قبول شه؟
الان زورمون به این افراد نمیرسه ولی به خدا قسم که خدا بی عدالتی رو دوست نداره و حق ما رو از افراد سهمیه گذار میگیره.سخنرانی امام علی رو یادته؟
" ای مردم گروهی بیش از حق خود از بیت المال برداشته اند و جیب های خود را انباشه اند اینان در حقیقت ننگ دنیا و عذاب آخرت را خریده اند اما بدانید که من حق مظلوم را از اینان باز میستانم و از این پس سهم همه مسلمانان را از بیت المال به طور مساوی خواهم داد.
عده ای در مقام اعتراض میگویند علی ما را از حق خود محروم کرد.هر کس در گذشه از اصحاب رسول خدا بوده یا در جنگ خدمتی کرده پاداشش با خداست.این سوابق درخشان سبب نمیشود که ما بین او و دیگر مسلمانان فرقی بگذاریم. هرکس که امروز دعوت خدا را بپذیرد و به سوی کعبه نماز بخواند یک مسلمان است و با دیگر مسلمانان فرقی ندارد و از این رو کسی را بر دیگری امتیازی نیست. ان کس که متقی تر باشد نزد خدا گرامی تر است و پرهیزکاران در آخرت بهترین پاداش را خواهند داشت . اما خدا دنیا را پاداش پرهیزکاران قرار نداده است و پاداش اخروی برای آنان بسی نیکو تر است."
" شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۷ ص ۳۷،بحار الانوار ،مجلسی ج ۳۲ ص ۲۷
اینایی که میان هز سهمیه های شهدا و رزمندگانو جانبازان دفاع میکنن.. به من بگن که برای چی جوانان این کشور جنگیدن؟ برای عدالت برای دین... ایا عدالت اینه؟ که دانش اموزی که درس نخونده به صرف انجام وظیفه پدرش باید بهترین دانشگاها بره و حق دیگران ضایع بشه اونوقت روح شهداا و ارمانشون حفط میشه؟ پدران منو شما جنگیدن جای خود... ولی دلیل نداره حق خوری صورت بگیره... مگه دفاع از کشور منت داره؟؟ اگه اونا رفتن بجنگن که حق بچهها ی ضایع بشه پس کارشون هیچ ارزشی ی نداره...
تنها سهمیه‌ای که میتواند عادلانه باشد همان سهمیه مناطق است بقیه سهمیه‌ها عدالت را زیر پا میگذارد چرا مثلاً رزمنده‌ای که زمان جنگ در سربازی بوده و آزاده است از تمامی امکانات به دلخواه خودش استفاده کند و حالا تمامی فرزندانش هم با این سهمیه پزشک شوند آیا این عدالت است؟؟؟؟؟؟
فعلا که میخوان کلا کنکور رو حذف کنن تا بعد علمی و اموزشی کشور هم راه پارتی بازی رو داشته باشه و گرچه الان خودش پارتی بازی در عنواع مختلف داره ولی چه میشه کرد و این ملت بیچاره به همینشم راضی ان که بتونن تو این بعد جامعه یذره از حقوقشون رو بگیرن
واقعا حق بچه های درسخون ما که از اول دبیرستان تا روز کنکور از تمام تفریحاتشون میگذرن اینه؟زندگی این بچه ها رو عده ای با بیفکری به فنا دادن آینده شون خراب شد.خدایا چی بگم...
ایشالله خدا ازتون نگذره اینطور حق مارو میخورید.سهمیه داران با خیال راحت به درس نخوندنشون ادامه میدن تو دوران جوونی خوشیشونو میکنن اما ما باید از همه چیمون بخاطر کنکور بگذریم که اخر اینا جای مارو که حقمونه بخاطر پارتی بازی بگیرن.مملکت نیست که
کلیه ی سهمیه ها باید حذف گردد چرا که تبعیض آمیز و ناعادلانه است
هر ۱۹ سهمیه باید حذف گردد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار