بورس در هفته پیش روی چه خواهد شد؟

میزان رشد شاخص کل هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها دارد در هفته جاری ۴.۶ درصد بود. به این ترتیب پس از گذشت یک ماه، رشد شاخص هم وزن از شاخص کل در هفته جاری سبقت گرفت. این نشان می‌داد که سهامداران در هفته جاری به سمت نماد‌های کوچکتر چرخش داشتند؛ اما در هفته پیش روی بورس چه خواهد شد؟
کد خبر: ۹۹۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹ 24 July 2020

بورس

در هفته جاری که در آخرین روز آن قرار داریم، بورس هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشت. از پنج روز معاملاتی که در هفته جاری داشتیم، سه روز شاخص کل با کاهش مواجه شد و تنها دو روز توانست صعودهای بیش از ۵۰ هزار واحدی را تجربه کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، اولین ماه تابستان هم به پایان رسید و چند روزی است که دومین ماه تابستان را پشت سر گذاشته ایم. در تیرماه بازار‌های پرنوسانی را شاهد بودیم و بازار ارز با رهبری دلار توانست نرخ‌های جدیدی را به خود ببیند. روند صعودی مداوم قیمت دلار در ۲۸ تیرماه سال جاری شکسته شد و قیمت این ارز خارجی روند نزولی به خود گرفت. طلا و سکه نیز روند مشابه دلار داشتند و درست در روز ۲۸ تیرماه، قیمت سکه و طلا نیز نزولی شد.

به هر حال علی رغم رشد قابل توجه قیمت دلار، طلا و سکه، این سه باز هم نتوانستند بازدهی مشابه و یا حتی نزدیک به بورس داشته باشند. نمودار زیر روند بازدهی بازار‌ها در تیرماه را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌گردد بورس در تیرماه بازدهی ۴۷.۹ درصدی را به ثبت رساند و با اقتدار بدین لحاظ در صدر بازار‌ها قرار گرفت.

بورس

هفته آخر تیرماه و کمترین رشد شاخص کل از هفتم خرداد تاکنون

در اولین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل در مقایسه با روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه سال جاری با اُفت ۳۲۵۵۲ واحدی به یک میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۴۸ واحد کاهش یافت. این کاهش در دو روز بعدی به ترتیب با رشد‌های ۵۵۷۷۶ واحدی و ۵۹۷۷۰ واحدی جبران شد و شاخص کل توانست در روز دوشنبه سی ام تیرماه ۱۳۹۹ به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی وارد شود و بر روی یک میلیون و ۹۲۴ هزار و ۷۹۸ واحد آرام بگیرد. دو روز معاملاتی بعد، یعنی روز‌های ۳۱ تیر و یکم مرداد شاخص کل دوباره عقبگرد‌های ۸۶۲۴ واحدی و ۱۵۰۲۴ واحدی را تجربه کرد و در نهایت روی یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۱۶۹ واحد قرار گرفت.

بیشتر نماد‌های بزرگ در بورس در هفته جاری یا در حال برگزاری مجامع خود بوده و یا با روندی منفی همراه بودند؛ موضوعی که بر روند شاخص کل نیز تاثیرگذار بود.

به هر حال با توجه به فراز و فرود‌های شاخص کل در هفته جاری، در نهایت بورس بازدهی ۳.۲ درصدی داشت. این رشد شاخص کل کمترین رشد هفتگی آن از هفتم خرداد تاکنون محسوب می‌شود.

بورس

چرخش سهامداران به سمت کوچک ترها/ رشد شاخص کل هم وزن از شاخص کل سبقت گرفت!

هر چند تعداد روز‌های کاهشی شاخص کل در هفته گذشته سه روز بود، شاخص کل هم وزن اوضاع بهتری داشت و تنها دو روز از پنج روز معاملاتی با اُفت مواجه شد و این بیانگر آن بود که نماد‌های کوچکتر در بورس اوضاع بهتری را در هفته گذشته در مقایسه با نماد‌های بزرگتر و شاخص ساز داشتند و اقبال سهامداران به خرید سهام نماد‌های کوچکتر در هفته جاری بیشتر بود. شاخص کل هم وزن که هفته جاری را با رشدی ۶۶۳۱ واحدی در مقایسه با چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرده و روی کانال ۴۸۱ هزار و ۱۹۸ واحدی قرار گرفته بود، در نهایت روز چهارشنبه یکم مرداد ماه ۱۳۹۹ بر روی ۵۰۳ هزار و ۱۱۹ واحد آرام گرفت و به کار خود پایان داد.

میزان رشد شاخص کل هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نماد‌ها دارد در هفته جاری ۴.۶ درصد بود. به این ترتیب پس از گذشت یک ماه رشد شاخص هم وزن از شاخص کل سبقت گرفت.

بورس

رکورد مشارکت ها در عرضه اولیه شکسته شد

در هفته جاری که در آخرین روز آن به سر می‌بریم، دهمین عرضه اولیه سال ۱۳۹۹ و پنجمین عرضه اولیه تابستان انجام شد. در این هفته، شرکت تولید نیروی برق آبادان ۳۰۰ میلیون سهم خود (معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت) را با نماد «آبادا» از طریق عرضه اولیه به بورس وارد کرد که از این تعداد ۲۵۰ میلیون سهم به عموم عرضه شد.

نکته بااهمیت در این عرضه اولیه شکسته شدن رکورد مشارکت در عرضه اولیه‌ها بود. در این عرضه اولیه، بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشارکت کردند. تا پیش از این، رکورد میزان مشارکت در اختیار نماد سیتا بود. در عرضه اولیه این نماد بیش از ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار مشارکت کرده بودند.


کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه داشت؟

همان گونه که ذکر شد، در ۲۸ تیرماه سال جاری بود که سرانجام قیمت دلار کوتاه آمد و روند نزولی به خود گرفت. این کاهش قیمت دلار به گفته کارشناسان، یکی از دلایل (نه تنها دلیل) عقبگرد شاخص کل در بورس بود.

در خصوص ارتباط نرخ دلار با بورس روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار طی مصاحبه‌ای گفت: نوسان نرخ ارز بر بورس و رفتار سرمایه‌گذاران تاثیرگذار است و بازاری که متشکل از شرکت‌ها و صنایعی است که وابستگی به نرخ ارز دارد، قطعا از بالا و پایین شدن نرخ ارز و به خصوص دلار تاثیر می‌گیرد. او ادامه داد: شرکت‌های بزرگ بورسی یا فروشنده صادراتی هستند یا صنایعی هستند که مواد اولیه خودشان را از خارج کشور تامین می‌کنند یا کالا‌هایی که تولید می‌کنند همگن با دنیاست و همه این‌ها به نحوی با نرخ ارز، سودآوری‌شان دستخوش تغییر می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید گفت ۷۰ درصد شرکت‌ها در بازار سرمایه تاثیر مستقیم و همبستگی قابل‌توجهی با دلار داشته و نرخ فروش محصولات آن‌ها تاثیر چشمگیری از نرخ ارز می‌گیرد. او ادامه داد: به نظر می‌رسد افت شاخص، به دلیل اصلاح موقت و دست به دست شدن سهام باشد و نوسان شدید نرخ دلار نمی‌تواند دلیل اصلی آن باشد.

سعید جعفری، مدیر سرمایه‌گذاری و مشاور سرمایه‌گذاری شرکت معیار نیز طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه میان نرخ ارز و بازار سرمایه رابطه مستقیمی وجود دارد، گفت: نوسان نرخ ارز بر بازار شرکت‌های بزرگ صادراتی تاثیر بسزایی دارد. شرکت‌هایی که با ارز سرو کار دارند با افزایش نرخ دلار و تضعیف ریال، سود بیشتری به دست می‌آورند. از این روی، سود‌آوری این دسته از شرکت‌هایی که سودشان با نوسان قیمت دلار بالا می‌رود تاثیر بسزایی بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی می‌گذارد. به همین دلیل است که قیمت ارز و دلار می‌تواند بر شاخص کل بورس تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد. جعفری افزود: البته این موضوع بیشتر در مورد شرکت‌های بزرگ و با سوددهی بالا صدق می‌کند، اما تجربه نشان می‌دهد در ایران نوسان نرخ دلار سمت و سوی بازار سرمایه را مشخص می‌کند و بسیاری از فعالان بازار سرمایه با توجه به نرخ ارز خرید و فروش می‌کنند.


سه چالش بورس در هفته پیش روی چیست و روند بورس چه خواهد شد؟

در هفته آینده بورس با سه چالش مهم رو به روست. چالش اول اوج گیری دوباره شیوع کروناست که البته شاید این چالش تا حدودی چالشی جدی برای بورس نباشد، چالش دوم تداوم ریزش قیمت دلار است که می‌تواند بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و چالش سوم رسیدن شاخص کل به سطح مقاومت دو میلیون واحدی می‌باشد. این عامل نیز می‌تواند روی ادامه روند صعودی بورس تاثیر جدی داشته باشد و شاخص کل تا مدتی شاید درگیر سطح مقاومت دو میلیون واحد جهت عبور از آن باشد.

در مجموع، اما به نظر می‌رسد که بورس با توجه به اقبال مردم به سرمایه گذاری در آن و ورود نقدینگی به این بازار، همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
بزارید برای فروش بورس دیگه اشباع شده و دیگه کسی هم مشتاق نیست واردش بشه مراقب سرمایه هاتون باشید
به همان چیزی که کارشناسان دلسوز در چند ماه گذشته هشدار می دادند رسیدیم. حالا بورس به بزرگترین بمب اقتصادی ایران و پاشینه اشیل اقتصاد و ثبات کشور تبدیل شده. اگر رشد کند بازارهای طلا و ارز و خودرو و کالا و. در نتیجه تورم را به دنبال خود بالا می کشد. اگر توقف کند یا کاهشی شود تمام اقتصاد و ورودی بانک مرکزی را مانند موسسات اعتباری به هم می زند. اخر اینقدر اصرار بر بد دانشی و بی دانشی و از این هفته به ان هفته فرج نزد مسئولان بانک مرکزی و افتصاد کشور؟! دستکاری در هر کاری عاقبتی بهتر از این ندارد.
مراکز دولتی امار شفاف!
فردا یعنی شنبه صف خرید . با ۴۰ تا پنجاه هزار واحد رشد .
Hps
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
اول هفته رو ولش کن آخر هفته رو بچسب
مردم رو فریب نده بورس دیر یا زود فرو میریزه

فقط اینطوری می خواهید نقدینگی رو از دست مردم بکشید بیرون.اما این بورس شکسته بسته تا کی دوام میاره؟
وقتی اقتصاد رشد منفی دارد سود چه معنایی دارد. شرکتی که زیان ده است افزایش قیمت زمین و ماشین الات ان چگونه می تواند باعث ارزش سهام شود. بیشتر این کارخانه ها تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند.
اینقدر اطلاعات غلط به مردم ندید. از دو سه ماه قبل اکثرا سهام دولتی در حال رشدن و بقیه سهام یا درجا میزنن و یا منفی شدن. بازده ۴۷ ؟!
میریزه.........داررررررره میرزه.....داااااااااره میریزه
بعید میدونم تابناک نظر من رو منتشر کنه.ولی امیدوارم بورس سقوط کنه.ریزش بورس به نفع همه هس.متاسفانه روزی ۵ درصد داره پول چاپ و خلق میشه تو بورسی که اکثرا شرکت های زیان ده هستن و فقط حجم پول و پایه پولی زیاد شده که منجر به تورم افسار گسیخته تو کل کشور شده.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
اینکه ارزوی ضرر مردم را داشته باشید بیماری روانی هست. خدا شفایتان دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
خداوکیلی از اقتصاد که سر در نمیاریم نظر ندیم
دقیقا کجای بورس پول چاپ میشه
مگه بانکه
بورس نیاز به اصلاح ۳۰ دزصدی داره ، نقدینگی جامعه کلا جذب بازارهای موازی شده ، خودرو ، مسکن ، دلار و طلا
میپکد!!!
شمارش معکوس برای نابودی بورس شروع شد
بورس تهران اين هفته پيش رو را با گذر از ٢/٤ ميليون پشت سر خواهد گذاشت

اين هفته آينده هفته اى پرسود رابراى سهامداران خواهد بود
بورس صعودی خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
صعودی بعد نزولی با شیب زیاد
به دو میلیون واحد می رسد و بعد فرو می ریزد
ازعجایب روزگار اینست که هرچه سطح تهدیدات نظامی وتحریمها بیشترمیشه بورس نورچشمی بیشتر رشدمیکنه !!!!!!!
اوضاع ازاین خرابترنمیشه بورس دستوری همچنان رکوردمیزنه خخخخخ
نمادهای کگهر،فملی، شتران،و نفت،پالایش، وملل ،وبصادر، کاما درصدر خواهند بود
شما با این آمار و ارقام کار خودتونو بکنید اینقدر پوستتون کلفت شده
الان سوددهی بورس اصلا منطقی نیست چرا که رشد اقتصادی کشور منفیه ولی رشد بورس با دستکاری دولت سر به فلک کشیده
اگر روند سیاسی تغییر نکند دیر یا زود بورس به شدت خواهد ریخت و فروپاشی شدید اقتصادی را به دنبال خواهد داشت بورس باید رشد منطقی داشته باشد نه اینکه به قمارخانه تبدیل شود کسانی که تخصص ندارند خانه ماشین وواملاک خود را فروختند وارد بازار بورس شدتد . بورس باید با تولید رشد منطقی داشته باشد که به تورم افسار گسیخته منجر نشود شما در بورس فقط با یک کسری عدد و رقم بزرگ سر و کار دارید حداقل وقتی دارایی واقعی مثل طلا و ملک و خودرو دارید اگر ارزشش کم شود یک دارایی واقعی در دست دارید ولی وقتی بورس بریزد تعداد کمی از افراد می توانند پول را خارج کنند چون خریداری وجود نخواهد داشت. بورس باید اصلاح شود و فقط کسانی که تخصص کافی دارند در ان فعالیت کنند و با توجه به رشد اقتصادی افزایش یابد نه خودش وسیله تبلی و بسته شدن بسیاری از کارگاهها یا ترک کار شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل