شفافیت و صداقت، رویکرد جدید دیوان محاسبات باشد

در روز‌هایی که شفافیت به مطالبه عمومی جامعه تبدیل شده، رییس جدید دیوان محاسبات «شفافیت» و «صداقت» را به عنوان مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی بیان کرده است. موضوعی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و با استمرار آن گام محکمی برای اعتمادسازی در بین افکار عمومی جامعه برداشت.
کد خبر: ۹۹۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲ 23 July 2020

در روز‌هایی که شفافیت به مطالبه عمومی جامعه تبدیل شده، رییس جدید دیوان محاسبات «شفافیت» و «صداقت» را به عنوان مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی بیان کرده است. موضوعی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و با استمرار آن گام محکمی برای اعتمادسازی در بین افکار عمومی جامعه برداشت.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته ۱۵۸ نماینده مجلس از بین لطف الله فروزنده و مهرداد بذرپاش، دو کاندیدای ریاست دیوان محاسبات، «بذرپاش» را برای تکیه زدن بر صندلی ریاست این نهاد نظارتی انتخاب کردند و او جانشین عادل آذر شد.۱۷۱ تن از وکلای ملت نیز با دادستانی علی کامیار در دیوان محاسبات موافقت کردند.

البته قبل از تصمیم مجلس، یعنی در زمان اعلام جمع بندی کمیسیون برنامه و بودجه درباره کاندیدا‌های ریاست دیوان محاسبات، برخی افراد انتقاداتی به این تصمیم وارد کردند؛ از جمله آن احمد توکلی، رییس دو دوره مرکز پژوهش‌ها و رییس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع اعتراض کرد.

به هر حال با وجود تمام انتقادات، بذرپاش رئیس جدید دیوان محاسبات کشور شد وهمین باعث طرح سوالاتی گشت تا جایی که افرادی او را به استفاده از فعالیت‌های تشکیلاتی اش به عنوان سابقه کاری متهم کرده بودند؛ اتهامی که بذرپاش در صفحه توییتر خود به آن پاسخ داد و نوشت: «شفافیت و صداقت، مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی مانند دیوان محاسبات است.

از روزی که با پیشنهاد جمعی از نمایندگان محترم مجلس برای تصدی مسئولیت دیوان محاسبات برنامه‌ام را تدوین کردم، عهد بستم در این سنگر جدید هم تحت هر شرایطی، التزام به شفافیت و صداقت را سرلوحه فعالیت‌هایم قرار دهم. در روز‌های گذشته به دلیل برخی شیطنت‌های رسانه‌ای، برای بعضی برادران و خواهران عزیزم در بسیج دانشجویی ابهاماتی به وجود آمده است. ‏به صراحت می‌گویم قطعا زیباترین دوران زندگی‌ام در بسیج دانشجویی سپری شده که به آن افتخار می‌کنم. به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ‌یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه‌ی کاری به مجلس ارائه نداده‌ام. ‏بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.

من هم مانند دوستان با اخلاصم معتقدم، هرگونه چشمداشت مالی یا سیاسی به فعالیت دانشجویی، آفت بزرگی برای تشکل‌هاست و باید از بروز چنین نگاه‌هایی جلوگیری کرد. روحیه‌ی مطالبه‌گرانه و نگاه ریزبینانه‌ی دوستان عزیزم را می‌ستایم و صمیمانه از آن‌ها درخواست می‌کنم با همین روحیه و نگاه، عملکرد ‫دیوان محاسبات را رصد کرده و با نقد‌های صریح و بدون تعارف خود، برادر کوچکشان را در آواربرداری از معضلات اقتصادی و بودجه‌ای و تقویت ظرفیت‌های آن یاری کنند.»

اینکه رییس جدید دیوان محاسبات، شفافیت و صداقت را مهمترین لوازم فعالیت در یک نهاد نظارتی بیان می‌کند، روزنه امیدی برای تبدیل شدن دیوان محاسبات به اتاق شیشه‌ای و در گام بعدی به روز بودن آن در رسیدگی به تخلفات و جلوگیری از ایجاد مفسده اقتصادی است؛ انتظاری که نمایندگان مجلس بار‌ها بیان کرده و خواستار پیاده سازی آن در دیوان محاسبات شده اند. شفاف سازی مطالبه این روز‌های جامعه بوده که در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفته است.

اهمیت کار دیوان محاسبات آن قدر زیاد است که وظایف آن در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی قید شده است؛ طبق این اصول، دیوان محاسبات کشور موسسه‌ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است و زیر نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می‌کند.

این دیوان به کلیه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، به ترتیبی که قانون مقرر می‌کند، رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند.

دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است: «دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
رئیس دیوان محاسبات باید با تجربه و پخته باشد و فرا جناحی عمل کند و به توصیه عمه و خاله عمل نکند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
!!! منظورت بذرپاش؟ حتما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
حتما با کارنامه جناب بذرپاش حتما منتظر اخبار جدید و رکوردهای سنگین بعدی باشین
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
استاد رائفی پور
ببین چه دنیایی شده خوب خودت را برای 1400 آماده می کنی
3 تا نظر یکی عیر قابل انتشار
ببین شفافیت چه میکنه
شفافیت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
مگه داریم؟ مگه میشه؟
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
بین شفافیت و غیر شفافیت هم نمیشوید تفاوت دید!
مانند اکنون که قبول و رد یک واقعه چندین بار تکرار میشود و مواضع بدون مدرک گرفته می شود خوب و بد صحیح از ناصحیح و شفاف و تار را نمیتوان بسادگی از هم تشخیص داد.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
از جمله ای که نوشتم، قسمت اولش غیب شده، به این میگن شفافیت

12.99
مگه داریم؟ مگه میشه؟
به قول فلان امام جمعه اقای مهرداد بذر پاش شایسته ترین فرد برای انتصاب در مقام ریاست جمهوری است. چه کاری است که این همه هزینه انتخابات در زمان کرونا بدهیم. علی برکت الله به مهرداد بذر پاش که هم دکترا دارد و هم در بیست و چند سالگی مدیر عامل سایپا و پارس خودرو بوده است و.....
ایشون بهتر شفاف بگن سابقه کار 20 سال که لازمه ریاست این سازمان هست را چطوری جور کردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
خوب وقتی کلاس 5 مبصر هم بوده جز سابقه کارش حساب میشده
شفافیت یعنی اینکه چرا آقای بذرپاش انتخاب شد؟
مجلس اقلیت و فرمایشی با این انتخاب بذرپاش (سابقه و عملکردش در پارس خودرو و سایپا و همچنین مدرک پیام نورش)و همچنین قضیه قیر نشان داد که به نظر و رای اکثریت و منافع مردم کاری ندارد !!!!!!!!!
انتظار دارید باور کنیم !؟!؟؟؟!؟
ولمون کن تابناک جان
تو هم داری وقت مردم رو تلف میکنی
شفافيت درايران گفتيد ياد فيلم شايد وقتي ديگر افتادم
سلام
لطفا جناب بذرپاش روشن و واضح بفرمایند آیا ایشان جزء بورسیه های سفارشی هست؟ آیا با آزمون وارد دوره دکتری شدند؟
پاسخ ها
ملودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
دلتون خوشه؟ معلومه نمی فرمایند. اگر هم بفرمایند اونجوری که خودشون می پسندن می فرمایند.
به به چه ایینه شکسته ای شفاف یعنی تمیز ونشکسته
مملکت نیست که خاله بازی هستش. بذر پاش با اون سابقه مدیریتی و گندی که در سایپا داشت یهش جایزه دادند و یکی از مهمترین جاها را سپردند دستش حالا ما بیچارها انتظار داریم این مملکت درست شود
شفافیت یعنی ما بگیم اونا بنویسن وبعد بخندن این تابناکم دار تاب ور میداره
شفافیت و صداقت رویکرد جدید دیوان محاسبات شد !
دیوان محاسبات چه چیزی را میخواهد شفاف سازی کند ؟ این حرف نشانه ان است که گوینده جایگاه دیوان را نمی شناسد و متوصل به شعار خلاف واقع میشود . دیوان باید برسی کند که هزینه کرد قانونی بوده است یا خیر اگر نیست دادستان دیوان وارد عمل میشود . رئیس دیوان چه چیزی را میخواهد شفاف سازی کند؟ اینگونه شعارهای بی عمل به نظام اسیب میرساند و برای عامی توقع ایجاد میکند.
اقای بذر پاش باید بداند که با ریاست ایشان نهایت 10 نفر دیگر جابجا شوند مابقی همان نیرو هستند و باید باشند و ایشان چگونه به خود اجازه میدهد تا عنوان کند صداقت یکی از رویکرد جدید دیوان است ! این حرف بیانگر ان است که بقیه همکاران دیوان از روی صداقت کار نکرده اند ! تا دیر نشده اقای بذر پاش از ابواب جمعی دیوان بخاطر این حرف عذر خواهی کند.
پاسخ ها
ملودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
احسنت جناب شریعت صد درصد موافقم
تابناکی ها تو این همه سال کجا بودند حالا دایه مهربان تر از مادرشدند
همانطورکه برای برداشتن محمد علی افشانی ازشهرداری تهران مجلس خارج از نوبت و بشکل بیسابقه ای در کمتر از یکماه یک قانون (ممنوع الکاری بازنشستگان در ادارات دولتی )تصویب شد وپس ازبرکناری افشانی از شهرداری تهران آن قانون بصورت کاملمیکن درآمد وهمه باز نشسته ها بجز افشانی وتعداد معدودی از اصلاح طلبان بقیه در پستهای خود ابقا شدند یا پست جدیدی گرفتند، در اینجا هم احمدینژادیها و پایداریها برای تلافی محاکمه وزندانی کردن رحیمی در دولت اول روحانی قصد دارند باانتخاب بذر پاش پس از اتمام کار دولت روحانی آقای جهانگیری را (بجرم تخلفات اداری وجابجایی بودجه وارز که احتمالا تا حالا پرونده آنرا در دولت پنهان خود آماده هم کرده اند) را دستگیر محاکمه وزندانی نمایند.
هر کاری باید از همان ابتدا باشفافیت شروع شود تا بتواند تا آخر شفاف بماند وادمه یابد.حال اگر اعتراض اقای توکلی درست باشد این خشت هم میشود مثل خیلی از خشتهایی که کج کار گذاشته شده. وخوب تکلیف دیوار هم معلوم است
تابناك عزيز از مطالب بي طرفانه و اصلاحي شما ممنونم
لطفا اين روحيه بي طرفانه خودت رو حفظ كن
بنده جزء كساني بودم كه به كانديداتوري آقاي بذرپاش براي اين جايگاه نقد اساسي داشتم ولي به نظرم ديگه از اين به بعد بايد همه بهش كمك كنيم تا اربابان قدرت و ثروت ايشان را احاطه و به انحراف نكشانند
ايران كشور همه ماست و همه مون نسبت به سرنوشت كشور مسئولين
شما فقط نحوه پذیرش هر سه مقطع دانشگاهی بذرپاش را شفاف کن بقیش پیش کش تابناک
شفافیت ، صداقت ؟؟؟؟
کلمات نامانوسی هستند.
بچه ها مگر این آقای بذر پاش همون بذرپاش قبلی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه داریم مگه میشه !!!!!!
دیگه چی بهش بگم؟
باشه بهش میگم صادق و شفاف باشه
دیگه چی بهش بگم؟
از كوزه همان تراود كه در اوست
از اين مجلس ده درصدي معلومه كه بهتر از بذرپاش در نمياد
آقای ذاکانی نظری در این رابطه ندارند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی