بازدید 84394

جهش بیش از ۵۰۰ درصدی قیمت دلار در سه سال تدبیر و امید؛ آقای روحانی، مردم خیالشان از بابت قیمت دلار راحت باشد؟

رئیس جمهور در بخشی از سخنرانی انتخاباتی‌اش در سال ۹۶ درباره علل افزایش قیمت ارز گفت: مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی‌ها، این ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد، آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت، مدیریت کارآمد؛ مردم ثبات، مردم آرامش، قدرت آینده و قدرت آینده نگری می‌خواهند.
کد خبر: ۹۹۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 19 July 2020

قیمت دلار

تابناک اقتصادیبدون تعارف باید گفت که دلار و قیمت آن از جمله مولفه های مهم برای اقتصاد واردات محور ایران است و عدم تلاش برای بستن پیمان های پولی دو جانبه و چندجانبه نقش این ارز خارجی را در اقتصاد کشور پررنگ تر کرده است. روند رو به رشد این ارز می تواند نرخ تورم بالایی را به اقتصاد ایران تحمیل کند. آیا تنها تحریم ها در روند رو به رشد قیمت دلار نقش داشته اند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شهریور ماه ۱۳۹۶ بود که روند رو به رشد قیمت دلار آغاز و کانال‌های قیمتی یکی پس از دیگری توسط این ارز خارجی فتح شد؛ حتی برخورد‌های قهری با دلالان و بسته‌های بانک مرکزی برای کنترل افسارگسیختگی این ارز خارجی هم کارساز نشد.

سرانجام در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بود که دلار جهانگیری برای کنترل وضعیت نابسامان بازار ارز وارد ادبیات اقتصادی ایران شد و از ۱۹ فروردین ماه همان سال وعده داده شد که برای تامین همه نیاز‌های کشور، دلار ۴۲۰۰ تومانی موجود است.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ اوضاع قیمت دلار پیچیده‌تر از گذشته شد و دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلیل اختلاف قیمتی که با بازار آزاد داشت، رانت عظیمی را نصیب عده خاصی کرد و پرونده‌های قضایی بسیاری را گشود. با ورود عبدالناصر همتی به بانک مرکزی تصمیماتی در مورد نحوه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی اتخاذ و سعی شد، فهرست کالا‌هایی که مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی بودند، به ۲۵ قلم کالا کاهش یابد و پس از آن نیز دستور داده شد تا برای تامین ارز کشور، ارز‌های صادراتی به کشور بازگردند.

تا مهرماه ۱۳۹۷ قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه داد و حتی کانال ۲۰ هزار تومان را لمس کرد و پس از برخورد به قیمت ۲۰ هزار تومان، عقبگرد قیمتی را تجربه کرد. به هر حال با اقدامات انجام شده عقبگرد ارز تا فروردین ماه ۱۳۹۸ ادامه یافت، اما در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ و با لغو معافیت‌های نفتی هشت کشور از خرید نفت ایران، دوباره روند قیمت دلار صعودی و قیمت به کانال ۱۵ هزار تومان وارد شد. دوباره تلاش‌های بانک مرکزی قیمت دلار را به کانال‌های پایین و پایین‌تر سوق داد و به ۱۱ هزار تومان رساند و مدتی دلار در همین کانال در نوسانات جزئی بود.

از شهریورماه ۱۳۹۸ با مشکلاتی که در کشور عراق (به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی ارز ایران)، ایجاد شد، قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت و با اتفاقات آبان ماه ۱۳۹۸ و آزادسازی نرخ بنزین دوباره بر سرعت صعودی شدن قیمت دلار افزوده و قیمت به کانال ۱۴ هزار تومان نزدیک شد. با ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا و افزایش تنش‌های این کشور با ایران، قیمت دلار دوباره افزایش یافت و در نهایت با ورود ایران به لیست سیاه FATF در بهمن ماه سال گذشته اوضاع بدتر از گذشته شد. شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان و تاثیر آن بر صادرات نفت و کالا‌های غیرنفتی، روند ورود دلار به ایران را سخت‌تر از گذشته کرد و تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومان وارد شد.

از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، اما روند رو به رشد قیمت دلار شدیدتر از گذشته شد و هر روز ارزش پول ملی با سرعت بیشتری کاهش یافت. طبق آخرین خبر‌های رسیده از بازار آزاد، این روز‌ها قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شده است.

با این مقدمه باید گفت که این روز‌ها افزایش قیمت دلار همه را متعجب کرده است، اما بد نیست در ابتدا ببینیم قیمت دلار در دوره دوم دولت تدبیر و امید چقدر رشد داشته است و سپس بازگشتی به سخنرانی‌های انتخاباتی رئیس جمهور در سال ۱۳۹۶ داشته باشیم و ببینیم در آن زمان رئیس جمهور روحانی دلایل افزایش قیمت دلار را در چه می‌دانست؟

رشد ۵۱۳ درصدی قیمت دلار در سه سال!

اگر به سامانه نظارت ارز (سنا) که تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه کنید، ملاحظه خواهید کرد که در بدو شروع فعالیت دولت تدبیر و امید در دور دوم یعنی در یکم مرداد ماه ۱۳۹۶ قیمت فروش دلار ۳۷۶۵۲ ریال بوده است. آخرین قیمت فروش دلار در این سامانه که مربوط به روز جاری مورخه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۹ می‌باشد ۲۳۱۰۰۰ ریال اعلام شده است. این نشان می‌دهد که در سه سال قیمت دلار، حدود ۵۱۳ درصد رشد کرده است!

فاکتور فروش دلار در شهریور ۹۶ نشان از قیمت دلار در کانال باورنکردنی دارد. نرخی که امروز برای بسیاری، به یک رویا تبدیل شده است. بر اساس تصویر زیر، کمتر از سه سال قبل، برای خرید ۵۰ هزار دلار آمریکا در یک صرافی شهر تهران، مبلغی حدود ۱۹۳ میلیون تومان پرداخت شده است

جهش بیش از ۵۰۰ درصدی قیمت دلار در سه سال تدبیر و امید؛ آقای روحانی، مردم خیالشان از بابت قیمت دلار راحت باشد؟

برای پی بردن به ناچیز بودن این رقم بعد از سه سال باید توجه داشت، هم اکنون برای خرید این میزان دلار (۵۰ هزار دلار آمریکا) آن هم نه از بازار آزاد بلکه از صرافی‌های بانکی (هرچند سقف خرید دلار در این صرافی‌ها تنها ۲۲۰۰ دلار به ازای هر کارت ملی است) بایستی مبلغی حدود ۱,۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت شود؛ اختلاف معناداری که نشان از کاهش چمشگیر قدرت خرید مردم در کمتر از سه سال دارد.

مردم خیالشان از بابت قیمت دلار راحت باشد؟

دلیل این رشد قابل تامل قیمت دلار در سه سال گذشته چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، بهتر است به صحبت‌های رئیس جمهور روحانی در کارزار انتخابات سال ۱۳۹۶ اشاره‌ای داشته باشیم!

رئیس جمهور روحانی در بخشی از سخنرانی انتخاباتی‌اش در سال ۱۳۹۶ درباره علل افزایش قیمت ارز گفت: رئیس جمهور در بخشی از سخنرانی انتخاباتی‌اش در سال ۹۶ درباره علل افزایش قیمت ارز گفت: مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی‌ها، این ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد، آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت، مدیریت کارآمد؛ مردم ثبات، مردم آرامش، قدرت آینده و قدرت آینده نگری می‌خواهند.

همچنین وی در سخنرانی دیگری به کنایه گفت: صبح نمی‌دانستیم ساعت ۱۱ یا ۱۲ ظهر قیمت دلار چقدر می‌شوید؟

به علاوه با اوج گیری قیمت دلار در زمستان سال ۱۳۹۶، رئیس جمهور روحانی طی مصاحبه تلویزیونی در دوم بهمن ۱۳۹۶ گفت: مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور بیشتر است و در سال آینده این میزان چندین برابر خواهد شد و نگرانی‌های موجود نیز برطرف خواهد شد. وی تاکید کرد: خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

تعداد بازدید : 6479

حالا این نقد به رئیس جمهور وارد است که آقای رئیس جمهور، مردم خیالشان از بابت قیمت دلار راحت نیست و خودتان بگویید که مشکل کجاست؟ عدم مشورت است، خودشیفتگی است، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است و یا مشکل جای دیگری است؟ واقعا مردم صبح نمی‌دانند که ساعت ۱۱ و ۱۲ ظهر قیمت دلار چند خواهد بود؟

آیا مشکل افزایش قیمت دلار تنها تحریم‌هاست؟

هر چند شاید بخشی از این موضوع افزایش قیمت دلار به تحریم‌ها باز گردد، نقد‌هایی هم به عملکرد دولت و بانک مرکزی در این زمینه وارد است.

در ابتدا باید گفت، زمانی قیمت دلار در تهران در بازار دوبی تعیین می‌شد. با همراهی امارات با تحریم‌های آمریکا و سعی این کشور به برهم ریختن بازار ارز ایران، بانک مرکزی سعی کرد تا نقشه ارزی کشور را از دوبی به هرات و سلیمانیه که در دو کشور دوست یعنی افغانستان و عراق قرار دارند، تغییر دهد. سپس فعالیت‌هایی صورت گرفت که بازار متشکل ارزی از سال ۱۳۹۷ راه اندازی شود تا قیمت دلار دیگر به وقت کشور‌های دیگر تنظیم نشود و ابتکار عمل تعیین قیمت دلار در دستان بازارسازی داخلی باشد. این راه اندازی بازار متشکل ارزی با تعلل‌های پیاپی رو به رو شد تا اینکه هم اکنون خبر‌هایی از راه اندازی این بازار به گوش می‌رسد، اما بدون تعارف باید گفت که نوشدارو پس از مرگ سهراب است. این بازار باید در زمانی که ثبات بر بازار‌ها حاکم بود، تست‌های اولیه خود را پشت سر می‌گذاشت تا هم اکنون عصای دست بانک مرکزی برای تعیین قیمت دلار می‌بود.

نکته بعدی این است که ایران بعد از تحریم‌ها دلار‌های فراوانی در سایر کشور‌ها دارد که بلوکه شده اند. از جمله این کشور‌ها می‌توان به کره جنوبی اشاره کرد که مدتی است پاسخ مناسبی به دولتمردان کشور نمی‌دهد. همچنین باید پرسید که تکلیف ۱.۶ میلیارد دلاری که متعلق به ایران بود و در بیستم فروردین ماه ۱۳۹۹ در کشور لوکزامبورگ رفع توقیف شد، چه شد؟ چرا دولت به صورت جدی‌تر مساله پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی و سایر کشور‌ها را دنبال نمی‌کند؟ به هر حال هم اکنون کشور نیازمند این پول‌های بلوکه شده است و باید به هر طریقی که شده این پول‌ها به کشور بازگردد.

همچنین بازگشت ارز‌های صادراتی هم موضوع دیگری است که می‌تواند به سامان بخشیدن به بازار ارز کمک کند، اما باید دولت با قاطعیت بیشتری در مقابل متخلفان در این زمینه قرار بگیرد. به خصوص که گویا برخی از متخلفان در این زمینه صادرکنندگانی هستند که با دولت در ارتباط هستند.

در این باره  مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورخه ششم تیرماه سال جاری با اشاره به سهم بالای شرکت‌های حاکمیتی در صادرات غیرنفتی اظهار داشت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور در سال‌های اخیر توسط شرکت‌های دولتی یا متعلق به بنیاد‌ها و نهاد‌های مختلف صورت گرفته است. وی افزود: بیش از ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور در بخش میعانات، گاز، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و معادن بزرگ است. حریری همچنین تاکید کرد بخش باقی مانده صادرات نیز اکثرا توسط شرکت‌های بزرگ و شناخته شده در حوزه‌های مختلفی همچون غذایی و دارویی انجام می‌شود. بسیاری از صاحبان این شرکت‌ها در این سال‌ها به عنوان قهرمان صادرات معرفی شده اند و در مقاطع مختلف به عنوان مشاور وزیر بوده اند و حتی در حال حاضر در جلسات شورای گفتگو شرکت می‌کنند. جلساتی که به طور مشخص وزرای مختلفی همچون اقتصاد، صمت و مسئولان بانک مرکزی حضور دارند. به راحتی می‌توانند در همین جلسات، از صاحبان شرکت‌های بزرگ صادراتی که به اصطلاح قهرمان صادرات نیز هستند، درخواست بازگشت ارز صادراتی داشته باشند، ولی متاسفانه دولت و مسئولان بانک مرکزی آدرس غلط به جامعه می‌دهند. کاملا مشخص است که کدام شرکت حاکمیتی و کدام شرکت خصوصی چه میزان صادرات داشته و چقدر رفع تعهد ارزی داشته است.

آخرین نکته هم این است که چرا دولت تکلیف ۴.۸ میلیارد دلار ارز دولتی که به گزارش دیوان محاسبات با هیچ واردات کالایی همراه نبوده است را روشن نمی‌کند؟ چرا باید عده‌ای که هیچگونه وارداتی نداشته اند و از رانت دلار‌های دولتی برخوردار بوده اند، هم اکنون به مردم معرفی نشوند؟ آیا عملکرد دولت در این زمینه مناسب بوده است؟

سخن پایانی

قیمت کالا و خدمات در کشورمان در نبود نظارت شفاف و قاطع از سوی مسئولان مرتبط، همواره تابعی مستقیم از قیمت دلار است. آن هم تابعی صعودی نه نزولی؛ زیرا با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای مختلف از مصرفی گرفته تا سرمایه ای، با افزایش هر روزه مواجه می شود، ولی متاسفانه به دلیل پدیده ای به نام چسبندگی در اقتصاد، قیمت کالاها، با افت نسبی نرخ ارز، کاهش نمی یابد. این موضوع از آن جهت مورد توجه است که ممکن است با افزایش عرضه از سوی دولت و بانک مرکزی، در روزهای آتی، شاهد کاهش نرخ ارز به ویژه  دلار باشیم، اما سوال اینجاست که آیا قیمت کالاهایی نظیر خودرو و مسکن که به دنبال رشد نرخ ارز، صعودی شدند، کاهش می یابد؟ پاسخ تا حدودی روشن است، زیرا در گذشته ثابت شده است که قیمت ها با کاهش نرخ دلار، تمایلی با پایین آمدن ندارند و تنها قشرهای کم درآمد جامعه هستند که در نبود تدبیر از سوی تیم اقتصادی دولت، متضرر می شوند و قدرت خریدشان کاهش می یابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۱
حرفهای مسئولان مصداق بارز توهین به شعور ملت و مردم است

مسئولان با حقوق نجومی خود ، مردم را با حقوق قطره چکانی به اقتصاد مقاومتی تشویق می کنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تابناک جون الان که دیگه مجلس انقلابیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ادعای ضریب هوش بالا دارید ولی اکثرا ساده هستید و راحت گول می خورید
دم اصلاح طلبها گرم که 24 ساله همینطور هی با همان کلک قدیمی همیشگی گولتون میزنن و همچنین دم اصولگراها گرم
خخخخ
رای دهید
رای هم خواهید داد
همینه
ادم ساده را باید گول زد دم دولت هم گرم که با بی ارزش کردن پول ملی داره جیبتون را خالی میکنه
وظیفه شما فقط رای دادنه و مرتب و منظم باشید و رای خود را بدهید و زحمت درست نکنید
موفقیت از آن اصولگرا و اصلاح طلب و دولت است تا شما هستید غمی نبید
رای بده برو
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
چرا ما با وجود این همه مشاور و کارشناس در ارگانها از روش کشورداری چین استفاده نمی کنیم انها با تمام دنیا تعامل دارند و بخش اعظم اقتصاد دنیا دستشان است ولی کسی نیست به ما یاد بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
آمریکا بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم. ممکن است التهابات ارزی ما را لحظاتی دچار نگرانی کند اما جامعه ما سرشار از ثروت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بخاطرتحریمهای امریکا نفت فروخته نمی شود ودرامد دولت شدیدا پایین امده وهمه مشکلات ناشی از ان است. شماکه همه اینهارا میدانید چرا شعار میدهید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
هیچ فضیلتی جز با سختی بدست نمی‌آید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
واحد پول یه کشور آنسوی دنیا داره هستی و نیستی ما رو تارومار میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
چرا شیوع کرونا تو کشورهای دیگه تغییری در بازار ارز و دیگر بازارها ایجاد نمی کنه
چرا همه شرکت های خودروسازی دنیا با کاهش مشتری مواجهند و لی تو ایران صف چند ساله برای خرید می بندند؟
آیا قسمتی از این مشکلات به خاطر رها شدگی بازار وعدم پیشبینی قوانین بازدارنده از قبیل مالیات و جریمه برای دلالی تو بازار ارز نیست ؟آیا مالیات قسمتی از کسری بودجه رو جبران نمیکنه و نقدینگی رو به سمت تولید نمی بره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
اصلا نگران نباشید. خوشبختانه با موفقیت بنزین ما به برادر ونزوئلا رسید. خودمان در همین راه گام بر می داریم. مرگ بر آمریکا همه نابودند ولی ما ابرقدر هستیم در منطقه و جهان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1944
چرا ما اینهمه وابسته به فروش نفت هستیم ترکیه نه تنها نفت صادر نمیکنه بلکه باید نفت هم بخره اگر ما مجبور بودیم نفت بخریم بعد چکار میخواستیم بکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
چه مدیریت درستی در این کشور انجام میشه که بابتش باید حقوق نجومی گرفته بشه
دریکی از مهمترین تصمیمات کشور روحانی به خواب رفت وهرگزبیدارنشد
بنظرت یه کم دیر از خواب بیدار نشدید؟هی تیتر زدید سلطان فلان و فلان و فلان رو گرفتیم و سیاه بازی ؟یک جنله درست: ما آب خوردنمون هم بدلار ارتباط داره! بره بالا بدود رفتیم......که رفتیم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
مشکل اصلی اقتصاد کشور چاپ بی رویه پول توسط دولت برای هزینه های بی مورد دولت (و شبه دولت) می باشد. تا این چرخه متوقف نشود وضعیت همین است. دولت تنها کاری که باید بکند این است که تا حد امکان هزینه هایش را کاهش دهد و برای باقیمانده هزینه ها از سیستم مالیاتی استفاده کند و تنها در این صورت است که نیازی به افزایش نقدینگی و چاپ پول نیست
در انتخابات ۱۴۰۰ همه چیز را جبران و تلافی خواهیم کرد

رای نخواهیم داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
سطر پایین رو ندیدم منفی زدم ولی دوست عزیز رای بدی ندی مهم نیس . فکر کردی رای ندی آسمون به زمین میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
گول خور ملسی دارید و رای خواهید داد
اینجا هم دارید چونه میزنید و خودتون را لوس می کنید
به موقعش رای میدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کاش امثال شما رای ندن با روحانی تا ۱۴۰۰
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
رای نخواهیم داد اگر در بر پاشنه کنونی بچرخد،ما تاکید بر انتخابات همه گیر و سالم بدون جناح بندی هستیم.
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
فکر میکنی براشون مهمه؟ اصلا مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
کاش غیر از رای دادن یا ندادن هنر دیگیری هم داشته باشیم
دلار شده بود ۱۷۰۰ تومان تیتر زدید دلار به حد خجالت رسید الان چی شد نزدیک ۹ برابر افزایش یافته بازه زمانی را پایین می آورید می گویید پانصد درصد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
9 برابر؟
اصحاب کهف بارها و بارها به ملت ایران میخندند و میگن الان نوبت ما است که سریال شما را بسازیم و ببینیم !؟!؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
معجزه هزاره سوم واطرافیانش یک شبه دلار را از هزار تومان به چهار هزار تومان رساندند وباب بدبختی وفلاکت باز شد
واردات رو که از بیخ جلوشو گرفتن.مسافرت خارجی هم که تعطیل.دانشجو ها هم که برگشتن ور دل خونوادهاشون.قاچاق هم که اصلا دیگه توجیه نداره با این نرخ ها.پس چرا دلار اینطوری رم کرده.چون کسری بوجه رو مث اب خوردن میشه با دلار ۲۵ تومنی جبران کرد و از جیب ملت برداشت دوباره به خودشون داد
میانگین قیمت دلار در سال 92 حدود 3182 و بیشینه قیمت دلار در آن سال 4000 تومان بود



اون چنان رونقی ایجاد کرده...اوووووووووون چنان رونقی ایجاد کرده که اگه چهل میلیون ات رو به 10000 دلار چنج کرده بودی الان دویست و چهل میلیون پول داشتی
وقتی صادرات نفت به روزی ۷۰ هزار بشکه رسیده باید هم دلار نایاب و در نیجه به همین قیمت برسد دولت روحانی هم یک دولت سرتا پا نفتی بود مثل همه دولت های نفتی جهان سوم
3000 شده 25000. نمره ریاضیت چند بود. تا الان نزدیک به 900 درصد گران شده. درود بر احمدی نژاد. حتی یک سال آخر محمود که دلار سه برابر شد به خاصر همین اصلاح طلب ها بود که بانک ها و شورای پول و اعتبار را از دست محمود در آوردند.
اینکه از روحانی کاری بر نمیاد اون درست.ولی قبلی ها هم دست کمی نداشتند

شاید باورتون نشه ولی سال 89 مردم شاکی شده بودن که چرا دلار شده هزار تومن و الان در عرض ده سال 25 برابر شده
زیبا نیست؟
سه سال است آمریکا دارد به اقتصاد ایران فشار میآورد الان نتیجه فشارهای خرد کننده دارد آشکار میشود صبر و تحمل هم دیگر جواب نمیدهد زیرا چهار ماه تا انتخابات آمریکا باقی مانده و به اندازه ۴ قرن خواهد گذشت مرداد ماه باید تصمیم نهایی گرفته بشود وگرنه اقتصاد کلا فرو میریزد یا شهریور و مهر و آبان به اندازه ای وضعیت شکننده میشود که به محض پیروزی ترامپ کل ساختار در هم میشکند دارید ریسک فوق العاده خطرناکی میکنید
دولت باید فهمیده باشد که باید نگاهش به داخل باشد نه کشورهای که به دنبال منافع خودشان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
وولت هم بفهمه افاغه نمی کنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
با کدام پشتوانه ارزی؟ هرچی بود که صرف خرید حانه و کارخانه و املاک در امریکا و کانادا و اروپا و مالزی و سنگاپور شد.
بايد با كدخدا ساخت، حسن ميخواد ولي دست اون نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کل کد خدا که دوستشان داری هم جمع شوند نمی تواند دو هزار تومنی دلار را در بازار ایران بالا و پایین کنند ولی برعکس دولت ایران به راحتی چند هزار تومنی بالا و پایین می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مشکل ساختن با کدخدا نیست بی تدبیری برخی مسولین در اداره امور است .
همین ملت اگر رئئیسی و روحانی بیان دوباره به کسی که زبان باز تر رای میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مثلا رئیسی رئیس جمهور شده بود الان وضع این نبود؟ همون کشوری که مجبوری زیر پرچمش کامنت بدی ما رو تحریم کرده و هرکشوری رو هم تحریم کنه وضعش هیمن میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
ملت دیگه رای نمیدن .دلت خوش نکن.
روحانی می خواست بره با ترامپ مذاکره کنه و اگر میکرد مطمئنا امتیازهای بیشتری حتی بیشتر از دوران اوباما بدست می آورد ولی اجازه ندادند وقتی هم اجازه ندادن ارز وارد کشور نمیشه و دلار بالا میره حالا روحانی نباشه شما باشین از کجا میخواین دلار وارد بازار کنین؟ زمانی که با اوباما توافقنامه امضا کردن سه چهار سال قیمت دلار ثابت موند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
کسی که خودش را به خواب زند بهتر از تو نمی تواند نظر بدهد
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
کسی گه اختیار داره باید بره مذاکره کنه
خدا کنه باز افسارش دست خود دولت باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
همیشه دست دولت بوده بقول خودشون مدیریت میشه
جناب تابناک وقتی در اقتصاد در تمامی ابعاد با تمامی کشورها بسته است بفرمایید چگونه نفت و یا کالا صادر و چگونه ارز به داخل منتقل شود. روحانی زمانی اون حرف ها را زد که در سایه برجام مشکلات در حال حل شدن بود ، ثبات نسبی اقتصاد حاکم شد، و اما در یک نوای هماهنگ ضد برجامی های داخل با ترامپ برجام هوا شد و اونوقت افتاد مشکل ها که تازه اولش است.
روحانی و رئیس جمهورها،در جمهوری اسلامی،تدارکاتچی هستند.فرق ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
اگه قبول نداری رای نده خواهشن تا گزینه ی بهتری رئیس جمهور بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
هنوز خوابی که دارند با بالا بردن دلار کسری بودجه را جبران می کنند و در قبال مهلت اوردن ارز ها به کشور باعث می شود هم دلار با قیمت گران تر بفروشند و هم ریال ها در بازار جمع کنند و بعد در مرداد ماه قیمت را می اورند زیر 20 هزار تومان
به همین خوشمزگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
کی خواسته رای بده که تو پیشنهاد رای ندان می کنی!
مسئولین میگویند صبر میکنیم شاید بایدن انتخاب شد الان ترامپ اقتصاد ایران را به لبه پرتگاه برده آیا بایدن میگذارد از لبه پرتگاه دور بشوید او هم به فکر منافع آمریکاست شاید نگذارد به داخل پرتگاه بیافتید اما تا دو سال شما را در همان وضعیت قرار میدهد وقتی به اندازه کافی از شما امتیاز گرفت رهایتان میکند ضمنا اوباما ترامپ و بایدن هر سه یک کار میکنند افزایش نارضایتی در داخل ایران زیرا میدانند آنها را به هدفشان میرساند
اقای مجموعه حاکمیت به داد مردم برس سال اول 4200 میدادی آت و اشغال و کود و چوب بستنی الان ارز دارو رو ازاد کردی؟ دارو طرف عزیزش داره زجر میکشه دنبال دارو گذون هم بدوعه کی هستید شما؟؟؟ رو چه حسابی با کل دنیا درافتادین؟
قیمت دلار شهریور ۹۷ همان ۱۸ تومان بود که اقایون با زور رساندن به ۱۱ تومان و اگر میگذاشتند همان ۱۸ بماند مطمئن باشید تا ۴ سال دیگر کسی سمت دلار نمی امد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
عزیزم قیمت اصلی دلار در سال 97 زیر8 هزار تومان ارزش داشت و در سال 98 هم زیر 11 هزار تومان ولی اقایان برای اهداف خاص در 15 هز تومان نگه داشتند و این قیمت هایی که می گویی به قول معروف حباب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
بی برنامگی
مجلس و دولت کاملا با هم هماهنگ هستند دولت قیمت ارز را بالا می برد و مجلس هم ارز کالاهای اساسی را حذف می کند و با کوپن مشکلات را حل می کند
بخدا نمیشه شما با یک کشور دشمنی کنی و مبنای اقتصادیت هم پول رسمی اون کشور باشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
باشه جناب غربگدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بخدا میشه یعنی میبینی که شده
پدر ملت دربیاد
به جهنم
عوضش امنیت داریم
و خودمون خواستیم اینجوری زندگی کنیم
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
کی گفته نمیشه ؟ مگه ما الان چه مونه؟ گل و بلبل
با سلام. بخدا قسم حالم خیلی بد است. از دست یه مشت آدمی که با بی تدبیری کشور و ملت رو به خطر انداخته اند و تازه ژست حق به جانب هم میگیرن! بخدا قسم اگر به حساب این افراد در دادگاه رسیدگی نشود عین بی عدالتی خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
منتظر باش تا رسیدگی کنند در دادگاه
با آنکه روند و دلایل افزایش قیمت دلار بیان می شود ولی در نهایت، دولت به تنهایی مورد هدف قرار می گیرد و به ریشه های اصلی پرداخته نمی شود. ریشه هایی که دولت به تنهایی نقش چندانی در آن ندارد.
1- تحریم های بین المللی (که با کاغذ پاره خواندن قطعنامه های شورای امنیت شدت یافت) که از شاهکارهای دولت کریمه اول (مورد تایید حضرات) است. سنگی است که در چاه انداخته شده و بیرون اوردن آن سخت است. در این مورد این دولت تقصی چندانی ندارد. تلاشهایی کرد تا از شدت تحریم ها کم شود ولی به مدد همراهی عناصری در داخل کشور (که از قضا هم مسلکنان تابناک می باشند!) با عوامل بیرونی (عربستان و آمریکای ترامپ و رژیم اشغالگر قدس) در نهایت ادامه پیدا نکرد و به نتیجه نهایی اقتصادی نرسید. خوب است یادی بکنیم از عواملی که با حمله به سفارت عربستان، کمک کار عوامل خارجی بودند.!
2- خود تحریمی داخلی که منشاء ان، نپذیرفتن قوانین بین المللی نهادهای پولی و مالی می باشد که از قضا در این قضیه نیز دولت تقصیر چندانی ندارد. مقدار ارزی که از فروش در حال حاضر وجود دارد نیز نمی توان به داخل وارد کرد.کسانی که اکنون صدایشان بلند است مقصر این مساله هستند.
3- دخالتهای افراد و نهادهایی خارج از دولت و وزارت امور خارجه در مسایل سیاسی و دیپلماسی و ایجاد هزینه برای مملکت
4- ناکارامدی ساختاری و هویتی دولت که ناشی از نوع نگرش نظام به موضوع حاکمیت است. این مشکل در همه ادوار وجود داشته است و مختص این دولت نیست. دولت بعدی نیز قطعا چنین مشکلاتی خواهد داشت.
5- عدم همراهی مردم با حاکمیت به دلیل عدم اعتماد عمومی به سیاسیتها، نگرش ها و برخوردهای موجود حاکمیت با مردم.
تا چنین است، چنان خواهد بود!
خانه از پای بست ویران است خواجه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
وقتی سیاسی نگاه کنی می شود همین نظر بلند شما که وقت ما را گرفت و اول برو علم اقتصد یاد بگیر و جهت روشن تر شدن یک کمی توضیح برات می دهم
اول این که وقتی دولت داشت تا قبل سال 97 سرکوب ارزی می کرد ولی قیمت اجناس بالا می رود و یا حقوق ها هم همین طور و یا در اصل تورم بالای 10 درصدی داشته باشید علم اقتصاد می گوید ارز و دلار هم باید در طول ان سال ها بالا برود وگرنه وقتی تحریم اعمال می شد با تورم های 50 درصدی روبرو نبودیم بلکه با تورم حداکثر 20 درصدی روبرو بودیم و در سال بعدش تورم 10 درصدی
دوم هم این که وقتی پول سرگردان دارید و در تولید نمی رود خود به خود می رود به بازارهای کاذب و تورم ایجاد می کند و ربطی هم به تحریم ها ندارد کاری که دیگر کشورها با ایجاد مالیات از این بازار ها تورم را 3 درصدی می کنند این شد دومین علم اقتصاد
سوم هم اینکه وقتی این ها را رعایت کنید تحریم ها حداکثر بین 10 الی 20 درصد در اقتصاد تاثیر می گذارد و در مورد وارد نشدن پول به کشور جهت اطلاع شما همین الان پولت را بده به صراف ها و یا اصلا خودت توسط رمز ارزها بده و در ان ور اب پولش را بگیر و یا بعلکس برای واردات کردن پول و ربطی هم به قوانین ندارد که دنبال ان هستی
امیدورام دیگر متن های بی خود ننویس اینجا و اول علم اقتصاد یاد بگیری!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تحلیل درستی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
به وسیله وضع مالیات سنگین برای فعالان (دلالان)بازار ارز و ایجاد سازوکار شفاف برای خرید اون خیلی از مشکلات حل میشه
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
فکر مکنی نمیدونند ،نمی خواهند چون مرغ یک پا دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کسی که میگه با کاغذ پاره خواندن تحریم شورای امنیت تحریم افزایش یافت نهایت ساده لوحی خودش رو به نمایش میذاره مگر الان تحریم شورای امنیته ؟تحریم یک جانبه امریکاست جنابعالی مثلا اومدی تحلیل کنی دولت رو در اکثر موارد تبرئه کردی و گردن دیگران انداختی ولی همین حضرات مورد وثوق شما میگفتن تحریم ها نهایتا 10 تا 20 درصد موثره و بقیه سوءمدیریته دلار 5 سال در زمان احمدی نژاد ثابت بود که به لطف فتنه 88 امریکا فهمید کجا رو باید هدف بگیره اینو جا انداختی که عامل خیلی مهمیه و الان هم کشور داره تاوان همون ندونم کاری و تکبر دوستان شما رو میده
شما هر چند وقت یکبار یک گزارش مختصری از وضعیت اقتصادی منتشر می کنید اما نه کسی پاسخگو هست و نه اینکه اتفاق خاصی می افتد بنابراین بهتره نه شما به خودتون زحمت نوشتن بدین و نه مردم زحمت اظهار نظر
با 30 نفر کارگر و کارمند به عنوان یک کارگاه صنعتی کوچک قراداد تولید با ارگانی بستم. بخش حقوقی ارگان کلی ضمانت از من گرفتند. قرار بوده این ماه به من پیش پرداخت بدهند. قرار داد من ریالی با دلار 17000 تومن بسته شده. فلزات الان با دلار 25 تومن هم فروش نمیکنند. کجایند مسولین مملکت؟؟!!!! کجا!!!!؟؟؟؟ حالا اگر تعطیل کنم باید به هزار تاارگان دولتی و ارگانهای صاحب زور و چماق جواب پس بدهم. این نتیجه عشق به تولید و وطن و .... این جور .. چیزهاست. عبرت بگیرید و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
چند اشتباه کردی برادر من اول این که سرمایه ات را در تولیدگذاشتی دوم اینکه با ارگان دولتی قرارد داد بستی مگر نمی دانی این نوع کارفرما ها فقط در حال خالی کردن جیب پیمانکاران هستند سوم این که در این شرایط تامین مصالح را خودت به عهده گرفتی نه کارفرما و آخر این که باید مثل ما کارخانه ات را تعطیل می کردی حتما ضررش کمتر بود
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
پیمانکار ساختمون میشناسم در قراردادش افزایش مصالح ساختمون رو لحاظ نکرده، و الان بیچاره شده از جیب خودش مجبوره خرج کنه تا به تعهد به مالکان ساختمون عمل کنه وگرنه دادگاهی میشه. نوسانات ارزی بلای جان کشور شده باید فکری کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
این مشکلات وجود دارد دولت هم طبق معمول هیچ نظارتی ندارد هر صنفی هرکاری دوست دارد انجام میدهد خیلی کارها متوقف است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
کسانی که به بهانه معیشت باعث گسترش کرنا در کشور شدند حالا اینهم وضعیت معیشت ، پاسخ دهید
جناب آقای قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی
جناب آقای حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه وبودجه ودیگر اعضای کمیسیون
وجناب آقای پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصاد ی مجلس ودیگر اعضا ی کمیسیون
اگر نمی توانید فکری برای این گرانی وتورم افسارگسیخته و کمرشکن بکنید حداقل فاصله ی زیادو تبعیض وبی عدالتی های ناروا در پرداخت حقوق ومزایا به کارکنان دولت را کم کنید وبرای همیشه قانون هماهنگ در پرداخت حقوق که اکثر شرکت های دولتی وبانک ها ونهادها خود را از آن استثنا کردند را لغو کنید.برای مثال یک آبدارچی ویا اپراتور در بانک های دولتی ویا شرکت های دولتی چه کار تخصصی وشاقی انجام می دهد که 4 تا7 برابر یک دبیر یا محیط بان با میزان کار به مراتب بیشتر وتخصصی تر حقوق ومزایا دریافت می کند.آیا این عدالت است که یک دبیر بازنشسته بعد از 30 سال خدمت در حالی دار فانی را وداع کند که یک خشت خانه ندارد.
جناب روحانی
گرانی دلار بعلت قصور شما، یا ندانم کاری شما است
خود دولت ها فرموده اند که تحریم ها هیچ تاثیری ندارد> قبول داریم، تحریم تاثیر ندارد
پس علت دیگر ندانم کاری، بلد نبود اقتصاد، یا کوتاهی شماست!!!
مگر اینکه شما دروغ گفته باشید که تحریم تاثیر ندارد!
پس شما دولت بی کفایتی هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
فرید جان اقای روحانی که گفته آب خوردن هم به تحریم ربط داره اون رئیس قبلی بود می گفت تحریم کاغذپاره اس الا 1399 هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
خواستید رای ندهید
الان که دیگه رای دادید به انتخاب خودتون پایبند باشید
انتخاب خود شما است
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
روحانی نگفته تحریم اثر نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
اینقدر ساده لو نیستیم که تصور کنیم که با رای ما چیزی تغییر میکند ما فقط به حرفهای انتخاباتی روحانی رای دادیم
بس که زندگی نکردیم وحشت از مردن نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
چون چیزی از دست نمی دیم
در گفتگو با رشید پور هم می گفت من دلار 5 هزار تومنی را قبول ندارم الان رسونده به 24 تومن شایدم 25 تومن دیگه لحظه ای بالا میره شاید به 26 و 27 هم رسیده

این دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب همین هستن به اصلاح طلب رای دهید می ایید می گوید انتخاب خودتون بوده و اخرش هم میگه من اختیاری نداشتم و... اصولگرا هم میگه رای حرام و اشتباه دادید
اگر به اصولگرا رای دهید انتخاب بشه هم میگه اونایی که رای ندادن حق انتقاد ندارن و اصلاح طلبش هم میگه تقصیر خودتن بود ناز کردید نیومدید رای دهید اون بدها انتخاب شدن و..
کلا این داستان همین است
پس فردا باز همین اصلاح طلبها باز برمیگردن و میگن رای دهید تا خرابکاری های 4 ساله اصولگراها را در 1404 درست کنیم و بهشت میشه و فلان و..اخر سر هم میگه اصلا رئیس جمهور تدارکاتچی است! ما کاره ای نیستیم! ولی سخت تلاش می کنه باز بیاد رئیس جمهور تدارکاتچی بشه!!!
یک موقعیت اسف بار کمدی شده

نمیدانم این بازی خنده دار را این عزیزان تا کی میخواهند ادامه دهند و هدف اصلا چیست و سود چیست ؟
ثروتمندترین کشور دنیا الان بی ارزش ترین پول جهان را دارد!
پاسپورت هم بی ارزش
هیچ!
تابناک سوا می کنه نظرهای بدرد بخور را سانسور می کنه
عیب نداره جهش کنه، اما حقوق کارگر و کارمندهایی که سالی یه بار فقط ده درصد زیاد میشه هم به همین ترتیب جهش کنه، بنده امسال بعد سی سال زحمت دارم بازنشست میشم، میان برای حقوق ماهانه برایند دوسال و در نظر میگیرن و بر اساس اون پاداش میدن، سوال من اینه این پاداش و حقوق که حداقل یک پنجم پارساله. امیدوارم نظامی که با هدف برقراری عدالت برپا شده، بتونه بدیهی ترین امور عدالت ساز و انجام بده.
با تشکر از تابناک عزیز
این یک روشی است برای فریب مردم
دلار را بیشتر از قیمت واقعی بالا می برند سپس با شروع کار رییس جمهور جدید قیمت ها کمی پایین می آید تا ما مردم ساده دل هم خوشحال باشیم و بگوییم به به !!!!
عجب رییس‌جمهور خوبی داریم و...........
دو حالت بیشتر نداره. یا تقصیر از دولته که دلیل نداره گفته بشه دولت همینجوری تا پایانش باید کار کنه و باید استیضاح بشه یا تقصیر تحریمه که نباید گفته بشه امریکا داره ضعیف میشه و باید گفت پدرمان را دراورده و تقضیر سیاست داد
آقا آلومینیم خریدم جهت تولید و بر مبنای اون قیمت تمام شده حساب کردم و فروختم به مشتری.10 روز پیش آلومینم 37000 تومن بود. الان جنسو بهم ندادند و بعد از 10 روز پولم را پس دادند . خواستم از بازار بگیرم کفتند 75000 تومن .به خدا نمیدونم به کی شکایت کنم. خدا آخه چرا تو ایران بدنیا اومدم . خدایا تو پناه مظلوم هستی خودت و فقط خودت به دادمان برس. امیدی به غیر از تو نیست. الان چند روزه نخوابیدم. ( آلومینم دولتی هست و تولید کننده خصوصی نداریم)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
حق دارید نخوابید تمام برنامه ها بهم میریزد بخاطر سومدیریتها
ما نیازی به تحریم بین المللی نداریم. خودمان براحتی میتوانیم همدیگر را براحتی کله پا کنیم
ارزش ریال از بولیوار ونزوئلا کمتر شد. چهارشنبه با کوپنی شدن ارزاق و حذف سوبسید ارز برای ارزاق عمومی و در نتیجه جهش نجومی قیمت خواروبار از زیمبابوه هم بدبخت تر خواهیم شد.
روحانی وتیمش اقتصاد ایران را 100 سال عقب انداختن
فکر میکنم روحانی کلید اقتصاد ایران پیداکزده
پیش به سوی نابودی
افزایش بلند مدت قیمت دلار و قیمت سایر کالاها هیچ ربطی به تحریم ها ندارد. از سال ۹۲ تا کنون حجم پول حدودا ۶ برابر شده است. این میشود که دلار ۳۵۰۰ میشود دلار ۲۱ هزار. ۱۰ تا ۲۰ درصد بالا یا پایین قیمت تعادلی هم طبیعی است. حالا ۱۸ هزار یا ۲۴ هزار. عامل قاطع خلق پول است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
پول چاپ کردن و پول مفت بدست اوردن خیلی شیرین است
از روحانی که اجازه دیدار با ترامپ نداره چه انتظاری دارین ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
انتظار استعفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
استعفا با بیان علت واقعی استعفا
تابناک جان وسط دعوا نرخ تعیین نکن
نبض کشور و اقتصاد توی دست رئیس جمهور و اگه بخواد این هفته نه اون هفته صبح شنبه همه چیو به روال عادی برمیگردونه و دلار هم میشه اندازه شهریور ما ۹۰
اینا فقط کارهای احتیاطیه که انجام میده
علی برکت اله ....
دولت تدبیر و امید
تدبیرش خوب بود که به اون دنیا فکر کنیم و دیگه کلا قید این دنیا رو بزنیم
و اما امیدش تمام امیدهای زندگی ما رو نابود کرده .
انشالله یک زلزله ده ریشتری بیاد
وکل کشور رانابودکند
به خون سالار شهیدان که مرگ سرخ بهتر از این زنده ماندن است. لااقل بیاییم خوب بمیریم. به والله که راهی جز این نیست.
دولت چکار کند وقتی دولت پنهان مملکت را به اینجا رسانده است؟ FATF ، نابود کردن برجام با شعارهای تند و موشک پراکنی، کاغذ پاره خواندن تحریم ها، زمزمه هسته ای مجدد و الی اخر
یکی از اولین قدم ها برای شروع کم کردن قیمت دلار و افزایش بودجه کمتر کردن حقوق مسئولین به خصوص نمایندگان مجلس و اعضای کابینه و رئیس جمهور و دست اندر کاران نزدیک دولت هستند، سپس بازرسی تمام جانبه
اول این کارها رو بکنید بعد حرف کم کردن قیمت دلار بزنید
مشکلی نیست آقای روحانی، 100 ساله (ببخشید 100 روزه) مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد
همه می دانند که عامل اصلی تورم افزایش نقدینگی است و اگر تمام فعالیت های دلال های مسکن و دلار و سکه و ارز و ... را روی هم جمع کنیم هیچگاه افزایش نقدینگی انفاق نمی افتد بلکه یک نوع گردش نقدینگی نامتعادل و تورم موقت اتفاق می افتد. در واقع افزایش نقدینگی و عامل تورم دائم یعنی خلق و چاپ پول توسط دولت اتفاق می افتد لذا دولت بی جهت تورم را گردن دلال ها نیندازد و صادقانه بگوید که بر چه اساسی پول را چاپ می کند تا کارشناسان اقتصاد بتوانند آنها را نقادی کنند
من خودم اواخر 96 دلار خریدم حدود 4100 تومان از یک صرافی در تهران، چند روز بعد رفتم خارج و در فرودگاه امام دیدم مردم صف گرفته بودن صف طولانی برای خرید ارز، وقتی برگشتم دلار شده بود حدود 5 تومان، یکی از فامیل بهم گفت 5000 دلارو میخواد بفروشه 25 میلیون، گفتم ممنون نمیخوام، خیلی گرون شده، صبر میکنم ارزون بشه!! الان در حسرت دلار 15 تومان هستم چه برسه 5 تومان
دلار از روزی که روحانی اومده تا حالا دقیقا شده 10 برابر ....
چند سال پیش زلزله
بعد سیل کشور گرفت
الانم ابر تورم داره میگیره
چند وقت دیگه شهاب سنگ میخوره همه میریم رو هوا!

جالبه امشب رفتم برای تمدید رهن و اجاره که اصلا زیر بار مصوب 20 درصد نرفتن و بیشتر ازم گرفتن و به ناچار قبول کردم، و اینکه یه بنده خدا اومد داخل املاک و گفت خونه اطراف 600 دارید؟گفتن خیر
اینجا خونه متری 7 میلیون تا 15 میلیون !


بخش الاهیه مشهد
14 ماه پیش خانه ای دراصفهان رو 900میلیون نخریدم الان 2300میلیون قیمت گذاشته(البته همون 900را هم نداشتم).بقول دوستمون از بس زندگی نکردیم وحشت از مردن نداریم.ا
هنوز بورس نترکیده
وقتی بترکه اونوقته که قیمت دلار طلا و ملک مشخص میشه چقدر حباب داشته
تا آبان صبر کنید
هر دولت دیگه‌ای هم بود، با این ساختار اقتصادی که بر کشور حاکم هست، بعیده بهتر از این می‌شد.
سلام زحمت بکشید یه خبر تهیه کنید راجع به بی ارزش ترین واحد پول های جهان و بی ارزش ترین پاسپورت های جهان و اینکه ببینیم در کدام کشور مردم برای خرید یک ماشین ۲۰ سال باید پس انداز خود را ... بدهند و اینکه در کدام کشور هشتگی همچون صاحب خانه خوب و امثالهم راهکار برای کنترل تورم است
همچنین کجای دنیا (به غیر از چند کشوری که سیاست ما را در پیش گرفته اند و مردمشان حال بهتری از ما ندارند) مردم صبح که از خواب بیدار می شوند حس می کنند اندازه ۲۰ سال از عمرشان گذشته و اگه به آینه نگاه نکنند محال است که باور کنند که امروز همان فردای روز قبل است
بابا دیگه قراره به کجا برسه خیلی مسخرست که حقوق یه سالمون میشه یه تلویزیون ال جی و دوربین عکاسی و....
طاقتمون طاق شده بسه دیگه
ستاد مدیریت بحران میگه دعا کنید سیل نیاد زلزله نیاد
بسه به قرآن به خدا دیگه نمی کشیم
سه روز پیش می خواستم پکیج ایران رادیاتور بگیرم قیمت پکیج دیجیتالی L 28 نه میلیون دویست هزار تومان بود اما فروشنده چک سه روزه را قبول نکرد دیروز رفتم نقدی بخرم گفت 12 میلیون شده
الا برکت اله آقای روحانی
هنوز اون صد روزش تموم نشده؟؟؟ بهشون بگی میگن کی بود من نبودم
یکی از عوامل سکته، استرس هست. با این افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و این همه استرس خب معلومه آمار سکته هم بالا میره
جالب است ما ٤٠ سال است كه امريكا را دشمن خود ميدانيم ولى از انطرف كل اقتصاد مملكت ما به قيمت دلار امريكا وصل است در واقع مثل اين ميماند كه ما ميدانيم در افتادن با امريكا اقتصاد ما را نابود ميكند ولى اين كار را ادامه ميدهيم نتيجه اينكه از ماست كه بر ماست
دلار باید 100 هزار تومان بشود تا به قیمت واقعی آن برسد. حال مهم نیست عده ای زیر این چرخ له شوند...
تا چاپ پول و افزایش بدون نظارت نقدینگی ادامه دارد مردم نباید از هیچ چیزی خیالشون راحت نباشد
افزایش دلار کار کل حکومت است نه فقط دولت، دولت ها ویترین هستند
بالا رفتن قیمت دلار و بالارفتن بی دلیل بورس اینها چیزهایی نیست که دولت بتونه بدون گرفتن چراغ سبزهای مختلف انجام دهد
مردم خیالشان راحت باشد....شیبها ملایم است..............
در این 40 ساله هر دوره ریاست جمهموری مقداری معین، تورم به جامعه تزریق شده است، اقتصاد ما ونزوئلایی شده ولی چون خرد خرد تورم را تزریق می کنند، یکشبه مثل منزوئلا نشده ایم! مشکل اینجا است اقتصاد علمی است که در دنیا اشتراکی است
کاز از بیخ و بن خرابه ثروتی هم که میگن توی این مملکت هست مال طبریها و جزایریها و سلطانها و ... است به مردم بدبخت ربطی نداره دولت بعدی هم مطمئن باشین بدتر از روحانی نباشه بهتر نیست خدا پدر و مادر کرونا را بیامرزه که باعث شد یک سری مسائل در حاشیه این ویروس گم و گور بشه و بخش عظیمی از ناکارآمدی ها و بی کفایتی ها رو روی دوش این ویروس بندازند.
به نظرم باید حقوق نماینده ها رو بیشتر کنند و بر حسب دلار حساب کنند. از پابه ماهی 1000 دلار شروع کنند و بنا به سالهای نمایندگی هر سال 15% اضافه کنند. اینطوری نماینده ها به وضوح با بدنه جامعه آشنا میشند.
البته طرح بالا برای کشورهای عقب افتاده و جهان سومی اروپای غربی هستش ها
افزایش غیرمنطقی و ساختگی شاخص بورس باعث میشه که بورس بالاخره اقتصاد ایران رو نابود کنه
سلام.مگریک خانواده بتنهایی میتونه هم نان وهم اب وهمه مایحتاج زندگی راخودش درداخل خونه داشته باشه اگرکسی این کار درپیش بگیره مردم میگن دیوانه ویا جن زده هست
باید ملت یادشون باشه دوره دوم دولتها دوره ویرانی اقتصاد کشور است و رها شدن هرج و مرج گونه کشور و به نوعی دوره بخور و بخواب دولت.
هشتصدو پنجاه درصدی نه پانصد درصدی.
درصد تورم دلار را تخفیف ندهید.درصد واقعی تورم دلار هشتصدو پنجاه درصد است نه پانصد درصد.
حالا طرفداران روحانی بریزن تو خیابونا شادی کنن ... ویک دلارو کنار ۱۰۰۰تومان بذارن .....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست