بازدید 53113
خوانده می‌شوید

«قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین»؛ چرا این قرارداد اینقدر محل مناقشه قرار گرفته؟

درباره قرارداد پرچالش ۲۵ ساله ایران و چین، حرف و حدیث حاشیه و شایعه زیاد است. مخالفان آن را در پرتو سیاست «نگاه به شرق» نقد می‌کنند و موافقان چین را قدرتی در قد قواره آمریکا می‌دانند که بدون مانع تراشی‌های آمریکایی‌ها، حاضر به همکاری با ایران است. شما درباره این قرارداد چه می‌دانید؟
کد خبر: ۹۹۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 19 July 2020

چند هفته‌ای است که موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، محل مناقشه قرار گرفته و افکار عمومی بیشترین واکنش‌ها را به آن نشان داده ‌است؛ قراردادی که البته هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد حتی نمایندگان مجلس هم از آن اطلاع دقیقی ندارند!


محمد جواد ظریف هفته پیش اعلام کرد، پیش‌نویس این قرارداد همکاری، سوم اسفند به دست ایران رسیده و حالا ایران آماده مذاکره نهایی است. سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفته که قرارداد تقریبا از سوی ایران نهایی شده، ولی باید به مجلس شورای اسلامی و همچنین طرف چینی هم داده شود تا مراحل نهایی کار مشخص شود.


در این میان، مهم‌ترین کار دولت تکذیب ادعا‌هایی است که در چند هفته اخیر پیرامون این قرارداد به راه افتاده است؛ شایعاتی که برخی حتی از زبان مقام‌های مسئولی چون نمایندگان مجلس هم عنوان و البته بعدش تکذیب شده است؛ از حضور نظامی چینی‌ها در ایران تا واگذاری جزایر جنوبی و مسائلی از این دست؛ شایعاتی که البته معلوم نیست پایه و اساس آن کجاست، چون هنوز سند رسمی به عنوان قرارداد ایران و چین منتشر نشده و در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار نگرفته است.


عمده مخالفان قرارداد ایران و چین، آن را در پناه نکوهش سیاست «نگاه به شرق» می‌بینند و معتقدند اگر نظامی ایدئولوژیک، چون جمهوری اسلامی ـ که بابت نگاه ایدئولوژیکش هزینه‌های زیادی را هم متحمل شده ـ راضی می‌شود با یک کشور کمونیستی و سرکوب‌گر مسلمانان قرارداد بلندمدت همکاری امضا کند، چرا راضی نمی‌شود چنین قراردادی را با دولت های غربی و در راس آن آمریکا امضا کند؟!


در مقابل گروه موافقان امضای این قرارداد هم کسانی هستند که می‌گویند در دنیایی که ایالات متحده در آن برای هر گونه همکاری مسالمت‌آمیز، گروکشی می‌کند و هزاران شرط و مانع برای برقراری یک رابطه تجاری معمولی و سالم می‌گذارد و از سوی دیگر حتی از معاهده‌هایی مانند برجام خارج می‌شود، چه شریکی بهتر از چین و کشور‌هایی که هم قدرت منطقه‌ای بالایی دارند و هم بدون پیش شرط حاضر به همکاری با ایران می‌شوند؟

با این حال گمانه‌زنی‌های همه این دو طرف بر اساس تحلیل‌های سیاسی‌شان هست و هنوز خبری از جزئیات قرارداد و ایران و چین در رسانه‌ها منتشر نشده است.

  • اگر شما از گروه‌هایی هستید که در این روزها درباره این قرارداد موضعی‌گیری کرده اید یا نظری دارید به ما بگویید که این اظهارنظرتان بر چه پایه و اساسی استوار است؟
  • شما تا چه میزان از قرارداد ایران و چین و مفادش با خبرید؟
  • شما با کدام یک از دو گروه موافقان و مخالفان این قرارداد همراه هستید و به چه علتی؟
  • پیش‌بینی شما از آینده سیاسی قدرت‌ها دنیا چیست؟ آیا چین می‌تواند جریان قدرت در دنیا را دو قطبی کند؟ با در نظر گرفتن این مساله، آیا چنین قراردادی به نفع ایران هست یا خیر؟
  • نظر شما درباره سیاست «نگاه به شرق» چیست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۲۳۲
باسه اینکه در دامن غرب قرار نگیریم اساتید تصمیم گرفتن در دامن شرق قرار بگیریم یه بنده خدا در شیراز هم وصلش کرد به دین چند روز دیگه هم می گن این قرارداد در آسمان ها بسته شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
شیراز نبود از اصفهان وصله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مثل این که یادت رفت همان اقایانی که رفتند در دامن غرب و قرارداد بستن بعد از کلی تو سری خوردن روی اوردن به شرق ولی دردناکش این است که بعد از این همه نگاه به خارج یک نگاه به داخل نمی کنند و از داخل درست نمی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
حالا حالا ها باید دید و شنید که چطور توی تاریخ از این رابطه گفته شده و شاید حدیثی یا روایتی و یا مکاشفه ای هم پیدا شد بزارن تنگش واسه محکم کاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
همون برجام که با غربیها بستیم برا هفتاد پشتمون بسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دو روز دیگه هم می گن این مطالبه مردم بوده
پارادوکس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
در پاسخ به ناشناس 14:18
اونها یه خبطی کردن حالا اینها واسه تلافی باید برن زیرپای چین .آخه این منطق
حالا چون از غرب جواب نگرفتن باید به تاخت برن واسه شرق
په اینقدر رگ گردن کلفت نکنیم بگیم استقلال داریم.استقلال فقط جغرافیا نیست.همین الانش هم ما با اجناس چینی مستعمره هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
برجام برای اطمینان قدرت های بزرگ برای عدم ساخت بمب اتم بود همچنین چین و روسیه هم در این قرارداد هستند اما این یک قرارداد اقتصادی 25 ساله فقط با یک کشور است مقایسه برجام با این قرارداد اشتباه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ناشناس ۱۴:۱۸
کی میخواهید بفهمید فقط با داخل نمیتونید پیشرفت کنید؟.
در دنیای امروز هیچ کشوری نمیتونه بدون داشتن روابط حسنه با بقیه کشورها پیشرفت کنه.
اینقدر شعار دادین خسته نشدین؟!
همشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ناشناس عزیز اگر مطالبی که در مورد قرارداد برجام بود به دقت مطالعه میکردی متوجه میشدی مخالفین برجام در خارج از کشور آمریکا و اسرائیل و عربستان بودند و در داخل نیرو های تندرو که منافعشان به خطر افتاده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
همه تقصیر ها به گردن «محمود» هست
اگر محمود حرفی نمی زد آب از آب تتکون نمی‌خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
اگر همین جزایر یا پروژه ها را دست سرمایه داران داخل ایران یا صاحبان علم و ثروت خارج از کشور بدهند و کاری به کارشان نداشته باشند خیلی بهتر از هر غریبه ای از پس کار برخواهند آمد.
البته سرمایه داران واقعی نه آقایان تازه به دوران رسیده رانتخوار...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کشوری که قرار بود یاور مستضعفان عالم بشود چطور چشم خود را به روی مسلمانان چین بسته است؟؟؟ خوب چشم خود را به روی این وری ها هم ببنیدید و زندگی خود را بکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
آمریکا یزید زمان است و اگر به فرض با پیشرفت های تکنولوژیک چهره زشت خود را بپوشاند یزید بودنش را نمی تواند از خودش جدا کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
خوبه آقا. ارتباط تجارس با کشورهای دیگه خوبه، حالا کشورهای غربی راه نمیدن، میریم با کشورهای شرقی میبندیم. من نمدونم چرا یه سری در انجام هر کاری ستگ اندازی میکنن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
یه سوال دارم
ما قبل از برجام چی داشتیم که حالا نداریم؟؟
البته منظورم اورانیوم نیست چون اورانیوم هیچ تاثیری هیچ تاثیری در زندگی من نداره
ما برای تولید برق که به اندازه کافی انرژی داریم بمب اتم که براساس فتوای رهبری نخواهیم ساخت
پس ما چی رو تو برجام از دست دادیم؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ارتباط با دنیا بر اساس این نیست که کل صنعت را وابسته به یک کشور کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
درنسل های اینده از برجام به عنوان یک قرارداد ننگین به ان نگاه می کنند که چرا دانش کشور را به خاطر زورگویان که خودشان سلاح اتمی هم داشتند نابود کردین
در ضمن اگر این دولت نمی امد سر کار برجامی شکل نمی گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کره شمالی بیش از هفتاد ساله دربست در اختیار چينه الان مردمش علف میخورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
من احساس می کنم گناه این قرار داد را هم گردن اصلاح طلبان می اندازند .
عجب شگردی .
کارها را می کنند و گردن اصلاح طلبها می اندازند .
ما عجب مردمی هستیم .
توی عصر جدید جلو چشم همه گلدان را غیب می کرد .
حالا جلو چشم همه گناه قرارداد با چین را گردن لاریجانی و روحانی و اصلاح طلبان می اندازند .
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
چرا نمي خواهيد واقعيت را باور كنيد كه برجام خواست آمريكا بود و با اجازه آمريكا پنج كشور ديگر سر ميز مذاكره جمع شدن ، اگر آمريكا باشروط برجام موافقت نمي كرد هرگز برجام شكل نمي گرفت ، طرف اصلي آمريكا بود و به قول ترامپ حتي اجازه داده نشد تو ايران يك نمايندگي مك دونالد باز كنه ، يك ضرب المثل ايراني داريم كه مي گه ديگي كه براي من نجوشه سر سگ توش بجوشه ، اين قرار داد هيچ سودي براي آمريكا نداشت جز آزاد سازي پول هاي ايراني در آمريكا ، ما هم بوديم مي زديم زيرشو ازش خارج مي شديم ، بگذريم از دلواپسان داخلي كه ضررشون تو اجراي برجام بود و هزار و يك جور بهانه دست آمريكا براي خروج دادن ، مطمئن باشيد اگر براي ايران بد بود عربستان و اسرائيل نمي افتادن دنبالش كه كنسلش كنن ، بايك نگاه ساده متوجه خواهيم شد كه دلارهاي آزاد شده يا تو صندوق توسعه ملي ذحيره سده و خرج نمي شه و همچنين بريز و بپاش هاي داخلي و خارجي باعث خالي شدن جيب مملكت شده و هيچ برنامه مشخصي براي كنترل و سرمايه گذاري درست براي آن پول ها انجام نشد و به تاراج رفت ، اوباما خيانت بزرگي در حق مردم اين مملكت كرد و آن آزاد سازي 1پول هاي بلوكه شده بود چون مي دانست اين پول ها دوباره خرج جنگ هاي حمايتي و نيابتي در خارج ايران خواهذ شد و يا توسط ژن هاي خوب دوباره به بانك هاي آمريكايي و كانادايي برخواهد گشت ، واما در مورد چين كه گفته مي شود دنيا را دوقطبي خواهد كرد ، شوروي سابق را از ياد نبريد ، چين با گسترش ويروس و در گير كردن دنيا با اين مشكل مي خواهد قدرت اقتصادي خود را در دنيا گسترش داده و نوعي استعمار جديد را پياده نمايد و يك عده خيال خام دارند كه پوزه آمريكا را به خاك بمالد ، ولي به زودي با ساخت واكسن وداروي كرونا خواهيد ديد كه كدخدا هنوز كيست و اين خيالي باطل نخواهد بود ، بنده نه غرب پرستم و نه شرق پرست زيرا مي دانم گربه براي رضاي خدا موش نمي گيرد و همه دنبال منافع خودشان هستند حتي دولت مردان ما ، فقط تفاوت دولتمردان ما باساير دولت مردان كشورهاي ديگر در اين است كه مردم در اين منفعت جايي ندارند و فقط اينها به فكر خودشان و آرمان هاي ديكته شده بهشان مي باشند ، پيروز و سر بلند باشيد (خواهشمندم انتشار دهيد)و
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
با این شرایط دهشتناک اقتصادی، اگه کل کشور رو هم زه چین بفروشن من موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
پارادوکس
ظاهرا از نظر شما و بنابرمنطق شما ارتباط با سایر کشورها یعنی زیرپای اونها بودن
نه عزیز، شاید از نظر شما ارتباط داشتن با امریکا به معنی زیرپای امریکا بودن باشه ولی از نظر خیلیای دیگه ارتباط با غیر از امریکا به معنی زیر پای اونها بودن نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
خداییش شما امریکاپرستا چه رویی دارید. یا خیلی پررویید یا واقعا هیچی غیر از خفت و ذلت ارنباط با امریکارو نمیخواید و حاضرید براش هرقیمتی رو پرداخت کنید
بعد از ده پونزده سال مذاکره ی توافق به اسم برجام حاصل شد که اونم بخاطر نظر شخصی یک نفر نابود شد و همه التماسهای ۷ساله دولت تدبیر و امید بی جواب موند ولی شماها هنوز میگید باید بیشتر التماس کرد
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
نگاه کنيد رجب طيب اردوغان رييس جمهور ترکيه چطور با برقراري ارتباط با تمامي ابر قدرت ها من جمله آمريکا،روسيه و چين و... از همشون باجگيري ميکنه

چطوري؟

مثلا مياد قرارداد تسليحاتي با روسيه ميبنده، بعد از تهديد آمريکا مبني بر عدم خريد اس 400، آمريکا رو تهديد به تعطيلي مقر ناتو ميکنه و سر انجام امريکا هم مي پذيره و راحت خريد اس 400 را انجام ميده

دنيا ديگه شده اين

بايد گرگ باشي
با همه در ظاهر دوست اما در عمل باجگير و زرنگ داستان

طبق نظريه تئوري بازي ها

و السلام
چون احتمال تکرار قراردادهای دوره قاجار وجود داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مانند قاجار اتفاق نمی افتد ولی مانند برجام ممکن است رخ دهد
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
انصاف هم خوب چیزیه
همه وجود ما شد چین.از هرجنسی که بگی.حتی مهر و تسبیح و جا نمازمون
جدیدیا هم که کرونا را داد بهمون په دیگه چی میخوایم
انصاف نیست اینطور از این نژاد زرد بد بگیم چون هم این دنیامون را برکت دادنه و هم با مهر و چادر و کفن و کافور اون دنیامون را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
برای وفادار ماندن به آرمان های انقلاب که از اول مرگ بر چین نگفتیم حالا میریم باهاشون قرارداد 25 ساله می بندیم، به کوری چشم همه!
چشم کف پات
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
پاسخ به 14:26
مشکل امثال تو اینه که توی آرمانها موندین وگرنه بعداز 40 سال نبایستی آرمانی رو زمین مونده باشه تا یکی مثل تو یلخی بیاد و بگه آرمان.حالا آرمان را تعریف من ببینم
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1426 عزیز

چرا هنوز هیچ آرمانی محقق نشده ؟؟؟؟؟
قرارداد25 ساله کجای دنیا بسته شده
پاسخ ها
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دل انگیز شما تک تک قرارداد های بسته شده در دنیا رو شخصا امضا زدی و از همه ش خبر داری ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ولی اینجوریش هیچ جابسته نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بهنام چرا تو همه جا هستی؟
چند یوان گرفتی وکیل چین شدیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ماصلا ما این عدد 25 رو دوست داریم
جاهای دیگه هم استفاده کردیم
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ناشناس جان من با دلار کار میکنم یوآن نمیصرفه
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بهنام جان ؛ بهتره شما بری تو مشرق نیوز نظر بدی نه اینجا

حالمون رو بهم نزن داداش . پاشو برو عمو جان پاشو
میخواستم نظرم رو بنویسم، ولی حالش رو ندارم، دلار بدجور روی اعصابمون رفته، دولت میخواد کسری بودجه اش تامین بشه، آمده دلارو عمدا بالا برده. چی بگم؟ اگه روابط با چین باعث بشه قدرت خرید من از ماهی 100 دلار به ماهی 400 دلار برگرده، باشه بروید با چینی ها توافق کنید. ولی تا شما لاکپشتی دنبال توافق هستین، ما زیر فشار اقتصادی کمرون شکسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
این قرارداد برای افزایش قدرت خرید مردم نیست وضعیت کره شمالی را ببین با این قرارداد آرزوی همین قدرت خرید را خواهی داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
فکر فرزندانت باش نه الانت این قرارداد در شرایط نابرابره در نتیجه استعماریه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
یعنی یه نفر پیدا نمیشه جلوی تاخت و تاز دلار آمریکایی رو بگیره.به خدا پولش داره کل زندگی ما رو مختل می کنه.اینجوری میخواهیم تو دهنش بزنیم؟
ناشناس
| Denmark |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
عزیز دلار عمدا بالا نرفته شما مثلا اینکه کلا از دنیا بی خبری ایران تحریم است و کرونا هست و سران و علما از غرب خوششون نمی آید و دولت هم 4 ماه میگه ارز ندارررررررررررررررررررررررررریم
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
فرزند داشتن از ما گذشته، باید به فکر شکم خودمون باشیم
برای اینکه 25 ساله است و با چین کمونیست است با کشوری که به هیچ اصولی پایبند نیست کره شمالی شدن نتیجه دوستی با چین است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
من با دوستی با چین مخالف نیستم، ولی به شرطی که دوستی یا حداقل دشمنی نکردن با بقیه کشورها رو پیشه سیاست خارجی کنیم و تعادل رو با کشورها رعایت کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کره شمالی کمونیستی است و اقتصادش هم به همان شکل
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
برای افزایش خرید مسولین و آقازادهاشون؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مسئله قرارداد با شرق و یا غرب با کمونیست و یا خدا شناس نیست مسئله حاکمیتی است که به مردم نمی رسد
نه غربی نه غربی
فقط چین شرقی


آخ چشمم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
به المپیــــــــــک و ورزش نگاه کنید
چین با جمعیت یک میــــــــــلیارد و چهارصــــــــــد میلیونی
هیچ گاه حریــــــــــف امریــــــــــکای 300 میلیونی نشده و نخواهد شد

در اقتــــــــــصاد هم همین خواهد بود

تــــــــــــامــــــــــام
هرچی اینا میگن خوبه باید ازش ترسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مسیله دقیقا این است
آدم میخاد خار باشه لااقل پیش قدرتمندش خار باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بنازم که حرف دل منو گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
خوار؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
متاسفانه هنوز در خوابي! آمريكا مرد، الان با تنفس مصنوعي نگهش داشتند.
وضعیت و کیفیت زندگی مردم در کشورهای دوست و هم پیمان چین آینده این پیمان را مشخص می کند
انقدر از لبه پشت بوم ترسیدیم عقب عقب رفتیم از اون ور افتادیم
یه زمانی اون دور دورا می گفتن نه شرقی نه غربی .الان را نگاه کنیم ببینیم واقعا همینه.از شیر مرغ تا جون آدمیزاد شده جنسه چینی .الان تفاوتش با گذشته که با غرب بودیم چیه؟
اگه این اسمش وابستگیه نیست پس چیه؟
تفاوتش با قبل توی چیه؟
بخاطر حمایت چین و وتو اون چقدر باید بدیم؟
مساله نه غرب دوستی است و نه شرق ستیزی است بلکه توجیح ک تفسیر از وابستگی است که با گذشت زمان تغییر مفهوم و معنا داده
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
توجیه درسته برادر

ولی دمت گرم خوب گفتی
در شرایطی که در ضعف قرار داریم امکان نداره بشه قراردادی عادلانه بست.
ایرانی جماعت در بستن قرارداد اصلا تبحر نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
علی الخصوص این دولت
5 دقیقه نگذشته یه دونه غیر قابل انتشار داری که
با احترام به مردم فلسطین و یمن و سوریه و لبنان مردم ایران حق دارند از مسیولان و حاکمان خود مطالبه کنند که اولویت با ماست اگر قرار باشد به قیمت مقابله با اسراییل و آزادی فلسطین، مردم ایران بسوزند و خاکستر شوند مسیر اشتباه طی شده است.
قطع به یقین چین مولد تکنولوژی و خالق صنعت نیست بلکه این خود غربیها هستند که تکنولوژی خود را در اختیار چین گذاشته اند. چین نظامی قدرتمند دارد اما دیر یا زود محکوم به شکست است چرا که میلیونها انسان در چین در بدترین وضعیت اقتصادی زیست میکنند و تنها اعضا حزب حاکم مرفه هستند.
در مجموع، بهترین سیاست، سیاست خارجی عمان و سوییس است که علاوه بر حفظ استقلال، با تمام قدرتها به صورت متوازن در ارتباط هستند نگاه صرف به شرق یا حتی غرب غلط و در بلند مدت به ضرر منافع ملی است. چینی ها تا ده برابر آنچه به ایران میدهند نستانند با ایران تحت فشار غرب توافق نمی‌کنند.
با انعقاد این قرار داد مهندسین و متخصص های چینی به ایران باید بیاند و با خودشون آنفلوئزاهای مختلفی میارند..که باعث مرگ و میر و رکود باشه..باز بر می گردیم به جای اول
آخه شما میخواید چین رو با آمریکا مقایسه کنید؟ شما که میخواید کولی بدید حداقل به یه کشور درست و حسابی بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
خدایی حرفت تمامه تمامه اگه بنا به کولی دادن
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
صحبت سر کولی دادن نیست ،به مردم و حقوقشان برسید ،قرارداد بستن را میتوانید با هر کس که منافع مردم را حفط کند ببندید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
حالا شما به چین راضی شو. خواهش میکنم!
چون نره خر آمریکا شرف داره به سین!!!
کمونیست کافر است ما برای اسلام انقلاب کردیم معلوم است به کجا می رویم اگر بحث اقتصادی است که شاه بهترین اقتصاد راداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
اگر بر این اساس است کل غیر مسلمانان کافر هستند چه غرب و چه شرق!
در مورد شاه هم نفهمدم منظورت چی هست ولی اگر منظورت مقایسه اقتصاد کمونیستی با اقتصاد شاهی است جهت اطلاع شما اقتصاد چین کمونیستی نیست که به اقتصاد برتر تبدیل شده بلکه سیاست و حکمرانی ان کمونیستی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
همون آقا در شیراز تفسیر فرمودند!!! کافران چند دسته هستند و همون اشاره به قرآن کریم که همه شنیدن!!! اخیرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
معنی اقتصاد یعنی توانایی تولید کردن یک محصول و صادر آن نه اینکه فقط فروش نفت آن هم خام و فقط وابسته بودن به آمریکا
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
با جمله آخرت بدجور موافقم .
اگه میخواین کاری کنین زودتر انجامش بدین که پدرمون در اومد زیر گرانی ها... نه اینکه صبر کنید تا سال آینده که دلار با این فرمون میرسه به 100 تومان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
شایدم بالا رفتن قیمت همه چی بصورت مصنوعی و برای این جور حرفها باشه. شاید طبق معمول به مرگ گرفتنمون که به تب چینی راضی بشیم. شاید. نمی دونم. اصلا بمن چه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تاریخ بخوان تا درس عبرت بگیری و دلیل این همه مشکلات اقتصادی را به دیگران نیاندازی
اول مشخص کنیدفرق مسلمانان یمن وفلسطین بامسلمانان چین چیه؟چراچین مجازه مسلمانان رواذیت وازارکنه وهیچ کس هم صداشودرنیاره حتی خودتابناک
بعدیه روزروتعطیل کنیدعلیه چین شعاربدیم جیگرمون خنک بشه
درنهایت یه قراردادپنج ساله ببندیدوبرامردم شفاف سازی کنیدپولشوهم خرج خودملت ایران بکنید به خداقسم اکثریت راضی هستن
پاسخ ها
مندیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تو مملکت ما معانیو مفاهیم کلمات کلا تغییر کرده و از مطلق بودن به نسبی گرایش پیدا میکنند
مثل معنی استقلال که فقط و فقط در نبود غرب معنا پیدا میکنه.جالب اینکه همین معنا نیز محقق نشده وگرنه چرا با افزایش دلار همه چیز باید گرون بشه
یابه قول شما مسلمان.حالا اگه از نوع فلسطین و یمن و لبنان باشه میتونی براش دل بسوزونی ولی اگه از جنس چینی یا روسی چچنی باشه نه
یامعنی اعتراض که اگه مال انور باشه بهش میگن اعتراض ولی اگه اینوری باشه بهش میگن اغتشاش
درکل شما باید کاملا آپدیت باشی و هرلحضه بتونی معنی جدیدی از کلمات را استفهام کنی
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
درست بند آخر است که انجام نشده است و مردم اعتمادشان را از دست داده اند.
ناشناس
| Denmark |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
چرا مسلمانان چین و شوروی که دمار از روزگارشان در میاد مثل مسلمانان یمن و فلسطین نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟
من 20 سال هستش که تو صنعت فولاد در قسمت راه اندازی پروژه ها کار میکنم
با خیلی از پرسنل کشورهای دیگه از جمله آلمان، ایتالیا، زاپن، هند وچین (در خطوط ریخته گری ) کار کردم
به جرات میگم بی ادب ترین ، خسیس ترین(در مورد انتقال اطلاعات) ، کثیف ترین از لحاظ غذا و دفتر کار و...و در کل خود بزرگ بین ترین آدمها در عین بی سوادی هستند که از بالا به دیگران نگاه میکنن. برعکس اروپایی ها که دیسیپلیم خودشون رو دارن.

اگه اجازه بهره برداری به چینیها داده بشه تا تهش رو جارو نکنن دست بردار نیستن.
تازه اینجا هم میشه آزمایشگاه تکنولوژیهای چینی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
نت هم تجربه کار کردن با چینی ها را داشته ام
کثیف و آشغال خور و بی اخلاق و بی نزاکت هستند
به هیچ اصولی پایبند نیستند و بد تر از همه خودخواه و مغرور و خودبزرگ بین هستند
از خسیس بودن که نگووووو
انگلیسی را بسیار بد صخبت می کنند و بی سوادهاشون به ایران میان شاید هم همه بی سواد هستند
خداوکیلی چه حرکت مثبتی به نفع مردم و کشور از نظر پیشرفت، توسعه امنیت اقتصادی، بهبود وضع معیشتی، حال خوب، انجام شده که بگیم اینم همونطوره؟ خداوکیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
به خدا قسم هیچی هیچی
مشکل اینه که اولا هیچکس اطلاعاتی نداره و کلا بی اطلاع نگه داشتن مردم شده استراتژی مسولین . دوم از برجام یاد گرفتیم در موضع ضعف نباید توافق کرد. آیا الان در موضع قدرتیم که توافق ۲۵ ساله می بندیم؟ وقتی تمام درهای غرب را بر روی خودمان بسته ایم، معلومه مجبوریم هر چی شرق بگه را قبول کنیم. پس بصورت خیلی کلی زمان خوبی برای توافق ۲۵ ساله نیست. می شد خیلی کمتر از این را غربی ها بست. آقایان گفتند باید روی پای خودمان باشیم. وگرنه شرقی و غربی نداره.
چون بر خلاف تمام گفته های ۴۰ سال خود اقایان است. سالها شعار نه شرقی و نه غربی دادند و حالا شده نه غربی نه غربی. چین خودش ۱.۵ میلیارد گرسنه دارد که بر خلاف اقایان اول به فکر پر کردن شکم مردم خودش است تا غریبه ها.برای همین هم از سگ و گربه تا مار و عقرب و سوسک در ان کشور غذا محسوب میشود. حتی یک کشور در جهان نمیتوانید نام ببرید که با دوستی با چین به جایی رسیده باشد. انها اگر اهل قول و قرار بودند که متدین میشدند نه بی خدا!!! در قاموس چینیها هیچ اخلاقیاتی و هیچ پایبندی وجود ندارد.انها بسیار دروغگو و متقلب هستند و اگر نبودند پس چرا ازاد راه شمال یا بقیه پروژهها را به اتمام نرساندند؟
انها برای پر کردن شکم مردم خود دنبال منابع جدید هستند و ما بیشتر شبیه شکار انها هستیم تا همپیمان
متاسفم بحال ملتی که خود باید جایگاه چین رو در دنیا داشتند
قرارداد اقتصادی با هر کشوری و واگذاری هر قسمتی از ایران بصورت اجاره باید یک ساله باشد. پیش نویس قرارداد بار حقوقی و مالی را نامشخص کرده است. از سوی طرف چینی می تواند چنین تعبیر بشود بعد از بیست و پنج سال اجاره به شرط تملیک هست. به عنوان یک نمونه ساده عرض می کنم برای بستن قرارداد اجاره بک باب مغازه چندین بند مالی وجود دارد که مستجر را از تملک ملک محروم می کند اما در این قرارداد اقتصادی هیچ محدودیتی وجود ندارد. دومین نکته واگذاری همچین قراردادی به چین چندان جالب نیست و ممکن است تمامیت ارضی ایران را به خطر بیاندازد و این برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام راحل می باشد. این قرارداد بسیار شبیه قرارداد نفتی کنسرسیوم با ضمایم قرارداد نظامی وثوق الدوله و قرارداد رویتر می باشد. قراردادهای اقتصادی بیشترین لطمه و آسیب را مردم می بینند. برخلاف قراردادهای سیاسی و نظامی که مردم چندان نقشی در آن ندارند. لطفا یک تجدید نظر در بستن چنین قرارداد خطرناکی با چین بیاندبشید و ما را از چاله تحریمهای آمریکا در چاه طویل چین نیاندازید.
چرا کشورهای کمونیستی بی وجدان؟؟؟؟
مردمان کشورهای کمونیستی در بدترین شرایط زندگی میکنند
اگر برای تسهیل سنت ازدواج از چین دختر و پسر وارد کردند بدون مهریه و شیر بهاء آنوقت هموطنان چکار کنیم.
از نظر ما که ۸۵ درصد مردم هستیم هیچ قراردادی با هیچ کشوری تا اطلاع ثانوی معتبر نبوده و از درجه اعتبار ساقط میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
هزاران لایک
الان چاره ای نداریم و خیلی هم خوبه اگه اونها هم قبول کنن
پاسخ ها
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بهتره تاریخ بازنویسی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
بهترین راه چاره شما اینه تشریف ببرید چین تا ملت ایران بتونن راحت زندگی بکنن
آقا اصلا چین خوب!عالی!چرا 25 سال؟!!!یه قرارداد پیمانی 5 ساله ببندین اگه دو طرف راضی بودن ادامه بدین!!!!!!!!!!!!!!!!!اما چشمم آب نمیخوره من تو شرکتهای آب و فاضلاب با چینی ها کار کردم کثیف تر،نامردتر،بی اخلاق تر و بی ذات تر از این موجودان خودشونن!
این نوع قرارداد بستن ها با چین یعنی ده سال دیگه چین رو هم تبدیل به دشمن خونی خودمون بکنیم. همونطور که آمریکا رو دشمن خونی خودمون کردیم.
در این دنیا قانون جنگل حاکم است و دسته شیر ها(بلوک غرب)با کفتارها(بلوک شرق)دنیا را به قلمرو خود تقسیم کرده اند و کشورهای ضعیفتر را طعمه میکنند. گاهی تضاد منافع پیش میاید و به هم چنگ و دندان نشان میدهند اما معمولا جدی نیست و سر غارت ملل ضعیفتر با هم توافق خواهند کرد. ساده لوحی است اگر گمان کنید نزدیک شدن چین بما بدون اطلاع و اجازه امریکا انجام گرفته باشد.در این دنیا کشور ضعیفی موفق است که هم با کارت شرق بازی کند و هم غرب. از هر گونه تنش و جنگ بدور باشد و زیر ساختهای خود را تقویت نماید.
چرا دوستان ما همه خدانشناس و کمونیست باید باشند !؟!؟؟!؟!؟!
تو رو خدا دردسر و گرفتاری برای دولتهای بعدی درست نکنید تا مجبور نشند دست بکنند تو جیب مردم
تو رو خدا دردسر و گرفتاری برای دولتهای بعدی درست نکنید تا مجبور نشند دست بکنند تو جیب مردم
چون همه چیزش مخفیه!
چین می خواد 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنه!
پولش رو چطوری ببگیره؟
از نفت؟
بشکه ای چند؟
بشکه 5 دلار؟ 7 دلار؟
چقدر؟
پاسخ ها
اشتب زدی داداش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
چین میخواد با پولهای بلوکه شده ایران اینجا سرمایه گذاری کنه !
سئوال اول و جدی: مگر نه اینکه قرارداد با دولت های خارجی باید به تصویب مجلس یعنی نمایندگان مردم برسد؟
دوم: اگر این قرارداد خوب و بر اساس منافع کشور است، چرا در خفا و به صورت پنهانی در حال مذاکره و عقد آن هستند؟
سوم: حتی هنوز هم از محتوای آن بی خبریم؛ چرا محتوای آن منتشر نمی کنند تا همگان بدانند؟
چهارم: چین در حال حاضر از ایران نفت نمی خرد، بانکهای چینی قبل از کرونا به مشتریان ایرانی سرویس نمی دادند و عملا تحریمها آمریکا توسط چین بر روی ایران اعمال می شده، شده و خواهد شد، حال بفرمائید چطور در قالب این قرارداد استراتژیک 25 ساله با چین به ایران منفعتی می رسد؟
پنجم: دولت و نظام باید به طور شفاف در مورد رویکرد ایدئولوژیکش و تسامح با چین پاسخ دهد؛ چطور سرکوب مسلمانان در فلسطین و یمن سرکوب است و ما با اسرائیل سر تضاد و دشمنی داریم ولی با چینی های کمونیست که مسلمانان را از دم تیغ می گذرانند سر سازش؟
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دفاع ما از مسلمانان فلسطین بخاطر دشمنی با اسرائیله .

دلیلی برای دفاع از مسلمانان چین نداریم !!!!!!!!!!!!
چین کارش اینه که کشورها را به خودش مقروض میکنه بطوری که هیچوقت نتونن قرضشون را بدهند! ‌میشن مستعمره اقتصادی چین! این کار را در آفریقا و آمریکای جنوبی کرده است.
!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
معدن زغال سنگ طبس همین الان دست چینی هاست و طوری کامیون های ایرانی رو به خودش مقروض کرده که مجبورن با نرخ اونا براشون کار کنن
آقو چه مناقشه ای!؟ خودمون انتخاب کردیم اینطوری باشیم.
دوره قاجار رو فراموش نکنید. از سر اجبار برای مقابله با روسیه با کشورهای مثل فرانسه و انگلیس قرارداد امضا می شد اما همه قراردادها با توافق همین کشورها با روسیه کنسل می شد. بدون هیچ منفعتی برای کشور. این قرار داد هم مثل اونا میشه احتمالا. چین توافق می کنه با امریکا و اونجا که باید به ما سود بده میزاره میره.
در کنار این کلاً کشورهای کمونیستی به شدت خسیس هستند و نمیشه ازشون انتظار داشت بیست برابر چیزی که میدن رو نگیرند.
من موافق نیستم و مخالف هم نیستم ولی باید نیم نگاهی هم به گذشته ایران و کشورهای کمونیستی هم داشت.
چون احمدی نژاد باهاش مخالفه
چون به موقع و بدرستي براي مردم تشريح نشده . براي همين افراد و خارج نشينان پيش دستي كرده و افكار مردم را را با چرنديات مورد حمله قرار داده اند.
چین ی کشور با جمعیت ملیاردی که از ملخ و موش گرفته تا خفاش و سوسک میخورن ... حالا حساب کن مغولها حمله کردن ایران ..چیزی از منابع ایران باقی نمیمونه برا مردم که حتی زنده بمونن . حداقل با ی کشوری قرارداد میبستن که مثل چینی ها کثیف نباشن . حالا چرا نمیگن در عوض دادن منابع به چین چیزی جز وتو شورای امنیت نصیب ایران نمیشه ..
چین مسلمانهارو شکنجه میکنه و دموکراسی نداره خیلی خطرناکه
اولین دلیل اینه که ما از چینی جماعت خیر ندیدیم
تو قرارداد راهسازی تهران شمال بعد کلی لفت و لیس نصفه کاره ول کردن رفتن و هیچ کجای قرارداد جایی برای گرفتن حق مردم از این چینیهای بنجل ساز ندیده بودیم چون فقط منافع شخصی توش دیده شده بود
2- کجای مناقشات ما چین پشت ما بوده ؟؟
3- ما تو بازی چین و امریکا با اون تراز ارزی مبادلاتشون هستیم که چین حاضر شده طرف امریکایی رو ول کنه و بیاد اینجا سرمایه گذاری کنه
4- چرا چین ؟؟ فقط دلیلش اینه که روسیه برای پشتیبانی از ما شرط خروج از سوریه رو گذاشت که ما قبول نکردیم و خیلی راحت از پشتیبانی ما دست کشید و ما مجبوریم برای اینکه کسی پشتمون باشه به چین کثیف باج بدیم
5- چین قراره تو کیش و بقیه جزایر ما چکا رکنه که ما بلد نیستیم انجامش بدیم که توریست جذب شه
و خیلی چراهای دیگه که عملا با توافق پشت پرده مسئولین با چین تمام شده هست حتی اگه کل مردم ایران باهاش مخالف باشن
علت سیاست زدگی عوام و البته عوام زدگی سیاست در ایران است.
در ایران همه کس باید درباره همه چیز نظر بدهد.
تاکسی، مهمونی های دورهمی، فضای مجازی و... محل مباحثات سیاسی هست و همه هم خداروشکر کارشناس ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
این کشور مال مردمه.
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
هیسسسسسس

همین افرادی چون تو که نسبت به تمام قضایا بی تفاوتید مایه بدبختی ملت شده .
باید بیشتر در مورد این قرارداد شفاف سازی بشه تا بشه قضاوت کرد
گفت: دو تن از مدعیان که با توافقنامه اخیر ایران و چین مخالفت کرده‌اند، در پاسخ به این سؤال که آیا این توافقنامه را خوانده‌اید؟ گفته‌اند؛ نه!

گفتم: پس با چه مخالفت کرده‌اند؟!

گفت: ‌ای عوام؟! هنوز این قماش را نشناخته‌ای؟! شاخک‌های حسی آنها با آمریکا و اسرائیل تنظیم شده. با هرچه که جیغ آمریکا و اروپا و اسرائیل را درآورد مخالفند! برایشان مهم نیست که چه باشد و برای چه باشد.

گفتم: چندتا از نوکرها برای دیدن اربابشون رفته بودند. پل رودخانه را آب برده بود و ارباب آن طرف رودخانه ایستاده بود و ‌گریه می‌کرد. نوکرها هم، ‌های‌های به ‌گریه افتادند یکی پرسید؛ شما برای چه ‌گریه می‌کنید؟ مگر می‌دانید چه اتفاقی افتاده؟! گفتند؛ نه نمی‌دانیم چه شده ولی به ارباب اعتماد کامل داریم وقتی او ‌گریه می‌کند حتماً اتفاق ‌گریه‌آوری افتاده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ساندیس خنک بدم خدمتتون؟
بیکار
| Netherlands |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
فقط تو این قرارداد را خوندی ؟
بابتش تو لواسون چی گرفتی ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
یکی از بزرگان همین سیاست را تعیین کرد
کارتر در خاطراتش میگوید ما بیشترین سود را از این سیاست بردیم چون وقتی میخواستیم ایران کاری را انجام دهد موضع مخالف میگرفتیم و این باعث میشد هیچکس در ایران از ترس برچسب آمریکایی خوردن به سمت موضع ما نیاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
شاخک های!! شما کدوم طرفی میچرخه؟!!
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
آقای !!! بهنام

میشه بفرمایید در این شرایط که اقتصاد ایران به کلی ویران شده ، چرا چین دایه مهربان تر از مادر شده برای ما ؟

ما الان در وضعیت ضعف و بی پولی هستیم ، پس مشخصه چین داره از این وضعیت به نفع خودش سوء استفاده میکنه .

میفهمی یا بیشتر توضیح بدم ؟!؟
ناشناس
| Singapore |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
هر کس مخالف این قرارداد باشه شاخک اسراییل و امریکا را دارد ؟ یعنی اگر در مجلس کسی مخالف بود نماینده دشمن است ؟ راستی چند سالته ؟ میدونی چنگ چیه ؟ حد اقل چند تا فیلم جنگب ببین
ناشناس
| Luxembourg |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ساندیس چینی هم رسید؟!!!!
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
آمار منفی ها نشون میده نسبت وطن فروشان به وطن دوستان 90 به 10 هستش. این یعنی فاجعه ای برای موجودیت ایران
متاسفانه سواد رسانه ای و سیاسی در ایران بسیار پایینه و رسانه های بیگانه از این موضوع نهایت استفاده رو برده و مردم رو شدیدا تحت شستشوی مغزی قراردادن تا غرب زدگی و غرب دوستی اولویت اول زندگیشون باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
این همه آدم و عالم کامنت مخالفت گذاشتند یه عده بیسواد فریبخورد ه بیگانگان هستند عجببب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
باسواد رسانه ای
حالا تو چرا ناراحتی که چین و روسیه و پوتین عزیزت زیر سوال میره؟
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
میشه بگی در این شرایط که ایران در بدترین وضعیت اقتصادی تاریخ خودش قرار داره ، چرا چین دلسوز ما شده ؟

مشخصه برادر من این قرارداد جز بدبختی چیزی برای ملت نداره .
بله مردم چشم دارند! مردم چشم دارن و می بینند که امارات را خود مسئولان اماراتی ، امارات کرده اند، ترکیه را خود مسئولان ترکیه ای ، ترکیه کرده اند، ژاپن را خود مسئولان ژاپنی ، ژاپن کرده و....... حال بعد از چهل سال آمده اید که ما نمی توانیم می بایست کشور را به نیروهای چینی بدهیم ؟!!!!! این یعنی تحقیر ایران و ایرانی ، این یعنی به فنادادن توان دین در اداره کشور، این یعنی خیانت و جهالت. بله مردم چشم دارند.! سالهاست که گفته می شود رویه شوربای نگهبان جز استعدادکشی نیست !
من اطلاعاتی که دارم یک چیزه کلی است و همون چند صفحه ای که همه دیده اند. ولی مطمئنا خیلی توافقات شده و یا قرار است بشود که ما خبر نداریم. اینکه ما الان در موضع ضعف هستیم و چین در موضع قدرت به نظرم خوب نیست. نباید همه تخم مرغها در یک سبد باشد. یه توازنی باید به وجود میامد و یا دست کم صبر میکردید تا وضعیت انتخابات آمریکا مشخص شود تا اگه ترامپ انتخاب نشد دست بالا داشته باشیم و اینکه چه تضمینی وجود دارد تا چین هم مانند سایر دولتها زیر قرارداد نزند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
الان کلی ماده تبصره بهش وصله که مثل قرارداد های ورزشی بعداً گندش درمیاد
تا زمان عدم انتشار متن قرارداد اظهارنظر و‌ حوسازی ارزش منطقی نداره و بیشتر دهن بینی ‌تحت تاثیر قرار گرفتن دشمن هست
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بس کنید شمام دشمن دشمن .

نمیشه یکم فکر کنی که این همه دشمن تراشی برای چیه ؟!!؟
به چین نمیشه اعتماد کرد. دلیل ان هم اینکه بالاس صد میلیارد دلار الان از پول نفت و بلوکه کرده و چند کشتی باری ایران رو هم بخاطر تحریم توقیف کرده. بانک های چینی قبل از اروپا جلوی حساب های ایران و گرفتن . به کشوری که اینقدر با امریکا همراه هستش حتی بیشتر از اروپا و چطور میشه اعتماد کرد. اگر قرار بخاطر ایستادگی جلوی امریکا خدومون و به چین بفروشیم بهتر ه که با خود امریکا مذاکره کنیم.
من کاری ندارم که این قرار داد برای کی خوبه برای کی بد. چین کشور کمونیستی ا اینجا به کنار. ما که یه کشور اسلامی هستیم و دم از دموکراسی و آزادی میزنیم توافق رو به عموم کشور نشون بدن و شفاف سازی کنن. بعدم یه نظرسنجی بزارن که مردم برای این موضوع تصمیم بگیرن که این قرار داد عملی بشه یا نه. والا از اون چیزایی که من توی خبرا درباره این توافق شنیدم. خیلی شیک میخواییم بشیم مستعمره چین. امیدوارم که این موضوع برای مردم شفاف سازی بشه و به مردم کامل پاسخگو باشن. دلارم خیلی زود ارزون بشه. چون دیگه مردم توان ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دقیقا اگر اجرقرار به کفشتون نیست متن قرارداد به انگلیسی و فارسی وچینی منتشر کنید تاسیه روی شود هرکه در او غش باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تو که اصل موضوع را کار نداری مه دنبال بقیه اش هم نباش
حتما برات شفاف میگن و حتما هم دلار ارزون میشه.چون هم توی کشور آزاد و مسلمان زندگی میکنی و هم خیلی بانزاکتی
ترکمانچین
غرب اگه میبره یک چیزی هم واسه خودت میذاره این کمونیست ها خیلی بی شرف هستند خیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
افرین
مستعمره آمریکا با مستعمره چین چه فرقی دارد؟ اقلا امرکایی ها خدا را قبول دارند مسیحی اند چینیها که کلا کافرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
ما باکافر ها مشکلی نداریم با مستکبر ها مشکل داریم
ناشناس
| Denmark |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
سگ هم میخورند خفاش و موش و گربه و عقرب هم میخورند و سارس و کرونا و آنفولانزای خوکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
در پاکستان که اوناهم با چین قرارداد امضا کرده دخترهارو به عنوان ازدواج میبرن چین و ازونا بهر کشی جنسی میکنن ساندیس خورا توجه کنن لطفا
قرارداد با چین هیچ تاثیری در اوضاع اقتصادی مردم نخواهد داشت.اگر این قرارداد موثر بود باید بار روانی آن حداقل مقداری حتی ۱درصد هم رو قیمت طلا و ارز و مسکن و مایحتاج مردم اثر می گذاشت همانطور که قراداد اولیه برجام خیلی سریع باعث متوقف شدن رشد قیمت ها شد .
مسئله اصلی زمان بستن این قرارداد است. ایران در ضعیف ترین موقعیت استراتژیک و اقتصادی و سیاسی قرار دارد. معمولا در چنین مواقعی ایران دست پایین را دارد و چرا چین باید تن به امضای برابر بدهد؟ نکته بعدی سابقه چینی ها در جارو کردن کف خلیج فارس است که داد همه را در اورده است
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دو کلام حرف حساب .
از جلز و ولز سلطنت طلبان و منافقین و آمریکا و اسرائیل میشه فهمید این قرارداد به نفع ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
مثل برجام که اسرائیل و عذبستان و کاسبان تحریم مخالفش بودند و آنقدر کارشکنی کردند که ترامپ آمد . بهانه ها دستش دادند تا بره روی هوا ؟؟؟؟؟
اخه کجا ما در اوضاع عادی تن به همچین قراردادی میدادیم!!! کدام ادم عاقل در قرن 21 با این تحول سریع وارد قرارداد 25 ساله می شود!!!
می گم این چین که اینقدر خوبه چرا پول شما را نمیده که دلار هر روز بالاتر نره؟ بعد با واردات گسترده اشعال های چینی به نفع اقازاده ها و به ضرر مردم ایران تولیدی می ماند که جهش کند. من لامپ چینی از بازار خریدم 8500 تومان یک سوم معادل ایرانی آن. البته کییفیت ایرانی را ندارد ولی به یک سوم می ارزد. حالا شما حساب کنید بقیه موارد را
اولاً حكومت قيم همه مردم نيست بلكه قيم بخشي از جامعه است. بنابراين بايد براي عموم مردم شفاف توضيح بده و اثبات كنه كه در وهله نخست قرار نيست دوباره وجه المصالحه قرار بگيريم صرفاً به خاطر تفاوت هاي ظاهري برادر ولاديمير و برادر شي و در ثاني اين قرار داد مقوم وضع حاكم بر روابط بين الملل ايران نيست . سپس نگراني هاي ديگه از جمله انحصارگري چيني ها در بازار سرمايه و تكنولوژي و ... را بر طرف نمايد.
بابا در چین لااقل حجاب اجباری نیست. در چین ماه رمضان ندارند. کمونیست هستند. اگر چین خیلی خوبه یا کره شمالی ایده ال شما هاست خوب بقیه موارد را هم از انها الگو بگیرید
یه بار هم که شده از مردم نظر بخواهید. راهش یه همه پرسیه، بین ارتباط با چین یا آمریکا.
مرگ یه بار شیون هم یه بار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
مثل همه پرسی هسته ای همه میان تو خیابون با شعار نوکری چینیها. حق مسلم ماست
کافر های اشغال خور به هیج چی روی زمین و توی دریا و تو اسمون رحم نمی کنند چطوری می خوان با ما رفتار خوبی داشته باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
توی چین با چشمان خودم دیدم عقرب هارا زنده توی سیخ می کردند بعدش کباب کرده می خوردند...وحشتناک بود حتی نگاه کردنش... وچه با لذت می خوردند!!!!
هدف اصلی چینی ها از این قرارداد خوردن سگ و گربه های شهر کیش هست. آنها برای کباب گربه نیاز به ریالی ندارند.پس این قرارداد به نفع ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
نه مخالفم. حیف گربه های خوشگل ما نیست؟ برن خفاشهای خودشان را بخورند
چهل سال بهترین دوران عمر مون به ........رفت دیگه برای من یکی فرقی نمیکنه بزار آقایون علی برکت الله هر کا میخوان بکنن از عمر رفته ماها که بالاتر نیست
بلاخره فهمیدند که شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی معنی ندارد , باز جای امیدواریش هست
به دلیل اینکه مردم ایران به چین دید خوبی ندارن این تنها مربوط به کالاهای بی کیفیت که توسط بازرگان ما وارد میشن نیست ، هر کسی یه معامله نه در سطح کلان در حد خیلی معمولی با چینیها انجام بده یا داده میفهمه که قابل اطمینان نیستن و اگه فضا خالی ببینن کلا رفتارشون بدترم میشه ، بهرحال یه مسیحی باخدا بهتر از کشور کمونیست بی خدا است ، تو سریال جومونگ ام دیدین حتی کره ای هام بهشون اعتماد ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کالای بی کیفیت چینی فقط ربطی به تجار ندارد من خودم دقیقا به چینی ها گفته ام چه جنسی می خواهم اما باز کلاهبرداری کردند می گویند اگر طرف فهمید که اصلاحش می کنیم اگر نفهمید که انداخته ایم کلا ملت متقلبی هستند
به نظرم اونایی که از این قرار دادی که هنوز هیچیش معلوم نیست مینالن تو 1400 به هر کی روحانی و جهانگیری گفتن رای بدن شاید رفتن کل برنامه فضایی هسته ای و موشکی را دادن اروپایها و امریکام دلارو حتما برامون میکنن 1000 تومن البته اگه قبلش درخواست دیگه ای نداشته باشن یا بمون حمله نکن البته ببخشید سایه جنگ قبلا به واسطه برجام رفع شده
در مورد چینم از خداتون باشه بیان قرار داد ببندن همین که تو این اوضاع از تحریم ها ی امریکا مثل بقیه کشورها پیروی نمی کنه باید ازش ممنون باشید فقط یه مشکلی دارن چشای ابی و موی طلایی ندارن که اونم میشه باش کنار امد
اوناییم که از کمونیستی بودن چین مینالن ینی الان لیبرال غربی ها خیلی تعریفیه!!!!
همین حالاش برعکس خودشون مان و بدون ویزا تو کشورشون راه نمیدن وای به حال بعدش
ناراحت نباشید . بحمدلله نشانه های ظهور زیاد شده. اگه قرار بود چین کمونیست برامون خوشبختی بیاره پس بحث ظهور چی میشه. اللهم عجل لولیک الفرج
عملکرد کشتی های ماهیگیری چینی ها در جنوب کشور که معلوم نیست با چه مجوزی آمدند و ماهیگیران هموطن جنوب را بیچاره کردند ببینید وبعد قضاوت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تازه حضرات مدعی اند که اجاره نداده اند بلکه فقط اجازه داده اند. خوب چرا نمی توانیداجازه تان را پس بگیرید.
چین از امریکا قابل اعتماد تر است
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
بعله
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
لطفا برو عینکت رو عوض کن!
چین غیر قابل اعتماد است و الان عده ای میگن آمریکا ..ولی چینیها بدترن ،بهر حال به خدایی ام اعتقاد ندارن و ترسی ام ندارن ، موز مار بودنشونم تو ژنشونه ، مواظب باشین داستان بندر مومباسا کنیا...اتفاق نیوفته ، خواهشا هر وقت نگران مسلمانان چین شدین بعد نگران مسلمانان جاهای دیگه و میانمار ..شین
در قرارو مدار های قبلی مثل برجام نقدا دادیم و نسیه طرف مقابل را قبول کردیم این هم چیزی مثل آن خواهد بود .تعهدات طرف مقابل جذاب ولی نسیه ودر مقابل تعهدات ما نقد و غیر قابل برگشت . با گذشت زمان طرف مقابل به تعهداتش بموقع و درست عمل نمیکنه و ما هی تقاضا و التماس پشت التماس و دوباره در اثنای اجرای قرارداد، دادن امتیازات بیشتر به آنها برای رفع بهانه های آنها .
بنظرم هیچ فرقی بین این قرارداد با ترکمانچای نیست فقط اسمش رو عوض میکنن این قرارداد 25 ساله است اون 80 ساله
ملت از چین خوششون نمیاد دلیلشم همه میدونن ، فردا اعلام کنین ۲۵ ساله با ژاپن بستین مردم شیرینی پخش میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دقیقاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
برای اینکه ژاپن مانند چین دورو نیست و از همان اول مواضعش در مقابل ایران روشن بوده و تکنولوژی برتر دنیا را هم دارد..ولی با هیچ کشوری قراردادهای طولانی را نمی پذیریم حتی اگر آن کشور امریکا باشد.
به دور از تعصبات با کشورهای پیشرفته دیگر قراردادهای معمولی اقتصادی می بستن نیازی به زیر چتر شرق رفتن نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
کشورهای دیگه که پیشرفت کردند مگر قرارداد استراتژیک منعقد کردند ؟ کره شمالی شریک راهبردی چین ببین وضعیتش را .چین ما را به عنوتن کارت بازی در برابر امریکا میخواهد
فکتهای ( واقعیتهای ) موجود در مورد موضوع مورد بحث :
۱- این یک قرار داد نیست بلکه انجه تا کنون در دسترس است یک تفاهم نامه است مه لابد به دنبال جلسات و گفتگوهایی به نتیجه رسیده است .
۲- حتی این تفاهم نامه هنوز امضاء هم نشده است.
۳- تفاه نامه ها اگر امضاء هم شوند الزام اور نبستند.
۴- در مورد این تفاهم نامه بیش از اندازه بزرگنمایی شده و غوغا کرده اند.
۵- از محتوای پیامها و اظهار نظرات و پخش مجدد اینترنتی و توییتها که بازار آن در فضای مجازی داغ است ، اکثریت منتقدان حتی متن این تفاه نامه را نه دیده اند و بالطبع نخوانده اند.
۶- سردمداران این جو غالب عمداً به نوعی نشر اکاذیب میکنند.
۷- منتقدان عادی از روی احساس و با نأثیر از شرایط بد دیگر حاکم بر کشور به نوعی مخالفت خود را در این قالب بیان میکنند.
۷- اطلاع رسانی در این مقوله بسیار بد، بدون هماهنگیهای لازم و نا کافی بوده است.
۸- مردم عادی و حتی بعضی از نمایندگان مجلس هم از طریق پاسخ های ارائه شده به منتقدین در جریان چنین تفاهم نامه ای قرار گرفته اند.
۹- عملیاتی شدن تفاه نامه ها با کشورهای دیگر با صدها اما و اگر روبرو هستند. این تفاه نامه هم از این قاعده مستثنی نیست.
۱۰- همه موضوعات تفاهم نامه در مقام نظر خوب و قابل دفاع هستند.
۱۱- با توجه به شرایط تحریم و پیش بینی عدم تفاهم با غربیها در موضوعات مطروحه راه دیگری برای بروندرفت از وضعیت وخیم اقتصادی فعلی متصور نیست.
۱۲- ارکان تأثیر گذار نظام موافق تفاهم نامه هستند.
۱۳- قبولی طرف چینی نسبت به همه مفاد تفاهم نامه بعید به نظر می‌رسد.
۱۴- عملیاتی کردن نیات و امال خیر و به صلاح کشور که از متن تفاهم نامه پیشنهادی به چین استشمام می‌شود هنر بزرگی است که محل شک است.
۱۵-حتی ده در صد موضوعات تفاهم نامه به شرط عملیاتی شدندگام بزرگی در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور است. اعتماد عمومی لازم است.
۱۶- دفاع از تفاهم نامه برای برخورداری از مقبولیت عامه وظیفه و کار مهم مسئولین مطلع خاص است. این وظیفه را به تریبون‌های عامی که محل زد و خورد جناحی است نباید سپرد.
با اینهمه واقعیت موجود‌و‌حتی موارد بیشتری از اینها که بتوان شمرد منطق مخالفین و غوغا سالاران سست و بی بنیان است. تمرکز و اهتمام برای اقناع مردم وظیفه و اولویت حاکمیت است که غفلت از آن به شرط اجرایی شدن تفاهم نامه شیر بی اشکم و یال خواهد بود که مضار آن بیش از منافع آن خواهد بود.
من جز دسته مخالفین این قرارداد هستم زیرا
1- تمامی قراردادهای تاریخ که استعماری خانده شدن مانند قرارداد 1919 خودمان در ظاهر و برای مردم همین شکلی بودن و در عمل اتفاق دیگری میافتد
2- وقتی شما با یه ابر قدرت قرارداد امضا میکنید (حالا چه چین چه امریکا) اون میتونه تفسیر خودش از قرارداد رو به شما تحمیل کنه و با قدرت اقتصادی و نظامیش ما رو مجبور به پذیرش کنه ( نمونه خیلی نزدیک همین برجام هست که امریکا خودش خارج شده هیچ کدام از وظایف خودش رو طبق برجام عمل نمیکنه ولی فشار رو از ایران برنمیداره تا ایران به تمام وظلیف برجامیش عمل کنه) تازه در این قرارداد 5 کشور دیگه هم به اصطلاح شریک شدن ولی برای ایران بیفایدست وای به روزی که چین بخواد به نظر خودش باشه در قرارداد 25 ساله!!!!
3- حالا فرض کنید این قرارداد بسته شد و چین نفت ایران رو ارزون خرید ولی حاضر نشد مثلا در پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کنه یا خیلی کند کار های مورد علاقه ایران رو جلو برد بعد آیا ما به سادگی میتونیم اعلام کنیم چین نقض عهد کرده و ما خارج میشیم از این توافق؟ آیا چین به بهونه همین قرارداد نمیتونه ایران رو تحت فشار قرار بده؟ و مثلا ایران رو به نقض عهد متهم کنه؟ کدوم دادگاه داد ما رو از چین خواهد گرفت؟ ایا اونموقع نباید بریم دست به دامان آمریکا شیم؟؟؟
4- روسیه یه نیرگاه رو تو چند سال ساخت؟ چین اتوبان شمال رو تو چند سال ساخت؟ اگه 20 سال بگزره و یه سری پروژه نیمه کاره روی دستمون مونده باشه آیا مجبور نمیشیم 25 سال دیگه این قرارداد رو تمدید کنیم؟

پس به نظرم لازم نیست حتی از مفاد این قرارداد آگاه باشیم تا باهاش مخالف باشیم چون به هر حال زورمون به چین نخواهد رسید که با منطق و مذاکره راضیش کنیم به تعهداتش پایبند باشه همونطور که زورمون به امریکا نمیرسه و همه میدونن چین اگه بی منطق تر از امریکا نباشه با منطق تر حتما نیست. به قول شیخ اجل:

چو جنگ آوری با کسی درستیز
که از وی گزیرت بود یا گریز
اینجور بنظر می رسد که عده ای می گوینداگر چینی ها بیایند و کل منابع ایران را برداشت کنند چین می توان به قدرت اول جهان تبدیل شود!!!
متاسفانه يكي از آتش بيارهاي معركه خود شما رسانه ها هستيد!
از يك طرف اسم آن را قرارداد مي گذاريد از طرف ديگه عنوان مي كنيد كه هنوز امضا نشده!
مگر مي شود يك قرارداد امضا نشده باشد؟ اگر قرارداد نيست چرا اسم آن را قرارداد مي گذاريد و جامعه را نگران مي كنيد، اگر قرارداد است و امضا شده چرا مجلس هيچ خبري از آن ندارد؟
وقتی در این خصوص می توان نظر داد که متن کامل قرارداد را خوانده باشی ، ظاهرا قرار نیست که متن آن برای عموم فاش شود ، پس باید از همان هایی نظر خواهی شود که به متن اصلی قرارداد دسترسی دارند.
چرا قرارداد همکاری و سرمایه گذاری 5 ساله امضا نمی شود؟ ظرف 5 سال زوایای پنهان این قرارداد آشکار می شود و بعد از 5 سال اگر طرفین راضی بودند ، مدت آن را چند سال دیگر تمدید می کنند و در غیر اینصورت ، چین را بخیر و ایران را به سلامت.
بندر استراتژیک مومباسا در کشور کنیا به‌دلیل ناتوانی دولت در بازپرداخت وام‌هایش، در معرض مصادره شدن از طرف کشور چین قرار دارد. مومباسا دومین شهر پر جمعیت کنیا و مرکز صنعت گردشگری در ناحیه ساحلی است. در صورت اقدام چین، هزاران کارگر شاغل در بندر مومباسا مجبور به‌کار زیر نظر وام‌دهندگان چینی خواهند شد و عواید حاصل از مبادلات تجاری در این بندر نیز مستقیما به جیب وام‌دهندگان چینی خواهد رفت. این وام‌ها به منظور توسعه شبکه ریلی کنیا پرداخت شده بودند.

پیش از این و در دسامبر ۲۰۱۷، بندر هامبانتوتا در کشور سریلانکا در پی ناتوانی در بازپرداخت میلیاردها دلار وامی که از کشور چین دریافت شده بود، به مدت ۹۹ سال در اختیار کشور چین قرار گرفت. در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز فرودگاه بین‌المللی کنت کائوندا در کشور زامبیا به همین سرنوشت دچار شده و به تصرف چینی‌ها در آمده بود.

این اقدامات چین به‌عنوان نمونه‌هایی از جاه‌طلبی‌های این کشور در بکارگیری ابزار وام و مساعدت‌های مالی توصیف شده است که به گسترش نفوذ آنها در نقاط مختلف جهان می‌انجامد.
400 میلیارد دلار! بازم که دلار!
اگر در هر قراردادی منابع طبیعی تموم شدنی بدیم جاش دلار! آمریکا یا هر ارز دیگه بگیریم که بخواهیم با اون حقوق بدیم به این و اون (چه داخلی چه خارجی چه دوستان منطقه ای) و یا اینکه کالای مصرفی بخریم، عقلانی نیست و خیانت هست به بیت المال و ایران و نسل بعدی. چوب حراج زدن به منابع طبیعی تمام شدنی هر کشوری نیاز به مدیریت ندارد
حالا میخواد انگلیس غارت کنه یا فرانسه یا پرتقال یا آمریکا یا کره یا چین یا هند.
توجه
توجه
الان باید مشخص شود که تبعات این قرارداد مربوط به کدام مسول یا نهاد می شود؟
چون ما یک تعداد مسول و نهاد داریم که اگر قرارداد خوب شد، کار اوناست، اگر قرار بد شد، کار بقیه است. کلا همه ی کارهای خوب به این افراد و نهادهای خاص مربوط میشه و همه کارهای بد به سایرین
سابقه چین در عقد قرارداد با کشورهای دیگه سابقه خوبی را نشان نداده . کشور چین توسعه طلب است و رفتارش در دریای چین و کشورهای دیگه این را ثابت کرده . چین خودش تولید کننده است و کشورهای دیگه را مصرف کننده می خواهد و رفتارش در پروژه نفتی در ایران این را ثابت کرده . ایران را به عنوان یک کارت بازی در برابر امریکا میخواهد نه یک شریک استراتژیک . کره شمالی همسایه و شریک چین است وضعیت کره شمالی را ببین . مگر کشورهای دیگه که روی ارامش دارند برای پیشرفت قراداد استراتژیک منعقد کردند . چین و روسیه هر دو به امریکا مشکل دارند ولی روابط تجاری قوی با غرب دارند و مستمره هم نشدند . چین خودش نگاه به غرب دارد ما نگاه به شرق , اوج بد بختی
یکی از اولین اقدامات بعد از پیروزی انقلاب خروج از پیمان دفاعی سنتو وپیوستن کشور به جرگه کشور های غیر متعهد بود. از خواص مهم جنبش عدم تعهد خصوصا کشور های در حال رشد این بود که کشور میتوانست در روابط سیاسی.نظامی .اقتصادی ...محدودیتی نداشته وبا تمام کشورهای قابل اعتماد رابطه داشته باشد.این قرارداد انهم به مدت 25 سال یعنی خروج رسمی کشور جنبش عدم تعهد وتبدیل دوباره کشور به کارت بازی یک ابرقدرت است .انهم ابر قدرتی نوظهور .حریص(بلحاظ جمعیت بالا) با سیاستی غیر شفاف است.
وقتی میگن از این ور بام به اون اور بام افتادیم یعنی همین. پل پات به پشتیبانی مائو دوملیون بی گناه کامبوجی را کشت. حزب کمونیست چین اعضای داخلی زندانیان سیاسی را قطع و می فروشد و این در مقیاس وسیع اتفاق افتاده است. هر گونه همکاری با چین اعتبار دادن به جنایات بی شرمانه آنهاست.
چون خائنانه است
400 میلیارد دلار پول قراره خرج بشه. بازپرداختش با کیه؟ یک وام 400 میلیاردی بده به یک آدم با کفایت، زمین و زمان رو مال خودش میکنه. همون وام رو بده به یک آدم بی کفایت، حیف و میلش میکنه آخرش هم فقط بدهیش براش میمونه.
چین تا مجوز آمریکا را نداشته باشد صدها میلیارد دلار تجارت خود با امریکا و دهها میلیارد دلار تجارت خود با کشورهای عرب را به خطر نمیاندازد
چون بدون شک و تردید این قرارداد ننگین واگذاری اختیار کشور به کمونیست های لامذهب و تحت الحمایگی حزب کمونیست چین است و عزت و آبروی هیچ ایرانی راستین را بر نمی تابد. همان دریای مازندران را که به روس ها واگذار کردید معلوم نیست بتوان اعاده کرد یا خیر. دیگر کافی است. در ضمن هر گونه مذاکره و عقد قرارداد در این شرایط منحط کشور با هیچ کشوری نه شرقی و نه غربی جایز نیست. اول کشور را از انحطاط نحات دهید بعدا فکر قرارداد با این و آن باشید. چون بدون تردید هر قراردادی در شرایط ضعف ننگین است. در ضمن مفاد قرارداد را با جزئیات دقیق به اطلاع ملت برسانید. برای قرارداد ۲۵ ساله هم پس از اطلاع مردم رفراندوم واحب است و لاغیر.
من که میگم کل اداره کشور را بدن چین
این قرار داد نیست ، پیش فروش نفت و گاز کشور به قیمت ارزان ، واگذاری جزایر کشور . بهتره بگیم اهدا خلیج فارس به چین .
محمد جواد ظریف گفت: «ما خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم.».
سوال اصلی اینه که چرا قرارداد ۲۵ ساله؟! اگه قرارداد بلندمدت باشه حداکثر ۱۰ ساله انجام بدیم با حفظ منافع ملی.
دوما: برای چی با دلار قرارداد ببندیم و یا هر ارز دیگه ای که اصلا دوره گذار اقتصادهای جهان هست باید حجم سرمایه گذاری رو معادل طلا در نظر بگیرند.
سوما: در قرارداد حتما بحث حفاظت از منابع زیست محیطی رو محکم ببندند و جریمه های سنگین بابت انتشار هر گونه آلودگی ویروسی یا زیست محیطی در نظر بگیرند.
چهارما: برای ظرفیت فروش انرژی محدودیت قائل بشوند.
پنجما: برای نفراتی که به ایران میفرستند قوانین اجتماعی علی الخصوص محدودیت استفاده از غذای نامتعارف قائل بشوند.
ششما: ضمانت اجراییش رو با منافع کشور قدرتمندی یا اجتماع ثالثی درگیر کنند یا نظارت اجرای درست را طی این مدت به شخص ثالث واگذار کنند.
اینها اهمش بود و...
خواهشن با طرح مباحث انحرافی ذهن ملت ستمدیده رو از دلار ۲۵ هزاررتومانی منحرف نکنید ؟؟!!
چون تو فشار کسی‌ قرارداد نمیبنده. اونم 25ساله. وقتي طرف ببینه که تو فشاری هر چی بتونه بهت اجحاف میکنه.. این‌جور قرارداد ها وقتی که چند تا کشور تو رقابت باشن شاید کمکی کنه
ما میشیم برگ برنده چین برای بازی با مریکا !
مثل کره شمالی !
.
چرا رفراندوم نمیکنید ؟
.
کشتی های چینی با یه قرارداد نصفه نیمه کل دریای عمان و خلیج فارس رو از حیات خالی کردند وای به روزی که قرارداد ۲۵ ساله با نیروی نظامی اینجا داشته باشند
.
اومدن چین دست ماست ولی رفتن اونها نه !
.
کسانی که با چینی ها کار کردند خوب میدونند حتی یک دلار نمیتونی از دست چینی بگیری
.
۹۹ درصذ مردم مخالف هستند میگید نه رفراندوم کنید
.
روزی میرسه برای بیرون کردنشون ۱۰ برابر اونچه خرج کردند باید از جیب مردم بدید
.
روابط اقتصادی این قرارداد همون اول میره زیر تحریم های آمریکا و فقط بچاپ بچاپ چین از منابع ایران و قسمت نظامی قرار داد میمونه
.
چین به مردم خودش رحم نمیکنه بعد انتظار انصاف برای ایران رو دارید
مرگ بر چین
مرگ بر روسیه
چون يه دو دوتا چهار تايه ساده است! اگر سلام بي طمعي از جانب چيني هاست، لطف بفرمايند ماهانه يك ميليون بشكه از نفت ما رو بخرند و البته پولش رو هم بپردازند و پول هاي اين سنوات در بانك كولدن رو هم آزاد كنند! به همين سادگي در غير اينصورت معلوم است از اين عهدنامه چيزي عايد ايران نمي شه!
اصلا هدف از امضای این قرارداد اقتصادی نیست.چون اگر اقتصادی بود شرکت های خودرو سازی MG و جیلی و .. از ایران نمی رفتن. با شنیدن اسم تحریم امریکا تمام شرکت های معتبر چینی فرار کردن. کدوم پروژه ای بوده که چینی ها درست و سر وقت و اصولی تحویل داده باشن؟اگر قرار به انتقال تکنولوژی بود الان باید کوبا و کره شمالی همردیف چین بودن. نمیشه ذره ای به کشورهای کمونیستی اعتماد کرد. این کشورها تا زمانی که بتونن طرف مقابلشون رو می دوشن. هدف از امضای قرارداد فقط یک چیز بود و اون هم " تحت الحمایت بودن" . مثه قرارداد تیلسیت و... که اگر امریکا و کشورهای هم پیمانش خواستن حمله کنن چین از پایگاه های نظامی ایران برای حمایت از ما استفاده کنه که حاضرم قسم بخورم چین هیچ وقت یک تیر هم برای حمایت از ما شلیک نخواهد کرد.(الف می دونم که سانسور می کنی چون اولین بارت نیست)
فکر می کنیم این قرارداد بسته شده همان زمانی بسته شده که کشتی های چینی خلیج فارس رو جارو کرده و می کنند، همان زمانی بسته شده که سخنگوی بهداشت رو مجبور به عذرخواهی می کنند، احتمال زیاد بسته شده و این چشم بادمی هایی که میبینیم در کشور فت وفراوانند افغانی نیستند بلکه چینند!
قرارداد بین کشورها وقتی می تواند منافع متقابل برای دو کشور داشته باشد که آنها تقریبا برابر باشند چین یک ابر قدرت نظامی و اقتصادی است و عضو دائم شورای امنیت و کشوری است که نظام کمونیستی اش به دنبال سلطه کامل بر همه جهان است کشوری است که یک روزه هزاران دانشجوری چینی را در میدان تیان آن من به خاک و خون کشید نظام کمونیستی چین هیچ مولفه از دموکراسی در چین را پیاده نکرده است.
حالا بفرمایید با کدام مولفه قدرت در برابر چین می خواهید منافع کشور را تضمین کنید؟؟؟؟ اقتصادتان قوی است ؟!! خیر ، وضع پول ملی را می بینیم و دقیقه به دقیقه ارزش آن در برابر ارزهای خارجی آب می رود.
قطب صنعتی هستید؟ خیر همه چیز که از چین وارد می شود
قطب نظامی هستید ؟ خیر به دنبال رفع تحریم های تسلیحاتی هستید تا سلاح بخرید
قطب سیاسی در منطقه هستید؟ خیر تقریبا همه کشورهای منطقه کم و بیش با شما مشکل دارند
وزنه مهم بین المللی هستید؟ خیر اگر بودید تحت تحریم های گوناگون قرار نمی گرفتید.
مردم را دارید ؟ قطعا خیر

وقتی هیچ توازنی بین شما و چین نیست صد در صد این قرارداد استعماری و برای حفظ و باق است نه برای تامین منافع ملی.
من به عنوان مخالف
سلام
سوال اول ایا تابناک فراموش کردند تیتر ترکمنچای ارزی را ؟ سوال دوم در حال حاضر که ما در زیر فشار تمام عیار تحریمهای ظالمانه هستیم چرا پول خودمان را نمی دهد ؟ سوال سوم که باید از سفارت ایران در چین بپرسید .تمام تجار کوچک و بزرگ هم وطن که در چین فعالیت دارند جسابهایشان بسته شده و ویزا هم نمی دهند .حالا چطور می توانید کسی که نقدا چنین رفتاری دارد برای نسیه 25 ساله اعتماد کرد ؟ از همه مهمتر چه کسی به ما حق داده برای نسل بعدی به این صورت تصمیم بگیریم ؟
با احترام به همه خوانندگان ، لازم دانستم بر اساس پرسش تابناک و به همان ترتیب پاسخ دهم .
1- من از گروه موافقان هستم و ایران شرایطی دارد که باید به امور ش برسد تا موفقیت حاصل شود .
2- دفاع اینجانب در برابر مخالفان چنین بوده است که چگونه امریکا ،اسراییل، منافقین و بازمانده پهلوی از مفاد قرارداد مطلع شدند و کدام بند از قرار داد ننگین است؟ زمانیکه امریکا حدود 50/000 مستشار و نظامی در داخل ایران داشت و حقوق انان به اندازه حقوق کل ارتشیان ایران بود این جهار گروه برای ملت ایران دل نسوزاندند و با ایران مثل مستعمره رفتار میکردند صدایی بلند نشد اما اکنون که از مفاد قرارداد اطلاع ندارند چرا غمخوار ملت ایران شدند؟ همانطور که اطلاع دارید چنین قراردادی قرار بود در زمان عادل عبدالمهدی در عراق با چین منعقد شود اما امریکا از طریق سفارت خودش عواملش را به میدان اورد و باعث برکناری دولت وقت گردید اما ایران با تجربه مثل عراق رفتارنکرد بلکه از ان تجربه کرد که مثبت است .
3- با توجه به اینکه از مفاد قرار داد اطلاع ندارم ولی موافق هستم . اما سوال این است که استارت مخالفت را امریکا زد و دیگران دنباله رو شدند و یک سری از ایرانیان عزیز مثل من حقیر بی اطلاع اما میگویند جزیره کیس از ایران خارج شد در صورتیکه این قرار دار بیشتر مربوط به جنوب شرق کشور است مثل جابهار و مکران و ان هم قرار نیست به کسی واگذار شود. راستی اکنون که امریکا این قرارداد را استعماری میخواند حاضر است با همین شرایط با ایران قرار داد ببندد ؟
داد امریکا این است که فکر میکند در 40 سال هرچه رشته کرده بود پنبه شود و همینطور است.
4- با توجه به ویروس کرونا و وضعیت بغرنج حقوق بشر و تبعیض نژادی در امریکا و سرکوب شدید تظاهرات مسالمت امیز سیاهان ، کلی حربه فشار از امریکا گرفته شد و ادعای حقوق بشری و ووووو دیگر نباید شعار و اهرم فشار امریکا باشد . اگر چین و روسیه و ایران در هر شرایطی در کنار هم باشند این قطب تاثیر گذار است و اگر ایران و روسیه چین را تنها نگذارند چین قدرتمند اقتصادی می تواند قطب دیگر باشد. شعار نه شرقی و نه غربی چنین نیست که با غرب یا شرق ارتباط و دادو ستد نداشته باشیم بلکه طوری رفتار کنیم که وابسته نباشیم . بعضی از اشخاص معتقدند به چین نمی شود اتکا کرد یا اینکه ممکن است تحت شرایط جو حرکت کند. دوستان اطلاع دارند که در زمان جنگ 8 ساله همین چین به ما موشک داد و اگر اشتباه نکنم موشک کرم ابریشم بود.در حال حاضر زندگی برای دهکهای پایین بسیار سخت شد و دولت مردان و نایندگان با ملحوظ نمودن شرایط اقتصادی ایران تصمیم و ضمانت اجرایی محکم بگیرند تا مردم از زیر فشار اقتصادی که نشات گرفته از ارز است به ارامش برسند . درست است چین کمونیست است و روسیه نیز کمو نیست است ایا این دو کشور کمونیست از وشورهای اروپایی بهتر نیستند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
فقط به کوتاه مدت نگاه کردی.
فکر سیاست زده نمیتونه درباره ی اقتصاد تصمیم بگیره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
اولا که خودت میگی نخوندم ثانیا اگه امریکایی ها بردن برای قبل از انقلاب بود برای همین انقلاب کردیم حالا برای ثبات دلار بریم زیر بیرق چین فکر نکنم ایرانی باشی یا غیرت داشته باشی همین ده سال پیش هم کارشناسای سوئدی زیمنس معادل 100 مهندس ایرانی پول میگرفتن خب بعد اینکه کارو گرفتیم بیرونشون کردن
كساني كه دم ازرابطه با امريكا ميزنيد مكر امريكا تو برجام نبود يس جرا رفت امريكا اختيارش دست خودش نيست نافهمهاي بدبخت دست لوبيه هرجه انها كفتن رئيسش ومجلساش عمل ميكنند اولين سؤال اونها ايران بدون سلاح بعدش يك ديوانه درست ميكنند مثل صدام ومياندازند بجانت اما جين يك قدرت اقتصادي است وميتواند در اقتصاد بشما كند
اگه قراره زیر چتر حمایت ابرقدرتی قرار بگیریم بهتره که اون ابرقدرت ، آمریکا باشه. تجربه تاریخی نشان داده که چین و روسیه و انگلیس فقط و فقط دنبال چپاول هستند و هیچ کمکی به متحدان خود نمی کنند
*سیاست نگاه به شرق بخصوص چین، کاملا سیاست غلطی است و دلایل آن را در چند جمله می توان خلاصه کرد:

1) فرهنگ ایرانی کاملا با فرهنگ شرق متفاوت است، به طور مثال، ایرانی به طور ذاتی سلطه ناپذیر است . طرز زندگی ایرانی که از آن به فرهنگ یاد میشود، کاملا با چین متفاوت است، از نحوه ی تغذیه بگیرید، تا مصرف شدید مشروبات الکلی که در کشورهایی مانند چین و حتی کره جنوبی بالاترین مصرف را در سطح جهان (حتی بیشتر از کشورهای غربی) دارند

2) چین کمونیست به ادیان احترام نمیگذارد، کاملا اسلام ستیز است و حتی اخیرا در سازمان ملل بیش از 100 کشور، این رفتار چین با مسلمانان را محکوم کردند، و حتی گاهی اخباری از مسلمانان چین به گوش میرسد که آدم به راستی متعجب می شود، از جمله بردن مسلمانان به اردوگاه کاراجباری و حتی عقیم کردن مسلمانان و...
در نتیجه قرار داد بستن با کشوری که با مسلمانان در ستیز است، از نظر اسلام حرام شرعی است. اگر چه ایران در حال حاضر به دلایل نامعلومی سکوت کرده اند. پس رفتار چین با دین رسمی کشورما هم ناسازگار است

3) ببینید آنچه برای ما مهم است پیشرفت حال حاضر کشورهاست ، نه آنچه که پیش بینی ها ( آن هم از نوع چینی و اندیشکده های چینی ) میگویند. بنابرین این حرف را از گوشتان بیرون کنید که روزی چین اقتصاد اول دنیا خواهد شد. امریکا و بلوک غرب در زمینه اقتصاد، بیکار ننشسته اند که ... دلایل عدم پیشرفت چین در موارد زیر توضیح داده شده است

4) جمعیت بالای چین دقیقا یکی از معضلات این کشورست، هر چقدر هم تولید کند و برده داری نوین راه بیاندازد، باز باید مردم خودش آن تولید را مصرف کنند. ببینید، گاهی ما حرف از رفاه می زنیم گاهی حرف از تولید میزنیم، همه ی ما میدانیم مردم چین رفاه ندارند. کم ارزش نگه داشتن یووان چین به صورت مصنوعی یکی از این دلایل است.

5) همین الان اگر ایالات متحده امریکا و اروپایی ها کارخانه هایش را از چین خارج کند، بیکاری و به تبع آن مشکلات ناشی از اعتراضات مردمی گریبان چین را خواهد گرفت. اگرچه بخاطر نیروی کار ارزان کارخانه هایی در چین، توسط امریکا دایر شده است ولی مدیریت و تکنولوژی های آن به خصوص در زمینه ی محصولات الکترونیک توسط امریکایی ها صورت می پذیرد. در واقع تکنولوژی طراحی به چین منتقل نشده، بلکه فقط مونتاژ توسط نیروی کار چینی انجام می شود. اگرچه سیاست امریکا در بلند مدت و میان مدت برگرداندن کارخانه هایش به داخل خاک امریکاست.

6) چین و به خصوص چین کمونیست امروزه یک حکومت تمامیت خواه و توتالیتاریسم است ، سانسور خبری بسیار بالا، و تبلیغات دروغ هم به مراتب بیشتر، معترضان به شدت سرکوب می شوند و صدایی مخالف حزب فوق منتشر نمی شود، بنابراین نباید انتظار داشت که رشد اقتصادی آن ادامه پیدا کند. در همین قضیه ی کرونا، چه کسی باور میکند که چین با آن تراکم بالای جمعیت، در میان 25 کشور مبتلا قرار نداشته باشد. این محقق نمی شود مگر با انجام تست و آزمایش های کمتر و سانسور بالا. اگرچه دخالت در سازمان های آمار دهنده ی جهانی هم (در تمام زمینه ها، از جمله سازمان های اقتصادی جهانی) می تواند جز عوامل پروپاگاندا و دروغ پردازی چین در سطح جهانی باشد

7) سیاست نگاه به شرق ، کدام شرق؟؟ شرق منظورتان ژاپن و کره و جنوبی و سنگاپور است؟؟ یا منظور چین و روسیه است؟؟؟ ژاپن هم سومین اقتصاد جهان است. سنگاپور هم یک نمونه ی موفق از به پیشرفت و رفاه رساندن مردمش ظرف 25 الی 30 سال است. ولی همین ژاپن ، کره جنوبی و سنگاپور و... حاضر به همکاری نیستند، به طور مثال کره جنوبی دارایی های ایران را چرا بلاک کرده است؟ چرا ژاپن و کره جنوبی دیگر محصولات با کیفیت شان به داخل ایران نمی آید؟؟

8) اساسا سیاست اقتصادی چین با مدل اقتصادی ما خوانایی دارد؟؟ البته که ندارد.
به طور مثال اگر چین خودروهای ارزان و بی کیفیتی را وارد بازار ما کرده است. سودش را از فروش خوردرو نمی برد. بلکه سودش را از طریق فروش گران قیمت لوازم یدکی و به اصطلاح وارانتی (Warranty) محصولاتش به دست می آورد. یعنی اول بازار هدف را وابسته خویش میکند، و سپس با ارائه محصولات کم کیفیت لوازم یدکی با قیمت بالا، تو را محتاج خود میکند. آیا چین حاضر است کارخانه جات در ایران تاسیس کند؟؟ هرگز.
تا وقتی نیروی کارچینی بیکار داشته باشد به فکر نیروی کار ایرانی نخواهد بود

9) دست دوستی به چین دادن، یعنی خورده شدن توسط اقتصاد چین.
اقتصاد ایران قدرت رقابت با چین را ندارد، کشور را همین الان هم مصرف کننده کرده اید. قاچاق کالاهای چینی همین الان هم کشور مان را به جایی رسانده که تولید در هیچ زمینه ای به صرفه نیست و قشرتحصیل کرده ما، بخصوص مهندسان که در خط اول فکری تولید تکنولوژی هستند، به فکر مهاجرت می افتند و به دلیل استعداد بالا و کاربلد بودن، به راحتی جذب کشورهای غربی می شوند. یکی از دلایل بیکاری در ایران در زمینه ی صنعت و تولید همین دست دوستی دادن با چین است.

10) و یکی از دلایل مهم غلط بودن سیاست نگاه به چین، مخالفت عموم مردم است، فکر می کنم دلیل مخالفت مردم هم در قسمت قبل (ط) توضیح داده شده است.

11) در کل هر قراردادی که از موضع ضعف باشد، به ضرر جامعه و مردم تمام می شود، الان همه می دانیم که ایران از موضع ضعف اقتصادی وادار به بستن این قرار داد شده و یا خواهد شد

12) آیا تجربه موفقی از همکاری اقتصادی با چینی ها در این چند ساله داشته ایم؟؟؟ برای مردم توضیح دهید. اگرچه چینی ها هم در شورای امنیت بر علیه ما رای دادند و خیلی از پروژه های داخلی را نیمه کاره رها کردند و یا به هدف نرساندند

**در هر صورت با همه ی این حرف ها، فکری به حال مملکت بکنید و مشکل اشتغال و ازدواج جوانان را در اولویت قرار دهید، ایران اگرچه سوریه و لیبی نیست، ولی خدای ناکرده، می تواند با تصمیم های اشتباه به سوریه و لیبی تبدیل شود

و من الله التوفیق
لجبازی بسه، با امریکا در همه ی زمینه ها مذاکره کنید

چین کمونیست ایران و نابود میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
دوست نادان داشتن از دشمن بدتر است
در زمینه ی ورزش و بخصوص المپیـــــــــــــــــــــــک، چیــــــــن با جمعیت یــــــــک میــــــلیارد و چهـــــارصــــد میلیون
هیچگاه حریف امریـــــــــکای 300 میلیونی نشـــــــده و نخـــــــــواهد شــــــــد


در اقتـــــــــصاد هم همیــــــن خواهـــــــد بود

والســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام
1- این قرارداد از سر استیصال ایران است و هرگز نمی تواند از جایگاه برابر باشد.
2- چین نه تنها خودش وارد کننده تکنولوژی (عمدتا از امریکا) است بلکه بیشترین صادرات را به امریکا دارد و بطبع زیر پنجه امریکاست
3- قدرت اقتصادی چین موج دوم اقتصادی است آنها وارد موج سوم اقتصادی نشدند تکنولوژی تنها این نیست که "چی بلد هستی" مهمتر از آن، این که "چه می توانی کشف کنی" است
4- مهمترین دلیل مخالفت با این قرارداد این است که ما یک قرارداد با شرکت دولتی نفت چین در پروژه های جنوب داشتیم چه شد؟
5- این قرارداد تولیده کننده داخلی را نابود می کند پس "جهش تولید" چه می شود؟
#ترکمانچین
قرارداد طولانی مدت با چین به دلایل زیادی اشتباهه:
1-در برجام آمریکا به راحتی از توافق خارج شد و به هیچ کس هم پاسخگو نبود چون توافق بین چند ابرقدرت با ایران بود و توازن قدرت در آن برقرار نبود. چین یک ابرقدرت است و ما را به عنوان یک کشور جهان سوم می بیند پس دست بالا را او دارد و در توافقنامه توازن برقرار نیست.
2- قرارداد بین دو کشور باید در یک یا چند حوزه مشخص باشد. به نظر می رسد در صورت این توافق، چینی ها در تمام بخش ها و حوزه های صنعتی، کشاورزی، تولید و ....وارد می شوند و از بسیاری از منابع ایران می توانند استفاده کنند. این امر با استقلال یک کشور در تضاد است. در پرتفوی سرمایه ما می خوانیم که یک سرمایه گذار همه تخم مرغ هایش را نباید در یک سبد بگذارد. ما باید مشکلاتمان را با تمدن غرب حل کنیم تا این چنین وابسته به چین نباشیم.
3- تجربه همکاری با چینی ها در داخل ایران(میادین نفتی آزادگان) و در برخی کشورهای آفریقایی چندان قابل قبول نبوده است.
4- چین الان بدترین رفتار را با مسلمانان اویغور دارد. اگر روزگارانی بیاید که چین شروع به قتل عام وسیع آنان بکند آیا ما با انعقاد چنین قراردادی می توانیم به آنها اعتراض کنیم؟ آیا فقط فلسطینی ها مسلمان هستند؟
با این وضع که از گشنگی میمیریم، پس بذار کشور رو بفروشیم به چین
دلیل نارضایتی مردم قابل اعتماد نبودن چینه. قضیه صید تو جنوب یا بلایی که چین سر کره شمالی اورد یا بلایی که سر بنادر کشور های آفریقایی اورد گواه این عدم اعتماده
به هیچ عنوان قرارداد با چین را نمی پسندم.

قرارداد با چین اشتباه است. هم با اصول ما هم با منطق.
فرق چین با اسرائیل چیه، اسراییل فلسطین رو غصب کرده و اونا رو که علیهش می جنگند میکشه، چین مسلموناش رو عقیم میکنه و دینشون رو عوض میکنه و ...
همانطور که بعد از 40 سال از غرب ناامید شدید. بعد از 25 دیگر، سال پشیمان خواهید شد که نه شرقی نه غربی.
نگاه کنيد رجب طيب اردوغان رييس جمهور ترکيه چطور با برقراري ارتباط با تمامي ابر قدرت ها من جمله آمريکا،روسيه و چين و... از همشون باجگيري ميکنه

چطوري؟

مثلا مياد قرارداد تسليحاتي با روسيه ميبنده، بعد از تهديد آمريکا مبني بر عدم خريد اس 400، آمريکا رو تهديد به تعطيلي مقر ناتو ميکنه و سر انجام امريکا هم مي پذيره و راحت خريد اس 400 را انجام ميده

دنيا ديگه شده اين

بايد گرگ باشي
با همه در ظاهر دوست اما در عمل باجگير و زرنگ داستان

طبق نظريه تئوري بازي ها

و السلام
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار