بازدید 18503
پیمانه اقتصادی

قیمت نفت ۲ درصد گران شد/ توزیع قطره چکانی نهاده دامی با نرخ مصوب/ خبر شستایی وزیر برای بازنشستگان تامین اجتماعی/ نماد‌های پربیننده در بورس/ طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی چه ایراداتی دارد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اوپک پلاس از ماه آینده کاهش تولیدات را تسهیل می‌کند، آمریکا نفت خام روسیه را جایگزین نفت ونزوئلا کرد، بسته بیش از ۸ میلیارد یورویی فرانسه برای افزایش حقوق پرستاران و تولید آئودی در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 16 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اوپک پلاس از ماه آینده کاهش تولیدات را تسهیل می‌کند، آمریکا نفت خام روسیه را جایگزین نفت ونزوئلا کرد، بسته بیش از ۸ میلیارد یورویی فرانسه برای افزایش حقوق پرستاران و تولید آئودی در چین را در بر دارد.

قیمت نفت خام ۲ درصد گران شد

چهارشنبه شب، قیمت نفت خام با اعلام کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا بیش از ۲ درصد جهش کرد اما صبح پنجشنبه در انتظار تسهیل در توافق کاهش تولید اوپک پلاس از ماه آگوست، قیمت‌ها اندکی افت کردند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، که دیشب ۹۱ سنت یا ۲.۲۶ درصد جهش کرده و به ۴۱.۲۰ دلار رسیده بود، تا ساعت ۷:۱۳ به وقت تهران، ۳۰ سنت یا ۰.۷۳ درصد افت کرد و به ۴۰.۹۰ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، که دیشب ۷۵ سنت یا ۱.۷۵ درصد جهش کرده و به ۴۳.۷۹ دلار رسیده بود، تا ساعت ۷:۱۳ به وقت تهران ۲۲ سنت یا ۰.۵۲ درصد افت کرد و به ۴۳.۵۷ دلار بازگشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته ۷.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند این ذخایر ۲.۱ میلیون بشکه افت کنند. از سوی دیگر، اعضای اوپک پلاس که از ماه می ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را کاهش داده‌اند، پس از ماه جولای کاهش تولید خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز خواهند رساند.

اوپک پلاس از ماه آینده کاهش تولیدات را تسهیل می‌کند

به دنبال احیای تدریجی اقتصاد جهان از ویروس کرونا، اوپک و متحدانش در خصوص تسهیل کاهش بی‌سابقه تولیدات نفت از ماه آگوست توافق کردند. به گزارش ایبِنا از رویترز، اوپک و گروه اوپک پلاس از ماه می، تولیدات را به اندازه ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی کاهش داده‌اند. با این حال، براساس توافق جدید، کاهش تولیدات از ماه آگوست تا دسامبر به طور رسمی به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل خواهد شد.

آمریکا نفت خام روسیه را جایگزین نفت ونزوئلا کرد

داده‌های رفینیتیو ایکون نشان می‌دهد پس از اینکه آمریکا صادرات نفت ونزوئلا را تحریم کرد، واردات نفت خام خود از روسیه را در یک سال و نیم گذشته افزایش داده است. نفت خام سنگین ونزوئلا برای پردازش در پالایشگاه‌های پیچیده سواحل خلیج آمریکا مناسب است، اما تحریم‌ها جریان نفت ونزوئلا به آمریکا را قطع کرده است. از سال گذشته که آمریکا تحریم نفت خام ونزوئلا را اعلام کرد، پالایشگاه‌های این کشور واردات نفت خام سوختی از روسیه را آغاز کرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ واردات نفت آمریکا از روسیه به رکورد ۱۱ میلیون تن رسید که نسبت به واردات یک سال قبل دو برابر شده بود. در سال جاری و تا ماه ژوئن واردات نفت خام سوختی آمریکا از روسیه به ۵.۳ میلیون تن رسیده و احتمالاً امسال هم رکورد واردات سال قبل تکرار خواهد شد. طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا کل واردات نفت خام آمریکا از روسیه پس از مارس ۲۰۱۹ رو به افزایش بود و از ۳۶۱,۰۰۰ بشکه در روز در ماه مارس به ۵۶۶,۰۰۰ بشکه در روز در ماه آوریل رسید. این درست هم‌زمان با کمپین فشار حداکثری آمریکا بر ونزوئلا بوده است.

بسته بیش از ۸ میلیارد یورویی فرانسه برای افزایش حقوق پرستاران

دولت فرانسه با امضای توافق‌نامه‌ای از اختصاص بیش از هشت میلیارد یورو به منظور افزایش حقوق پرسنل بخش درمان خبر داد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، در جریان اوج پاندمی ویروس کرونا در این کشور، مردم هر شب از کارکنان بخش درمان قدردانی کردند؛ افرادی که در سوی مقابل گفته‌اند که در صورتی که اقدامات قاطعی همراه این قدردانی نباشد، این تشکرهای شبانه رنگ می‌بازد. بخش اعظم این بسته به ۷.۵ میلیارد دلار (۸.۵ میلیارد دلار) با هدف افزایش دستمزد پرستاران و کسانی که از سالمندان نگهداری می‌کنند، اختصاص یافته است؛ این پرستاران به طور میانگین ماهانه ۲۸۳ یورو حقوق دریافت می‌کنند. علاوه بر این، بسته ۴۵۰ میلیون یورویی (۵۱۰ میلیون دلار) برای تقویت دستمزد پزشکانی که صرفا در بخش دولتی کار می‌کنند، اختصاص یافته؛ اقدامی که با هدف جذب آنان از کلینیک های خصوصی پول سازتر انجام شده است. ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر را در فرانسه به کام مرگ کشانده و با وجود کاهش چشمگیر نرخ موارد ابتلا، مقامات نسبت به بروز موج دوم همه گیری محتاط هستند.

طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی چه ایراداتی دارد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با ناپخته دانستن طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: عدم اشراف به تمام زوایا و ابعاد مساله مسکن باعث تصویب قانونی می شود که عملا زمینه اجرا نخواهد داشت. جعفر قادری درباره طرح اخذ مالیات از خانه های خالی و ایرادات این طرح اظهار داشت: بر اساس این طرح، به هر خانوار ایرانی یک کد اختصاص داده می‌شود. در حقیقت به هر کد ملی یک آدرس پستی اختصاص داده می‌شود که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی می شود. بعضی افراد ممکن است کارشان در دو نقطه باشد و بخشی از اعضای خانواده و افراد تحت تکفلشان در یک نقطه و بخشی هم در جای دیگر زندگی می‌کنند که اختصاص یک کد پستی به هر کدملی برای آنها مشکل‌زا می‌شود. اکثر خوزستانی‌ها، بوشهری‌ها، هرمزگانی‌ها، کهگیلویه و بویراحمدی‌ها فصل تابستان را در شیراز و شهرهای خوش آب‌وهوا سپری می‌کنند و بر اساس این طرح، خانه دوم آنها مشمول مالیات می‌شود. در این طرح اشاره نشده که هر خانوار که ممکن است اعضای خانواده در مناطق مختلف زندگی کنند، چند واحد می‌توانند داشته باشند و تا چند واحد از مالیات معاف خواهند بود. وی، خرید خانه‌های قولنامه‌ای توسط زائران عراقی، لبنانی و دیگر شیعیان در شهرهای توریستی و زیارتی را یادآور شد و گفت: علاوه بر این شیعیان از کشورهای منطقه در قم، مشهد، شیراز و نقاط دیگر کشور خانه‌هایی دارند که همین موضوع بهانه‌ای است برای سفر هر ساله آنها به ایران و رونق گردشگری اما این طرح برای آنها هم مشکل ایجاد می‌کند، زیرا آنها کد ملی ندارند و خانه‌شان مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود. /ایرنا

توزیع قطره چکانی نهاده دامی با نرخ مصوب

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان آشفته است، اظهار کرد: نوسان قیمت و کمبود ذرت و کنجاله سویا در بازار روز به روز نامساعد‌تر می‌شود که این امر بیانگر نابودی صنعت دام و طیور کشور است. او قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا را روی مرز ۸ هزار تومان، ذرت دانه‌ای را ۳ هزار تومان و جو را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: توزیع نهاده با نرخ مصوب به صورت قطره چکانی انجام می‌شود که با وجود این، ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده مورد نیاز از بازار آزاد تامین می‌شود که علی رغم پیگیری‌های متعدد، تاکنون به جایی نرسیده ایم. /باشگاه خبرنگاران جوان

خبر شستایی وزیر برای بازنشستگان تامین اجتماعی

محمد شریعتمداری، وزیرکار در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی در آستانه هفته تأمین اجتماعی با بیان اینکه اخبار خوبی برای بازنشستگان داریم گفت: مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی برای واگذاری ۲ درصد از سهام شستا به بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان با هماهنگی سازمان بورس را دریافت کردم. این موضوع امروز به تصویب هیات امنا رسیده و مراحل قانونی اش را در بورس پیگیری می‌کنیم، به ما وعده داده اند که زمینه‌های اجرایی آن فراهم است تا بازنشستگان تامین اجتماعی خودشان هم سهامدار شستا باشند. وی همچنین از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه برای واگذاری ۳۰ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به ازای مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت خبر داد. وی گفت: ارزش هر سهم شستا در زمان عرضه در ۲۷ فروردین ماه ۸۶۰ تومان بود که هم اکنون ارزش هر سهم به بیش از سه هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

نماد‌های پربیننده در بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۵ تیر) به عدد یک میلیون و ۸۴۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود چهار درصد رشد را تجربه کرد. در هفته‌ای که گذشت، گروه‌ بانک‌ها، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، شیمیایی‌ها، فرآروده‌های نفتی، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمان، کانی‌های فلزی، بیمه و بازنشسته، صنایع غذایی به جز قند و شکر، مواد دارویی و کانی‌های غیرفلزی با رشد مثبت بر شاخص کل همراه بودند.

تولید آئودی در چین

شرکت فولکس‌واگن و سائیک‌موتور، شریک چینی آن برنامه دارند تا ۱۳/ ۴ میلیارد یوآن (۵۹۰ میلیون دلار) را برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های خودروسازی خود در شانگهای تخصیص دهند تا بتوانند در این تاسیسات تولید سواری‌های برندآئودی از زیرمجموعه‌های فولکس را از سر بگیرند. این خبر پس از رسیدن برخی اسناد دولت چین به دست رویترز توسط این خبرگزاری منتشر شد. پس از اعلام خبر فوق، ارزش سهام سائیک‌موتور در روز بعدی معاملاتی با رشد ۱۰ درصدی مواجه شد. این همکاری مشترک اکنون تنها مشغول تولید خودروهای برند فولکس‌واگن و اشکودا در چین است. با بازگشایی کارخانه‌های شانگهای، این دو خودروساز در نظر دارند تا سالانه ۶۰ هزار سواری آئودی ای۷ ال و ۶۰ هزار شاسی‌بلند برند فولکس را تولید کنند. این بازگشایی که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ اجرایی شود، در زمانی انجام می‌شود که حتی با وجود کاهش تقاضای خودرو در بازار چین، تقاضا برای خودروهای لوکس همچنان قدرتمند است. /دنیای‌اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
آقای قادری صنعت گردشگری چه ربطی داره به اخذ مالیات از خانه های خالی . اون کسانی که از کشورهای عربی اومدند توی ایران خونه خریدند پول مالیاتش رو هم دارند بدهند ولی ۸۰ درصد قشر متوسط و کارمند جامعه بیشتر درآمدش رو باید صرف اجاره مسکن بکند . شما برایتان کدامیکی مهمتر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
این طرح نیاز به بررسی عمیق و ارزیابی زوایای مختلف دارد.
مگر میشود یک طرح را به صورت کیلویی و بدون توجه به عواقب
خسارت بار آن تصویب کرد.
اقتصاد مسکن بعد از نفت مهمترین بوده و با کنار رفتن نفت حالا
باید راهی برای رونق و شکوفایی آن پیدا کرد و باعث حرکت بخش
تولید بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
علت افزایش اجاره کاهش ارزش پول یا همان تورم است مانند همه کالاها و خدمات اما مسئولان به فکر درآمد از این وضعیت هستند راه حل تمام این مشکلات مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
عزیز جان اکثر خانه های خالی در محلات اعیان نشین شهرها قرار دارد که اکر وارد عرصه اجاره داری هم بشود دردی را از طبقات محروم دوا نمی کند
تد
| United States of America |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
اقتصاد مسکن ارز آوری ندارد و به درد حل مشکلات کشور نمیخوره. باید تمرکز رو بخش های ارزاور بیشتر بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
آقای وزیر محترم کار! ارزش هر سهم شستا در زمان عرضه در ۲۷ فروردین ماه ۸۶۰ تومان و حالا به بیش از سه هزار و ۵۰۰ تومان رسیده را پای بازنشستگان محترم چند حساب میفرمائید؟.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
متاسفانه در کشور ما اکثر افرادی که روی ملک سرمایه گذاری کرده اند چه در مجلس چه بیرون آن با بهانه های مختلف سعی میکنند جلوی تصویب قوانین مالیاتی و نظارتی بر بخش مسکن را بگیرند چون خودشان دارند از این میان بهره مند میشوند و متاسفانه به فکر اکثریت جمعیت جامعه و از جمله جوانان نیستند که باید چه مصیبتی را برای خرید 40 متر جا تحمل کنند. جناب آقای قادری به نظر شما مشکل کد ملی نداشتن اعراب و شیعیان و زواری که در ایران خانه را به طور غیر قانونی قولنامه کرده اند مهم تره یا مشکل خانواده های آواره و جوانان بدبخت دم ازدواج که خانه گیرشان نمیاد به خاطر احتکار مسکن توسط دلال ها؟! اون دوستانی که میگن طرح ناپخته آیا خبر دارند که مالیات بر مسکن خالی و مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از 100 کشور دنیا و چندین دهه است که اجرا می شود و امتحان خود را به خوبی پس داده است؟ آیا دوستان گرامی اطلاع دارند که مسکن در تمام دنیا کالای مصرفی است نه کلالی سرمایه ای برای حفظ ارزش پول؟ آیا اطلاع دارید که نام این طرح مالیات بر عایدی سرمایه است نه فقط در بخش مسکن بلکه در بخش ارز و طلا و خودرو و ... هم پیاده سازی خواهد شد؟ آیا اطلاع دارند که در تمام کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم بر مسکن دوم و سوم و چهارم و ... به طور تصاعدی مالیات وضع میشود تا پولداران مسکن را احتکار نکنند و این کالای اساسی و ضروری مردم خاک نخورد و مجبور به عرضه آن به بازار باشند؟ قانون مالیات بر خانه های خالی از سال 94 مصوب شده و لازم الاجرا هست. چقدر خوبه به جای مخالفت پی در پی و بدون مطالعه با چیزی حداقل بگذاریم به طور پایلوت و موقتی اجرا و نواقص احتمالی اش مشخص و به تدریج اصلاح بشه تا این که به کلی با هر ایده و طرح جدیدی ساز مخالف کوک کنیم
طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی چه ایراداتی دارد؟

این مشکل را سالها پیش در کشور های اروپایی منجمله سوئد حل کرده اند. کمی مطالعه بد نیست!
لازم نیست مجدد چرخ را اختراع کنید! قبلا اختراع شده !
شما نمی خواهد مالیات ببخشید ‌‌.قیمت های حبابی را از روی مسکن بر دارید دو با ه رونق خرید و فروش نی شود ‌.خانه متری یک میلیون بیشتر نمی ارزد...چرا این خانه هها حداکثر ۴ الی خیال پیش ساختند برایشان ماری ۶۰۰ الی ۷۰۰ گرانترین آن یک میلیون آب خورده ..الان طمع کاران می خواهند به متری ۲۰ میلیون بفروشند ..یعنی چهار تا موزاییک که نی شود یک متر ...۳۰ الی ۲۵ میلیون ....نال بد بیا ریش صاحبش
پاسخ ها
علی۱۱۰
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
تابناک کاربرات اغلب مثل همون تایپیستی هستند که حکم اعدام خودشون رو هم تایپ میکنند وقتی میبیند متنی اشکالات املایی داره یا اصلاحش کنید یا نزاریدش
تامین اجتماعی فقط وعده می دهد. وام سهام. افزایش حقوق. اما دریغا!!
بسلامتی ومبارکی
سکه ۱۱ میلیون شد ودلار ۲۴۲۰۰
هرروز هزارتومان میره رو دلار
هیچکس ککش هم نمیگزه !
علی برکت الله !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
شنبه بورس ۱۰۰۰۰ واحد روش رفته حداقل
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
مرسی عزیزم مبارک شما هم باشد
ما اگه سهام شستا رو نخواهیم، کی رو باید ببینیم؟
آقای قادری به خاطر یه عده معدود که در مسجد را نمی بندند!! طرح مالیات بر خانه های خالی باید اجرا بشه. بعدش بشینین اون نواقص رو رفع کنید. کار را استارت بزنید. هر طرحی قطعا نواقصی داره. ضمن اینکه این طرح در اکثر کشورها پیاده شده. برین تطابق بدین و بومیش کنین.
دوران تاخت وتاز بورس نورچشمی به لطف حمایتهاوتبلیغات سراسری رسانه ها ومطبوعات بسررسید و روند روبه رشدش معکوس شد ! حالا نوبت بازارهای رقیب وبخصوص ارز وطلاست که دریکسال ۱۸ برابر بشوند وروزی چنددرصد رشدکنند !!
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
اولا که بورس معکوس نشده. ثانیا هیجده برابر نشده و چهار برابر شده شاخص کل که همون مقدار زیادیش بخاطر ورود شرکتهای جدید و بزرگی مثل شستا و صبا و آریا و سایر عرضه اولیه هاست. ثالثا از شاخص یک میلیون به بعد فقط یکسری انگشت شمار شرکتهایی که دولت دلش میخواست رشد کردند. رابعا طلا و دلار نورچشمی شما هم قیمتشون صددرصد افزایش پیدا کرده. نمیدونم دیگه حرص چی رو میزنی و اگه ایرانی هستی چطور از هدایت نقدینگی به بورس ناراحتی؟ دلت میخواست طلا گرمی پنج میلیون و دلار پنجاه هزار تومن بشه و مملکت بهم بریزه و آرزوهات به باد رفته؟ واقعا تابناک چرا نظرات چرتی مثل این رو منتشر میکنه خدا میدونه قصد و غرضشون چیه.
من خونمو که خریدم اینترنتی رفتم تو سابقه پرداخت قبضهای برقش براحتی فهمیدم چه ماهها و سالهایی خالی بوده . نمیدونم آقایون چرا اینقدر دس دس میکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست