رد پای یک «وام ارزی» در لغو عرضه اولیه «غزر»

در حالی که روز گذشته همه چیز برای عرضه اولیه غزر مهیا بود به یکباره و برای دومین بار عرضه اولیه این نماد لغو شد.
کد خبر: ۹۹۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳ 16 July 2020

روز گذشته مورخه 25 تیرماه 1399 قرار بود که عرضه اولیه شرکت زر ماکارون با نماد غزر انجام شود که این عرضه اولیه لغو شد.

به گزارش بورس تابناک، این دومین باری بود که عرضه اولیه غزر در آستانه انجام لغو شد. پیش از این قرار بود این عرضه اولیه در مورخه 7 خرداد ماه سال جاری اجرا شود که درست شب قبل از عرضه اولیه، اعلام شد که این عرضه اولیه لغو شده است.

رد پای یک «وام ارزی» در لغو عرضه اولیه «غزر»

در آن زمان دلیل لغو این عرضه اولیه افزایش قیمت ماکارونی توسط سازمان حمایت و انتشار اطلاعیه بااهمیت گروه الف از سوی این شرکت و قرار گرفتن این اطلاعیه بر روی وب سایت کدال عنوان شد. این افشای اطلاعات که بیانگر افزایش قیمت حدود 45 درصدی ماکارونی بود موجب می شد تا برآورد سود زر ماکارون رشدی 10 درصدی پیدا کند.

همچنین در آن زمان کارشناسان به نحوۀ قیمت گذاری سهام غزر انتقاداتی را داشتند و اعلام می کردند که قیمت سهام غزر برای عرضه اولیه بسیار بالاست.

به هر صورت روز گذشته دوباره غزر تا یک قدمی عرضه اولیه پیش رفت اما به یک باره خبر لغو عرضه اولیه غزر رسانه ای شد!

دلیل لغو عرضه اولیه «غزر» چه بود؟

در ابتدا اطلاعیه ای در سایت بورس تهران منتشر شد که در متن این اطلاعیه ذکر شده بود:

"پیرو اطلاعیه شماره ۷۶۸۶۹/ ۱۸۱ مورخ 1399/04/22 به اطلاع می‌رساند با توجه به استعلام جدید واصله و ضرورت بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های شرکت زر ماکارون، عرضه اولیه شرکت مذکور در تاریخ 1399/04/25 انجام نخواهد شد."

سپس محمود گودرزی معاون شرکت بورس تهران در این باره گفت: تاخیر مجدد عرضه اولیه زر ماکارون ارتباطی با موضوع قیمت‌گذاری «غزر» نداشته است و این لغو عرضه به بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های این شرکت مرتبط است. وی تصریح کرد: در خصوص آخرین وضعیت ترهین دارایی های شرکت، استعلاماتی دریافت شده است که باید در خصوص آن شفاف سازی های مورد نیاز انجام شود.

دکتر محسن امینی مدیرعامل هلدینگ زر نیز طی مصاحبه ای در مورخه 25 تیرماه 1399 در باره دلیل توقف عرضه اولیه زرماکارون، گفت: این پرسش را باید از مدیرعامل بورس تهران بپرسید که چرا عرضه اولیه زر را برای بار دوم و درست در روز عرضه اولیه، متوقف کرده‌اند. وی افزود: سازمان بورس، بحث ترهین و آزادسازی دارایی را پیش کشید و برای میزان ترهین استعلام انجام داده‌اند.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران نیز در گفتگویی اعلام کرد: دلیل اصلی لغو عرضه اولیه غزر این است که شرکت زر ماکارون متعهد وام ارزی برای یکی از شرکت های هم خانواده شده است و تجهیزات و ماشین آلات شرکت به عنوان وثیقه در رهن بانک کشاورزی است. صحرایی گفت: پیگیر این مهم هستیم تا خیال سهامداران جزء بابت تداوم فعالیت شرکت زرماکارون راحت باشد.

به هر صورت این آخرین اظهار نظر در مورد عدم عرضه اولیه سهام غزر بود و به نظر می رسد که همین مسئله وام ارزی برای دومین بار موجب لغو این عرضه اولیه شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار