بازدید 14661

در روزهای تعطیلی هنر، هنرمندان سرمایه‌شان را به بورس آوردند!

گروهی از هنرمندان نیز همچون دیگر قشرها سرمایه‌هایشان را که در شرایط طبیعی هزینه خلق، خرید و فروش آثارشان می‌شد، بر مقطع به بازار سرمایه برده‌اند و سهامدار شرکت‌های مختلف شده‌اند. این هنرمندان با هدف حفظ ارزش دارایی‌شان در این روزها، هفته‌ها و ماه‌هایی که تورم به واسطه بی‌تدبیری در کنترل قیمت ارز لحظه به لحظه رو به فزونی می‌گذارد، وارد بورس شده‌اند.
کد خبر: ۹۹۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵ 15 July 2020

در روزهای تعطیلی هنر، هنرمندان سرمایه‌شان را به بورس آوردند!تعطیلی عمده فعالیت‌های هنری و شکست محتوم تولید و عرضه آثار هنری همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، منجر به تغییر رویکرد گروهی از اهالی هنر شد و شماری از هنرمندان سرمایه‌شان را در این مقطع در بورس برده‌اند تا با حفظ و یا ارتقای دارایی‌شان در این مقطع، توان اقتصادی‌شان را برای خلق آثار هنری در دوران پساکرونا حفظ کنند و یا ارتقا دهند؛ وضعیتی که نشان می‌دهد، بازار سرمایه تا چه حد در حال گسترش در میان اقشار مختلف است.

به گزارش «تابناک»؛ تعطیلات گسترده عرصه‌های فرهنگ و هنر و ریزش شدید مخاطبان سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در دوران بازگشایی، تولید آثار فرهنگی را دست‌کم در این مقطع فاقد منطق اقتصادی کرده و با توجه به آنکه مخاطب محدودی نیز به تماشای آثار می‌نشینند، انگیزه‌های هنری خلق اثر را نیز کاهش داده و با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از آثار هنری گروهی خلق می‌شوند، امکان خلق یک اثر برجسته با ‌هم‌افزایی شبانه‌روزی چند هنرمند ـ به واسطه فاصله‌گذاری فیزیکی ـ نیز از دست رفته‌ است.

اینها هزینه‌های فراوانی بر جای گذاشته و در همین راستا، چندی پیش، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌های جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام خسارات وارده به بخش فرهنگ و هنر ایران متاثر از کرونا، خواستار اقدامات حمایتی متناسب با ابعاد این خسارات شد؛ برآوردی که به گفته وزیر ارشاد جامع بوده و خسارات حوزه فرهنگ، نشر، تئاتر، موسیقی، تجسمی، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، موسسات، کانون‌ها و مشاغل مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن در نظر گرفته شده و ابعاد ماجرا به ستاد ملی کرونا برای تصمیم گیری منتقل شده بود.

در روزهای تعطیلی هنر، هنرمندان سرمایه‌شان را به بورس آوردند!

در برآورد خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر، خسارت اهالی فرهنگ در سه بخش فرهنگی معادل ۳,۴۷۵,۷۵۱ ریال، هنری معادل ۳,۵۰۳,۱۷۰ ریال و رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال معادل ۲,۷۸۲,۹۲۱ ریال تفکیک شده‌اند که سرجمع این ارقام ۹,۷۶۰,۹۲۱ ریال اعلام شده است. در کنار این ۹۷۶ میلیارد تومان، بیش از ۱۷۹ میلیارد تومان نیز به عنوان خسارات مورد نیاز برای اداره صندوق اعتباری هنر در نظر گرفته شده که مجموع کمک بابت حق بیمه هنرمندان معادل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال، مجموع کمک سرانه درمان هنرمندان معادل ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال و مجموع کمک بابت جبران خسارت و بیکاری هنرمندان معادل ۱,۴۳۹,۵۳۸,۰۵۹,۵۰۰ ریال به عنوان رقم تفکیکی اعلام شده است.

در واقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱۵۵ میلیارد تومان برای حفظ حیات عرصه فرهنگ و هنر ایران درخواست کرده بود اما از آن زمان تاکنون میزان خسارت وارد آمده به اهالی فرهنگ به مراتب افزایش یافته است و در این شرایط طبیعتاً اهالی هنر زیر بار خسارات بیشتر نمی‌روند و آن گونه که مشخص است، این روزها ترجیح می‌دهند آثارشان را عرضه نکنند و عرضه‌اش را به زمانی موکول کرده‌اند که این آثار مخاطبِ حداکثری داشته باشند. همچنین تولید مسیر بسیار کندی یافته و تولید آثار هنری نیز عمدتاً به فصل سرد سال و به امید عادی شدنِ شرایط موکول شده است.

در این شرایط شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد، گروهی از هنرمندان نیز همچون دیگر قشرها، سرمایه‌هایشان که در شرایط طبیعی هزینه خلق، خرید و فروش آثارشان می‌شد، بر مقطع به بازار سرمایه برده‌اند و سهامدار شرکت‌های مختلف شده‌اند.

بر اساس ارزیابی «تابناک»، این هنرمندان با هدف حفظ ارزش دارایی‌شان در این روزها، هفته‌ها و ماه‌هایی که تورم به واسطه بی‌تدبیری در کنترل قیمت ارز لحظه به لحظه رو به فزونی می‌گذارد، وارد بورس شده‌اند و امیدوارند شتاب رشد سرمایه‌شان در بورس بیش از سرعت رشد دلار و تورم روزمره باشد. هزینه تولید آثار هنری به ویژه فیلم‌های سینمایی به شدت افزایش یافته که «تابناک» چندی پیش در گزارشی به ابعاد آن اشاره داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
من نمی فهمم چرا این هنرمندان و اهالی خانه سینما و تئاتر مالیات نمی دهند ؟
مگه خون اینها با این حقوق چند صد میلیونی از خون معلم و کارگر رنگین تره ؟
روی چه حسابی این قشر مرفه رو معاف از مالیات کردید ؟؟
تا میتوانید سهام بخرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
تاسریع سکته کنید خخخخ
همینه دیگه ، هرچی بی سواد با علم اقتصاد و سرمایه گذاری بوده راهی بورس شده تا از سودهای چندصد درصدی جانمونند. البته این سودهای چندصد درصدی برای سهم های نور چشمی دولت هست یا کسری بودجه رو جبران کنه.
تو این سال های فعالیتم این همه دستکاری در بازار ندیده بودم.امیدوارم این وضعیت تغییر کنه و دولت از این بازار سریع تر خارج بشه
ماشالله پول مفت هم که در میارن. طرف دو دقیقه تبلیغ میکنه ۸۰۰ میلیون میگیره. یعنی پول یک ماه حقوق ۴۰۰ تا کارگر معمولی و زحمتکش.
بورس چاه ویل سقوط امنیتی و اقتصادی کشور خواهد شد. چطور میشود که همه فعالیتهای اقتصادی تعطیل شوند و در عین حال بورس رشد کند؟
ولی سرعت رشد دلار خیلی بیشتره و مشکل اصلی همین دلار لعنتی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
دلار رو عمداً رها کردن که نقدینگی بره سمت بورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
مسول کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش ریال پاسخ بدهند !!!!
دوران تاخت وتاز بورس نورچشمی به لطف حمایتهاوتبلیغات سراسری رسانه ها ومطبوعات بسررسید و روند روبه رشدش معکوس شد ! حالا نوبت بازارهای رقیب وبخصوص ارز وطلاست که دریکسال ۱۸ برابر بشوند وروزی چنددرصد رشدکنند !!
از پانصد هزار تومان تا .... می توانید در بورس سرمایه گذاری فقط قبلش حتما حتما مطالعه در خصوص وضعیت شرکت ها داشته باشید و شتاب زده خرید و فروش انجام ندهید و پولی که به آن نیاز ندارید را سرمایه گذاری کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار