بازدید 8877

مظاهری: افزایش تورم در فروردین

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم در فروردین ماه سال جاری خبر داد و در مورد دلایل آن گفت: بانک مرکزی برای مهار تورم در سال 86 درحدی که سیاستهای پولی می توانست موثر باشد، اقداماتی را انجام داد.
کد خبر: ۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۹ 30 April 2008
رئیس کل بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم در فروردین 87، متمرکز شدن طراحی و انتشار چک پولها در بانک مرکزی و کاهش رشد نقدینگی به 27.7 درصد در پایان سال 86 خبر داد و گفت: نرخ سود بانکی سال 87 تا ساعت 14 امروز اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طهماسب مظاهری امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از جمع بندی نهایی تصمیمات در مورد نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: نرخ سود بانکی سال 87 تا ساعت 14 امروز اعلام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم در فروردین ماه سال جاری خبر داد و در مورد دلایل آن گفت: بانک مرکزی برای مهار تورم در سال 86 درحدی که سیاستهای پولی می توانست موثر باشد، اقداماتی را انجام داد.

وی با بیان اینکه افزایش تورم به سیاستهای پولی، مالی، بودجه ای، سیاستهای هزینه ای، انتظارات تورمی و تورم وارداتی باز می گردد، گفت: در سال 86 انضباطی را بر سیستم بانکی حاکم کردیم، یعنی خلق پول و افزایش نقدینگی را از طریق کنترل اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی کنترل کردیم.

مظاهری گفت: رشد نقدینگی در پایان اسفند سال 86 به 27.7 درصد رسید ، در حالیکه در سال قبل از آن حدود 35 درصد بود که اگر اقدامات مذکور انجام نمی شد شاهد افزایش رشد نقدینگی و نرخ تورم بیش از این بودیم.

وی افزود: برای تامین نقدینگی مورد نیاز طرحهای اقتصادی به شکل سالم تدابیری اتخاذ شده که در بسته سیاستی، نظارتی بانک مرکزی مطرح شده است.

مظاهری با بیان اینکه انضباط در تصویب طرحهای اقتصادی و منابع سرمایه در گردش مد نظر قرار گرفته است، گفت: بانکها به طرحهایی منابع خود را می دهند که دارای توجیه اقتصادی باشد.

وی بانکها را موظف به نظارت بر تسهیلات اعطایی آنها دانست و گفت: پولها ماه جاری شکلی را خواهد یافت که بر اساس آن هم ابزار مبادله مناسبی برای مردم باشد و هم نظمی به آنها داده شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این نظم به نحوی خواهد بود که مردم دیگر با انواع چک پولها با طرحها و رنگهای متنوع که برخی مواقع باعث گیج شدن مردم می شود، مواجه نشود.

وی از متمرکز شدن طراحی و انتشار چک پولها در بانک مرکزی خبر داد و گفت: طرح این کار آماده شده و اولین ایران چک از این نوع 50 هزار تومانی بانک مرکزی با طرح بارگاه امام رضا (ع) خواهد بود که تا پایان ماه جاری به جریان خواهد افتاد. به عبارت دیگر، چک پولها یک نوع خواهد شد.

وی از جمع آوری ایران چکهای در دست مردم به مرور زمان خبر داد و گفت: انتشار جدید ایران چکهای قبلی را دیگر نخواهیم داشت. البته چک پولهای در دست مردم معتبر است و تا زمانیکه مردم این چک پول را به بانکها تحویل دهند و جایگزین شود، چک پولهای قبلی معتبر است و سقف زمانی برای اعتبار چک پولهای در دست مردم تعیین نمی شود.

مظاهری تصریح کرد: ایران چک جدید دارای نکات ایمنی بیشتری خواهد بود و چگونگی تشخیص اصیل بودن آن برای مردم تشریح خواهد شد. وی در مورد ویژگی های این نوع ایران چک گفت: معادل ایران چک منتشره منابع نقدینگی مسدود خواهد شد.

وی با اعلام اینکه قصد داریم به میزان 10 هزار میلیارد تومان ایران چک جدید وارد بازار کنیم، گفت: از لحاظ روانی ایران چک بانک مرکزی برای مردم معتبرتر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست