بازدید 18100

طرح مالیات بر خانه‌های خالی؛ کاهش نرخ مسکن یا تکرار مکررات

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوریت طرحی برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی رای دادند؛ طرحی که انتظار می‌رود با تصویب نهایی آن حداقل در آینده نزدیک نرخ اجاره بها و قیمت مسکن نزولی شود، اما الزامات رسیدن به این هدف چیست؟
کد خبر: ۹۸۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 12 July 2020

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوریت طرحی برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی رای دادند؛ طرحی که انتظار می‌رود با تصویب نهایی آن حداقل در آینده نزدیک نرخ اجاره بها و قیمت مسکن نزولی شود، اما الزامات رسیدن به این هدف چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس امروز اولین طرح دوفوریتی دوره یازدهم را تصویب کردند؛ طرح «اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» با ۱۱ تبصره که به گفته طراحان با نهایی شدن آن در مجلس تاثیر مهمی در بازار مسکن به نفع طبقات ضعیف جامعه خواهد گذاشت.

سید احسان خاندوزی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس این طور توضیح داد که با جهش قیمت‌ها در حوزه مسکن و اجاره بها، فشار سنگینی بر گرده مردم وارد شده و یکی از مطالبات فوری مردم از مجلس یازدهم جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن است؛ لذا با تصویب این طرح می‌توان بازار را در تابستان ۹۹ یعنی در موعد پیک خرید و فروش مسکن تا حدودی کنترل کرد. آن هم در شرایطی که به دلیل ناکارآمدی قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمد حسین حسین‌زاده بحرینی، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس هم مشکل بازار مسکن را عرضه کمتر از تقاضا دانست و یادآور شد: مجلس نهم در قانونی دولت را موظف به راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کرد تا ضمن ثبت واحد‌های قابل سکونت در این سامانه شرایط اسکان خانوار‌ها را بدانیم، اما متأسفانه دولت برای اجرای این قانون همراهی لازم نداشت. امروز وزارت راه و شهرسازی آماده اجرای این قانون و راه اندازی این سامانه است، ولی مشکل اصلی بارگذاری اطلاعات مربوط به املاک و اسکان خانوارهاست.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اجرای این طرح را منوط به خوداظهاری مردم جهت تکمیل سامانه املاک و اسکان با ارائه کد ملی و کد پستی دانست و گفت، با عملیاتی کردن سامانه املاک و اسکان و مالیات بر خانه‌های خالی در موضوع مسکن کاری فوری و در کوتاه مدت انجام می‌دهیم و بعد از آن می‌توان فکری بلند مدت برای بهبود بازار مسکن کرد.

طراحان در توضیح این طرح بیان کرده اند که با گذشت ۵ سال از تصویب قانونی برای راه‌اندازی و تکمیل سامانه املاک و اسکان، هنوز اطلاعات سکونت گاهی (اعم از مالکیت و اجاره و غیره) برای اکثر خانوار‌های کشور در سامانه فوق ثبت نشده که عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی یکی از علل این نقصان به شمار می‌رود. به همین دلیل، امکان سیاستگذاری برای اعمال انواع ابزار‌های تشویقی و تنبیهی وجود ندارد. تکمیل این سامانه مستلزم وضع مشوق‌های لازم برای مشارکت آحاد جامعه و برقراری پیوند میان کد‌های ملی و کد‌های پستی است.

همچنین در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی، نرخ پایین مالیات و ضعف سامانه فوق موجب اثربخش نبودن احکام قانونی موجود محسوب می‌شود و نرخ خانه‌های خالی در کشور ما به ویژه شهر‌هایی مانند تهران، بسیار بالاتر از متوسط جهانی است و بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۵، تعداد واحد‌های خالی در کشور بیش از دو میلیون واحد مسکونی بوده است؛ هدف این طرح رفع این دو کاستی است، چون در شرایط کنونی کشور با کاهش عرضه مسکن و افزایش سفته‌بازی روبرو بوده که نتیجه آن افزایش قیمت و فشار به خانواده‌های ایرانی است.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی؛ کاهش نرخ مسکن یا تکرار مکررات

پیش از این دو قانون برای گرفتن مالیات از خانه‌های خالی تصویب شده بود

اما پیش از این هم دو قانون برای گرفتن مالیات از خانه‌های خالی در مجالس قبلی تصویب شده بود؛ اولین قانون مصوب سال ۱۳۹۴ است که در آن ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم این گونه اصلاح شد که واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر ـ که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به ‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند ـ از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به این شکل می‌شوند که سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم معادل مالیات متعلقه و سال چهارم و به بعد معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه.

قانون دوم مربوط به بند ۵ تبصره ۶ بودجه سال جاری است که به موجب آن دولت مکلف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی شد. طبق این قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی از واحد‌های مسکونی مشمول، مانع أخذ مالیات این بند نیست. آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شد، با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور واحد‌های مسکونی خالی از سکنه واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر جمعیت سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را شناسایی و مالیات متعلقه ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی را از مالکان آن‌ها اخذ کند. سازمان امور مالیاتی کشور و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو و دیگر وزارتخانه‌های ذی ربط این حکم نیز مکلف شدند کلیه اطلاعات لازم جهت شناسایی خانه‌های خالی از سکنه را در اختیار شهرداری‌های کشور قرار دهند.

کارشناسان معتقدند، به رغم وجود این قوانین، در نهایت اجرای آن بازدارنده نیست، چون رقم مالیات نسبت به ارزش ملک پایین‌تر است؛ یعنی حتی اگر سازمان امور مالیاتی موفق به شناسایی خانه‌های خالی و بعد از آن اخذ مالیات از مالکان این واحد‌های مسکونی شود، باز هم مالیات اخذ شده از مالکان به اندازه‌ای نیست که مالکان را برای فروش و یا اجاره خانه‌های خالی شان مجبور کند.

از طرف دیگر راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان برای بارگذاری اطلاعات ملکی خانوار‌های ایرانی مشکل دیگری است که تاکنون وزارت راه و شهرسازی موفق به رفع آن نشده است.

با توجه به اینکه کلیات و جزییات این طرح در جلسه روز چهارشنبه (۲۵ تیر) مجلس بررسی می‌شود، انتظار می‌رود که نمایندگان در این طرح ایرادات قوانین قبلی را لحاظ کرده و قانونی با ضمانت اجرایی قوی به تصویب برسانند تا شاهد تغییرات مثبت در بازار مسکن و کاهش نرخ‌ها باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷۳
در صورت عدم تزریق ارز و فروش سکه ، بازار متعادل نمیشود .
ابتدا سکه و دلار را متعادل و مسکن خود کاهش مییابد.
سود بانک ها باید به 27 درصد برگردد تا تورم مهار شود. و مستاجران بتوانند با رهن بیشتر ادامه حیات بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
با قسمت اول موافقم، باید دلار تزریق بشه، ولی خزانه آقای همتی خالی است. پس باید سیاست خارجی اصلاح بشه تا امید در مردم زنده بشه و دلال های ارزی هم از صحنه خارج بشن. اما در مورد سود بانکی با شما موافق نیستم، سود زیاد باعث تولید نقدینگی بیشتر در آینده میشه. سود کوتاه مدت به 12 درصد و سود بلند مدت به حداکثر 20 درصد برسه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
در کشور ما چون رشوه و پارتی بازی و باند بازی زیاد است فکر کنم این راه حل جواب ندهد. چرا؟ مالکان بازدو بند ملک خود را پر نشان می دهند نه خالی فقط یک فرد بی کس این وسط مجبور به مالیات می شود. .عمده مالکان خود دولت می باشد و یا ارگانهای بی جواب ده. .در نهایت مالکات تمام مالیات با اسکونت آن را از خریدار می گیرند. باور ندارید؟ اجرا کنید می بینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اصلی ترین راهکار که هیچ کس توجهی بدان نمی کند این است که دولت دستگاه های چاپ پول را خاموش کند. اگر حجم ریال در کشور افزایش پیدا نکند تورمی نخواهیم داشت. ولی سوال اینجاست که دولت با هزینه های بی مورد میلیاردی که در دهه های اخیر برای کشور تراشیده چگونه برخوردی میتواند داشته باشد؟ آیا سازمان یا نهاد یا کارمندی که بازدهی ندارد ولی از بیت المال بودجه می گیرد را میتوان به راحتی حذف کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
کاش نمایندگان واقعی مردم در مجلس بودند و سواد و تخصص کار داشتند
در صورت عدم تزریق ارز و فروش سکه ، بازار متعادل نمیشود .
ابتدا سکه و دلار را متعادل و مسکن خود کاهش مییابد.
سود بانک ها باید به 27 درصد برگردد تا تورم مهار شود. و مستاجران بتوانند با رهن بیشتر ادامه حیات بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
یکی از خبرگزاری ها جوک امروز را کفته:
سامانه نیما با مازاد ارز نیما روبرو شده!!!!!!
مازاد ارز سامانه نیما داریم و امروز دلار ازاد و حتی خود نیما
مواجه بودیم با گران شدن!!!عجب
دوست محترم فردا مسکن نصف میشود چون فرمودند با مازاد ارزنیمایی مواجه شده ایم!!!!!
مسئولان می گویند سامانه کامل نشده است و شناسایی خانه های خالی سخت است بعد همان مسئولان می کویتد 2.5 میلیون خانه خالی وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
علم غیب دارن مسئولان
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
عموجون اکثر این خونه هایدخالی که میگویند در مناطق مرفه نشین شهرهاست که طبقه متوسط به پایین قدرت پردخت اجاره آنرا ندارند پس این طرح کوچکترین تاثیری در بازار اجاره ندارد و دولت و مجلس میخواهند با این طرحها خود را طرفدار مردم عادی نشان دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
پنج سال است دارند بازی در میاورند هنوز نفهمیدی میخواهند این وضع ادامه دارباشد
این مالیات تاثیر کوتاه مدت دارد و باعث می شود سرمایه ها و نقدیتکی از بخش تولید مسکن به سمت ارز و طلا بروند چون بازدهی بالا و بدون مالیات دارند و کوچکتربن تولید و اشتغالی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
خوب از انجا هم مالیات بگیرند این چی عجیبی نیست و همه کشورها دارند اعمال می کنند که تورمشان کم است
این همه کارشناس، این همه متخصص در حوزه مسکن و شهرسازی و .... این همه مدت زمان!!!!!!!!!!! تا به حال فکرشان به اینجا نرسیده بود یا اینکه فکرشان رسیده بود ولی به دلایلی نمی خواستند این مساله حل شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
کاش تعداد این خانه ها را در مناطق مختلف شهری مشخص میکردند تا میدیدید که این طرح هیچ دردی از طبقات متوسط به پایین را دوا نمیکند
این طرح هر سال مطرح میشه...هر سال فراموش میشه...واقعا از حرفای تکراری خسته نشدیم...بی خیال
طرح کامل تر آن مالیات بر عادی سرمایه است و این کار را بر دلالان تمام می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
برای تراکنش های سنگین بانکی باید دلیل داشت، وگرنه طرف باید جواب پس بده که منشاء پول چیه
کلا هیچ حرفی برای گفتن ندارید و هر موقع حرف میزنید وضعیت را به سمت بدتر شدن برای مستاجران هل میدید

خواهشا نه حرف بزنید نه طرح بدید
عفونت را درمان کنید ، پاشویه فایده ندارد .
فرض کنید کسی بدلیل عفونت در عضوی از اعضای بدنش مریض است و تب بالایی دارد . آیا کارهایی مثل پاشویه که تب را کاهش می دهد کافی است و یا باید همراه با پاشویه و قبل آز آن عفونت را از بین برد؟ قطعا ممکن است با پاشویه سوزش تب اندکی کاهش یابد اما بیمار را از خطر عفونت و تبعات بعدی نمی رهاند .
مالیات برخانه های خالی شاید ارزش پاشویه را هم نداشته باشد . اصل مطلب را درست کنید. عفونت را درمان کنید ، پاشویه فایده ندارد .
مالیات برخانه های خالی اگرشامل ویلا هم بشود مشکل این همه ویلا سازی هم کنترل میشود.
همه چی آرومه
ما چقدر خوشبختیم
سلام
تصویب این طرح کمک بسیار بزرگی به فروش اپا تمان در کشور های همسایه ما می کنه، در همین ترکیه کار نداره که اپارتمان خالی یا پر هستش ،وعده اقامت هم می دهد و هنچنین دبی.
براستی چرا در کشوهای دیگه کلی تبلیغ می کنن سرمایه اتون بیارید و فقط با خرید ملک ،صدها وعده میدن؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
با مالیات سنگین از این خروج ارزها جلوگیری شود و خیلی ها منصرف می شوند در ضمن دیگر الان با این وضع قیمت دلاری صرفشان نمی کند بروند انجا بخرند و کمتر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
در ایران چنان تبلیغ می کنند که خرید خانه جرم است و هر کسی بیش از یک خانه دارد باید تنبیه شود و دلال است علت افزایش قیمت مسکن کاهش ارزش پول ملی است یا خرید خانه؟
تیر خلاص به محرک اقتصاد کشور .خداحافظ اقتصاد....
به جای تحرک در تولید و عرضه مسکن باعث خروج سرمایه گذار و نبود مشتری برای مسکن ..به چند دلیل مثلا" با افزایش قیمتهای لوازم و مصالح و ...متاثر از قیمت دلار هیچ
موقع مسکن ارزان نخواهد شد و قشر ضعیف هم توان خرید
را ندارد و با خارج کردن خریدار و سرمایه گذار منتظر رکود
بیشتر در بخش تولیدات مرتبط به بخش مسکن باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
در همه کشورها سعی می شود خرید و فروش خانه رونق داشته باشد حتی با فروش خانه برای اتباع خارجی چون محرک اقتصاد و تولید و اشتغال است ولی در ایران همیشه قوانین و مالیات ها ضد تولید است در حالی که ارزش پول هر لحظه در حال کاهش است و هزینه های ساخت مسکن در حال افزایش روزانه هستند فشار به این بخش اقتصادی باعث نابودی آن می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
اینکه یک نفر ۷۰۰ اپارتمان خریده و نه اجاره می دهد و نه می فروشد و احتکار کرده یعنی به تولید کمک کرده ؟ پس ۱۸۰ کشور دنیا که مالیات بر عایدی سرمایه از سود فروش خانه غیر مصرفی .می گیرند و از خانه های خالی مالیات می گیرند اشتباه می کنند
طرح خوبیه زمین‌های قولنامه ای را هم تو طرح بیارید،الان وضعیت کشورجنگی وبحرانیه،تو شهرما ومخصوصا محله حاشیه ای که بنده ساکن هستم یه نمونش یه نفرمیشناسم که تا دوسه سال پیش هیچی نداشت تو این چندسال با خلاف وقاچاق تاجایی که من اطلاع دارم حدود پانزده قطعه زمین خریده...کاری با سرمایه وچگونگی بدست آوردنش ندارم ولی این یعنی پانزده خانواده دسترسیشون به زمین ومسکن تقریبا صفرشده وقیمت‌ها نجومی...
الگوی مالیات بر سرمایه روش خوبی است که در اروپا اجرا می شود و بسیار موفق است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ولی نه صرفاازخانه ای که اجاره نمیرودآنکه دراروپاوغیره معمول است ازسودسرمایه است که ماازکاهش سرمایه مایات میگیریم
دلار رو بیارید پایین ، وگرنه 10 برابر مالیات بگیرید هیچ کمکی به کاهش قیمت نمیکنه. لازم نیست اقتصاد دان باشین تا بفهمین اوضاع مملکت گره خورده به ارزش ریال مقابل ارزهای خارجی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چرا نگیم از چاپ ریال دست بردارید؟ دلار چگونه پایین بیاد وقتی دولت برای هزینه های اغلب بی موردش باید ریال چاپ کنه؟ بعد شما انتظار داری دولتی که چاپ پول خودش را نمیتونه کنترل کنه بیاد دلار را مفت پخش کنه تا قیمتش بیاد پایین؟؟؟؟
این طرح و مالیات اشتباهه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چند تا خانه داری که ترسیدی ؟نترس همه تصمیم گیرندگان اجازه اجرا نمی دهند مثل این ۳ سال که طرح مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی را .معطل کرده اند
سيمان به يك باره شده 22 هزار تومان بازهم كارخانه ها سيمان نميدهند ميخواهند بكنند 30 هزار تومان چطور از كاهش قيمت مسكن حرف ميزنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
شما خودت خانه بساز ببین چطور ارزان تر در میاید
در ضمن قیمت خانه ای که 5 سال پیش ساخته شده و الان چند برابر شده چه ربطی به سیمان الان دارد؟
ناشناس
| Bulgaria |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
من هفته پیش سیمان تیپ 2 خریدم 20 تومان، این هفته رو خبر ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
ناشناس 16.28 خودت حاضری وسایلی که 5 سال پیش خریدی را به قیمت خرید اون موقع الان بفروشی حالا ماشین باشه کولر باشه یچخال تلویزیون و... هر چیزی
قیمت اهن و سیمان و... که اغلب کارخانه های دولتی هستند نسبت به عید نوروز 2 برابر شده چرا هیچ نماینده ای و مسوولی این را نمی گوید و فقط حرف از قیمت مسکن می زنید مگر خانه با هوا ساخته می شود؟
هر چه به تولیدکنندگان مسکن چه برای فروش یا اجاره بیشتر فشار بیاورید انها بیشتر از بازار مسکن خارج شده و تولید ان کمتر میشود و بدبختی مردم عادی بیشتر.
مالیات درقانون ودرهمه جای دنیاازدرآمدگرفته میشودخانه ای که بهردلیلی اجاره نمیرودکه بیشتربعلت خرابی ویاپیدانشدن مستاجرمناسب است درآمدی ندارداگرچیزی ازمالکش گرفته شودجریمه است که عقلانی نیست اگرچنین طرحی اجراشوددردرازمدت سرمایه گذاری درساخت وسازمسکن بکلی متوقف وباعث فرارسرمایه هاوبیکاری شدیدمیشودوبعدازچندی نتیجه آن کمبودمسکن وگرانی سرسام آورآن خواهدبود برخلاف آنکه همه دنیاتلاش دررونق بازارمسکن دارندومادررکودآن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
این مالیات بر خانه های خالی وضع شده و کسانی که تولید کننده باشند و مسکنی که ساخته اند را درزمان مقرر بفروشند مالیاتی نمی دهند
سلام به نظر می رسد زمین هایی که سالیان سال رها می باشد و مالکان ان حتی در خارج از کشور هستند باید تعیین تکلیف شوند و ملزم گردند که یا بسازند یا بفروشند
بنظز من یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در تهران کاهش ساخت و سازها بدلیل افزایش صدور پروانه ساختمان و کاهش طبقات مجاز از 6 طبقه به 5 طبقه و کاهش مساحت زیر ساخت از 60 در صد به 50 درصد بود .
گرفتن مالیات از خانه های خالی دردی را دوا نمی کند که هیچ بلکه باعث افزایش قیمت وحشتناک خانه نیز می شود چون اگه کسی بخواد ملکی بخره هزینه مالیات بر دوش خریدار خواهد بود مثل خرید طلا که پیشاپیش اول مالیاتش رو محاسبه و دریافت میکنن. دست اقتصاد دانان بیسواد و نمایندگان مردم در مجلس درد نکنه که خیلی زحمت کشیدن و همچی طرح مزخرفی رو بدون کوچکترین مطالعه و دانشی میخوان پیاده کنن ... اگه مرد بودن و جرات داشتن میومدن میگفتن و رای میدادن هر کسی ملکی بیشتر از دوتا داشته باشه حتما بقیش به نفع ملت مصادره میشه اون موقع ملک با شدت قیمتش میومد پایین ولی چه کنیم که همه اقتصاد دانها و نمایندگان ملت جزئ از این ملاک ها هستن که ده تا ده تا ملک دارن
طرح مالیات بر املاک کار بسیار درستی هست ولی نه فقط بر خانه های خالی. چون راه را براحتی برای فرار مالیاتی باز میکند و با جعل و رشوه میشود خانه را پر ثبت کرد. مالیات باید بر تمام املاک و خانه ها چه پر و چه خالی اعمال گردد. حتی بر زمین های کشاورزی و کارخانه ها و ویلاها هم باید اعمال شود تا از انباشت سرمایه و انحصار جلوگیری کند و تقریبا در تمام کشورها هم اینگونه اجرا میشود.
پاسخ ها
رضا
| Switzerland |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
عزیز این دوستان با شعارهای مارکسیست پوپولیستی دنبال جلب رای هستند اگر مطابق نظر شما عمل کنند که درست هم هست که به این هدف نمی رسند مالیات خوب است تا وقتی که از من نگیرند وگرنه اگر از من ۱۰۰ تومن ولی از دیگری ۱۰۰ میلیون تومان هم بگیرند بد است چون من هم باید بدهم این شعار عوام شارلاطان است و این دوستان هم روی ان موج سواری می کنند
آغاز روند سقوط ملک و املاک و مسکن رقم خواهد خورد
طرح اخراج سرمایه هاازساخت وسازمسکن بطرف بازاردلاروسکه وخریدمسکن درترکیه وامارات وگرجستان ورونق مسکن دیگران
متاسفانه نه استعداد ابداع داریم ونه شهامت تقلید !!! یک مطالعه کوچک در باب چگونگی رفع مشکل مسکن در کشورهای مختلف بهترین مسیر را مقابل رویمان قرار میدهد /مشکلات مسکن در ایران دارای سه مرحله است اول کاهش ارزش پول ملی / دوم تعدد و رشد بی درو پیکر بنگاه معاملات مسکن / سوم مستغلاتی بودن مسکن
بهترین کار گرفتن مالیات از ویلاهای اطراف هر شهری است . که اکثرا برای استفاده غیر صحیح استفاده میشود هم زمینهارا اشغال کرده اند و هم مصالح زیادی استفاده شده و هم از آب و برق رایانه استفاده میکنند .
فقط جیب دولت پر میشه اینها فکر ما نیستن دیگه نه ارز نه طلا نه مسکن ارزون نمیشه فقط خدا بدادمون برسه
وای اسم خودتون رو نگذارین کارشناس
رشد ۷۰۰ درصدی بورس رد سه ماه
رشد ۵۰۰ درصدی دلار از سال۹۷
رشد ۶۰۰درصدی خودرو از سال ۹۷
کارگر ساده سال۹۷ روزانه ۴۰ هزارتومان و الان۱۶۰ هزار تومان
استاد کار سال ۹۷ روزنامه ۱۰۰ هزار تومان و الان ۶۰۰ هزار تومان
میانگین مصالح از سال ۹۷ ۶۰۰ درصد
با این حال رشد مسکن از سال ۹۷ تا ۹۹ ۳۱۵درصد است
حالا بعد از صحت این آمارها بفرمائید مسکن جای رشد دارد یا خیر؟
قیمت میلگرد امروز به ۱۰۵۰۰ تومن رسیده انتظار ارزان شدن خانه دارید؟؟ بخش اعظم ساختمان فلزات هستند . در ضمن در این مملکت همه چیز باهم گران یا ارزان میشود نه فقط یه چیز خاص
دفع مفسد به افسد
ازهرچه مالیات بگیریم گرانترمیشودبخصوص دراین موردکه مالیات ازهیچ میگیریم مجلس محترم اگرمیخواهدکارهادرست شودقوانینی تصویب کنندکه جلوفسادورانت راباقدرت وبدون پارتی بازی بگیردوخودمجلس به اجرای آن نظارت کندونه قوانینی غیرکارشناسی چون مالیات به خانه خالی بفرمائید
افزایش قیمت مسکن همون کاهش ارزش پول ملی هست. ارزش ریال رو درست کنید، قیمت ملک هم درست میشود.
تا موقعی که مصالح ساختمانی هزینه نظام مهندسی شهرداری.پایین نیاد وضعیت از اینم بدتر میشه
مملکت را به ورشکستگی کشانده اند حالا می خواهند با دست کردن هرچه بیشتر به جیب مردم( گرفتن انواع مالیاتها و افزایش قیمت تمام اقلام مورد نیاز مردم) گنده کاری های خود را جبران کنند.
"نرخ اجاره بها و قیمت مسکن ارزان خواهد شد"
به جمله بالا بخندیم یا گریه کنیم؟
قبلا هم عرض کرده ام پیاده کردن این طرح کار خیلی پیچیده ای نیست.فقط کافیست بین ادارات ثبت اسناد وسازمان مالیاتی وثبت احوال هماهنگی باشد.در این صورت هر فرد یک مکان را میتواند بعنوان محل دایم سکونت خود معرفی کند وسایر املاک او در هرکجا که باشد اگر خالی باشد مشمول مالیات خانه خالی واگر دست مستاجر باشد مشوال مالیات بر درآمد اجاره گردد البته دراین قسمت میتوان مشوق هایی چون معافیت اجاره های پایین ویاملاک بازیر بنای کم را در نظر گرفت..ودر نهایت سیاست کلی دولت باید طوری باشد که مثل همه کشورهای راقیه مسکن از حالت سرمایه گذاری وسود دهی های غیر متعارف خارج شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دوست عزیز اگر دقت فرمایید در طول ده سال اخیر سود دهی مسکن از سایر بازارها مثل طلا وسکه و ارز کمتر بوده پس نمیتوان گفت سودهای غیر متعارف در مسکن وجود دارد .تورم احساسی و نه اعلامی در طول سنوات گذشته خیلی بالا بوده وبه تبع آن قیمت مسکن رشد داشته .مشکل اینجاست که در آمد مردم عادی متناسب با تورم نبوده .آشکارا نرخ تورم را 41درصد اعلام می کنند و میزان افزایش حقوق را 15درصد . خوب این معلوم است که مارا به کجا میرسانه . کسی هم از نخبگان و دانشمندان و گزارش نویسان وتریبون بدستان اعتراض درست جمعی نمی کنه که بابا ته این خط بن بسته . در شرایط حاضر قیاس با کشورهایی که ثبات اقتصادی دارند قیاس مع الفارقه و گمراه کننده است سرمایه گداری در مسکن خیلی بهتر از طلا و سکه و ارزه وبرای کشور به صرفه تره کاش همه سرمایه گذاران در مسکن سرمایه کذاری کنند حتی با دید حفظ سود و گرانتر فروشی چون نهایتا این سرمایه مسکن بیشتر در جهت منافع جامعه است وبلاخره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تنها راه ساماندهی بازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری مالیات بر عایدی سرمایه بر سود فروش خانه غیر مصرفی با نرخ ۷۰ الی ۸۰ درصد مثل ۱۸۰ کسور دیگر است ولی دولت لا امهال ۳ ساله باعث اینهمه تلاطم در بازارهاست
دولت بایستی طرح مالیات بر زمین و همچنین مالیات بر خانه را با توجه به ارزش ملک تصویب کند از طرفی بایستی قبوض آب و برق و گاز بایستی بر مبنای ارزش ملک محاسبه گردد
در ایران سیاستها برعکس جواب میدهد!... صاحب خانه ها مالیات را نیز به نرخ خانه اضافه کرده و از مردم میگیرند!... باید عرضه مسکن ارزان، دولتی، سازمانی، اجاره به شرط تملیک، رهن سازمانی و دولتی بیشتر شود.
قطعا اعمال مالیات و سایر قوانین سخت بر خانه های خالی که نمونه این قوانین را در کشور انگلستان چند روزیست صدا و سیما پخش می کند قطعا اثر گذار است اگر منفعت طلبان مانع کار نشوند و در سایه مانع قوانین شوند.
بنظر می رسداختلاف طبقاتی زیاد شده وآنهایی که عقب افتاده اند دل پری دارند و می خواهند مایه دارن را جر بدند.در حالی که باید انگشت اتهام به سمت برنامه ریزان و نامجریان برنامه های گذشته باشد .غالب جوانانی هم که تازه بدوران رسیده اند میخواهند زود از هیچ چیز به همه چیز برسندبدون هرگونه زحمتی .دولت هم با این موج سواری می خواهد منبع در آمدی برای کسری بودجه پیدا کند . نتیجه یک قانون دست و پا شکسته ای خواهد شد که باز رانت جدیدی را برای عده ای ایجاد می کند .هرچند در کوتاه مدت پولی برای خزانه جمع میشود ولی اهداف محقق نشده بلکه بدتر کردن فضا را بدنبال خواهد داشت .
سلام..
چرا خانه های پرند اینقدر گران شده.. خانه های مسکن مهر که مال فقرا بود الان حدود 300و 400 معامله میشه .اخه اینم کردید برای پولدارها ... یه موقعی با 20 میلیون میشد خرید. چرا هیچ رسیدگی نمیشه؟
لطفا پیگیری کنید. چرا قیمت در پرند اینقدر بالا رفته ؟ حتی مسکن مهری ها خیلی گران شده؟
تعداد برج و خانه خالی در پرند خیلی زیاده... چه کسانی خانه هارو اونجا گرون کردند؟ میشه لطفا تابناک این موضوعو بررسی کنه
از نمایندگان مخترم مجلس تقاضا داریم به (علت اجاره ندادن خانه های خالی) ورود تخصصی کامل و جامعی داشته باشند و آنرا موشکافی کنند بعد در مورد خانه ها خالی تصمیم بگیرند .یکی از دلایل می تواندمشکل کندی و بروکراسی رنج آور در محاکم برای رسیدگی و صدور حکم در روابط موجر و مستاجر باشد.دومی افت قیمتی که واحد مسکونی پیدا می کند در مفابل مبلغ اجاره بسیار بیشتر است سومی هزینه تعمیراتی که بعد از تخلیه مستاجر روی دست موجر میماند بیشتر از کل مبلغ دریافتی اجاره است.چهارمی دردسرهای عدم تخلیه بموقع و...لطفا این طرف قضیه را خوب ببینید بعد تصمیم کاملی بگیرید تامبادا به دست شما ظلمی اتفاق بیفتد.
امیدی به بهبود اوضاع کشور نسیت قطعا با انتخاب ترام‍پ در دور بعدی اوضاع ایران از اینی که هست اسفناک تر خواهد شد شک نکنید مردم دیگر طاقت گرانی بیشتر را ندارند دست از این سیاستهای اشتباه خود بردارید
ساخت مسکن را به شرکتهای بزرگ انبوه سازان مسکن بدهید. این کار باعث کاهش تورم نیز خواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل