بازدید 15034
۵

چند میلیارد برای جبران خسارت کرونا در عرصه فرهنگ اختصاص یافت؟

آیا این رقم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان یا در همین حدود است و در صورتی که رقم به این منظور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص یافته، چرا میان فعالان این عرصه توزیع نشده است؟ برخورد مبهم و غیرشفاف با این موضوعات می‌تواند به برخی شائبه‌ها دامن بزند؟
کد خبر: ۹۸۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 08 July 2020

چند میلیارد برای جبران خسارت کرونا در عرصه فرهنگ اختصاص یافت؟

پس از گذشت بیش از چهار ماه از شیوع کرونا، حوزه فرهنگ و هنر ایران به عنوان یکی از بخش‌هایی که بیشترین تعطیلی را داشتند و بیشترین ریزش مشتری و زیان را متحمل شده‌اند، هنوز با حمایت معناداری مواجه نگشته و خسارات این بخش تامین نشده؛ اما آیا رقمی نیز برای این بخش اختصاص و نیز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص نیافته یا چنین اتفاقی رخ داده و هنوز به اهالی فرهنگ پرداخت نشده است؟!

به گزارش «تابناک»؛ پس از تداوم تعطیلی اماکن فرهنگی و هنری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌های جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام خسارات وارده به بخش فرهنگ و هنر ایران متاثر از کرونا، خواستار اقدامات حمایتی متناسب با ابعاد این خسارات شد؛ برآوردی که به گفته وزیر ارشاد جامع بوده و خسارات حوزه فرهنگ، نشر، تئاتر، موسیقی، تجسمی، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، موسسات، کانون‌ها و مشاغل مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن در نظر گرفته شده و ابعاد ماجرا به ستاد ملی کرونا برای تصمیم گیری منتقل شده بود.

صالحی در این نامه‌ها به اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان نوشته بود: «همان گونه که مستحضرید روزهای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور، با آغاز بحران همه‌گیری بیماری کرونا به گونه‌ای دیگر رقم خورد، چنانچه روند رکود و کسادی در سال جاری نیز تدوام یافته است. با توجه به نگاه همدلانه و متعهدانه دولت محترم و در راس آن ریاست محترم جمهور برای بهبود محیط کسب و کارها و ضرورت انجام اقدامات حمایتی در این بخش، سپاسگزار خواهد بود، مطابق دستور جنابعالی و با توجه به ویژگی شغلی هنرمندان و فعالان فرهنگی ـ که عموما از جمله آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه هستند ـ عنایت ویژه‌ای به منظور کاستن حداقلی از فشار مالی و معیشتی آنان صورت پذیرد.»

1155 میلیارد تومان موج اول خسارت فرهنگ و هنر ایران است، منتظر موج سهمگین‌تر باشید!

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه تاکید کرد: «مزید استحضار میزان خسارت وارده این بخش تا پایان فروردین ماه جاری بالغ بر ۹,۷۶۰,۹۲۱ میلیون ریال، معادل ۹۷۶ میلیارد تومان برآورد و نیز حمایت‌های پیشنهادی صندوق اعتباری هنر در سه بخش حق بیمه، سرانه درمان و جبران خسارت بیکاری پیش‌بینی شده است که شامل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال حق بیمه برای ۳۵۵۰۰ نفر از اعضای صندوق، ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال سرانه درمان برای ۷۸۱۰۰ نفر از اعضا و ۱,۴۳۹,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال برای جبران خسارت بیکاری هنرمندان میزان در نظر گرفته شده است. با همین ملاحظات به پیوست گزارش برآورد میزان خسارت وارد آمده به بخش فرهنگ و هنر تا این تاریخ، برای دستور مساعدت و اقدامات حمایتی تقدیم می‌شود.»

در برآورد خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر، خسارت اهالی فرهنگ در سه بخش فرهنگی معادل ۳,۴۷۵,۷۵۱ ریال، هنری معادل ۳,۵۰۳,۱۷۰ ریال و رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال معادل ۲,۷۸۲,۹۲۱ ریال تفکیک شده‌اند که سرجمع این ارقام ۹,۷۶۰,۹۲۱ ریال اعلام شده است. در کنار این ۹۷۶ میلیارد تومان، بیش از ۱۷۹ میلیارد تومان نیز به عنوان خسارات مورد نیاز برای اداره صندوق اعتباری هنر در نظر گرفته شده که مجموع کمک بابت حق بیمه هنرمندان معادل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال، مجموع کمک سرانه درمان هنرمندان معادل ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال و مجموع کمک بابت جبران خسارت و بیکاری هنرمندان معادل ۱,۴۳۹,۵۳۸,۰۵۹,۵۰۰ ریال به عنوان رقم تفکیکی اعلام شده است.

سرنوشت مبهم خسارت کرونا برای فرهنگ و هنر ایران

در واقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱۵۵ میلیارد تومان برای حفظ حیات عرصه فرهنگ و هنر ایران درخواست کرده بود اما از آن زمان تاکنون میزان خسارت وارد آمده به اهالی فرهنگ به مراتب افزایش یافته و اکنون شرایط برای تداوم حیات بسیاری از اماکن فرهنگی و هنری به ویژه اماکن و فعالیت‌های خصوصی، ناممکن شده است. «تابناک» پیش‌بینی کرده بود باید منتظر موج سهمگین‌تر خسارات به حوزه‌های فرهنگی و هنری بود و برآوردهای به مراتب بزرگ‌تری را در نظر گرفت اما اتفاقی در این زمینه رخ نداد و خبری از برآوردهای تازه نشد.

پرسش و ابهام اساسی در این شرایط این است که آیا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقمی برای جبران خسارات‌ ناشی از کرونا پرداخته شده است؟ اگر پاسخ منفی است، چرا به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقعی نهاده مشده است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این رقم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان یا در همین حدود است و در صورتی که رقمی به این منظور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص یافته، چرا میان فعالان این عرصه توزیع نشده است؟ برخورد مبهم و غیرشفاف با این موضوعات می‌تواند به برخی شائبه‌ها دامن بزند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بهتر است بنويسيد چه قدر براي مبارزه با خود كرونا اختصاص يافت
یک میلیاردوم مبلغی که برای بازسازی لبنان و سوریه و عراق و جنگ در یمن وسوریه پرداخت شده است.
باید به این قشر از جامعه هم مثل نگاه به سایر اقشار جامعه نگاه شود و کمک های در این وضعیت کشور به آن صورت بگیرد
300 میلیارد خیلی کمه .3000 میلیاردباز یک چیزی میشه.
این عرصه فرهنگ کجاست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار