بازدید 69235
تاملی در یک ماجرای دنباله دار و نقش مجلس در رقم زدن آن

پس از قشم، چابهار و ارس، کیش و بوشهر هم به خارجی‌ها واگذار شد، اما مجازی!

بر اساس این پیام‌های اخیر، پیرو سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، جزیره کیش به چینی‌ها واگذار شده و پیرو توافقاتی دیگر (!)، بوشهر در اختیار روس‌ها قرار گرفته است! پیام‌هایی که گویی از چندین دهه و حتی سده قبل به امروز رسیده اند و قصد دارند ایرانیان را نسبت به واگذاری مام وطن هشیار کرده و به این وسیله مانع از دست درازی اجانب شوند!
کد خبر: ۹۸۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶ 06 July 2020
تابناک اجتماعی«چه نشسته اید که کیش به چینی‌ها و بوشهر به روس‌ها واگذار شد و همه شعار‌ها درباره ایران یکپارچه و کوتاه کردن دست اجنبی از خاک وطن بر باد رفت!»

به گزارش «تابناک»؛ این مضمون پیام‌هایی است که هرازچندگاهی در فضای مجازی در کشورمان دست به دست می‌شود و گاه خشم و انزجار عمومی از آن‌ها به بیرون از فضای مجازی نیز راه پیدا می‌کند؛ پیام‌هایی که حالا چند روزی است یکی دو نسخه از آن‌ها دست به دست می‌شود و در کانون توجه قرار دارد.

بر اساس این پیام‌های اخیر، پیرو سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، جزیره کیش به چینی‌ها واگذار شده است و پیرو توافقاتی دیگر (!)، بوشهر در اختیار روس‌ها قرار گرفته است! پیام‌هایی که گویی از چندین دهه و حتی سده قبل به امروز رسیده اند و قصد دارند ایرانیان را نسبت به واگذاری مام وطن هشیار کرده و به این وسیله مانع از دست درازی اجانب شوند!

البته واگذاری بخش‌هایی از وطن بحث تازه‌ای نیست و بارها گزارش و تکذیب شده (نمونه آن را اینجا درباره واگذاری کیش که تازگی بار دیگر داغ شده بخوانید) و هر بار آرامش شماری از هموطنان مان را بر هم زده است. رویدادی که گاه به بحث‌هایی مانند حق صیادی یا خاک فروشی و امثال آن‌ها هم کشیده می‌شود که از حوصله این بحث خارج هستند.
 
پس از قشم، چابهار و ارس، کیش و بوشهر هم به خارجی‌ها واگذار شد، اما مجازی!

اما به راستی ریشه این بحث‌ها در کجاست و آیا همه این پیام‌های هشدار دهنده، ریشه در تخیل دارند و به کل زاییده افکار برخی شایعه پردازان هستند؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست کمی به گذشته بازگردیم و مواردی را مرور کنیم که به غایت جالب توجه و تامل برانگیز هستند؛ مواردی از جمله مباحث مطرح در بالاترین سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی در کشورمان.

برای شروع می‌شود به سال ۱۳۲۸ خورشیدی رفت و تصویب نامه‌ای را مرور کرد که راجع به استملاک اتباع خارجه در کشورمان اعلام نظر می‌کرد. مصوبه‌ای که بعد در مهرماه سال ۱۳۴۲ خورشیدی تغییراتی به خود دید و در سال ۱۳۷۴ آیین نامه چگونگی تملک اموال غیر منقول توسط اتباع خارجی غیر مقیم در ایران بر اساس آن تهیه و تنظیم شد که حاوی ایراداتی بود و در نتیجه سه سال بعد بار دیگر در دست تغییر قرار گرفت.

اسفندماه سال ۱۳۷۷ بود که خبر رسید هیات دولت با اکثریت آرا اختیارات دولت در این خصوص را به کمیسیون سیاسی - دفاعی هیأت دولت واگذار کرده و تاکید کرده که «ملاک تصمیم‌گیری کمیسیون مزبور درخصوص اختیارات موضوع این تصویب نامه، موافقت اکثریت اعضاست و مصوبات آن در صورت تأیید رییس جمهور با رعایت ماده (۱۹) آیین نامه داخلی هیأت دولت قابل صدور خواهد بود.»

معنای این تغییر و تحول این بود که تقاضای اتباع خارجی (با قیدِ «غیر مقیم» بودن این اتباع) برای تملک اموال منقول در کشورمان [اموال غیرمنقول در لغت به معنای غیرقابل حمل است و این معنا با مباحث حقوقی مناسبت دارد. بر اساس این تعریف، زمین و ابنیه و امثال آن‌ها اموال غیرمنقول هستند] به کمیسیون سیاسی ـ دفاعی هیات دولت می‌رود و در صورت تصویب در آن کمیسیون، در صورت تایید رئیس جمهور ممکن است.

همین شرح کوتاه کافی است تا بدانید چه فرایند پیچیده‌ای تعریف شده و چه اشکالات مهمی در بطن آن نهفته است. مسائلی که موجب شد بار دیگر تغییر این قانون در دستور کار قرار گیرد و این بار هدف از آن نه رفع موانع موجود در کشور، که به وجود آمدن افقی وسیع برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشورمان بود.

با این دورنما، دولت روحانی در تابستان سال ۱۳۹۵ لایحه ای با نام «لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران» تقدیم مجلس دهم شورای اسلامی کرد که زمینه ساز شکل گیری بحث‌هایی از جمله دورخیز دولت برای واگذاری کیش، چابهار، منطقه آزاد ارس، قشم و امثال آن شد. بحث‌هایی که از فرط سنگین بودنشان مجالی برای بحث و بررسی این لایحه و حتی شنیدن اظهارات کارشناسی در این خصوص از جمله مشروط و محدود کردن اجاره و تملک خارجی‌ها شد.

مسیری که به نوعی به بن بست رسید تا کسی از سرنوشت این لایحه اطلاعی نداشته باشد و هیچ اتفاقی حتی مجال کوتاه مدت برجام هم موجب نشود که سرمایه گذاری خارجی‌ها در کشورمان از شعار فراتر برود. اتفاقی که تنها دستاوردش برایمان تا این لحظه، انتشار گاه و بی گاه پیام‌هایی است که می‌خواهد بدانیم فلان قسمت از کشورمان به خارجی‌ها واگذار شده و به دنبال خروش ملی مان در ممانعت از این کار است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷۷
مراجع تقلید کجایند ؟؟؟
همان کسانیکه روزگاری تنباکو را حرام کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
حتما بریدااا انتخابات یادتون نره یه وقت
در مرکز ایران ، باغ قلهک با یک دستخط در زمان ناصرالدین شاه قاجار در اختیار انگلیسیها قرار گرفت ،اکنون قریب صدو چهل سال است که دولتهای ایران نتوانستند آن باغ را پس بگیرند ؟ بحرین تا سال ( ۱۳۴۸ ) بخشی ار نقشهٔ‌ایران بود و در کتاب جغرافیای پنجم دبستان در سال ( ۱۳۴۴) آنرا خوانده ام ؟ آیا تاریخ اینهمه خیانت را به مام میهن فراموش میکند ؟،،
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
البته ضمن تایید مطلب جنابعالی، به استحضار میرساند در مقابل باغ قلهک ، باغ منچستر رو گرفتم که در اختیار ایرانه و در مقابل بحرین جزایر ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک رو گرفتیم. صرفا جهت اطلاع
بر محمد مصطفی و ال طاهرش صلوات
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
خو این تنب کتو یا کوچکو بنزین نداره بشه ماشین بهاش راه بره
داداش بیا منم واگذار کن پولش رو بگیر .درسته خیلی نمی ارزم ولی حیفه چیزی از زیر دستتون در بره
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
بچه بودم همسایه مون یکی بود که خونش رو به کسی فروخته بود.من میدیدم یک روز در میون میاد زنگ ما رو میزنه یه چیزی به بابام میگه و میره.بعد ده دوازده بار گفتم این چی میخواد؟ بابام گفت خونه سیصد متری رو فروخته اما توی زیر زمینش یک استانبلی بنایی با دو سه تا ظرف و آفتابه مسی یادش رفته ببره هی میاد میگه این کسی که خونه رو خریده کی از شهرستان میاد من این ها رو ببرم.یعنی میخوام بگم بعضیا از خورده نون های ته سفره هم نمی گذرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
خیلی خوب بود مردم از خنده
چینی ها ویرانگر هستند عینه موریانه کوچکترین قسمت کشور اجاره داده بشه بهشون میشه دقیقا همون جاروکردن ماهی های جنوب کشور و قطعا باید منظر درگیری باشند اقایون .
اگه همین کار ها رو اون گور به گور شده چهل و پنج سال پیش می کرد آقایون چی کار می کردن؟ یا چی گفتن؟؟
سانسورچی محض رضای خدا انصاف داشته باش
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
سانسورچی جان انصافت نصفه نیمه بود چون بیشتر حرفم رو حذف کردی
هرچی داشتیم غارت کردن دادن رفت، گذشتمون آیندمون ارزش پول ملی شد صفر ... حالمونم شده غصه خوردن
دیگه هیچ امیدی به آینده نیس شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
پس چرا دوباره به تدبیر و امید رای دادین؟
کی بشه تهران رو واگذار کنن.بشیم مسافر کش چینی ها آی حال میده.با این گاری ها که خود شون دارن دو تا دسته داره آدم میکشدش
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
بعدشم میریم پکن تا مثل کارگران افغانی برای چینی ها کار کنیم
توجیه نکنید . به خاطر دشمنی با امریکا به همه دنیا باج می دهیم . من دریا نوردم و خودم خاک ایران را بار کردم برای عربها . سید ترال چینی ها را هم دیدم , همان چیزی که انکار کردید . هر چی در باره سند 25 ساله میگن درست هست . دولت و ظریف ذروغ میگه .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
فقط ظریف و دولت دروغ میگن؟
در تمام دنیا اتحادیه ها شکل گرفته اند. چه اشکالی دارد ایران هم به اتحادیه چین بپویندد مثل هنگ کنگ یعنی یک کشور با سه دولت. این کار ارزش پول ملی را بالا می برد.
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
احسنت، فقط یه مشکل هست، چین همشو میبره بعد میگه به خاطر تحریمهای آمریکا نمیتونیم پولش رو بدیم، پولهاتون اینجا پیش ماست که سالی 20 درصد بابت نگهداریش کم میشه، 5 سال دیگه هم میشه صفر. علی برکت الله
آرش
| France |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
این حرف شما خیلی عصبیم کرد . یعنی کسانی هستن که حاضر بشن کشور رو دو دستی تقدیم چین بکنن و اینجوری ذوق زده هم بشن؟؟؟ اگه اسم شما وطن فروش نیست پس چیه؟
به خاطر دشمنی با غرب قرار نبود کشور بره زیر کد چین و روسیه که رفت
فردین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
مردی آدرس و شماره بزار بیام باحات صحبت کنم
وقتی می توان به یک کشور فروخت که تصویب مجلس برسد ولی تا الان مصوبه ای در مجلس یا شورای نگهبان دیده اید؟
نه ندیده اید پس مانند خیلی چیزها ذهن مردم را می خواهند خراب کنند با این شایعات
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
عزیز برادر، مگه صید ترال به تصویب مجلس رسید، اصلا مگه من و شما خبر داشتیم تا روزی که صدای صیادا دراومد که بابا ماهی نمونده، مجلس فعلا دنبال سفر خارجیه، بالاخره دوستان جدید هم باید آب و هوای عوض کنند فرصت کمه.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
اگه شایعه نبود، شما تشریف میارید با هم بریم کافی شاپ ، یه گپ برنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
برجام یادت نره توی بیست دقیقه مهمترین سند کشور رو امضا کردند رفت و مردم رو به خاک سیاه نشوندند
arash
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
الان مجلس ایران هیچکاره هست مجلس فقط محلی برای کسب ثروت نمایندگی هست و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
شما که مضنه دستته سهم ما از خزر چقدره الان؟
مملکت ملک شخصی فرد و یا گروه خاصی نیست که بخواهند آنرا بفروش برسانند و یا به اجاره بدهند . اگر هم قراردادی دزر این سطح وجود دارد باید به رفراندوم گذاشته شود
مملکت را دارند می فروشند وان وقت می گویند مرگ بر امریکا
این قصه ها رو برای مایی که صید ماهی ترال و... دیدیم نگو
زشته برادر من. فکر کن چرا صیاد بیچاره خودمون میره لب مرز عربستان تا چیزی گیرش بیاد
مردم (نه انکه منظور کیهان است) از این وضع خسته شده اند. بازی مرگ بر امریکا حالا به قیمت واگذاری منابع کشور به مدت طولانی در دوره ای که کشور ضعیف ترین وضعیت سیاسی و اقتصادی خود را طی می کند. بابا با خود ارباب وارد مذاکره بشید. چینی ها دیدید با دریا چیکار کردند؟؟ از کره شمالی درس بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
اشتباه نکنین این کشور نیست که در ضعیف ترین وضعیت سیاسی و اقتصادی هست بلکه اون دولتی در این وضعیت هست که با خود کدخدا وارد مذاکره شد البته حال کدخدا این روزها خیلی خوش نیست یعنی اصلا خوش نیست
در پیش از ۴۰ سال پیش هر تصمیمی که دولت میگرفت مراجع و آخوند ها فریادشان در میامد و در تک تک تصمیم ها دخالت داشتند . در ریز تربن مسائل مانند جریمه رانندگی . حالا کجایید؟؟؟ ؟ چرا سکوت کردید؟؟
نگران نباشید مملکت داره اطلاح میشه
علی برکت ا...
ظریف جان
اگه این قرارداد حکمت آمیزه چرا از افشای جزئیات و حتی کلیات آن وحشت دارید؟
کاش تهران هم واگذر کنند...
دیگر مسئولین نگویند که شهدا رفتند تا یک وجب خاک ایران به دست دشمن نیفتد!!!!......
شما میگید این نیست
خب اگه این نیست پس چیه؟
چرا روراست و شفاف مفادش اعلام نمیشه؟
اگر کاسه ای زیر نیم کاسه نیست اطلاع رسانی کنید
پر واضحه که یه اجحافی است به مردم ایران و باج سبیی به چین
یاد فیلم خاک مسعود کیمیایی افتادم - دیالوگهای قشنگی داره - موضوعش هم دقیقا گرفتن خاک و سرزمین هست
چه خوش گفت فردوسی پاکزاد که رحمت بر آن تربت پاک باد :
اگر سر به تن تن به کشتن دهیم از آن به که کشور به دشمن دهیم
دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود

متاسفانه غیرت در حال رخت بر بستن است ....
مشکل عدم شفافیت است وگرنه کسی با سرمایه گذاری خارجی مخالف نیست. اینکه این سند منتشر نمیشه تا همه ازش اطلاع داشته باشن.و این عدم اعتماد مردم هم نتیجه اقدامات هست که انجام شده و وعده ها و حرف هایی که عملی نشده.
صداش چند سال دیگه درمیاد..... ببین و تماشا کن
شمال که دادين روسيه رفت جنوبم دادين چين رفت کي بشه شرق و غربم بديد بره راحت شيد
کاش به صورت واقعی کلش رو میسپردن به خارجی ها!
والا!
الان نگاه کن ، عراق اشغال شده ، توش جنگه ، داعش توش حضور داره ، ولی درآمد مردمش از ما بهتره ، ثبات اقتصادی اش هم از ما بیشتره ، اون تعداد آدمی هم که توش ترور میشن قطعا کمتر از تعداد کشته های تصادفات رانندگی تو کشور ماست!

افغانستان هم همینطور!
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
اینم فکر خوبیه به جای اینکه ما بریم خارج خارجیها میومدن اینجا، منتهی این چینیا ریخت و قیافه ندارن که، به خوباش بدن
دوستان به نظر شما معنی "ننگ" در ادبیات و فرهنگ ایران چیست؟ ریپلای لطفا
از ماست که بر ماست
متاسفانه ، جنگ سرد بین ایران با آمریکا و دار و دسته اش ، دلیلی شده برای نفوذ روسیه و چین در ایران . این دو تا کشور به ظاهر خیرخواه مثل بختک افتادن روی کشور ایران و تا دمار از روزگار ایران و ایرانی در نیارن بیخیال نمیشن .
آقای ظریف می فرمایند هیچ نکته پنهانی در قرارداد بین ایران و چین نیست.
در حالیکه کل ماوقع پنهان است و هیچ جزییات و حتی کلیاتی در خصوص این توافق به اطلاع مردم و حتی نمایندگان مردم نرسیده است.
وقتی پنهان کاری می کنند ، بازار شایعه و اخبار مختلف داغ میشود.
تا نباشد چیزکی
مردم نگویند چیزها!
دیروز آقای ظریف تو مجلس اعلام واگذاری ۲۵ ساله سواحل خلیج فارس را تایید کردند ، امروز شما درباره شایعه دشمن حرف می زنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
حالا بوشهر جزو روسیه استپ با این حساب
هوای رو هم بفروشید دیگه چیزی دیگه مونده
این شایعه هایی ک مستقیم با روان مردم بازی میکنه برای منطوری ساخته میشه ک مردم رو هیجان زده کنه بعد تکذیب میکنند ک مردم یادشون بره قیمت طلا و ارزو همچنین قیمت گوشی
حالا سرنوشت ما کیشوندان در کیش چه می شود، برای دولت که مهم نیست! صیادان ایرانی باید با کشتی های صیادی چینی درگیر شوند و حق طبیعی خودشان را هم باید ببخشند! ما ایران به فنا رفت!!!هیچ اهمیتی به نظر مردم نمی دهند، اگر یک کشور پیشرفته بود، چنین قراردادی را بطور شفاف به رفراندوم می گذاشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
بابا نگران نباش چینی ها که اونجا بودندنترس شما هم چینی میشی اما یادت نره کیشیوایرانی هستی
باید کمپین ممانعت از واگذاری کیش و قشم راه اندازی کنیم اینطوری شاید به نتیجه برسیم
اقا خوب کردن واگزار کردن تا هر کی نمیتونه ببینه کور شه
بخاطر اینکه به آمریکا باج ندن دارن به کل دنیا باج میدن! زیبا نیست؟
خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است / کارم از گریه گذشته ست به آن می خندم.
اگر ایرانی باشی و غیرت داشته باشی...مملکتت را از دست این چینی ها نجات میدی..
ما سرگرم مرگ بر امریکا بودیم که روس و چین در غالب دوست کشورمون رو به تاراج بردند،شهدا شرمنده ایم...
افکار عمومی دور زدن ههههههخ
اصلا میدونی من ی جوون بیست وچهارساله تو کشوری که همش نفت مواد معدنی داره دارم با مدرک فوق دیپلم برق حمالی میکنم همش میگین امنیت امنیت ،امنیت
حالا شما تکذیب کنید بعدا معلوم میشه راست بود یا دروغ
خوابند
هه
سلام
به جای اینکه در مورد حاشیه ها صحبت کنید. لطفا در مورد خود قرارداد و اصل موضوع صحبت کنید.
باید هوشیار بود اشتباه مانند یک حلقه زنجیر است که اگر سیاست مداران دچارش شوند اشتباهات را به دنبال خواهد داشت و اشباهات است که فاجعه خلق می کند از خداوند درخواست می کنم که بار دیگر ترکمنچای تکرار نشود آمین.
حتی اگر اسم واکذاری از هر کجای این خاک که وطن ما ایرانیان است هر کسی بخواد حرفش راهم بزند خیانت حساب میشه به فیلمهای امیر کبیر و دلیران تنکستون و میر زاکوچک خان جنگلیووووووووووو خیانت خیانت خیانت
علی برکت الله انتخابات حتما بریدااا
با شنیدن این خبر گریم گرفت
حیف اینهمه خون که پای این خاک ریخته شد...
ب نظرمن ماباید فرار کنیم تاخودمونم نفرختن
بنظر من زود نباید قضاوت کرد انشاالله خیر است سرمایه گذاری خارجی ها بنفع مملکت است مگر در مالزی بد شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها