بازدید 15563

موتور تولید فیلم‌های سینمایی حوزه هنری دوباره روشن می‌شود؟

به اعتقاد برخی ناظران، با توجه به آنکه مومنی شریف عمدتاً چهره‌ای ادبی بود، تمرکز کمتری بر حوزه سینما داشت و در عوض در دوره او، فعالیت‌های ادبی حوزه هنری گسترش بیشتری یافت.
کد خبر: ۹۸۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ 05 July 2020

موتور تولید فیلم‌های سینمایی حوزه هنری دوباره روشن می‌شود؟حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین نهادهای فیلمسازی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده و سهم قابل توجهی از آثار مهم سینمایی را چهار دهه اخیر داشته اما شاید بتوان گفت در سه دهه اخیر، چرا که حوزه هنری در یک دهه اخیر بسیار کم‌کار داشته و سهم حداقلی در تولید سینمایی یافته است؛ وضعیتی که اکنون با تغییر مدیر حوزه هنری پس از تغییر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قابل تغییر و بازگشت این مجموعه به مسیر طبیعی‌اش است.

به گزارش «تابناک»؛ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تا قبل مدیریت از محسن مومنی شریف تولید گسترده فیلم های مهم سینمایی را داشت. در دوره مدیریت محمدعلی زم تولید فیلم‌های سینمایی در حوزه هنری آغاز شد و فیلم‌های مهمی تولید شد که رویکرد نسبتاً متفاوتی با تولیدات بنیاد سینمایی فارابی داشت. این مسیر در دوره مدیریت حسن بنیانیان نیز تداوم یافت و با گروه متنوع‌تری از فیلمسازان همکاری شد. نتیجه این سرمایه گذاری حوزه هنری، خلق آثاری بود که مدیران حوزه هنری همواره به عنوان بخشی از دستاورد هنری این مجموعه از آن یاد کرده‌اند.

مجید مجیدی، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، رسول ملاقلی‌پور، همایون اسعدیان، مازیار میری، فرج‌الله سلحشور و... در طول دوران فعالیت‌شان، شماری از مهم‌ترین آثارشان را با سرمایه گذاری حوزه هنری ساخته‌اند و در بسیاری از اوقات این همکاری منجر به خلق آثار مهمی شده است. در واقع حوزه موتور تولید آثار مهم برای سینمای ایران محسوب می‌شد اما از قریب یک دهه پیش این مجموعه سال به سال سرمایه گذاری کمتری در تولیدات سینمایی داشت و چهره‌های برجسته همکاری محدودتری با حوزه هنری داشتند.

موتور تولید فیلم‌های سینمایی حوزه هنری دوباره روشن می‌شود؟

این کاهش مستمر همکاری با سینماگران مطرح بیش از آنکه از سوی فیلمسازان باشد، از جانب سازمان سینمایی سوره حوزه هنری بود. در یک دهه اخیر همزمان با مدیریت محسن مومنی شریف تمرکز حوزه هنری بیش از آنکه بر تولید آثار برجسته باشد، بر توسعه فضای فیزیکی سینمای تحت نظر حوزه بود و مومنی شریف موفق شد سالن‌های سینمای تحت مدیریت بنیاد مستضعفان را تحت مالکیت و مدیریت حوزه هنری بیاورد و بدین ترتیب گستردگی سالن‌های نمایش فیلم تحت نظر این مجموعه بیشتر شد و حوزه هنری قدرت اصلی در این بخش شد.

اگر اخبار حوزه هنری را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، بیش از آنکه خبری از همکاری بزرگان و فیلمسازان شاخص سینما با حوزه هنری و سرمایه گذاری صد در صدی در آثارشان را شنیده باشید، شاهد خبرهایی از بازسازی و نوسازی سالن‌های سینمای تحت مالکیت حوزه هنری و بهبود و افزایش صندلی این سالن‌ها بوده‌ایم؛ اقدامی مهم که در جای خود حائز اهمیت بسیار زیادی دارد اما بی‌شک این بخش از فعالیت نمی‌بایست روی بخش تولید سینمایی حوزه هنری سایه می‌افکند.

به اعتقاد برخی ناظران، با توجه به آنکه مومنی شریف عمدتاً چهره‌ای ادبی بود، تمرکز کمتری بر حوزه سینما داشت و در عوض در دوره او، فعالیت‌های ادبی حوزه هنری گسترش بیشتری یافت. البته این بدان معنی نیست که حوزه هنری در این دوره هیچ اثر مهمی تولید نکرد اما این تولیدات بسیار اندک بوده و شمار و کیفیت‌شان قابل مقایسه با دو دوره پیشین نبود. در پنج سال این وضعیت تشدید شده بود و بخش قابل توجهی از سرمایه حوزه هنری به فیلمسازان جوانی سپرده شد که محصول نهایی‌شان قابل مقایسه با سرمایه گذاری‌ها نبود و عملکرد حوزه هنری در این بخش ناامیدکننده می‌نمود.

از قضا در همین یک دهه سازمان اوج از این فرصت استفاده کرد و مجموعه‌ای از تولیدات از جمله برخی از فیلم‌های سینمایی مهم را به نام خود ثبت کرد؛ هرچند اوج نیز گروه کالتی را داشت و به خصوص در دو سال اخیر در حال افتادن به دامی است که مسیر فیلمسازی حوزه هنری در پنج سال اخیر گرفتارش شده بود و آن تامین بودجه فیلمسازانی است که می‌کوشند با بودجه این نهادها فیلمسازی را یاد بگیرند و این اعتبارات را پشتوانه‌ای برای کسب تجربه می‌کنند و خروجی نهایی تلاش‌شان یک اثر درخشان و ماندگار نمی‌شود.

اکنون در دوره مدیریت جدید حوزه هنری با تصدی محمد مهدی دادمان انتظار می‌رود حوزه به مشی که از ابتدای تاسیس تا یک دهه پیش داشت بازگردد و فیلم‌های سینمایی با تکیه بر سرمایه‌های سینمای ایران و چهره‌های شاخص سینما که در گذشته همکاری‌‎شان خاطرات ماندگاری را برای اهالی سینما برجای گذاشته، ساخته شود.

این فیلم‌ها قاعدتاً می‌بایست درباره مسائل کلیدی نظیر دفاع مقدس، انقلاب و مباحث مهم فرهنگی و اجتماعی باشد که بخش خصوصی انگیزه کمتری برای ورود به آنها دارد. قاعدتاً منطقی حوزه هنری به عنوان دارنده بیشترین سالن سینما در ایران نیست که فیلم‌های مهم تولید نکند، هرچند درباره بازدهی این تعداد بالا از سالن‌ها در سال‌های اخیر نیز مباحثی مطرح است که «تابناک» به صورت مجزا به آن خواهد پرداخت. باید دید چه میزان این توصیه‌های حرفه‌ای عملیاتی می‌شود و آیا موتور تولید فیلم‌های سینمایی حوزه هنری در همین سال جاری دوباره روشن می‌شود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل