بازدید 9532
اقتصاد در گذر زمان

از «تاسیس اولین فرودگاه ایران» تا «رسیدن بیت کوین به یک قدمی 13 هزار دلار»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸ 27 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

7 تیر 1301، اولين فرودگاه ايران به درخواست انگليسي ‌ها و براي فرود هواپيماهاي آنها، در منطقه قلعه مرغي تهران تأسيس شد.

7 تیر 1355، پرويز راجي كه 12 روز پيش به عنوان سفير جديد ايران در لندن منصوب شده، تلگراف رمزي دريافت كرد كه در آن به وي مأموريت داده شده با پرداخت رشوه به مديران برخي روزنامه‌ هاي انگليس، موضع آنها را به حمايت از برنامه‌ هاي حكومت شاه تغيير دهد.

7 تیر 1357، روزنامه انگليسي گاردين با چاپ تفسيري در مورد وقايع ايران به رشد نارضايتي عمومي و ناكارآمدي نظام تك حزبي اشاره كرد و نوشت: "شاه كاملاً آگاه است كه سيستم تك حزبي رستاخيز خوب عمل نمي كند".

7 تیر 1360، بر اثر انفجار يك بمب در مقر حزب جمهوري اسلامي در تهران آيت الله بهشتي و 72 تن از ياران امام‌ خميني (ره) به شهادت رسيدند. عامل اين انفجار، «محمدرضا كلاهي صمدي» از عناصر سازمان مجاهدين خلق (منافقين) بود.

7 تیر 1362، صدام حسين رئيس جمهور عراق در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «كورير دلاسرا» که امروز منتشر شد گفت «ما را به جنگ تشويق كردند و ما قرباني توطئه هستيم. ما نه تنها براي حفاظت از كشورهاي خاورميانه بلكه براي حفظ مناطقي كه براي غرب از نظر استراتژيك و اقتصادي حياتي هستند نيز مي جنگيم.»

7 تیر 1365، تأسيسات نفتي كركوك عراق هدف 2 فروند موشك زمين به زمين نيروهاي اسلام قرار گرفت و خسارات جبران ناپذيري را متحمل شد.

7 تیر 1366، نیروی هوایی عراق چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) را هدف بمباران شیمیایی قرار داد. در این حمله 130 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و 8000 تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

7 تیر 1390، محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها جایگزین شدن کارت انرژی به جای یارانه نقدی را تکذیب کرد و گفت: "در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای تبدیل یارانه نقدی خانوار به کارت انرژی در دستور کار ندارد".

7 تیر 1391، علی لاریجانی رییس مجلس با انتقاد از گرانی نان، شیر، گوشت و مسکن، آن را «جدا از خصومت دشمنان خارجی»، ناشی از «بی تدبیری درونی» و «بی‌توجهی دولت به نظر مجلس در موضوع هدفمندی یارانه‌ها» دانست. 

7 تیر 1396، برنامه اشتغال فراگیر با هدف ایجاد ۹۷۱ هزار شغل در سال ۹۶ ابلاغ شد.

7 تیر 1397، بعد از آنکه در هفته گذشته فهرستی شامل ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از سوی متولیان تجارت منتشر شد، در جدیدترین بخشنامه گمرک، فهرستی از کالاهای ممنوع‌الصدور نیز اعلام شد. علی‌اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در بخشنامه‌ای فهرست کالاهای ممنوع‌الصدور را به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. کالاهای ممنوع الصدور شامل 159 قلم کالا بود.

7 تیر 1398، قیمت محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا، بیت‌کوین، به بالاترین سطح ۱۷ ماهه خود رسید و از ۱۲۹۰۰ دلار فراتر رفت.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار