بازدید 26861
۹
«هاآرتص» عنوان کرد

چگونه مثلث «بولتون، نتانیاهو و پمپئو» رویاهای ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد دادند؟

انتشار کتاب جان بولتون و افشاگری‌ها علیه ترامپ به ویژه در رابطه با ایران، از زوایای مختلف تحلیل شده و در همین رابطه، آنچه مربوط به تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران بوده نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اسرائیل در مطلبی به این موضوع پرداخت که چگونه مثلث نتانیاهو، پمپئو و بولتون رویا‌های ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد داد.
کد خبر: ۹۸۶۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷ 22 June 2020

چگونه مثلث «بولتون، نتانیاهو و پمپئو» رویاهای ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد دادند؟

بین الملل تابناک: انتشار کتاب جان بولتون و افشاگری‌ها علیه ترامپ به ویژه در رابطه با ایران، از زوایای مختلف تحلیل شده و در همین رابطه، آنچه مربوط به تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران بوده نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این زمینه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اسرائیل در مطلبی به این موضوع پرداخت که چگونه مثلث نتانیاهو، پمپئو و بولتون رویا‌های ترامپ برای مذاکره با ایران را به باد داد.

در این مطلب آمده است: جان بولتون در کتاب جدیدش بازگو کرد که چگونه احتمال گفت و گوی پنهانی موجب وحشت مسئولان عالی رتبه امریکایی و اسراییلی شد.

جان بولتون این قسمت را با افتخار روایت و اشاره کرد که کوشش او، نتانیاهو و پومپئو بود که اقدام ترامپ برای رسیدن به توافقی جامع با ایران را متوقف کرد؛ توافقی که در آن زمان امانوئل مکرون بر آن پافشاری می کرد.

نام نتانیاهو بیش از سی بار در کتاب «آنچه در اتاق رخ داد» به قلم جان بولتون تکرار شد. کتابی که در آن به جزییات هجده ماه کار جنجالی او در قامت مشاور امنیت ملی دولت ترامپ پرداخته شده است.

اکثر ارجاعات بولتون به نتانیاهو در مورد گفت و گوهای این دو پیرامون ایران بود و اطلاعات جدید و مهمی را شامل نشده است.

در قسمتی، بولتون بیشتر وارد جزییات می شود و افشا می کند که چگونه در تابستان گذشته، او نتانیاهو و پومپئو، تلاش ترامپ برای باز کردن کانال دیپلماسی با تهران را ناکام گذاشتند.

جان بولتون این قسمت را با افتخار روایت و اشاره کرد که کوشش او، نتانیاهو و پومپئو بود که اقدام ترامپ برای رسیدن به توافقی جامع با ایران را متوقف کرد؛ توافقی که در آن زمان امانوئل مکرون بر آن پافشاری می‌کرد.

اتفاقاتی که بولتون در کتاب تعریف می‌کند، پیرامون مواردی بود که به اخراج او از کاخ سفید انجامید. در ژوئن ۲۰۱۹، ترامپ بولتون را ناامید و شگفت زده کرد؛ وقتی ترامپ عملیات تلافی جویانه نظامی علیه اهداف ایرانی «مربوط به هدف قرار گرفتن پهپاد امریکایی» را در لحظات پایانی لغو کرد. به گفته بولتون این عمل، غیرحرفه ای‌ترین کاری بود که در زندگی کاری اش شاهد بود.

اواخر تابستان وقتی تنش‌ها با ایران بیشتر و بیشتر می‌شد، مکرون به ترامپ پیشنهاد کرد که می‌تواند نقش میانجی بین امریکا و ایران را ایفا کند.

به گفته او، مکرون قصد داشت تا دیداری بین ترامپ و یک مقام عالی رتبه ایرانی در خلال نشست G۷ که در فرانسه برگزار می‌شد، ترتیب دهد. بولتون توضیح داد که چگونه او و پمپئو تلاش مکرون برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک را ناکام گذاشتند و ترامپ را متقاعد کردند که هیچ پیشنهادی را نپذیرد.

اما مکرون آن‌ها را با دعوت از جواد ظریف به نشست G۷ شگفت زده کرد و باب یک دیدار مخفیانه را گشود؛ طبق گفته بولتون.

برای بولتون، پمپئو و نتانیاهو این مساله غیر قابل قبول بود، مخصوصا اینکه مکرون ایده جدیدی را تحت عنوان کانال مالی برای ایران پیش می‌برد؛ ایده‌ای که فشار بعضی از تحریم‌های سنگین امریکا را کاهش می‌داد.

بولتون نوشت وقتی ترامپ به محل برگزاری اجلاس رسید، یک دیدار از پیش تعیین نشده و خصوصی با ترامپ داشت که موضوع اصلی آن ایران بود، به گفته بولتون ترامپ بعد از این دیدار گفت: این بهترین یک ساعت و نیم عمرم بود.

روز بعد شایعاتی در مورد ورود جواد ظریف به جنوب فرانسه پخش شد. بولتون تماسی از جانب پمپئو دریافت کرد، پمپئو پیش‌تر با نتانیاهو در مورد حملات هوایی به مواضع ایران در سوریه صحبت کرده بود. بعد از این تماس، بولتون از جانب کارکنان شخصی ترامپ متوجه شد که مکرون دیداری بین ترامپ و ظریف ترتیب داده و ترامپ هم مشتاق آن است.

بولتون در واکنش به این موضوع از کارکنان خود خواست تا برایش پروازی به امریکا مهیا کنند و گفت که اگر این دیدار صورت بپذیرید، سریع استعفا می‌دهد.

به گفته بولتون، دو مقام بلندپایه یعنی استیو منوچین وزیر خزانه داری و جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ می‌خواهند که این گفتگو رخ دهد.

پمپئو به بولتون شکایت می‌کرد که دو دموکرات در حال اداره سیاست خارجی هستند. بولتون از قصد خود برای استعفا گفت و پمپئو جواب داد که اگر گفت و گویی صورت گیرد من هم استعفا می‌دهم.

بولتون با ترامپ بحث می کرد که به هیچ عنوان با جواد ظریف دیدار نکند، حتی برای دست دادن.

بولتون نوشت: طی گفت و گویی با ترامپ به او توضیح دادم که اگر کوچکترین فشاری از روی ایران برداشته شود، بازگرداندن آن فشار بسیار سخت خواهد بود‌.

بولتون با ترامپ بحث می کرد که به هیچ عنوان با جواد ظریف دیدار نکند، حتی برای دست دادن.

در این میان نتانیاهو تمام تلاشش را به کار بسته بود تا مخالفت خود را با این دیدار به ترامپ نشان دهد. به گفته بولتون، او نتوانست با ترامپ در مورد این قضیه کنار بیاید. به گفته بولتون، کوشنر در این میان سنگ اندازی می کرد، چون باور داشت یک رهبر خارجی نباید به ترامپ بگوید که با چه کسی دیدار کند یا نکند.

بولتون نهایتا به این دیدار رضایت داد؛ دیداری که باید قبل از اتمام نشستG7 انجام می شد. اما توضیح نداد که چرا این دیدار هرگز رخ نداد.

تحلیلگران در آن زمان نوشتند که دلیل برگزار نشدن این دیدار بیش از هر چیز، این بود که ایرانی ها قبل از اینکه به ترامپ فرصت عکس گرفتن بدهند، لغو تحریم ها را می خواستند.

بولتون با مطرح کردن دیدار احتمالی کوشنر یا منوچین با ظریف «برای ساختن یک کانال ارتباطی» فصل را به پایان رساند؛ موضوعی که باعث نگرانی اسراییلی ها و عصبانیت پمپئو شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
مذاکره با کسی ک ثبات نداره خیلی از توافقات رو یک جانبه خارج شده ریسک داره
اگه به برجام برگرده به نظرم یک حسن نیت حداقل از خودش نشون داده حتی ولو اینکه بعد مذاکره از برجام بیاد بیرون ولی این حسن نیت باعث میشه مذاکره خوب پیش بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
شماها ساده تشریف دارید در زمان ها گذشته امریکا با گذاشتن یک دست نشانده منابع مارا می دزید ولی دید که هم رضا خان و پسرش با غرب به مشکل میخورن و دنبال امپراطوری ایران هستند که دبنال ایجاد نامنی و لیبی کردن ایران هستند تا به راحتی نفت غارت کنند
کربلایی محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
انشاءالله مذاکره بمونه واسه بعد انتخابات و با جناب بایدن
فرامرز
| United Arab Emirates |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
چند سال مذاکره اخرش دوباره تورم و دلالی و گرونی دهن مردمو سرویس کردین
یعنی خود ترامپ ادم خوبیه ولی اطرافیانش بد هستند!؟
اگر مذاکره کنیم گور خودمون را کندیم. از این به بعد میشویم وصیله تبلغاتی برای انتخابات آمریکا . هر کسی میخواهد برنده بشود باید جناح حریف را به بی عرضگی در مقابل ایران متهم بکند و قول شکستن شاخ ایران را به مردم آمریکا بدهد. هر رییس جمهوری قرارداد قبلی را پاره میکند که یک قرارداد بهتر ببندد.
این یعنی اینکه اگر اجماعی برای حفظ برجام در کشور وجود داشت می شد قبل از خروج آمریکا از برجام با مذاکره با ترامپ تا حدودی وقت تلف کرد اما افسوس که اجماعی برای حفظ برجام وجود نداشت و بعضی در کشور فکر میکردن با برجام منتی سر آمریکایی ها دارند الان هم که دلار به بیست هزار تومن رسیده و بعیده با این وضعیت اقتصاد کشور دوام بیاره و تبعات سیاسی این مسئله هم نامشخص هست.
سه شنبه ۳ تیرساعت ۸:۵۶
دلار ۲۰۲۰۰
سکه ۸۵۵۰۰۰۰
علی برکت الله !!!!
وعده رئیس جمهور درباره کنترل نرخ ارز در مصاحبه با رضا رشیدپور درتاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۷ پس از عبور نرخ دلار از ۵۰۰۰ تومان :
من به مردم به صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. روحانی تاکید کرد: خیال مردم از بابت دلار راحت باشد. !!!!
اقای روحانی از زمان این مصاحبه تنها دوستل گذشته و دراین مدت نرخ دلار نه تنها کنترل نشد بلکه بیش از ۴ برابر افزایش بافت و به ۲۰ هزار تومان رسید !
چه توجیهی برای این جهش چشمگیر وتبعات ان برزندگی مردم دارید؟؟!!
اقای رییس جمهور لطفا توضیح دهید چرا باید قیمت خودروی ساخت داخلی مثل پراید به ۱۰۰ میلیون ومیانگین قیمت مسکن درتهران به ۱۷ میلیون تومان برسد ؟؟؟!!!
قیمت همه کالاها در این دوسال ۴-۵ برابر شده ایا حقوق کارگران هم درمدت مشابه ۴-۵ برابر شده ؟؟؟!!!
اقای روحانی لطفا پاسخ دهید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی