بازدید 21629
پیمانه اقتصادی

آخرین مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت / ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری پاندمی کرونا به اقتصاد سوئیس/ بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار

این پیمانه تیتر‌هایی همچون همتی: تأمین کالا‌های اساسی کشور تسریع می‌شود، نخست وزیر عراق: برای عبور از شرایط دشوار در کنار ایران هستیم، ایران رتبه دوم تولید خاویار جهان را در اختیار دارد، علت اصلی کاهش صادرات ژاپن چیست؟ ثبت کمترین نرخ تورم انگلیس در چهار سال گذشته، تعرفه برنج سفید وارداتی ۱۰ درصد باقی ماند و کاهش صادرات نفت ونزوئلا به کمترین میزان ۷۰ سال گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۹۸۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 18 June 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون همتی: تأمین کالا‌های اساسی کشور تسریع می‌شود، نخست وزیر عراق: برای عبور از شرایط دشوار در کنار ایران هستیم، ایران رتبه دوم تولید خاویار جهان را در اختیار دارد، علت اصلی کاهش صادرات ژاپن چیست؟ ثبت کمترین نرخ تورم انگلیس در چهار سال گذشته، تعرفه برنج سفید وارداتی ۱۰ درصد باقی ماند و کاهش صادرات نفت ونزوئلا به کمترین میزان ۷۰ سال گذشته را در بر دارد.

آخرین مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت

امکان انتخاب روش مستقیم سهامداری از سوی مشمولان سهام عدالت از دهم اردیبهشت در حال انجام است و این مهلت ساعت ۲۴ امروز پنجشنبه (۲۹ خرداد) به اتمام می‌رسد. جزئیات بیشتر

همتی: تأمین کالاهای اساسی کشور تسریع می شود

رئیس کل بانک مرکزی، در دیدار با علی محسن اسماعیل العلاق، رئیس کل بانک مرکزی کشور عراق ضمن تأکید بر گسترش همکاری های پولی و بانکی میان دو کشور، از به کارگیری سازوکاری مشترک برای تسریع در تأمین کالاهای اساسی کشورمان خبر داد. دکتر همتی که به منظور انجام مذاکرات بانکی به کشور عراق سفر کرده بود، دیروز در دیدار با همتای عراقی خود ضمن اشاره به پیشینه همکاری دو کشور گفت: در سفرهای قبلی به توافقات خوبی دست یافتیم. بر اساس تفاهم گذشته میان هر دو کشور، پیش بینی شده بود از منابعی که در کشور عراق داریم، برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم. طی این سفر نیز به تفاهم‌های خوبی دست یافتیم. رئیس کل بانک مرکزی، زمان بندی اجرایی شدن این توافق را بسیار مهم خواند و گفت: در حال حاضر اراده دو کشور بر اجرایی شدن این توافق است.

نخست وزیر عراق: برای عبور از شرایط دشوار در کنار ایران هستیم

شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود، ما به شما در شرایط سخت موجود کمک می کنیم؛ همانگونه که ایران در شرایط دشوار در کنار ما بود. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار با دکتر عبدالناصر همتی ضمن بیان مطالب فوق اظهار امیدواری کرد، تحریم ها علیه ایران به زودی رفع شود.

نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر همکاری کشور عراق در رفع مشکل پرداخت به ایران بابت نفت و گاز، تصریح کرد: با مسئولان مربوطه در این امر، جلساتی داشته ام و در جریان مشکلات هستم، از آنها خواسته ام که برای برطرف کردن این قبیل مسائل همکاری لازم را داشته باشند و پیغام ما برای دوستان‌مان در تهران این است که کشور عراق در این مسیر گام برمی‌دارد. وی در ادامه یادآور شد: درخصوص حل مشکلات انتقال پول به شیوه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شما هم توافق کامل داریم و همکاری لازم را به عمل می آوریم. علاوه بر این، تجار عراقی نیز علاقه‌مند به همکاری هستند و شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود. 

ایران رتبه دوم تولید خاویار جهان را در اختیار دارد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در تولید خاویار رتبه دوم و در تولید گوشت رتبه سوم جهانی را داریم. خون میرزایی در گفتگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما افزود: رتبه گذشته ایران در خاویار مربوط به صید این ماهی از دریا بود، اما با ممنوع شدن صید ماهیان خاویاری در دریای خزر از ۱۰ سال پیش، در پرورش این ماهیان شانه به شانه کشور‌های دیگر حرکت کردیم و از آن‌ها سبقت گرفتیم. وی گفت: رتبه نخست تولید خاویار را چین به خود اختصاص داده و ایران در رتبه دوم است و در تولید گوشت نیز پس از ارمنستان در رتبه سوم قرار داریم و برنامه توسعه پرورش ماهیان خاویاری را برای رسیدن به جایگاه دوم در بخش تولید گوشت آغاز کرده ایم.

علت اصلی کاهش صادرات ژاپن چیست؟

صادرات ژاپن در ماه می (ماه گذشته میلادی) به علت کاهش محموله‌های خودرو به مقصد آمریکا، سریع‌ترین سرعت از زمان بحران مالی در جهان کاهش یافت. انتظار می‌رود کاهش بیشتری در سه ماهه سوم در میزان صادرات سومین اقتصاد بزرگ دنیا صورت گیرد. کاهش تقاضا برای خودرو در جهان و کم شدن هزینه‌های تجارت، می‌تواند بر اقتصاد ژاپن که به صادرات وابسته است، تاثیر منفی بگذارد. از طرفی روابط تجاری با چین نیز همچنان ضعیف است. آمار‌های رسمی نشان داد صادرات ژاپن در سال منتهی به ماه می ۲۸.۳ درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش از سپتامبر ۲۰۰۹ به شمار می‌رود. کاهش دو رقمی میزان صادرات ژاپن، سومین ماه متوالی است که صورت می‌گیرد. صادرات ژاپن به آمریکا، بازار اصلی این کشور، نصف شده و بیشترین کاهش سالانه از مارس ۲۰۰۹ را ثبت کرده است. علت اصلی آن، کاهش ۷۰ درصدی در محموله‌های ارسال خودرو و قطعات خودرو بوده است. ژاپن دومین صادر کننده بزرگ خودرو در جهان به شمار می‌رود. به طور کلی در جهان، خودروسازان برای بازسازی خود از محدودیت‌های قرنطینگی شدید با چالش روبرو هستند. این محدودیت‌ها تقاضا برای خودرو را کاهش داد. در ژاپن، نیسان موتور، طرح‌هایی برای کاهش ظرفیت تولید و کاهش تولید مدل هایش به یک پنجم برای کمک به کم کردن هزینه‌ها را اعلام کرد. در عین حال، صادرات ژاپن به چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور در سال منتهی به ماه می‌ به علت کم شدن صادرات مواد خام شیمیایی، خودرو و تجهیزات ساخت چیپ، ۱.۹ درصد کاهش یافته است.

ترامپ به دنبال صرف یک تریلیون دلار در زیرساخت‌های آمریکا

طبق گزارش جدید بلومبرگ، دولت ترامپ در حال آماده‌سازی طرحی برای تقویت گسترده اقتصاد آمریکا با سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در بخش زیرساخت می‌باشد. طبق این طرح، بخش بزرگی از این مبلغ صرف تعمیر جاده‌ها، پل‌ها و تونل‌ها خواهد شد. بخشی دیگر از این مبلغ برای توسعه شبکه ارتباطی روستایی و بخشی هم برای توسعه شبکه ۵ جی در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طرح پیشنهادی برای نوسازی زیرساخت‌ها و احیای اقتصادی آمریکا احتمالاً با طرح دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که ۵۰۰ میلیارد دلار را برای توسعه زیرساخت‌ها در ۵ سال آینده تخصیص داده‌اند موازی خواهد بود. این طرح‌ها بیشتر برای کمک به بازگشت اقتصاد آمریکا از بدترین بحران تاریخ مطرح شده‌اند. پاندمی ویروس کرونا و قرنطینه آمریکا برای کنترل شیوع آن، بسیاری از شرکت‌ها را ورشکسته یا با مشکلات مالی بزرگی روبرو کرده است.

ثبت کمترین نرخ تورم انگلیس در چهار سال گذشته

نرخ تورم پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به پایین ترین سطح خود از زمان همه پرسی برگزیت رسید. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی در این کشور شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه می با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیده است. این نرخ تورم که پایین‌ترین نرخ تورمی انگلیس در چهار سال اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر کاهش نرخ تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن از منفی یک درصد در ماه آوریل به منفی ۱.۷ درصد در ماه می تقلیل پیدا کرده است. نرخ تورم در بخش لباس و پوشاک از منفی ۲.۹ درصد به منفی ۳.۱ درصد رسیده است. از سوی دیگر در بخش مواد غذایی و نوشیدنی نرخ تورم صعودی بوده و از ۱.۳ درصد در ماه آوریل به ۱.۸ درصد در ماه می افزایش یافته است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن در نظر نمی گیرد، تا پایان ماه می با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱.۸ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه در انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۱ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم انگلیس در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۵۵ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ماه آوریل ۲۰۱۵ با ۸.۵ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل ۲۰۱۵ با منفی ۰.۱ درصد بوده است.

ضرر ۱۰۰ میلیارد دلاری پاندمی کرونا به اقتصاد سوئیس

دولت سوئیس اعلام کرد که تولید این کشور به علت پاندمی کرونا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. در گزارش جدید دولت پیش‌بینی شده که تولید ناخالص داخلی سوئیس در سال جاری به ۶۵۲ میلیارد فرانک (معادل ۶۷۸.۲۶ میلیارد دلار) برسد، این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی که در ماه دسامبر انجام شد میزان تولید ناخالص داخلی برابر با ۷۱۲ میلیارد فرانک تخمین زده شده بود. رونالد ایندرگند، اقتصاددان دولت سوئیس در گفتگو با رویترز گفت: سقوط درآمد سرانه به اندازه بحران اقتصادی اواسط دهه ۱۹۷۰ و شاید بدتر از آن خواهد بود. او ادامه داد: جبران کردن این بحران سال‌ها طول خواهد کشید و اقتصاد تا ۲۰۲۲ به سطح قبل باز خواهد گشت. دیروز هم یک اقتصاددان دیگر دولت پیش‌بینی کرده بود تولید ناخالص داخلی امسال ۶.۲ درصد آب برود و نرخ بیکاری به ۳.۸ درصد برسد.

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار

موسسه آی ام دی امسال نیز به مانند سال های گذشته اقدام به معرفی بهترین کشورهای جهان برای راه اندازی کسب و کار از نظر رقابت پذیری آن ها کرد. این رتبه بندی با مشارکت ۵۸۶۶ مدیر عامل شرکت های مختلف سراسر جهان و بر اساس چهار شاخص اصلی: کارایی دولت، کارایی محیط کسب و کار، عملکرد اقتصادی و زیرساخت های لازم برای انجام  کسب و کار صورت گرفته است. 

آرتور بریس، مدیر این موسسه گفت: در حالی که بحران ناشی از شیوع کرونا در جهان، کسب و کارها را به شدت تحت تاثیر قرار داده، لازم است حکومت ها با حفظ ثبات سیاسی و اجتماعی به آن ها کمک کنند تا بر این شرایط غلبه کنند. 

برترین کشورها

۱- سنگاپور

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: بدون تغییر

۲- دانمارک

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: شش رتبه افزایش

۳- سوییس

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: یک رتبه افزایش

۴- هلند

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: دو رتبه افزایش

۵- هنگ کنگ

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: سه رتبه کاهش

۶- سوید

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: سه رتبه افزایش

۷- نروژ

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: چهار رتبه افزایش

۸- کانادا

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: پنج رتبه افزایش

۹- امارات 

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: چهار رتبه کاهش

۱۰- ایالات متحده آمریکا

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: هفت رتبه کاهش

بدترین کشورها

۱- ونزویلا

۲- آرژانتین

۳- مغولستان

۴- کرواسی

۵- آفریقای جنوبی

۶- اردن

۷- اسلواکی

۸- برزیل

۹- اوکراین

۱۰- کلمبیا

کاهش صادرات نفت ونزوئلا به کمترین میزان ۷۰ سال گذشته

صادرات نفت ونزوئلا در نیمه نخست ماه ژوئن نزدیک به ۲۸ درصد کاهش یافت و در مسیر ثبت کمترین میزان در بیش از ۷۰ سال گذشته قرار دارد، زیرا مالکان نفتکش‌ها و فعالان این صنعت قرارداد‌های خود برای انتقال نفت خام را به حالت تعلیق درآوردند. پس از اینکه آمریکا در ماه جاری میلادی چهار کشتی و مالک ان را برای انتقال نفت خام این کشور در فهرست تحریم‌ها قرار داد، شرکت‌های کشتیرانی از همکاری با ونزوئلا خودداری کردند. چندین شرکت کشتیرانی، نفتکش‌های خود را از آب‌های ونزوئلا دور نگه داشته اند تا با تحریم‌های آمریکا مواجه نشوند. آمریکا تلاش می‌کند با قطع درآمد‌های نفتی این کشور، دولت نیکلاس مادورو را منزوی کند.

بر اساس آمار ریفینیتیو ایکون، شرکت نفت دولتی ونزوئلا و شرکایش در یک همکاری مشترک، تاکنون در ماه ژوئن، هفت محموله نفت خام و سوخت به مشتریان قدیمی نظیر انی ایتالیا، رپسول اسپانیا و کوبامتالس کوبا تحویل داده اند. این رقم برابر با روزانه ۳۲۵ هزار بشکه نفت است که ۴۲۵ هزار بشکه در روز در ماه می‌ هم کمتر است. رقم صادرات ماه می، کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته به شمار می‌رفت. اگر این رقم برای باقی ماه ادامه یابد، به طور متوسط به کمترین میزان از دهه ۱۹۴۰ خواهد رسید. در اوایل سال ۲۰۱۹، پیش از اعمال تحریم ها، ونزوئلا، روزانه حدود ۱.۴ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

تعرفه برنج سفید وارداتی ۱۰ درصد ماند

محمد رضا کلامی، سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد که بر اساس مصوبه ابلاغی دولت، تعرفه واردات برنج سفید همان ۱۰ درصد باقی بماند و برای برنج نیمه سفید تعرفه پایه ۴ درصد شود. کلامی در مورد آخرین تصمیمات ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: در خصوص تعرفه واردات برنج، مقرر شد، کسانی که برنج را درصدی وارد کشور کرده اند و حاضر هستند با ارز نیمایی ترخیص کنند، تعرفه آن‌ها به جای ۲۶ درصد قبل، به میزان ۱۰ درصد اعمال شود و گمرک نیز مبالغ اضافی دریافتی را عودت بدهد. کلامی ادامه داد: همچنین مقرر شد مابه التفاوت ۵۰۰ تومان برای برنج پاکستانی و ۱۰۰۰ تومان برای برنج هندی که به عنوان مابه التفاوت سازمان حمایت تلقی می‌شود، برای آن‌هایی که برنج را با ارز نیما ترخیص می‌کنند، به آن‌ها برای ایجاد تعادل در نرخ برنج بازار عودت داده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
پنجشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۱:۲۳
دلار(اسکناس) ۱۸۷۰۰
دلار( حواله) بالای ۱۹۰۰۰
دلار کانادا ۱۴۰۰۰
سکه ۷۸۰۰۰۰۰
علی برکت الله !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
دلار رسما وارد کانال ۱۹۰۰۰ تومان شد!
علی برکت الله !!!!!
ایران دیگه انقدر وضعیتش مشخصه که اصلا حسابش نکردن :(
چرا وقی به بانکی مراجعه می کنیم که شبای آنرا برای سهام به اصطلاح عدالت داده ایم، میگویند به ما ربطی ندارد؟!!
رتبه دوم تولید خاویار داریم اونوقت من هنوز از نزدیک ندیدم
پاسخ ها
والي
| Japan |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
فقط شما تنها نيستي برادر ٩٠٪؜ ايرانيها هم نديده و نخورده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
همون بهتر که ندیدی چیز بد طعم و تهوع آوریه فقط بدرد اونایی می خوره که نوشابه های آن چنانی مصرف میکنن
و جایگاه ایران کجاست؟اونوقت!!!
پاسخ ها
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
ايران اقتصادي ندارد كه جايگاهي داشته باشد
والي
| Japan |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
اينهم از عجايب روزگاره، كشورهاي اروپايي و امريكايي تو ليست بدترين ها هستند و نامي از ايران و كره شمالي نيست؟؟؟؟؟؟
چه آزادسازی هست که باید اختیارش را به کارگزاری بدی. کارگزازی بانک ...فقط وقتی دسترسی به سهام خودت رو میده که تمام اختیارات خرید و فروش سهام را به اونا واگذار کنید
جایگاه ایران بعد از ونزویلا است یادتون رفته بنویسید
پنجشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۳:۰۳
دلار (اسکناس) ۱۸۸۰۰
دلار(حواله) نرخهای متفاوت در کانال۱۹ و۲۰
سکه ۷۸۵۰۰۰۰
ايران رتبه يك بدترين كشور هست نه ونزويلا
اتفاقا ایران برای سرمایه دارها عالی است
بهشت ثروتمندها
جهنم فقرا
پیش بسوی دلار ۲۰ و ۳۰ هزارتومانی !!!
چراکه نه وقتی بورس نورچشمی درمدت دوسال ۱۲ برایر رشد میکنه چرابازارهای رقیب مثل ارزوطلاومسکن وخودرو همین میزان رشدنکنند؟؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار