بازدید 24194
پیمانه اقتصادی

ملاک قیمتی عرضه لوازم خانگی اعلام شد / عقب‌گرد طلا در برابر صعود دلار/ کرونا به جان بانک‌های آمریکا افتاد/ مقام مسئول: امسال ارز نفتی نداریم/ در دو ماه نخست امسال چند هزار خودرو تولید شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تصویب دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری، تداوم افت قیمت جهانی نفت در سایه هراس از شیوع دوباره کرونا، بانک جهانی با اعتبار یک میلیارد دلاری به کنگو موافقت کرد و سقوط کم‌سابقه صادرات نفت عربستان به آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۸۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 17 June 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تصویب دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری، تداوم افت قیمت جهانی نفت در سایه هراس از شیوع دوباره کرونا، بانک جهانی با اعتبار یک میلیارد دلاری به کنگو موافقت کرد و سقوط کم‌سابقه صادرات نفت عربستان به آمریکا را در بر دارد.

تصویب دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری

در یک هزار و دویست و نود و پنجمین جلسه شورای پول و اعتبار که به ریاست دکتر عبدالناصر همتی برگزار شد، در ادامه برنامه‌های اصلاحات ساختاری نظام پولی و بانکی کشور و با هدف تسهیل و رفع موانع اجرای الزامات و تکالیف مقرر در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، «دستورالعمل نحوه‌ی واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری» مطرح و تصویب شد؛ بنابراین، در ضوابط یاد شده، شرایط و احکام نحوه واگذاری دارایی‌های ثابت مازاد شبکه بانکی از جمله رعایت روش مزایده، قیمت گذاری توسط کارشناسان رسمی، رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در فروش‌های اقساطی اموال و فروش اموال تملیکی با اولویت واگذاری به مالک قبلی (واحد تولیدی) مورد تاکید قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، در ضوابط یاد شده، موضوع حمایت از واحد‌های تولیدی و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های مذکور ناشی از واگذاری وثایق تملیکی آن واحد‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته، ضمن آنکه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف شدند علاوه بر درج آگهی‌های مزایده خود در پایگاه اطلاع‌رسانی، حداقل یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و همچنین «سامانه واگذاری اموال مازاد بانک‌ها»، قبل از انجام مزایده مراتب را به نحو مقتضی به مالک قبلی واحد تولیدی اطلاع دهند.

ملاک قیمتی عرضه لوازم خانگی اعلام شد

به نقل از وزارت صمت، با توجه به تصمیمات ستاد تنظیم بازار در مدیریت و کنترل بازار لوازم خانگی و شفاف سازی بازار عرضه این محصولات برای مصرف کنندگان و ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد فرصت طلب در سودجویی از شرایط بازار، حسب اطلاع رسانی مکرر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به کلیه شرکتها و تولید کنندگان لوازم خانگی مبنی بر درج قیمت کالاهای خود در سامانه ۱۲۴، این شرکت ها موظفند تا پایان روز سه شنبه ۲۷ خردادماه نسبت به درج یا تکمیل اطلاعات قیمتی کالاهای خود از طریق این سامانه اقدام نمایند. بدیهی است از این پس ملاک قیمتی کالاها و لوازم خانگی عرضه شده در بازار سامانه ۱۲۴بوده و بازرسان ویژه این سازمان، سازمان های صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های صنفی در بازرسی از بنگاه های اقتصادی اطلاعات مندرج در سامانه ۱۲۴ را ملاک عمل قرار خواهند داد.

لازم به ذکر است، از این پس عدم درج قیمت در این سامانه از سوی بنگاه های تولید و اقتصادی تخلف محسوب شده و درصورت کشف کالا بدون درج قیمت در سامانه مذکور ضمن لحاظ تخلف گرانفروشی از مصادق عرضه خارج از شبکه نیز محسوب خواهد شد. لذا کلیه اصناف و واحدهای توزیعی موظفند در عرضه کالاهای خود ضمن توجه به اطلاعیه‌های صادره، قیمت اعلام شده از سوی این سازمان را نیز ملاک عمل قرار دهند. ضمن تشکر از همکاری و مساعدت بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور در درج به هنگام اطلاعات کالاهای خود در سامانه مذکور به اطلاع می‌رساند، تاکنون ۲۶ شرکت لوازم خانگی، اطلاعات قیمتی حدود ۶۰۰ قلم کالای خود را در سامانه ثبت نموده اند.

تداوم افت قیمت جهانی نفت در سایه هراس از شیوع دوباره کرونا

هرچند تقاضای جهانی برای نفت تا حدی بهبود یافته، ادامه کاهش سفرهای هوایی به دلیل ترس از شیوع دوباره ویروس کرونا قیمت نفت را همچنان پایین نگاه داشته است. تقاضای نفت در مقایسه با ماه آوریل با رشد همراه شده و این موضوع امیدها را به بهبود قیمت‌ها در بازار تقویت کرده است. فعالیت‌های اقتصادی نیز در سراسر دنیا به آرامی به شرایط عادی باز می‌گردد. با این حال نگرانی از شیوع دوباره کرونا اجازه نمی‌دهد تا مصرف انرژی به روزهای پیش از کرونا بازگردد. از سوی دیگر، با اینکه ترددها افزایش داشته، سفرهای هوایی همچنان ‌مشتری ندارد و تقاضا برای سوخت جت به شدت پایین است. همچنین با شروع فصل گرما در نیمکره شمالی زمین، تقاضا برای نفت سفید نیز با افت همراه بوده که این موضوع فشار مضاعفی بر قیمت نفت و صنعت پالایش جهان دارد تا آنجا که نفت برنت با کاهشی ۱.۶۶ درصدی، ۴۰ دلار و ۲۸ سنت قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز ۲.۳۲ سنت پایین آمد و ۳۷ دلار و ۴۸ سنت معامله شد. به نظر می‌رسد تا زمانی که راه‌حلی جهانی برای مقابله با کرونا پیدا نشود، نمی‌توان انتظار بهبود تقاضا و جهش چند ۱۰ دلاری قیمت نفت را داشت.

مقام مسئول: امسال ارز نفتی نداریم

زادبوم رئیس توسعه تجارت در برنامه تیتر امشب در خصوص میزان واردات کالا به کشور تصریح کرد: در سال گذشته ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۶۷.۳ درصد از این رقم به واردات کالاهای واسطه ای، ۱۳.۶ درصد به واردات کالاهای سرمایه ای و ۱۷ درصد هم به کالاهای مصرفی مربوط می‌شود. او تاکید کرد: در شرایط فعلی واردات بی رویه و غیرضروری نمی توانیم داشته باشیم. از سال ۹۶ تا ۹۸  میزان واردات حدود ۷ درصد به مبلغ  بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته به گونه ای که میزان واردات در سال ۹۶ حدود  ۵۴.۴ میلیارد دلار بوده است. ترکیب واردات تغییر کرده و از واردات کالاهای غیرضرور کاسته شده و واردات کالاهای اساسی در سال ۹۸ افزایش یافته است. در سال گذشته واردات ۱۴۰۰ قلم کالاهایی که مشابه ساخت داخل داشتند ممنوع شد و امروز اقلام ممنوع وارداتی به بیش از ۲۲۰۰ قلم رسیده است یعنی کالاهای غیرضروری جزو ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات نبوده و مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای اساسی که اقلام مورد نیاز کشور محسوب می‌شود، وارد شده است. او در خصوص مدیریت واردات گفت: امسال محدودیت ارزی داریم و کارگروهی برای تخصیص ارز بر مبنای اولویت، تشکیل شده است. امسال ارز نفتی نداریم و این فرصتی است که صادرات و واردات را به هم وصل کنیم.

عقب‌گرد طلا در برابر صعود دلار

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر امیدواری به یک داروی جدید برای بیماری کووید ۱۹ و قوی‌تر شدن ارزش دلار، کاهش پیدا کرد اما نگرانیها نسبت به افزایش موارد جدید ابتلا در پکن، مانع افت بیشتر قیمتها شد. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۷۲۳ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۳۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۹ دلار و ۳۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۳۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: توجه سرمایه گذاران عمدتا به بازارهای سهام معطوف است. با این حال تمدید تعطیلیها در پکن به دلیل افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا ممکن است باعث شود طلا در قیمت پایین تر با افزایش تقاضای خرید روبه رو شود. مقامات در پکن برای ششمین روز متوالی چندین مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را گزارش کردند و از سوی دیگر، موارد جدید ابتلا در شش ایالت آمریکا روز سه شنبه به رکورد جدیدی افزایش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، با این همه دلار در برابر رقیبانش ۰.۱ درصد رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران تر ساخت.

کرونا به جان بانک‌های آمریکا افتاد

رویترز: سود بانک‌های آمریکا به خاطر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا، ۶۹.۶ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۱۸.۵ میلیارد دلار رسید. اداره سپرده گذاری فدرال آمریکا گزارش داد، وخامت فعالیت‌های اقتصادی باعث شده بانک‌ها بدهی‌های عقب افتاده وام گیرندگان را نادیده بگیرند و میلیارد‌ها دلار برای حفاظت در برابر ضرر و زیان‌های آینده کنار بگذارند. حدود نیمی از تمام بانک‌های آمریکا کاهش سود دهی خود را گزارش داده اند و ۷.۳ درصد از این بانک‌ها هیچ سودی ثبت نکرده اند.

گزارش جدید که اولین نظرسنجی دولت از صنعت بانکداری از زمان تعطیلی اقتصاد بر اثر همه گیری ویروس کروناست، نشان می دهد بانک‌ها ۳۸.۸ میلیارد دلار برای پوشش خسارات‌ احتمالی وام‌ها در آینده اختصاص داده اند که ۲۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد. تعداد وام‌هایی که بانک‌ها به عنوان وام‌های عقب افتاده معرفی کرده‌اند، ۱۵ درصد افزایش داشته است. مقدار وام‌های غیر جاری ۷.۳ درصد نسبت به سه ماهه پایانی ۲۰۱۹ افزایش داشته که بیشترین افزایش از ۲۰۱۰ است. جلنا مک ویلیامز، رئیس اداره سپرده‌گذاری فدرال آمریکا گفت، بانک‌ها به خوبی توانسته اند به مشتریان خود طی رکود به وجود آمده خدمت‌رسانی کنند و نقطه قوت اقتصاد بوده اند. با خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار سهام، بانک‌ها شاهد ۱.۲ تریلیون دلار معادل ۸.۵ درصد افزایش سپرده‌ها نسبت به پایان ۲۰۱۹ بوده اند.

در دو ماه نخست امسال چند هزار خودرو تولید شد؟

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۲۶‌ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (تولید۱۳۰‌ هزار و ۸۴۵ دستگاه خودرو)‌ افت ۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد. برپایه این گزارش، در مدت یاد شده ۱۱۷ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان داخلی تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۱‌درصدی نشان می‌دهد. در دو ماهه امسال تولید ون با رشد ۴۷۰ درصدی به ۵۷ دستگاه و تولید وانت با رشد ۶.۸ درصدی به هشت هزار و ۳۹۲ دستگاه رسید.

افت ۸.۲ درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در مقایسه با مدت مشابه پارسال و تولید تنها ۸۹ دستگاه از آنها از دیگر نکات این آمارهاست، اما تولید اتوبوس با رشد ۲۰۰ درصدی به ۱۴۷ دستگاه رسید. در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال همچنین ۶۷۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با دو ماهه پارسال رشد ۱۴.۲‌ درصدی نشان می‌دهد.

سقوط کم‌سابقه صادرات نفت عربستان به آمریکا

عربستان سعودی پس از سرازیر کردن حجم بالایی نفت به بازار آمریکا در اوایل امسال، شیرهای نفت خود را به روی بازار این کشور بست. به گزارش ایسنا، بررسی آمار نفتکش‌ها توسط بلومبرگ نشان داد، عربستان سعودی از ابتدای ژوئن تاکنون تنها یک محموله نفت، معادل حدود ۱۳۳ هزار بشکه در روز نفت به آمریکا ارسال کرده است که این میزان یک دهم ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفتی است که در آوریل و همزمان با جنگ قیمت نفت علیه روسیه، به آمریکا صادر کرده بود. به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، اگر روند اندک صادرات در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به همین منوال بماند، واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی ممکن است به پایین‌ترین حد در ۳۵ سال گذشته سقوط و به برقراری مجدد توازن بازار آمریکا کمک کند.

بانک جهانی با اعتبار یک میلیارد دلاری به کنگو موافقت کرد

بانک جهانی دیروز (سه‌شنبه) با اعطای اعتبار یک میلیارد دلاری به جمهوری کنگو برای استفاده در سیستم‌های آموزشی و بهداشتی این کشور موافقت کرد.

این بودجه از دو بخش تکشیل شده و ۸۰۰ میلیون دلار آن برای حمایت از آموزش رایگان مقطع ابتدایی صرف شده و ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای بهبود بهداشت مادران و فرزندان هزینه خواهد شد. «ژان کریستوف کَرِت» مدیر اجرایی بانک جهانی در کنگو گفت: اهمیت این اعتبار از این جهت بیشتر است که به تسکین آثار اقتصادی و اجتماعی ناشی از ویروس کرونا بر افراد بسیار فقیر کمک خواهد کرد. ۴۳۵ میلیون دلار این بودجه کمک بلاعوض بوده و ۵۶۵ میلیون دلار مابقی در قالب وام خواهد بود. کنگو تاکنون ۴هزار و ۹۷۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش کرده که از این تعداد ۱۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و همه گیری فشار مضاعفی را به زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی شکننده این کشور وارد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
دیروز دلار در مرز ۱۹۰۰۰ تومان معامله شد وبا ادامه این روند بی هیچ شک وتردیدی تاپایان تیر وارد کانال ۲۰۰۰۰ و تاپایان سال به کانال ۳۰۰۰۰ تومان وارد خواهد شد
حالا که بورس در مدت ۲ سال ۱۲ برابر شده و صدای هیچکس هم درنمیاد چراا دلار و طلا وخودرو ومسکن ۱۲ برابر نشن ؟!!!
پیش بسوی دلار ۲۰ و ۳۰ هزارتومانی وبالاتر !!!
این همه ارز از کشور خارج میشه که اگر تولید داخل بود میلیون ها نفر سرکار بودن و دزدی ها فسادها مشکلات خانوادگی کمتر میشد
من فردی سالخورده ام وبیش از یکماه است که درخواست کرده ام سهام عدالتم آزاد شود حالا هرچه به اون سایته مراجعه میکنم همان سوالات قبلی میاد چیکار کنم جوانان راهنمائیم کنید تابناک میبخشید ما هرکاری داریم ازطریق سایت شما اقدام میکنیم
ارزانی خداحافظ

همش دروغه
هیچ ارزانی اتفاق نخواهد افتاد
خودروسازان هر بلایی میخوان سر مردم میارن و مسئولان ازشون حمایت میکنن ....
در مورد قیمت خودرو و دیگر اقلام چرا سامانه ۱۲۴ جوابگو نیست؟ قیمت کارخانه و سود عرف هم مشخص است
در حالی که کرونا سفرهای خارجی و مبادلات کالا را بین کشورها کاهش داده است و از طرفی آمار واردات ما بیشتر از صادرات است این موضوع باید موجب کاهش تقاضا برای دلار و ارز و ارزان شدن آن باشد اما گران شدن دلار در این موقعیت موجب شگفتی و تعجب است و نشان می دهد که دست های پنهانی پشت پرده وجود دارد و یا اینکه دولت در بی تدبیری کامل است
126 هزار خودرو در دو ماه تولید کرده اند پس چرا تحویل مردم نمی دهند تا قیمتها بشکند.
یک فروشگاه اینترنتی داره روزانه قیمت هاشو بالا میبره. نظارت در ایران مرده
برای لوازم خانگی هم میشه قرعه کشی کرد ها
کار خیلی سختی هم نیست اونایی که قبلا ازدواج کردند یا در خانوادشون عروس داماد فغال هست حق شرکت ندارند
از کتاب هنرهای تنظیم بازار به سبک مدیریت ایرانی
همین خودرو بی کیفیت هم که ز دیر باز تو بوق و کرنا زده بودید تولید داخلی! نتونستید افزایش تولید بدید؟
دنيا داره خودرو ميسازه ، شوما هم به اصطلاح خودرو . هركه ندونه فكر ميكنه كه واقعا دارن خودرو توليد ميكنن.
لطفا در رسانه تابناک مطلبی راجع به پدیده ایی بنام "کانادا" و فرار شدید سرمایه از ایران به کانادا نوشته شود. بسیاری از مشکلات فعلی گرانی مسکن و ارز در ایران از همین ایرانیان مقیم کانادا و خروج پولی که باید صرف تولید و زیرساختهای کشور شود ناشی میشود. یعنی با گران شدن دلار طرف که در کانادا زندگی می کند مسکن و اجاره اش را گران می کند و فشار به مردم داخل می اورد. البته ایرانیان بسیاری هم در کانادا با پولی که در خود این کشور در می اورند زندگی می کنند.
عقب‌گرد طلا در برابر صعود دلار
گفته شد سالهای سال هر سال 19 میلیارد دلار از ایران خارج شد به نظر بنده این ارز ارزان صرف نقدینگی شد از سال 80 دلار حدود هزار تومان بود یعنی در سال اول 19 هزار میلیارد تومان دلار فروخته شد که با سود بیست درصد در پایان سال میشه 19 بعلاوه 3/8 هزار میلیارد تومان میشه 22/8 در سال دوم همینطور 19هزار میلیارد دیگر اضافه شد که باهمین سود نقدینگی میشه 22/8 بعلاوه 22/8 ضربدر 20 درصد دیگر که میشه 27/3 که با 22/8 میشه پنجاه هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی در سال سوم نیز 22/8 دیگه اضافه کنید به پنجاه هزار که با سودش میشه 60 هزار بعلاوه 22/8 یعنی 82/8 هزار میلیارد تومان در ظرف سه سال نقدینگی اضافه شده در سال چهارم میشه صد هزار میلیارد تومان به 22/8 اضافه میشه 122/8 هزار میلیارد تومان در سال پنجم میشه جمعا 170 هزار میلیارد تومان در سال ششم میشه 227 هزار میلیارد در سال هفتم میشه سیصد هزار میلیارد در سال هشتم 380 در سال نهم 476 در دهم 567 در سال نهم میشه 700 در سال دهم میشه 860 در سال یازدهم میشه 1050 میشه خلاصه با پانزده سال خروج دلار ارزان و گذاشتن پول با سود بیست درصد نقدینگی به بیش از 2500 میلیارد تومان میرسه که به گفته همتی 280 میلیارد دلار در 15 سال خارج شده خلاصه هم بانک مرکزی دلار فروشی کرده هم دولت کسری بودجه داشته هم سودجویان دلار را زیادی در سالهای که ارزش واقعی دلار زیادتر بوده خارج کردند هم بانکها سود گرفتند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار