بازدید 24170
غرضی در گفت‌وگو با «تابناک»

مردم حق دارند از آرای نمایندگان خود مطلع باشند/ نماینده‌ای که با مردم شفاف نیست، قطعا مشکل دارد

غرضی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاع مردم از رای نمایندگان از حقوق عامه آنهاست. از این روی، اگر شفافیت رای نمایندگان نباشد، روند حمایتی مردم از مجلس و نمایندگانشان کاهش پیدا می کند، چون نماینده ای که با مردم شفاف نیست، بدون شک گیر و مشکلی در کار خود دارد که با اصل شفافیت در تضاد است...
کد خبر: ۹۸۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 17 June 2020

مردم حق دارند از آرای نمایندگان خود مطلع باشند/ نماینده‌ای که با مردم شفاف نیست، قطعا مشکل دارد

شفافیت آرای نمایندگان یکی از طرح‌ها و مباحث جنجالی است که از مجلس دهم بود و از سال ۹۷ کلید خورد و علیرغم اینکه گفته می‌شد بخش قابل توجهی از نمایندگان اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان حاضر در پارلمان با آن موافق هستند، در نهایت سرانجامی پیدا نکرد تا کار به مجلس یازدهم بکشد.

به گزارش «تابناک»؛ شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از مباحثی بود که کاندیدا‌ها به ویژه در بین اصولگرایان در رقابت‌های انتخاباتی هم از آن بهره گرفتند و بسیاری از آنان بر این موضوع تاکید داشتند که باید رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شفاف باشد تا موکلان نمایندگان بدانند نماینده آن‌ها چه نظراتی در قبال طرح ها، لوایح و مباحث پیشنهادی در پارلمان داشته و چه عملکردی بر جای گذاشته است.

هرچند هنوز فرصتی برای دنبال کردن دوباره طرح شفافیت آرای در مجلس یازدهم ـ آن هم در حالی که کمتر از یک ماه از آغاز به کار آن گذشته ـ مهیا نشده، بسیاری از چهره‌های سیاسی و مردمی که به وکلای خود در خانه ملت رأی داده اند، چشم انتظارند تا ببینند نمایندگان این مجلس چه اقدامی را در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس انجام خواهند داد.

در همین زمینه، یک چهره سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، پیرامون طرح شفافیت آرا که از سوی برخی از نمایندگان در مجلس یازدهم مطرح شده است، اظهار کرد: اطلاع مردم از آرا و رای نمایندگانی که به آن‌ها رأی داده اند، از حقوق اولیه و طبیعی آنهاست.

سید محمدغرضی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، در این خصوص گفت: ابزار‌های بسیار وسیعی در جهت اعلام نظر شفاف نمایندگان مجلس وجود دارد که آن‌ها بدون شک می‌توانند یکی از این ابزار را برای ارتباط شفاف و صریح با مردم انتخاب کنند.

وی با اشاره به برخی تجربیات جهانی در خصوص شفافیت آرا افزود: یکی از ابزار‌ها و روش‌هایی که امروزه در سراسر دنیا در جهت ارتباط صریح و شفاف با مردم به کار گرفته می‌شود، استفاده از روش‌های الکترونیک است که به یک ابزار حکومتی تبدیل شده که تخطی از آن هم بسیار کم است.

غرضی به کاستی‌های موجود در زمینه توسعه ابزار‌های الکترونیک، که در ایام شیوع کرونا به خوبی خود را نشان داد، اشاره و تصریح کرد: زمانی که ما یک دولت الکترونیک قوی و منسجم داشته باشیم، اگر تمایلی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس برای بیان شفاف نباشد، روند الکترونیکی بودن حاکمیت سبب می‌شود تا مطلب برای عامه مردم روشن شود.

وی خاطرنشان کرد: این روز‌ها در تمامی گرفتار‌هایی که جامعه ما با آن درگیر است، بی توجهی به دولت الکترونیک در بخش‌های مختلف کشور از جمله مجلس، دولت و نهاد‌های دیگر وجود دارد و این روند بدون شک مانع بزرگی در جهت شفافیت سازی در کشور است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما باید تمام تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها در جهت شفافیت سازی در کشور به کار بگیریم، تاکید کرد: برتری اولویت حقوق عامه بر حقوق خاصه امری محتمل است و تا زمانی که این رویکرد از سوی مسئولان ما مدنظر قرار نگیرد، قطعا ما در حوزه شفافیت با مردم موفق نخواهیم بود.

غرضی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاع مردم از رای نمایندگان از حقوق عامه آنهاست. از این روی، اگر شفافیت رای نمایندگان وجود نداشته باشد، روند حمایتی مردم از مجلس و نمایندگانشان کاهش پیدا می‌کند، چون نماینده‌ای که با مردم شفاف نیست، بدون شک گیر و مشکلی در کار خود دارد که با اصل شفافیت در تضاد است.

شفافیت آرا، مخالفان و موافقان زیادی دارد؛ اما اگر رأی نماینده برای موکل خود روشن باشد، قضاوت در خصوص اقدامات و عملکرد نمایندگان دقیق‌تر و صحیح‌تر خواهد بود. از طرفی حتما هرچه به سمت شفافیت برویم، شاهد فساد و مشکلات کمتر خواهیم بود؛ لذا بررسی و اجرای این طرح در مجلس یازدهم با رعایت ضوابط و در نظر گرفتن جوانب آن می‌تواند کمک بیشتری به تحقق بهتر اهداف نمایندگان در مجلس کرده و جلوی فساد و مشکلاتی که به خاطر نبود شفافیت به وجود می‌آید، بگیرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۵
حق طبیعی و اولیه مردم هست که بدانند که نماینده منتخب نسبت به امورات مختلف چه نظراتی دارد. چند جلسه در مجلس حضور داره و پی گیر چه مسایل هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
زیاد سخت نگیرید. همان 15 درصدی از مردم ایران که به آنها رای داده اند در جریان جزئیات کار آنها هم هستند.
نمايندگان تا وقتي به مجلس نرفته اند مردم را ميشناسند
جناب عرضی و دوستانشان ، ظاهرا یادشان رفته که اوضاع فلکتبار فعلی کشور
حاصل عملکرد اشتباه و ناکارآمدی آنها بوده و هست
و حالا فقط معلوم نیست چرا در نقش منتقد اپوزیسیون ظاهر میشوند ؟
بهتر است اول خودشان به اشتباهاتشان و خطاهایمان اعتراف کنند و عذر خواهی نمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
حرف حسابی
آقای محمود صادقی نماینده سابق خیال می کند حق نماینده مخفی کاری است و می گوید نماینده ای که نتواند از حق خودش دفاع کند نمی تواند از حق مردم دفاع کند.
نماینده خودش حق مردم است و نباید به دنبال منافع شخصی خود باشد.
باید شفافیت در آرایش و حتی معاملات و مراوداتش در دوران نمایندگی وجود داشته باشد.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
فکر می کنم شماها با هرچه صداقت وشفافیت باشد مشکل دارید مسایلی که افای صادقی مزرح کردند حالا صداش با دارو دسته طبری در امده ....
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
حال باید معنی شفافیت را هم در هم ریخت ،شفافیت این نماینده که نمونه است!
عجب ! حالا میگی چرا زمان مجلس لاریجانی نمیگفتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
چون این نمایندگان اقلیت مردم هستند!
این حرفها دیگه خریدار نداره
! بالاخره صحبت از شفافیت شد :)
، به غیر از مسائل نظامی و امنیتی باید در بقیه امور شفافیت داشته باشیم.
پاسخ ها
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
جالبه، نظری که ارسال کردم با کاما شروع میشه. ی وقت فکر نکنین قبلش جمله دیگری بوده!
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
اینترنت موش دارد!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
پویا جان کار ساندیسی های تابناکه
همه جای دنیا ارای مجلس شفاف حالا که انقلابی ها هستندباید شفاف کنند تا نشون بدن که با لیبرال ها متفاوتند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
شفاف تر از اینکه همیشه می گفتند و میگن مرغ یک پا دارد!
اقای غرضی ما نمی خواهیم رای نمایندگان ما شفاف باشد
من در انتصابات شرکت نکردم و نماینده ای هم ندارم و آرای ایشان را هم به هیچ وجه قبول ندارم
رسانه های ما بجای پرداختن به حرفای بی سر وته جلو شیوع موج دوم کرونا را که در چین گسترش پیدا کرده بگیرند .
چینی ها در شیوع بیماری به دنیا استادند.
ولی نمایندگان به محض ورود به مجلس وظایف اصلی خود یعنی دفاع از حقوق مردم را فراموش می کنند، فراموشی اجباری
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
نماینده ای که با رشوه بره تو مجلس و رای اکثریت را نداشته باشد نماینده نیست دلال است!
آقای غرضی مردم کجا حق دارند که از آرای نمایندگان خود اطلاع داشته باشند؟ وظیفه ما فقط شرکت در راه پیمایی ها و تحمل گرانی ها است.

ارادتمند
شفافیت؟؟!!!!!مگر مجلس تا الان شفافیت داشت؟؟اگر داشت اون نماینده اونهمه پول نقد و یورو تو خونش چیکار میکرد؟؟یا اون یکی ها که اخلال خودرو کردن؟؟یا اون یکی که زد مامور پلیسو لت و پار کرد؟یا اون یکی....یا اون یکی... .بازم بگم؟تنها چیزی که مجلس نداره شفافیت هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
این جواب منطقی
تو مملکت خودمون غریبه ایم
رای بی رای، فایده نداره فقط کافیه اوضاع را ببینی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
بدون رای هم میشه ادامه داد!
تابناک لطفا یک تیتر از هم از کم شدن ارزش پول ملی وقیمت دلار بزنید دلار 18570
اگر احزاب سیاسی واقعی که برنامه داشت و میتوانست برنامه و راه و تحلیل و پیشنهاد ارائه دهد و حامی آن باشد، بعد هر حزبی در رابطه با موضوعی رای خود را بیان می کردند و افراد حزب به آن یا علیه آن رای می دادند و شفافیت نمیتوانست بعنوان عامل فشار و سو استفاده برای فشار بر نمایندگان بکار رود. اما تا زمانی که افراد و نمایندگان هر یک به تنهایی بخاطر رایشان مورد آماج توهین و تهدید و خلع صلاحیت در دوره بعد قرار می گیرند، شفافیت برای فشار استفاده خواهد شد. آزادی رای حتی برای نمایندگان هم وجود ندارد. جو ترور شخصیت این امکان را نمی دهد.
اگر منظورتان از مردم ۸۰ میلیون ایرانی هستند که این نمایندگان نماینده ما نیستند چون ما آنها را انتخاب نکرده ایم و اگر منظورتان از مردم آن مردمی است که مسئولان در سخنرانی هایشان ادعا می کنند مثلا می گویند مردم موافق هسته ای هستند مردم موافق کمک به فلسطین و یمن و سورویه و لبنان و ... هستند آن مردم منظور همان مسئولان و بستگانشان و دوست و آشنایانشان است.حالا آقای غرضی بفرمایید منظورتان کدام مردم بوده است؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
الان ساندیسی ها ی سهمیه ای حمله ور میشند
قیمت ملک فقط سه برابر شده درحالیکه بورس نورچشمی ۱۲ برابر شده پس هنوز بازارهای رقیب بورس خیلی جابرای رشد دارند !!!
بعداز ۴۲ سال چقدر حرفهای قشنگ قشنگ میزنید! آفای مهندس غرضی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر