بازدید 33069
یک سال پس از کلاهبرداری ۳۰۰ میلیارد تومانی در سامانه نیما

صرافی‌هایی که در سامانه نیما خالی فروشی کردند/ نفس تولیدکننده به شماره افتاد/ گل به‌ خودی بانک مرکزی به تولید ملی در سال جهش تولید

روز گذشته، تعدادی از مال باختگان سامانه نیما در مقابل بانک مرکزی تجمع کردند و خواستار روشن شدن وضعیت پول‌هایی شدند که برای دریافت ارز به سامانه نیما واریز کرده اند، اما تاکنون ارزی دریافت نکرده اند؛ تجمعی که به مانند تجمع اسفندماه سال گذشته معترضان در مقابل بانک مرکزی بود.
کد خبر: ۹۸۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 15 June 2020

صرافی هایی که در سامانه نیما خالی فروشی کردند

تابناک اقتصادیروز گذشته مورخه ۲۵ خرداد ماه سال جاری، تعدادی از مال باختگان سامانه نیما در مقابل بانک مرکزی تجمع کردند و خواستار روشن شدن وضعیت پول‌هایی شدند که برای دریافت ارز به سامانه نیما واریز کرده اند، اما تاکنون ارزی دریافت نکرده اند؛ تجمعی که به مانند تجمع اسفندماه سال گذشته معترضان در مقابل بانک مرکزی بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پلاکارد‌هایی که معترضان سامانه نیما در تجمع روز گذشته در دست داشتند، بیانگر این بود که معترضان، این سامانه را مسئول به غارت رفتن سرمایه ۴۰۰ شرکت تولیدی و بازرگانی و بیکار شدن ۴۰ هزار نیروی کار می‌دانستند.

سامانه نیما چیست و چگونه کار می کند؟

سامانه نظام یکپارچۀ معاملات ارزی که به اختصار "سامانه نیما" نامیده می‌شود، از ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ آزمایشی کار خود را آغاز کرد. این سامانه در سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ رسما راه اندازی شد. سامانه نیما به عنوان بستر امنی برای خرید و فروش ارز معرفی شد که مکانیزم آن به این صورت بود که بازرگانان درخواست‌های خود برای تأمین ارز را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کردند و این تقاضا‌ها سیستمی به سامانه نیما منتقل می‌شد و متناسب با آنها، صرافی‌های مجازی (تحت نظارت بانک مرکزی) که برای آن‌ها در سامانه نیما دسترسی ایجاد شده بود، قادر بودند سفارش‌های مختلف ارز را مشاهده کنند و متقاضی تأمین آن‌ها شوند.

سپس واردکنندگان با پیشنهاد‌هایی از یک یا چند صرافی مواجه می‌شدند که در آن نرخ ارز مشخص بود و زمان تحویل آن نیز درج شده و می‌توانستند با انتخاب یکی از آنها، پول خرید ارز را به حساب صرافی واریز کرده و در موعد مقرر، ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. فرآیندی که اگر طی نمی‌شد، کالا‌های وارده ترخیص نمی‌شد.

حرف معترضان چیست؟

یکی از مال باختگان حاضر در جمع دیروز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ابتدا عرض کنم که تجمع دیروز مربوط به دلالان نبوده و مربوط به تولیدکنندگانی بود که مال باخته در سامانه نیما بودند. ما از طریق سامانه نیما برای خرید مواد اولیه و واردات کالا‌های استراتژیک کشور ارز خریداری و پول آن را نیز در هشتم بهمن ماه و چهاردهم اسفند ماه سال گذشته واریز کردیم.

وی ادامه داد: در چهاردهم اسفندماه سال گذشته، تعدادی از صرافان به بانک مرکزی اعلام کردند، ارزی که سه ماه قبل فروختیم، به نوعی نتوانستیم تعهد خود را ایفا کنیم و خریداران ارز معترضند. پیشنهاد دادند که به این افراد ریال پرداخت شود که با ما نیز تماس گرفتند که به جای ارز، ریال تحویل بگیرید. پاسخ ما هم این بود که ما ریال ندادیم که بعد از چند ماه دوباره ریال تحویل بگیریم و در ثانی اگر ریال دریافت کنیم، تعهدات ارزی ما چه خواهد شد؟

وی افزود: به هر صورت ما ریال را تحویل نگرفتیم. البته عده‌ای ریال دریافت کردند که آن‌ها نیز دوباره شکایت کردند که قضیه تامین ارز ما چه خواهد شد. این مال باخته گفت: با این حال در همان زمان چهاردهم اسفند، صرافی‌ها دوباره ۳۰۰ میلیارد تومان ارزی که اصلا موجود نبود، فروختند و به عبارت بهتر، خالی فروشی کردند.

این فرد اصل ماجرا را این گونه بیان کرد: ۲۵ صرافی در ایران برای شخصی به نام س در سامانه نیما خالی فروشی انجام می‌دادند و ارزی که وجود نداشته را می‌فروختند و تعداد دیگری نیز این خالی فروشی را برای شخصی به نام ه انجام می‌دادند.

وی افزود: کل پولی که این افراد دریافت کردند به حساب شرکتی به نام دلفین (یکی از بزرگترین تامین کنندگان ارز در کشور) واریز شده است. شیوه کار هم به این صورت بود که این‌ها ارز را با قیمت ده درصد پایین‌تر بر روی سامانه نیما قرار می‌دادند و بانک مرکزی نیز از این موضوع اطلاع داشت، چون سامانه نیما متعلق به این بانک است و بعد هم وقتی ما درخواست خود را بر روی سامانه نیما قرار می‌دهیم، این سامانه برای متقاضی تایید ارز می‌زند و فرد می‌تواند خرید خود را انجام دهد. به هر صورت، شرکت دلفین ریال‌ها را دریافت می‌کرده و نفت موجود بر روی خلیج فارس را به صورت ۲۰ درصد ارزان‌تر و نقدی خرید می‌کرده است. وقتی این شرکت، نفت خریداری شده را صادر می‌کرده، ارز را با قیمت ده درصد پایین‌تر بر روی سامانه نیما قرار می‌داده است. اکثر خریدار‌ها نیز ارز را به خاطر پایین‌تر بودن قیمت آن خریداری می‌کردند. موعد تحویل ارز هم سی روز کاری بعد بوده و هم اکنون این سی روز کاری برای ما پنج ماه طول کشیده است!

وی گفت: به هر حال ۹۰ درصد از تولیدکنندگان در ایران بارهایشان در گمرک باقی مانده و باید هزینه‌های زیادی را بابت این تاخیر در ترخیص متحمل شوند. همچنین به تازگی هم که گمرک به برخی از همین افراد مال باخته، اخطار داده است که یا کالای خود را ترخیص کنید یا اینکه کالا‌ها به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می‌شود. هم پول در سامانه نیما رفته است و هم کالا‌های مانده در گمرک در حال توقیف و سپردن به سازمان اموال تملیکی می‌باشد. از سوی دیگر خط تولید خوابیده است و در این میان هیچ کس به فکر تولیدکننده و هزینه‌های متحمل به آن نیست و کارگران در حال بیکار شدن می‌باشند. با این وضعیت دیگر تولیدکننده دلیلی برای ادامه تولید نمی‌بیند.

وی در مورد اینکه نتیجه این تجمع چه شد، گفت: قرار بود امروز ساعت ده صبح، جلسه‌ای با ضابط قضایی و همچنین جلسه دیگری ساعت ۱۵ برای پرداخت ارز‌ها در بانک مرکزی با حضور ضابط قضایی برگزار شود.

این موضوع مشابه آن چیزی است که حدود یک سال پیش و در ششم تیرماه ۱۳۹۸ سایت تابناک طی مطلبی با تیتر "کلاهبرداری 300 میلیارد تومانی در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی، نیما" به آن پرداخته بود.

یکی از مال باختگان سامانه نیما در آن زمان در گفتگو با سایت تابناک گفت: اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ و در پی ثبت تقاضایمان در سامانه نیما، صرافی‌ با نام «نیکبخت و شرکا» را به منظور تأمین ارز انتخاب کرده و با دریافت شماره حساب از ایشان، مبلغ مورد نیاز برای خرید ارز را به حساب ایشان واریز کردیم و منتظر شدیم تا در موعد مشخص، ارز مورد نیاز را دریافت کنیم که این اتفاق رخ نداد. این موضوع موجب شد ماجرا را پیگیری کنیم و دریابیم که صرافی مورد نظر کلاهبرداری کرده و سهامدارانش متواری شده‌اند."

وی در ادامه با تأکید بر مراجعه به قوه قضائیه و مساعدت فوری ایشان با مال باختگان گفت: با شکل گیری پرونده دریافتیم که جز شرکت ما، وجوه شرکت‌های دیگری نیز برای دریافت ارز به حساب این صرافی واریز شده و شمار شاکیان پرونده رو به افزایش است؛ پرونده‌ای که اکنون حدود ۵۰ مال باخته دارد که جمعا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب این صرافی مجاز واریز نموده‌اند.

جواب بانک مرکزی به معترضان به مانند گذشته!

اما جواب بانک مرکزی به تجمع اعتراضی دیروز چه بود؟

روابط عمومی بانک مرکزی طی اطلاعیه ای که در سایت بانک مرکزی منتشر کرد، با اشاره به تجمع اعتراضی جمعی از واردکنندگان در مقابل ساختمان این بانک در خصوص عملکرد سامانه نیما، ضمن تصریح این موضوع که رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران- فروشندگان و صادر کنندگان- وارد کنندگان ارز از میزان عرضه و تقاضا و تسهیل داد و ستد است، تاکید کرد که «نیما» پوشش ریسک‌های معمول تجارت را دربر نمی‌گیرد و چنانچه یکی از طرفین معامله از تعهدات خود تخطی کند، موضوع توسط مرجع قضایی پیگیری می شود.

جوابیه بانک مرکزی به معترضان دقیقا مشابه جوابیه ای بود که این بانک در دهم تیرماه سال گذشته به تابناک داده بود. در آن زمان در بند دوم جوابیه بانک مرکزی آمده بود: "اطلاعات منتشره در گزارش خبرگزاری، حاکی از عدم ایفای تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد است که ریسکی محتمل در تمام معاملات بوده و ارتباطی با بستر انجام معامله ندارد. در این راستا امنیت سامانه نیما مشروط به سلامت طرفین معاملات کماکان پابرجاست و کوچکترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعان نخواهد بود".

فرد مال باخته در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد جوابیه بانک مرکزی به معترضان گفت: اینکه بانک مرکزی می گوید نیما پوشش ریسک های معمول تجارت را در بر نمی گیرد، صحیح نیست. اگر قرار است این گونه باشد فعالیت سامانه نیما را متوقف کنند و مانند گذشته ما حواله را خودمان بزنیم و نیازی به حضور بانک مرکزی نیست. بانک مرکزی به این دلیل تنها در این فرآیند هم اکنون حضور دارد که 4 درصد مالیات ها و ارزش افزوده ها را دریافت کند. وی افزود: اگر سامانه نیما را کنار بگذارد، در کشور فراوانی جنس خواهد شد.

چرا مکانیزم سامانه نیما به مانند مکانیزم بازار متشکل ارزی نمی شود؟

از آبان ماه سال ۱۳۹۷ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بار‌ها وعده راه اندازی بازار متشکل ارزی را داد؛ اما این بازار هرگز راه اندازی نشد. حتی جلسات متعددی برای راه اندازی بازار متشکل ارزی برگزار شد، هیات مدیره، مدیرعامل و ساختمانی برای آن در نظر گرفته شد، ولی تا لحظه نگارش این متن، این بازار شروع به کار نکرد. مکانیزم کار بازار متشکل ارزی این گونه بود که قرار بود برای خرید و فروش ارز در این بازار، پول‌ها به حساب واسطی ریخته شود.

حالا سامانه نیما هم می‌شد که مکانیزمی مشابه با بازار متشکل ارزی داشته باشد و برای کاهش ریسک کلاهبرداری یا عدم ایفای تعهد طرفین، پول‌ها برای دریافت ارز در این سامانه به حساب واسطی ریخته شود.

به هر حال بازار متشکل ارزی با آن همه هزینه هنوز به سرانجام خاصی نرسیده و حداقل می‌شد، این هزینه‌ها را بانک مرکزی برای راه اندازی مکانیزمی مشابه با بازار متشکل ارزی، برای سامانه نیما انجام می‌داد تا امروز شاهد این تجمعات در مقابل بانک مرکزی نمی‌بودیم.

نکته دیگر در مورد سامانه نیما، آیا صرافی ها ضمانت کافی برای حضور در سامانه نیما دارند؟ آیا بانک مرکزی نظارتی بر صرافی ها دارد؟

نکته مهم در این ماجرا این است، گویا این صرافی هایی که از نظر بانک مرکزی صرافی های مجازند و پول به حساب آن ها جهت دریافت ارز واریز می شود، ضمانت خاصی بابت دریافت این پول ها و ایفای تعهدات نداده اند؛ موضوعی که سال گذشته در مصاحبه یک مال باخته با تابناک نیز به آن اشاره شد.

وی گفت: بر خلاف آنچه تصور می‌شود و چه بسا ما و برخی دیگر از مال باختگان نیز تصور می‌کردیم، این صرافی‌های مجاز هیچ گونه ضمانت خاصی در قبال وجوهی که دریافت می‌کنند به جایی نداده‌اند و تنها ضمانت موجود در پرونده شان، معادل نیمی از سرمایه ثبتی شرکت‌های تضامنی ثبت شده توسط آنهاست. سرمایه ثبتی‌ که برای این صرافی (نیکبخت و شرکا) واقع در اهواز، ۴ میلیارد تومان بوده که برای نیمی از آن ضمانت نامه بانکی دریافت شده که آن هم تنها ۱۰ درصدش (۲۰۰ میلیون تومان) نقدی بوده و مابقی وثایق ملکی است.

فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران نیز طی مصاحبه ای در مورخه 25 خرداد ماه سال جاری گفت: برخی تولیدکنندگان مدعی هستند شش ماه است که پول به ریال پرداخت کرده‌اند اما ارز نگرفته‌اند. همچنین آنها مدعی هستند، برخی از صرافی‌هایی که از سوی بانک مرکزی برای تخصیص ارز صادراتی به واردکننده معرفی شده‌اند، ارزی به تولیدکننده‌ها پرداخت نکرده‌اند و پولِ ریالی آنها نزد صرافی‌هاست. مستوفی گفت: نظر بانک مرکزی این است که مسئولیتی در مقابل صرافی‌ها ندارد. بهتر است بانک مرکزی نظارت کافی بر عملکرد صرافی‌ها داشته باشد.

به هر صورت به نظر می رسد اگر بانک مرکزی یک سال پیش و پس از انتشار خبر تابناک موضوع کلاهبرداری در سامانه نیما توسط برخی صرافی ها را جدی می گرفت، امروز با این تجمعات رو به رو نبودیم. بهتر است این بار بانک مرکزی به جای انتشار جوابیه، راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی دیگر از طریق این سامانه ارائه دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
كسي احيانا راجع به اين كه طمع كرده اند و دنبال ارز خيالي 10% ارزانتر بوده اند نظري ندارد؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
چرا حرف بی ربط میزنی دوست عزیز، وقتی بزرگترین مرجع بانکی کشور دعوت میکنه که از یه سیستم استفاده کنین مگه کسی درصدش رو میشمره؟ سکه ثبت نام کردن الان هفت برابر شده مثلا اگه سکه های شما یا کسایی که ثبت نام کرده بودند رو نمیدادن شما مینوشتی : کسی راجع به خرید سکه به یک هفتم قیمت نظری نداره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
وقتی شفافیت نیست نتیجه اش همین می شود
بیاید همه سیستم ها را بر اساس اصل شفافیت طراحی کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
بحث طمع نیست سامانه ای راه انداختن که تولید کننده رو وادار به استفاده از این ارز کرده حالا هم پول مردم به باد رفته و بانک مرکزی هم بجای جوابگویی ریسک تجارت اعلام می کنه
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
جامعه به فساد کشانده شده است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
بنظر من صورت مسئله رو نباید پاک کرد. برادر من شما و من اگر قصد گرفتن دو میلیون وام از سیستم بانکی داشته باشیم باید صدتا ضمانت و ضامن و استعلام بدیم بعد چه جور میشه صرافی میاد داخل سیستم سامانه نیما که توسط بانک مرکزی ایجاد شده و پول مردم رو می خوره و هیچ تضمینی برای بازگشت پول ملت وجود ندارد؟؟ جای سوال نیست چرا بانک مرکزی بدون اعتبار سنجی باعث این کار شده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
همیشه یکجایی برای سواستفاده باز میزارند
دوستان عزیز. از 60 سال پیش که بانک مرکزی و امار نقدینکی و درامد ارزی شکل گرفته نرخ دلار به
عنوان ارز شاخص برابر است با نسبت این دو رقم.این فرمول کاملا دقیقه . بر این اساس می توان نرخ واقعی دلار را تخمین زد اما با چند نکته:

1- کل درامد ارزی در سال ملاکه. یعنی درامد خدمات مانند توریستهای خارجی و حتی قاجاق بنزین و فراورده های نفتی و حتی قاچاق سایر موارد که به هر حال وارد چرخه اقتصاد ایران می شود. بر این اساس درامد ارزی ایران چیزی حدود 80 میلیارد دلار در سال 98 بوده که تقسیم بر 2450 هزار میلیارد تومن نقدینگی ریالی اسفند 98 می شود همان حدود 25 تا 30 هزار تومن.

2- این نسبت و رقم فوری حاصل نمی شود و معمولا با تاخیری ششماهه خود را در بازار نشان می دهد. دولتها و اقای همتی هم تمام تلاش خود را در تاخیر وقوع ان انجام می دهند. همین است که از اصطلاح جمع شدن فنر و در رفتن فنر استفاده می شود. ولی می بینید که هیچ نیرویی نمی تواند در میان مدت جلوی وقوع ان را بگیرد.

3- و از همه بدتر این امار مربوط به اسفند 98 هست. با کرونا و کاهش پیش از بیش کل درامد ارزی و در صورتیکه سیاست داخلی و خارجی همین باشد می توان پیش بینی کرد که این درامد برای اسفند 99 حدود 60 میلیارد دلار باشد که با توجه به رشد نقدینگی 35 درصدی شاهد 3500 هزار هزار میلیارد تومن در اسفند 99 خواهیم بود که برای سال اینده نسبتی بین 50 تا 60 هزار تومن حاصل می گردد.

تمام قیمتها در ایران از جمله خودرو بر همین اساس اصلاح و تغییر می یابد .این علم است. بقیه داستان ها و امید و ارزو های شیرین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
داداش اخه این الگو رو از کجا اوردی. اخه اقتصاد ایران نزدیک به 500 ملیارد دلار در سال هستش. شما فقط ملاکتون واردات و صادرات. و تولید داخل هم براتون کشک. چنین فرضیه محاله د‌وست عزبز.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
دوست عزیز 1716. فرصت شرح کامل فنی مطلب در اینجا نیست فقط قابل ذکر است که ما این نظر و نسبت را 25 سال پیش در زمان مرحوم نوربخش در بانک مرکزی به بانک مرکزی منعکس کردیم. انزمان کارشناسان بانک مرکزی مانند الان خیلی مشغول اینترنت و فضای مجازی و... نبودند. اصلا اینترنتی نبود. و در پاسخی کتبی ضمن رد این نظر دقیقا مانند شما عنوان نمودند که هیچ رفرنس و سند و مدرکی در کتابها و رفرنسهای اقتصاد دنیا برای این نظر وجود ندارد. ما خیلی ساده به انها پیشنهاد کردیم که لازم نیست که دنبال سند و مدرک برای تایید این نظر در رفرنسهای معتبر اقتصادی کشورهای توسعه یافته جهان باشید. فقط یک ماشین حساب و اگر انهم در دسترس نیست مداد و کاغذ بردارید و به بایگانی اسناد و امار و اطلاعات خود بانک مرکزی از 1338 تا 1374 مراجعه کنید و ضمن استخراج نقدینگی کل ریالی و درامد ارزی در این 36 سال که خود گزارش کردید این نسبت را به محک بگذارید اگر نتیجه دیگری استخراج شد ما هم قانع می شویم. حالا به شما و تمام دوستانی که این نظر را نمی پذیرند می توانیم همان پاسخ را بدهیم ولی اینبار به جای 36 سال این نسبت 60 سال است که برقرار است و تاییدی محکم تر بر درستی این نسبت. یکی از اسیبهای بومی نشدن علم در کشورها در حال توسعه این است که همیشه کارشناسان بدنبال سند و مدرک در کتابهای مرجع اقتصادهای توسعه یافته که خیلی با ما متفاوت هستند می گردند. در حالیکه این ارقام در اسناد و مدارک خود بانک مرکزی در روبروی انهاست و ان را نمی بینند و حداقل تلاش نمی کنند که ان را استخراج کنند. به هر حال علم نوین دنیا و بخصوص اقتصاد علمی است که ریاضی محض نیست و هر چند در اصول یکی است ولی در کشورهای مختلف نیاز به انطباق با شرایط هر کشور دارد.
یک اقتصاد دان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
آقای فراهانی نحوه محاسبه قیمت ارز رو نوشته ودرست هم همینه چند وقت پیش همسایه ما خانه اش را گذاشت برای فروش چند روز قبل دیدمش چند صد میلیون بالاتر گفت دلیلش هم این بود ارز گران شده بله امروز ازتخم تره وتربچه وماش تازیلو و گلیم وکت و کربازس با دلار آمریکا بالا وپائین میشه بقیه اش حرفه واز حرف بدتر
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
جواب ۱۷۱۶: سالی ۵۰۰ میلیارد دلار اقتصاد ایران؟؟؟؟؟؟؟؟
احتمالا حباب بورس شما را به اشتباه انداخته!!!!!سالی ۵۰۰ میلیارد دلار اقتصاد ایران اگر میبود ان وقت وضع اقتصاد کف بازار این میبود؟؟؟؟؟؟؟؟
اعداد را متوجه هستید چه قدر زیاد است؟؟؟؟
کل دعوای برجامی و غیر برجامی سر ۱۰۰ میلیارد دلار است که ازاد شده و به هیچ دردی نخورده و یا درامد ارزی نفتی که اقای احمدی نژاد نابود کرده ۸۰۰ میلیارددلار بوده حاصا ۶ سال نفت متوسط ۱۱۰ دلاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
احیانا دلال دلار نیستی شما؟
دلاراتو از انبار بکش بیرون بابا
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
ایا اختلاس های میلیاردی هم نقشی در این فرمول بازی می کنند!؟
ت
| United States of America |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
رقم ۵۰۰ میلیارد دلار رقم تولید ناخاص ملی است که شامل تولید ، خدمات هست و ربطی به میزان ورود دلار به کشور نیست. به عبارتی این عدد بازده اقتصادی کشور هست که بخش عمدش هم به خدمات و نفت هست.
نفس تولید به شماره افتاده ؟ آخی طفلکی . لطف کنین قیمت لوازم خونگی رو 20 برابر دیگه یکشبه ببرین بالاتر بلکه ببینیم یک یخچال پلاستیکی بشه 200 میلیون نفس تولید از شماره درمیاد یا بازم نه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
یکی از دلایل گرانی، کاهش تولیده. کاهش تولید هم به دلیل نبود مواد اولیه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
اینجوری شما میفرمایید اگه الان بانک مرکزی 80 میلیارد دلار رگ به ریال تبدیل کنه کل نقدینگی کشور به صفر می رسه. وفتی ریالی دیگه نباشه دلار در برابر ریال میشه هر دلاری یک ریال. بابا این فلسفه ای که شما میگید درست نیست. و هیچگونه مبنای علمی نداره. با توجه به تولید اقتصاد ایران قیمت واقعی دلار حدود 8 تا 10 هزار تومان است ولی چون فضای ایران کاملن سیاسی به این روز در ادمده.
تو متن نوشته شده بانک مرکزی ۴درصد ازنیما مالیات میگیره ... آخه چند بار مالیات وعوارض میگیرن مای مصرف کننده ۹درصدو میدیم بقیه رو ول کنید هی به گرانی دامن نزنید.مگه همون تعرفه که از وارد کننده میگیرید کمه....یکی ارزشو میفروشه یکی میخره شما کمیسیون چیو میگیرید ....؟
دیگه مشکلات به حدی شده که حتی ملت علاقه ای به نظر دادن هم ندارند

به شخصه انتظار داشتم یه همچین مطلبی چهارصد تا نظر بخوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
یه نظر غیرمغرضانه و یه انتقاد سازنده و دلسوزانه بهتر از چهارصد تا نظره که به نفع دشمن ها تموم بشه.
خدايا تو اين مملكت چي داره مي گذره؟؟؟؟ هر روز يا بهتره بگم هر ساعت يك خبر راجع به اختلاس و متواري شدن افراد از كشور داريم ، و تجمع عده ايي مال باخته ! تو رو خدا الكي هم شده يكروز فقط يكروز يك خبر خوش بدين تا ما هم الكي خوشحال بشيم ! بخدا منفجر شديم ازبس خبر از جنگ و تهديد و تحريم و اختلاس و دادگاه و تورم و گروني شنيديم! خودتون به سر تيتر اخبارتون نيم نگاهي بندازيد. !!!!!
ما تا کی میخوایم زیر بار حرف حساب نریم تاکی ؟تاکی ؟ هموطنان عزیزم ارزش انسان به جهان بینی و فهم درستش ازجهان وهستی است ____ بیائیم تودنیا___ ارزش وقیمت هرنوع خدمت وکالائی بسته به میزان عرضه وتقاضای آنست ___ هرچند خیلی زهره یعنی همون تعدیل قیمتهای مرحوم هاشمی میخوام امروز چیزائی رو بنویسم که قطعا درجنگ با عوام است ___مثلا آیا میدانید همین یارانه های مورد هجمه شاسی بلند نشینان چقدر فاصله طبقاتی رو کم کرد ______ آیا میدانید جلوگیری ازچاپ اسکناس بدون پشتوانه تا زمانی که با تمام ملت تعدیل حقوقی نشود فقط وفقط به تقویت چند درصد پول دار تمام میشود _______وجمعیت زیر خط فقر را به بالای 99درصد میرساند یعنی همین کاری که درحال شدن است______واز همه تلخ تر آیا میدانید درزمان دکتر احمدی نژاد که با چاپ اسکناس بدون پشتوانه اقدام به ایجاد خانه های مهر کردند چقدر به نفع طبقه محروم شد این درسته که چاپ اسکناس بدون پشتوانه یعنی دست کردن تو جیب همه___ولی آیا میدانید که درچاپ اسکناس بدون پشتوانه دهها برابردست دولت توجیب مافیا میرود راحت نوشتم تاراحت پاسخ صاحب نظرانو بگیرم
۱-اصلا در کجای دنیا نهادی رسمی و دولتی می تواند ارز کشور خود را ۱۰ درصد پایین تر از نرخ رسمی بفروش برساند؟۲- چه تضمینی وجود دارد که این افراد فقط ارز را خرید و فروش نکنند با توجه به اینکه نرخ رسمی بهره در اکثر کشور های صنعتی کمتر از ۲ درصد و در برخی کشور ها مانند ژاپن حتی منفی است؟ ۳-در مقاله اشاره نشده آیا اصل پرداختی که به ریال بوده قابل بازگشت هست یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است اصلا نقش/مسولیت سامانه نیما چیست و آیا نیما هم درصدی از این معامله را صاحب می شود؟ ۴-آیا بنگاه های ارزی از نظر میزان سرمایه موجود اصلا از طریق نیما واجد شرایط شده اند؟ کلمه "تحت نظارت بانک مرکزی" از نظر حقوقی معنی مبهمی دارد که اصلا دامنه این نظارت مشخص نشده .
با گردش کاری که در سامانه نیما شرح داده شد شرایط کاملا برای بوجود امدن این قبیل فسادها به وجود می آید
اینکه بانک مرکزی در ارتباط با سامانه ای که خلق کرده هیچ مسئولیتی نمی پذیرد کاملا غیر مسئولانه و عجیب است به یک تعدادی صرافی مجوز میدهد و متقاضیان ارز خودبخود وادار میشوند با این صرافی ها معامله کنند بعد هیچ مسئولیتی هم در رایطه با مشکلات بوجود امده برای خود قائل نیست
نفس تولیدبه شماره افتاده ؟؟!!!
چه اهمیتی داره عوضش بورس به یک میلیون ودویست هزارواحد رسیده !!!!!
جالبه که مدافعان بورس همیشه توجیه میکنندکه رشدبورس باعث تقویت ورشد تولیدمیشه !!!!
خدایا ... آیا روزی خواهد رسید اقتصاد ما به اوج شکوفایی برسد ... این وعده توست اگر بخواهیم و عمل کنیم ...
فکر کردید این ...و .... خودشون یخچال و تلویزیون میسازن نخیر اشتباه کردید اینا از کره میومد و اینجا اسمبل میشد دقیقا قصه همون تولید ماشین ملیشون هست حالا تولیدشون کم شده تقاضا زیاد قیمتا سر به فلک کشیده دیگه ادعا تا یک جاییی جواب میده
اینکه یک فرد یا شرکتی تامین کننده ارز باشد یعنی همان توزیع رانت و فساد!... ما نفهمیدیم بانک مرکزی و بانکها چه کاره اند؟
سه شنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۱:۲۵
دلار (اسکناس) ۱۸۴۰۰
دلار (حواله) بالای ۱۹۰۰۰
سکه ۷۷۵۰۰۰۰
این بر میگرده به مدیریت ضعیف دولت
متاسفانه فقط اسم بانک مرکزی بر سر در صرافی ها وجود داره و عملا هیچ نظارت موثری نیست،واقعا در هیچ کجای دنیا تا این حد بی امنیتی شغلی وجود نداره،پس نقش سامانه نیما و ضمانت صرافی های که پول از مردم میگیرند چیه؟؟!!!
یکی از دوستان من هم خریداری کرده بود حدود دو میلیارد تومان ولی پولش برگشت هفته پیش . چرا اینقدر تبعیض قائل میشن در پس دادن بدهی مردم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست