بازدید 139638

تیر خلاص؛ ساخت قبر برای مقابله با زلزله تهران!

عجب داستانی است این خبر، تمامی روش‌های لازم برای مقابله با زلزله در اختیار ماست، بارها درباره روش‌ها صحبت کرده ایم و بخش علمی جامعه کاملا آماده برنامه ریزی و سرو سامان دادن به آسیب پذیری وحشتناک تهران است، ولی حالا این ساخت قبر...!؟
کد خبر: ۹۸۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 09 June 2020

فریبرز ناطقی الهی، در خبرآنلاین نوشت: سالهاست بنده ناچیز و برخی همکاران دانشمندم در خصوص زلزله تهران، تبعات آن و راه های دستیابی به ایمنی نسبی آن از صبح تا اخر وقت یا تحقیق و تدریس می کنیم، یا می نویسیم، یا سخنرانی و هشدار می دهیم.

هر از گاهی هم افرادی ما را به زلزله هراسی محکوم می کنند و البته تعداد بسیار زیادی هم تشویق و انرژی لازم را برای بیان حقایق زلزله تهران به ما القا می کنند. در این میان حداقل در سی سال گذشته بنده افرادی را هم یافته ام که مهم نیست موضوع و بحران چه باشد، آنها یک برکه یا بهتر بگویم صد البته دریایی را می خواهند که فقط ماهی بگیرند و حاضرند با خواندن یک مقاله، زلزله شناس بشوند یا با چند جمله از یک کتاب مدیر بحران بشوند و ...

بعد در جلسات مهم اظهار نظر بکنند و مسیرها را کاملا منحرف و به ایده های یک خطی که صدها سال پیش تجربه و جواب نداده سوق بدهند، ولی ماهی سر سفره‌شان باشد! عموما این افراد موفق هم هستند و چون حرکت های مالی بی مطالعه و غیر معقول هم ایجاد می کنند. طرفدار هم زیاد دارند و در ضمن حمایت هم می‌شوند.
صدمه ای که این افراد به پیکره تصمیمات کشور می زنند از نظر حقیر غیر قابل محاسبه است. تجربه نشان داده بعد از گذشت مراحل اولیه این طرح‌های فوق العاده! عموما کار یا متوقف و یا مسیر کاملا به کویر بی حاصل منحرف می شود!

امروز بعد از این همه سال بحث و ارایه طریق برای رویارویی منطقی و علمی با زلزله تهران، خبری را دیدم که تیر ‌خلاصی بود حداقل به سی سال رنج خودم در این مسیر!
عین خبر این است:

آماده سازی۱۵هزار قبر برای شرایط بحران در تهران

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفته است: شهرداری تهران به منظور واکنش مناسب در برابر بحران‌های احتمالی نظیر زلزله در یک قطعه مجزا ۱۵۰۰۰ قبر آماده کرده است. اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تهران که در ساختمان استانداری تهران برگزار شد، گفت: مجموعه شهرداری تهران به منظور واکنش مناسب در برابر بحران‌های احتمالی نظیر زلزله روزانه ۱۰ هزار قبر آماده دارد که علاوه بر آن در یک قطعه مجزا هم ۱۵۰۰۰ قبر آماده کرده ایم.
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرده است که: دو هزار دستگاه آمبولانس را به کارگیری کرده‌ایم و ۱۰۰ سوله بحران هم در تهران داریم.او افزوده: در دو سال گذشته به اندازه ۳۰ سال گذشته بالابر‌ها را افزایش داده ایم و امروز ۷ هزار نیروی آموزش‌دیده زبده در آتش نشانی داریم. در ادامه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با تاکید بر اینکه تاب آوری شهر تهران باید ارزیابی و بافت‌های فرسوده شناسایی شوند گفت: تراکم جمعیت در بافت‌های فرسوده بالاست و ساختمان‌های بلند مرتبه بیشتر از حد معمول شهر‌های دنیاست.
او با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که یک و نیم میلیون نفر جمعیت در آن ساکن هستند گفته است: وظیفه شهرداری است که نسبت به تقویت بافت فرسوده اقدامات لازم را انجام دهد.

عجب داستانی است این خبر، تمامی روش‌های لازم برای مقابله با زلزله در اختیار ماست، بارها درباره روش‌ها صحبت کرده ایم و بخش علمی جامعه کاملا آماده برنامه ریزی و سرو سامان دادن به آسیب پذیری وحشتناک تهران است، ولی حالا این ساخت قبر...!؟

حقیقا شهری که برنامه ندارد باید هم قبرستان بسازد، آنهم نه ۱۵۰۰۰ تا به گمانم بالای حداقل 4 میلیون قبر آن هم برای شروع !
انسان از داشتن چنین شهری و زندگی کردن در این شهر احساس‌ حماقت می کند. مگر توکیو، مکزیک، ایالت کالیفرنیا، زلاندنو و ... برنامه نریختن و کشور و شهرهای خود را به مراتب ایمن‌تر نکردند؟ ما هم داریم قبرستان می سازیم! ایرادی ندارد که در فرایند مدیریت بحران به این موضوع هم بها داده شود، شاید با رجوع به کتاب ۲۵ سال پیش بنده، می بایستی فکری هم از دیدگاه شرعی به کفن و دفن و مجوزهای لازم هم باید فکر شود! ولی اصل کار را رها کرده اند و با افتخار به ساختن ۱۵۰۰۰ قبر توسط شهرداری تهران می نازند!

افسوس که بی فایده فرسوده شدیم / وَز «داسِ شهرداری» تهران سوده شدیم

هیهات، همانگونه که در بالا عرض کردم، برای تمامی مراحل مقابله با زلزله برنامه مدون داریم و موجود است؛ شما فقط شروع کنید آن هم با افراد جوان خوش فکر (تذکر دادم که نگویند بنده طالبم، اصلا) و با کمک پیشکسوتان این عرصه، والله هر که در این وادی صحبت می کند سیمرغ نیست!
از انجا که استاندار محترم تهران هم در جلسه بودند شایسته می بینم چند اصل که همه به آن اعتقاد دارند را بیاورم و دوباره برای برنامه ریزی تاکید نمایم:

الف) تهران در منطقه ای از کشور قرار گرفته است که پر از گسل است و بنا به مطالعات ریز و درشت داخلی و خارجی باید منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتری بود، یک نفر هم معتقد است نمی آید آنهم مجنون است؛

ب) آسیب پذیری تهران نه فقط در بافت های فرسوده بلکه در بافت های مختلف و زیر ساخت ها هم به همان نسبت بسیار بالاست. تاب آوری کلمه ای که این روزها زیاد به کار می رود، شاخص درستی از وضعیت شهر تهران را تداعی نمی کند!
به عبارتی تاب آوری = (آسیب پذیری -۱) که برای تهران عملا بی معنی است، توجه داشته باشید اگر تهران مثلا ۱۶درصد تاب آوری داشته باشد، بقیه اش خراب است و عملا شهری وجود نخواهد داشت.

این عبارت را برخی فرنگی ها بکار بردند تا پس از سالها کسب درامد از آسیب پذیری و سپس توابع شکنندگی و حالا از تاب آوری کسب درآمد کنند و متاسفانه ما هم همه سریعا شروع به استفاده از آن کردیم.
پس یادمان باشد شهری که در فلان مورد در زلزله ۱۶ درصد تاب آوری دارد و به ذهن خوشایند است، ۸۴ درصد تخریب و ویرانی و .... دارد و دیگر بدرد نمی خورد؛
تا ۲۱ سال پیش میگفتم زلزله تهران بزرگترین فاجعه دو قرن اخیر خواهد بود، در حال حاضر سه قرن حاضر!

پ) نیازهای مدیریتی لازم برای رویارویی با زلزله در تهران با ۱۵۰۰۰ قبر و چندین بالابر و آمبولانسی که به دلیل خرابی پله ها نتوانند تردد کند و چند عدد سوله و ... قابل مدیریت نخواهد بود.
بارها عرض کرده ام برای دستیابی به طرح جامع مدیریت بحران تهران، اول باید آسیب پذیری‌ها مشخص و نقشه کامل آسیب پذیری شهر حاصل شود، سپس بر اساس آن تخصیص وظایف و نقشه مدیریت بحران آن تهیه و به صورت موازی اجرا شود؛ متاسفم راه دیگری ندارد. این مراحل را به تفصیل در یادداشت چند سال پیش خودم شرح داده ام: ۱۱ مرحله برای مدیریت‌ زلزله‌های‌ویران‌گر؛ قبل‌از لرزش‌ را دریابید

توجه بفرمایید کاملترین برنامه جامع مدیریت بحران تهران که تمامی مواردی که امروز با آب و تاب توسط برخی بحث می شود، در سال ١٣٧٨ طی یک برنامه ده ساله تقدیم کردم، ( تصاویر پیوست) اگر اجرا شده بود ایمن‌تر بودیم و نیازی شاید به آماده سازی پر افتخار قبر نداشتیم، چه کنم باید بگویم هنوز هم دیر نیست! فقط از منافع شخصی عده ای باید گذشت و اجازه نداد برنامه زلزله کشور و تهران از مسیر های علمی منحرف شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۰
بازگشت همه به سوی اوست!!!
پاسخ ها
فلک زده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
همینطور پیش بره قحطی بزرگ پیش از زلزله بزرگ همه مارا ازبین خواهد برد
زلزله اصلی مستغولین هستند!!!
ناشناسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
لظفا این یکی ضد زلزله بسازید
تا خیال مردم راحت بشه
بابا چرا اذیت می کنید . دولت و مسئول به این خوبی. طفلکی ها کلی زحمت کشیدند. 15 هزار قبر . این خیلی کاره . میگی نه.
ممنون از متن زیباتون ولی صد حیف که گوش شنوایی دیگر نیست ....
زلزله تهران عذاب الهی است برای پاک کردن دنیا از شر مجموعه ای پر از گناهان ریز و درشت . زیاد حرص نخورید حریف برنامه های خداوند نمی شوید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
سیستم مشکل داره حالا هر دولتی باشه
یاد یک روحانی جوان افتادم که در آموزشی سربازی به ما درس عقیدنی و احکام می داد و می گفت خدا قسمت کند ما رو با کافور غسل بکنند و جمع حدود سی چهل نفر تحصیل کرده بهترین رشته های دانشگاه که به فرمایش ایشان گوش می دادیم از تعجب چشمانمان گرد شد و قدری هم خنده مان گرفت .
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
جناب تحصیل کرده بهترین رشته،ظاهرا آی کیوی مبارکت قد نداده برای فهم حرف اون روحانی جوان
سلام. زلزله ای که از آن پیش بینی و شایعه سخن می رود، حد اقل چند ده برابر قبر می خواهد.
اگه زلزله بالای ۷ ریشتر که ۱۹۰ ساله نیامده بیاد باید بجای ۱۵ هزار ۱۵ میلیون قبربکنند !!!
حالا ثبت نام وقرعه کشی کی انجام میشه?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
خخخخخخ
هرچند پیش بینی قبر و قبرستان برای مواقع بحرانی ضروری است ولی اینکه یک مسئول این امر را در بوق و کرنا کند و رسانه ای نماید جای تاسف دارد. با شنیدن این خبر به مردم چه حسی دست خواهد داد. آیا خیالشان راحت خواهد شد که پس از مرگ مشکلی برای کفن و دفنشان نیست و از این بابت از مسولان تشکر خواهند کرد. و این امر از نگرانی آنها خواهد کاست؟ تصور نمیکنم چنین باشد. اولین حسی که به مردم دست میدهد این است که مسولین آرزوی مرگ مردم را دارند. و این یعنی تشدید بی اعتمادی نسبت به حاکمیت و افزایش فشار روحی و روانی جامعه. .................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
عالی بود آفرین
یکم هم خاک رس مرغوب بیارید بریزید سر مسئولین، حیفه به خدا با این همه هوش و درایت...
بله نظارت بر ساخت و سا زو مقاوم سازی بافت های کهنه خیلی وقت مسوولان را میگیرد. بجایش قبرهایی فراوان برای ما اماده میکنند
شهرداری محترم فکری برای بازماندگان بعد از زلزله هم بکند تابستان در پارکهای تهران صف سرویس بهداشتی تشکیل میشود.
با توجه باینکه مردم در خانه هایشان از سرویس استفاده میکنند و عده کمی به سرویس پارکها مراجعه میکنند
ولی در زلزله همه میخواهند از این سرویس محدود استفاده کنند چه میشود
،مخزنهای اضطراری اب در پارکها باید تعبیه شود
یه چند هزار تا قبر هم برای : کرونا ، خودکشی ها ، گران شدن بنزین ، تورم ، و ..... بسازید . خلاصه که خیلی ممنونیم از مسئولین امر که اینقدر عمیق به مسائل نگاه میکنند. یه چند تایی هم برای دوچرخه سوار هایی که در خیابونها مون تلف میشوند جاش خیلی حس میشه.
اما هیچوقت برای مفسدان و اختلاص گر ها و .... قبر نسازید چون احتمال قریب به یقین نیازی بهش پیدا نمیکنند.
واقعا ز دولت که بخاری درنمیاید نمایندگان مجلس جدید باید تو دهنی محکمی به این مسیولین بی کفایت بزنن تو این همه مدت چه کار کردن تمام نقاطی که باید اماده برای چنین اقداماتی باشه و به اسکان م.قت . کمک رسانی اولیه تخصیص بدن برای کلان شهرها رو تجاری کردن و درامد زایی الکی.
من ئیشنهاد میکنم که خود این مسیول و خانواده محترم رو از امروز هفته ای یه دفعه ببرن سر اون قبرایی که برای دیگران کنده تا حداقل یه عبرتی بشن
ما یه خونه ۴سال ساخت در حال فرو پاشی داریم هر چی به سازنده میگیم سند فنی ملکی این ساختمان کو به روی مبارک نمی آورد،بنابر این ساخت و ساز های جدید هم با این عدم نظارت ضد زلزله بودنشان منتفی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
اتفاقا ساختمونهای جدید تو زلزله زودتر میاد پایین چون بساز و بندازی ساخته شده و دیوارها همه پوکه هست. ساختمانهای قدیمی هم اگه با بتن و اصولی ساخته شده باشه نمیریزه
سپاس از کارهای شما. ما با زلزله زندگی میکنیم و باید شناخت درستی ازش داشته باشیم. تا در این راز زندگی زنده بمانیم. آموزش های به روز شده را از راه های رسانه ملی و...به مردم یاد و زنگ زلزله بگذارید. خود ژرفای رویداد آینده را می بینید.اگر سازمان شما سیاسی باشد.آب در هاون کوبیدن.
واقعا جای تاسف داره که مسئولین کشور ما انقدر سطح فکرشون پایینه و انقدر بی سواد هستند...کلا مدیریت بحران نمیدونن چیه...از الان باید بودجه قرار بدهند و زیر ساختهای این شهر رو مقاوم کنند ..از افرادی که تجربه دارن کمک بگیرن و یا حتی در این خصوص از کشورهای زلزله خیز که تونستن به این شرایط غلبه کنند....قطعا تخصص و بودجه و امکانات رو باید مهیا کنند ..نه اینکه از الان فقط قبر اماده کنن...خودشون خیالشون راحته ..چون تو خونه های بسیار مستحکم زندگی میکنند
فک کنم اگه خدای نکرده تهران زلزله ۷یا۸ ریشتری بیاد انفجار لوله های گاز شهر کسی رو زنده نظاره
خدای ناکرده زلزله ای در تهران اتفاق بیفتد فاجعه تاریخی رقم خواهد خورد نیمی از شهر ویران ومابقی غارت خواهد شد.
برای 80میلیون ایرانی قبر بکنید
تابي عزيز اين همون مديريت مديران بي كفايت ايراني است كه با جرات قبلا تيتر زدي
نوشتن وگفتن انتقاد ‌کردن وایرادها راگفتن فایده ای نداره چون همه همچیز رامیبینند ومیشنوند گوش شنوایی وجود ندارد فقط باید بخدا پناه برد کاری کردن که جز ناامید وبی تفاوت شدن مردم نتیجه ای عایدمان نشد ؟!!!
انفعال شهرداری اصلاح طلب !!
اگر آن زلزله کذایی تهران ، بیاید ( که حتما روزی خواهد آمد ) ؛ قبرهای مورد نیاز میلیونی خواهد بود ، نه این تعداد معدود !!
با سلام، شایعه پراکنی یکی از بزرگترین خصلتهای انسانی است برای هر بلایی باید راههای مناسبی تدارک دید چرا چرا چرا با وجود اینکه همه می دانند تهران گسل فراوان دارد نسبت به مقاوم سازی ابتدایی (ساختن) و بعدی اقدام نمی نمایند همگی منتظرن فقط اتفاق بیافتد فقط یک سئوال: آقایان مسلمان شیعه ، مسئولیت این امور مربوط به کیست؟ منتظرن پیامبر اکرم (ص) اقدام نماید؟
آقای شهردار محترم چند هزار تا قبر هم آماده کن واسه خود کشی های بعد زلزله.
واسه اونهایی ک همه عزیزانشون رو ی شبه از دست دادن و طاقت دوریشونو ندارن و خود کشی میکنن.
خدایا مسئول مسئووووووولم آرزوست
سلام
حوادث طبیعی هر زمان حادث ممکن است بشود و هر نوع پیش بینی جهت عوارض حاصل از آن نباید نفی شود و قبر یکی از انها برای جلوگیری از شیوع طاعون و غیرو کار مناسبی است ولی نه بجای فراهم آوردن زیر ساخته‌ها و مقاوم سازی ، در کشوری با این تاریخچه و ثروت ملی و تکنولوژیهای موجود و بومی ،،بجای صرف هزینه بجا جهت حفظ جان و سرمایهای ملی و مادی و معنوی کشور ، بعضی بخواهند آخرین کار را در آلویت قرار دهند و لذا ، بزرگان دلسوز و صاحب قدرت باید این کار را برای حفظ جان مردم و کشور در این موقعیت تاریخی در الویت قرار داده و به جد بعنوان یک مسعله استراتژیک نیز به آن بنگرند این حرف اول و اخر است
فقط میشه گفت واقعا متاسفیم چ حسی ب آدم دست میده وقتی این متنو میخونه قبر آماده واقعا ک چ امیدی ب ملت میدن ب جای قبر آماده کردن عملا اقدام کنید با جدیت و دلسوزی لااقل ی کاری بکنید مردم چ گناهی دارن تورو خدا.
چه شهرداربامعرفتی .که برای مردن مردم پیش بینی میکنه قبر درست میکنه .عجبا .خجالت نمیکشی؛ با این کارمردمو مسخره میکنی:‌.یعنی چی؟ خدایینکرده وقتی زلزله میاد همه جاخراب میشه احتیاج به زحمت شمانبود عوصی که برای زنده موندن پیش بینی کنی خدایی نکرده لازم نیست این کارزشتوانجام بدی
خدا به فریاد مردم برسه. از برخی از مسئولین باید تست هوش بگیرید.
هر کسی یه جور میمیره اما این که اینو گفتن یه کم جای تأمل داره یا جنگی در پیشه یا ...... اما خدا خودش می‌دونه عذاب برای بعضی از ما مثل بهشته
تابناک جان اینکه تعجبی نداره ما دیگه حسابی آبدیده شدیم به قولی ضد ضربه شدیم در این سی چهل سال این خبرا دیگه مارو شوکه نمیکنه بنده خداها همیشه به فکر آسایش و رفاه حال مردم بودن و راحت ترین و بهترین راه رو برای ما انتخاب کردن و میکنند بابتش چه شب بیداریها و سختیها کشیدن بی انصافیه دستشون درد نکنه که غیر مستقیم حرف دلشون رو زدن ....
این تعداد قبر فقط اقوام و دوستان سازنده را پوشش میدهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی