بازدید 35019

برنامه «علی لاریجانی» برای آینده‌اش چیست؟ / آیا تجربه روحانی برای لاریجانی تکرار می‌شود؟!

از طرفی اطرافیان «علی لاریجانی» به شدت تاکید دارند که او از تصدی ۱۲ ساله کرسی ریاست مجلس بسیار خسته است، به اندازه‌ای که بعد از تحویل دادن کلید پارلمان دهم به مجلسی‌های دوره یازدهم، به مسافرت رفته و هنوز هم به تهران بازنگشته است. آن‌ها می‌گویند خیلی بعید است که غیر از عضویت در مجمع، مشاورت رهبری و دانشگاه حداقل در چند سال آینده...
کد خبر: ۹۸۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 07 June 2020

برنامه «علی لاریجانی» برای آینده‌اش چیست؟/ آیا تجربه روحانی برای لاریجانی تکرار می‌شود؟!

علی لاریجانی پس از دوازده سال کرسی ریاست مجلس را ترک کرد تا به عنوان رئیس مجلسی که سابقه بیشترین زمان تصدی این صندلی را در کارنامه دارد، شاهد سیاست ورزی او در جایگاهی دیگر باشیم. موضوعی که جذابیت زیادی برای رسانه‌ها و برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی دارد. آن‌ها می‌خواهند بدانند که لاریجانی برنامه اش برای بعد ریاست مجلس چیست و از این پس چه خواهد کرد؟

به گزارش «تابناک»؛ لاریجانی که در بین برادرانش می‌توان گفت رسم سیاست ورزی را بهتر بلد است، ۱۳ خرداد ماه سال جاری شمع ۶۳ سالگی را فوت کرده و وارد شصت و چهارمین سال زندگی اش شده است. او دانش‌آموخته کارشناسی علوم رایانه از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد و دکترای فلسفه از دانشگاه تهران است. لاریجانی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ رئیس واحد مرکزی خبر بود و از ۱۳۶۱ به عضویت سپاه پاسداران درآمد.

او ورود رسمی به کار اجرایی را از سال ۱۳۶۱ شروع کرد و تا ۱۳۶۲ معاون امور مجلس وزیر کار و امور اجتماعی بود. پس از آن نیز برای مدتی به وزارت پست، تلگراف و تلفن رفت و در سال ۱۳۶۲ معاون حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه شد. لاریجانی سپس به سپاه برگشت و از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت سپاه پاسداران را بر عهده داشت و همچنین از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ به عنوان جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران فعالیت کرد.

در دولت پنجم و در جریان دولت اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، لاریجانی ردای وزارت بر تن کرد و از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. پس از تصدی این مسئولیت او برای مدت بیش از یک دهه‌ای و در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت؛ دورانی که اصلاح طلبان به ویژه دولت خاتمی و مجلس ششم انتقادات زیادی به آن داشتند و علاوه بر اینکه معتقد بودند این طیف سیاسی از این رسانه در طول سال‌های مدیریت لاریجانی بر آن حذف شده اند، موضوع تحقیق و تفحص از آن را پیش کشیدند.

لاریجانی پس از ریاست بر صدا و سیما هوای انتخابات به سرش زد و در انتخابات ریاست جمهوری نهم کاندیدا شد. او کاندیدای مورد حمایت جامعتین بود و بسیاری از اصولگرایان بر حمایت از او تاکید داشتند؛ حداقل در مورد طیف سنتی این اتفاق نظر وجود داشت، اما کثرت کاندیدا‌های اصولگرای حاضر در آن انتخابات باعث نشد که توفیقی به دست بیاورد و در بین هفت کاندیدای موجود او در جایگاه ششم قرار گرفت.

رئیس سابق مجلس از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرد و پس از آن از ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ در دوره هشتم ریاست مجلس و نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی را بر عهده گرفت و از خرداد ۱۳۸۷ تا خرداد ۱۳۹۹ پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی بود که با ۱۲ سال نشستن بر این کرسی رکوردار تصدی کرسی ریاست مجلس شد. او در نهایت تصمیم به عدم شرکت در انتخابات مجلس یازدهم گرفت و در هشتم خرداد ۱۳۹۹ با حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای به سمت مشاور رهبر انقلاب و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

اینکه لاریجانی بعد از ریاست مجلس چه برنامه‌ای دارد و چه می‌خواهند بکند؛ سوالی است که در بین کنشگران سیاسی و رسانه‌ها گمانه زنی‌های متعددی در خصوص آن مطرح و تقریبا همه آن‌ها هم تکذیب شد. اولین خبر در ارتباط با آینده لاریجانی، این بود که گفته شد، او قرار است در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جانشین علی شمخانی شود؛ خبری که هرچند از همان ابتدا معلوم است خیلی واقعیت ندارد، در نهایت هم تکذیب شد.

خبر بعدی در مورد لاریجانی و آینده او این بود که گفته شد، برادر وی یعنی آیت الله «صادق آملی لاریجانی» علاقه‌ای به ادامه حضور در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد و علاوه بر اینکه استعفای خود را تقدیم رهبر انقلاب کرده است، پیشنهاد نموده که علی لاریجانی عهده دار این کرسی شود؛ خبری که اگرچه قسمت اول آن می‌تواند باور پذیر باشد، بخش دوم آن، یعنی معرفی گزینه جانشین آنهم به رهبر انقلاب عدم صحت این خبر را نشان می‌داد؛ که البته این خبر هم تکذیب شد.

اما یک نکته و تحلیل دیگر هم هست و آن اینکه رئیس سابق مجلس قصد دارد به پشتوانه تیمی که ساخته است ـ چه در دوران صدا و سیما و چه در سال‌های ریاستش بر مجلس ـ در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور یافته و شاید هم مدل ائتلافی که برای «حسن روحانی» شکل گرفته، این بار هم با همراهی اصلاح طلبان در مورد لاریجانی شکل بگیرد؛ موضوعی که شاید در حد و اندازه یک گمانه زنی بشود آن را مطرح کرد، اما وقتی تمام سناریو‌ها را کنار هم می‌چینیم، نمی‌توان خیلی به این مساله به عنوان یک گزاره عملی نگاه کرد.

اصلاح طلبان به غیر چند حزب و گروه انگشت شمار اکنون تاکید دارند که گزینه تماما اصلاح طلب برای سال ۱۴۰۰ معرفی خواهند کرد و دیگر قصد ندارند زیر بار تشکیل دولت ائتلافی بروند، چون تجربه خیلی خوبی از دولت روحانی ندارند و از طرفی این موضوع را منجر به از دست رفتن سرمایه اجتماعی شان می‌دانند؛ چرا که دولت در چنین شرایطی تماما در اختیار آن‌ها نیست و این جریان سیاسی نمی‌تواند به شعار‌ها و قول‌هایی که به بدنه حامی اش داده است، پایبند بماند، لذا احتمالا اصلاح طلبان زیر بار تشکیل دولت ائتلافی دیگر نخواهند رفت.

از طرفی اطرافیان علی لاریجانی به شدت تاکید دارند که او از تصدی دوازده ساله کرسی ریاست مجلس بسیار خسته است، به اندازه‌ای که بعد از تحویل دادن کلید پارلمان دهم به مجلسی‌های دوره یازدهم وی به مسافرت رفته و هنوز هم به تهران بازنگشته است. آن‌ها می‌گویند خیلی بعید است که غیر از عضویت در مجمع، مشاورت رهبری و دانشگاه حداقل در چند سال آینده علی لاریجانی برنامه جدیدی داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۰
باید قانونی باشه که سیاسی ها تا 70 یا نهایتا 75 سالگی بازنشسته بشن و تصدی مسئولیت نداشته باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
100 سال بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
مشکل سن نیست - نانسی پلوسی که ریس مجلس امریکا شده حدود 80 سال سنش است - باید لیاقت و توانایی و پاک دستی مد نظر باشد - جوان نالایق دستکج بیاد که مشکل حل نمی شود- تازه اقا می ره اقازاده ژن خوب می یاد
با سلام .به طور طبیعی معلوم آقای لاریجانی استراحت می کنند .تا در یک فضای بی رقیب ورای حداقلی ریاست جمهور شود . مبارک باد.
سفر؟؟؟ تو دوران کرونا؟؟؟ فاصله گذاری اجتماعی؟؟ سفر نروید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
ایشون لازم نیست مراعات کنند چون قبلا کرونا گرفته بودند و دیگه مبتلا نمی شن.
اگر فضای کشور به این میزان ۲ قطبی و افراط و تفریطی نبود یقینا سیاستمداران درجه۱ و کار بلدی مثل دکتر لاریجانی و یا مرحوم هاشمی بعد از پایان مسولیت های شان دوباره قصد شرکت در انتخابات را نمی کردند حضور احتمالی دکتر لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری دقیقا به همین دلیل است . امیدوارم زودتر این فضای افراطی گری پایان یابد تا سیاستمدارهای نخبه و درجه ۱ بعد از اتمام مسولیت دیگر قصد حضور جدی با مسولیت جدی در فضای سیاست را نداشته باشد و مدیران درجه ۱ کاربلد البته غیر افراطی پرورش یابند
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
یادمون باشه که وضعیت فعلی مملکت محصول کار کردن همین کار بلد ها ست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
کدام کار بلد فقر دروغ اختلاس ووووو
به نفع خودش و کشور هست توی همان سفر بماند .
تو این شرایط رفته مسافرت؟ ان شالله که خارج کشور نباشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
حالااگه خارج ازکشوربره جای شماتنگ میشه یاازجیبذشماخرج میشه
سن بازنشستگي اين اقايان چقدر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
.خدا می داند
آقا یعنی چی ؟؟؟ یکی هم که خودش می خواد بره باز بعضی آدما ولش نمی کنن ، هم ایشون خسته هستن و هم ملت از دست ایشان خسته شدن ، بعد از 40 سال خدمت یکی هم کم شود و به ملت استراحت بدهد باز هم عنیمت است
بهتره علی آقای لاریجانی با علی آقای مطهری چند سالی استراحت کنند.
مثلث علی لاریجانی علی مطهری و حسن روحانی دیگه واسه همیشه تموم شد.
آخی بمیرم براش چقدر کارنامه خوبی داشت.
به جز.... ۱۰۰۰ سمت؟ آنقدر قحط و رجال شد ه؟ ایشون خیلی به جا کنار گذاشته شدن
همه انهایی که دوست دارند به کشورخدمت کنند شش دانگ حواستان باشد به اینایی که سر کارن می دانن دیگه جایی در کشور ندارن می خوان ببرن و برن و زمین سوخته به جا بگذارند - با چیزهای سطحی مثل قتل دختر فراری و از این جور چیزها سرتان را گرم نکنند
تو آب نمک میخوابانن و ازش اپوزیسیون میسازن تا مردم به رییس جمهور شدنش رای بدن.
درحقیقت غیر ازینکه قدرت رسمی ندارند وضع زندگیشون تفاوتی نمیکنه.
ان شاء اله که هیچ کاری نکنه و بیشتر از این پیش مردم منفورتر نشه.
آینده؟ مگه جوان 20 ساله هستن. استراحت
مگه چند سال میخاد تو این ممکلت زحمت بکشه، میخاد الان چند سال استراحت کنه بعد 80 سالش شد بیاد منشا برکات بشه؟ دستت درد نکنه برادر برو استراحت کن، برو از بازنشسته گیت لذت ببر. برو قدرت اعتیاد داره.
حالا انگار مجلس چه گلی به سر ملت زده که خسته هم شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
اگر مردی برو یکسال مبصر کلاس اول یک دبستان باپنجاه نفر دانش لوس وشلوغ بشو
بهتر نیست جای برنامه دادن به لاریجانی بگیم ایشان دیگه با نوه هاش بازی کنه تا جوانان با نیرو و دانش بیشتر و سلامت نفس بیشتر کارها را انجام دهند.
با اینکه آقای لاریجانی 12سال رییس مجلس بودند ولی مدیریت صداوسیماییش دردهه70واوایل دهه80 بیشتر به چشم میاید.چند کارتاریخی هم درین مدت ازخود یادگارگذاشتند. مثل نحوه برخورد باخاتمی درانتخابات76 ونحوه پوشش خبری حمله امریکا به عراق دراوایل 82 ازجمله انهاست.
پاسخ ها
شکری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
لاریجانی درنحوه خبررسانی جنگ امریکا وصدام کاربیسابقه ای انجام نداد. درجنگ اول ایندو درسال 69 خلخالی که نماینده مجلس بود صریح وعلنی از تریبون مجلس صدام را خالدبن ولید زمان خوانده خواستارجنگ با امریکا برای حمایت از صدام شد.
من نمی دانم این سیاسیون پول های جمع آوری شده در زمان صدارتشان را کی می خواهند خرج کنند باید به آنها فرصت خرج کردن داد
با درود

ما ایرانیها عادت کردیم که حسرت گذشته را بخوریم یقینا روزی هم پی به کارآمدی آقای دکتر لاریجانی پی خواهیم برد ! اگر انسان منصف باشد و سخنرانی ایشان در مجلس و نحوه اداره کردن مجلس و دلایل و استنابط های ایشان را بدون کینه حزبی بررسی کنیم خواهیم دید که مدبرانه بوده ولی متاسفانه در این نظام سیاسی کنونی همه چیز دسته بندی شده و صلاح و مصلحت مملکت و مردم قربانی بازیهای جناحی و حزبی و شعار ها و رفتارهای غیر اصولی شده است .
بدرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
موافقم
باعرض سلام واحترام
بهتربود اعلام می کردید که علی صدرهاشمی نزاد کیست. به نظر آقازاده ریس بانک اقتصاد نوین است.اماسوال اصلی مردم این است .آیاایشان واقعابرای دور زدن تحریم کار می کرده ؟
چه برنامه ای دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
مثل برنامه سایر آقایان.
باسلام انشاالله بقیه عمررا به عبادت واستراحت بپردازد بنده خدا چه زحماتیکه نکشید..خدایا توبه
این رجال سیاسی که دردنیا کم نظیرند بهتراست تا 120 سالگی بازنشسته نشوند به احترام اینکه فرزندامون به موقع فارغ التحصیل وسرکار میروند وازدواج میکنن ودرکشور از بی کاری ومجردی وازدواج سفید و بکر مردن خبری نیس کلاه از سر برمیداریم
اصلا مهم نیست آینده ایشان چی میشود همین قدرکه درطول این سالها لطمات بزرگی براین کشورواردکردندودارند وارد می کنندکافیست.
۱۲ سال ریاست چه گلی به سر ملت زد جز تحمیل فقر و بدبختی و ...
یادش به خیر در زمان تصدی صدا و سیما توسط ایشون بود که بنده دبیرستان میرفتم و رسانه ملی هنوز جذابیت هایی داشت و مثلا یک برنامه مثل ساعت خوش! مهران مدیری پخش میشد که در دوره ریاست ایشون تحمل نکردند و برنامه رو بستند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار