بازدید 17113

موافقت‌پارلمان‌عراق‌با‌واگذاری‌سهمیه‌وزارتی‌به‌ترکمن‌ها

پارلمان عراق نخست وزیر این کشور را مامور تاسیس وزارتخانه‌ای کرد که وزیر آن از ترکمن‌های عراق باشند.
کد خبر: ۹۸۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱ 06 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، پارلمان عراق روز شنبه «مصطفی الکاظمی» را مامور تاسیس یک وزارتخانه جدید برای قوم ترکمن در این کشور کرد.

اداره اطلاع رسانی پارلمان عراق در بیانیه‌ای گفت: «پارلمان به مامور شدن نخست وزیر برای تاسیس یک وزارتخانه رای داد که وزیر آن متعلق به قوم ترکمن باشد».
به گزارش بغداد الیوم، در این بیانیه آمده است: «این امر به منظور تشویق اقوام و مشارکت آن‌ها در سازندگی کشور انجام می‌شود».

«ارشد صالحی»، رهبر جبهه ترکمن‌های عراق دو ماه پیش طی سخنانی در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این جنبش در کرکوک گفت که دولتی که در آن ترکمن‌ها جایی نداشته باشند، ناقص خواهد بود.

وی گفت که ترکمن‌ها از ۲۵ سال قبل زیر سقف جبهه ترکمن‌های عراق گردهم آمده و این جبهه نماینده آن‌ها در جامعه جهانی شد؛ علاوه بر اینکه ترکمن‌ها مانع ایجاد فتنه‌های فرقه‌ای در عراق می‌شوند.

صالحی از الکاظمی خواسته بود در کابینه جدید به ترکمن‌ها کرسی بدهد و تاکید کرده بود که عراقی که در آن ترکمن‌های مدافع تمامیت ارضی کشور جا نداشته باشند، ناقص خواهد بود.

ترکمن‌های عراق یک گروه قومی در عراق است که به‌طور عمده محل سکونت آن‌ها در شمال عراق و دارای روابط نزدیک فرهنگی و زبانی با ترکیه و آذربایجان هستند. آن‌ها از لحاظ دینی مسلمان شیعه یا سنی به فراخور موقعیت جغرافیایی خود هستند.

ترکمن‌ها پس از عرب‌ها و کُرد‌ها سومین قومیت عراق محسوب می‌شوند و گفته می‌شود که ۶ درصد از کل جمعیت عراق را شامل می‌شوند.

پارلمان عراق امروز (شنبه) در جلسه‌ای با حضور ۲۴۷ نماینده به هفت وزیر جامانده از کابینه ۲۲ عضوی مصطفی الکاظمی رأی اعتماد داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی