بازدید 21722
۱

کروناویروس به کلیه آسیب می‌زند؟

یک پزشک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت:ویروس کرونا تاثیر زیادی روی کلیه ندارد اما در بعضی مواقع باعث اختلالات الکترولیتی می‌شود.
کد خبر: ۹۸۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 06 June 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، دکتر جواد احمدی، فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (نفرولوژی) و متخصص داخلی در پاسخ به نگرانی مطرح شده مردم در سامانه ۴۰۳۰ ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت بهداشت مبنی بر تاثیر ویروس کرونا روی کلیه، افزود: اگرچه این ویروس تاثیر زیادی روی کلیه ندارد اما در بعضی مواقع باعث اختلالات الکترولیتی می شود که آن هم به دلیل بیماری و عملکرد سیستمیک کلیه است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا خود به طور مستقیم کلیه را درگیر نمی کند، اظهار داشت: البته مواردی از نارسایی کلیه به دنبال کرونا ویروس مشاهده شده اما هنوز ثابت نشده که منشا این نارسایی ویروس بوده است. ممکن است نارسایی کلیه به دلیل اختلالات سیستمیک ناشی از درگیری بخش های دیگر بدن با ویروس کرونا اتفاق افتاده باشد.

فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران به دلیل ترس از کرونا مراجعه ای به پزشک نداشته اند، تصریح کرد: این افراد بدلیل اینکه پیگیری های لازم نسبت به درمان خود انجام نداده اند دچار مشکل شده اند.

احمدی با اشاره به اینکه بیماران کلیوی، دیابتی و همچنین بیمارانی که فشارخون دارند باید به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: با رعایت نکات پیشگیرانه بهداشتی که توسط وزارت بهداشت جهانی اعلام شده همه افرادی که سابقه بیماری دارند می توانند مانع ابتلا به کرونا ویروس شوند.

وی تاکید کرد: مهمترین توصیه های پزشکی که می توان به بیماران کلیوی داشت اینکه باید داروهای خود را به موقع مصرف کنند چراکه این موضوع بسیار اهمیت دارد. همچنین آنها باید با مراجعه به پزشکان خود، انجام آزمایشات و رعایت رژیم غذایی مانع از پیشرفت بیماری خود شوند.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در ادامه با بیان اینکه بیمارانی کلیوی هم مانند دیگر بیماران، رژیم های غذایی متفاوتی دارند، افزود: بیمارنی که نارسایی کلیه دارند رژیم آنها با بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند و یا دیالیزی هستند، متفاوت است. ما بر اساس وضعیت بیمار و میزان دفع پروتئین کلیه، کراتینین کلیه، چربی، اسید اوریک و ... برای آنها رژیم غذایی تجویز می کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سلام
متاسفانه 100% بر کلیه اثر دارد.
لطفا آب زیاد مصرف کنید تا از اثرات آن کاسته شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار