بازدید 40526
آخرین تحولات خاورمیانه

دعوای سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ کنگ / تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی / افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران / توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی، افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی ‌شده ایران، توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس با حمایت آمریکا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دعوای سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ کنگ نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۸۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 06 June 2020

تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی، افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی ‌شده ایران، توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس با حمایت آمریکا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دعوای سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ کنگ نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع هنگ کنگ، قانون امنیت ملی چین و اظهارات «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در مورد دادن تابعیت به هنگ کنگی های مخالف چین، موجب تشدید تنش های میان لندن و پکن شده، به طوری که این تنش حتی به تهران نیز کشیده و سفیران چین و انگلیس در ایران وارد این جدال شده اند.

در همین رابطه، «رابرت مک ار» سفیر انگلیس در تهران، پیامی را در توئیتر درباره هنگ کنگ منتشر کرده که این پیام با واکنش همتای چینی وی مواجه شده است.

نکته عجیب در مورد پیام مک ایر آن است که وی در پیام های خود هنگ کنگ را با دو نوع املا نوشته است.

دعوای سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ کنگ/تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی/ افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران/ توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مک ایر در پیام خود نوشته است: اخیراً بحث‌های زیادی در مورد وضعیت «هونگ کنگ» صورت گرفته است. در سال ۱۹۸۴، بریتانیا و چین اعلامیه مشترک قانون الزامی را که تضمین کننده استقلال داخلی، حقوق و آزادی‌های هونگ کونگ است، امضا کردند. انگلستان به روشنی مشخص کرده که چین باید تصمیم خود را در مورد تحمیل قوانین امنیت ملی هنگ کنگ ـ که استقلال آن را تضعیف می‌کند و در تضاد کامل با ​​تعهدات بیانیه مشترک است ـ تجدید نظر کند؛ اما اگر چین در مورد تصمیم خود تجدیدنظر نکند، برای بریتانیا راهی جز تقویت روابط عمیق تاریخی و دوستی با مردم هنگ کنگ نخواهد ماند. بریتانیا چیزی بیش از این که هونگ کنگ بر اساس اصل توافق شده «یک کشور، با دو سیستم» باشد، نمی‌خواهد.

اما این پیام‌ها با واکنش «چانگ هوآ» سفیر چین در تهران مواجه شده، به طوری که وی در پاسخ مک ایر می‌نویسد: دوست عزیز من، امور هنگ کنگ نیازی به دخالت خارجی ندارد. انگلیس باید این حقیقت را درک کند که هنگ کنگ به چین بازگردانده شده است.

روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی گفته بود: اگر چین قانون موسوم به امنیت ملی در پیوند با هنگ کنگ را اجرایی کند، میلیون‌ها تن از شهروندان هنگ کنگی خواهند توانست برای کار و زندگی به بریتانیا مهاجرت کنند.

تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی

سیدعباس موسوی، سخنگوى وزارت امور خارجه دیدار بیل ریچاردسون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با محمدجواد ظریف درباره زندانى آمریکایى را تایید کرد.

موسوى در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت این دیدار در ماه‌ها قبل انجام شده است.

سخنگوى وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما به تلاش‌های انسان دوستانه ـ که منجر به آزادی گروگان‌های ایرانی در آمریکا و خارج از آن شود ـ همواره پاسخ مثبت داده و استقبال کرده ایم.

محسن بهاروند، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در مصاحبه‌ای، نوزدهم آذر ۱۳۹۸ با ایرنا گفته بود: آقای (محمدجواد) ظریف در حاشیه مجمع عمومی در مصاحبه‌ای موضوع (مبادله زندانیان) را مطرح کردند. بعضی‌ها مثل بیل ریچاردسون صحبت‌هایی با دکتر ظریف داشتند، ولی ما صحبت مستقیم با دولت آمریکا به ماهو دولت نداشتیم؛ یعنی ما ننشستیم با آن‌ها صحبت بکنیم.

بهاروند افزود: آقای ریچاردسون هم ماموریت دقیقی نداشتند که در این مورد با آقای ظریف صحبت کنند. آقای ظریف موقعی که به نیویورک سفر می‌کنند، به طور طبیعی صحبت‌هایی با سناتور‌ها و افرادی که بازنشسته هستند، دارند. ایشان سعی می‌کنند مواضع ایران را برای افراد موثر در رسانه‌ها و فضای سیاسی توضیح دهند. صحبت‌هایی که آقای ریچاردسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل کردند در همین حد بود، چون ایشان سفیر سابق در سازمان ملل بودند و الان بازنشسته هستند، صحبت‌هایی کرده بودند، ولی صحبت‌های ریچاردسون ما را هیچ وقت به جلو نبرد.

افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران

«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال امروز جمعه در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر مدعی شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را ۱۵۷۲ کیلوگرم اعلام خواهد کرد که این رقم در مقایسه با رقم اعلام شده در گزارش قبلی حدود ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته خبرنگار وال‌استریت ژورنال ۱۰۸۵ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح ۳.۵ درصد یا بالاتر است که این رقم بسیار بیشتر از سطح تعیین ‌شده در برجام (۲۰۲.۸ کیلوگرم) است.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، ایران مجاز بود تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید (UF۶) و یا معادل آن ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم نگهداری کند، اما در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و همچنین عدم رعایت تعهدات سایر طرف‌های برجام به ‌ویژه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) ایران نیز تصمیم به تعدیل تعهدات خود ذیل برجام گرفت.

توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام گفت: گزارش جدید آژانس درخصوص برجام، هم حاکی از تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس بوده و هم اقدامات ایران در اجرای تصمیمات خود مبنی بر تعلیق تعهدات برجامی را به تصویر می‌کشد.

دعوای سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ کنگ/تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی/ افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران/ توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

غریب آبادی افزود: در رابطه با تحولات فنی هسته‌ای، این گزارش به پیشرفت‌های زیر اشاره می‌کند؛

- عبور تولید آب سنگین ایران از مرز ۱۳۰ تن و رسیدن به ۱۳۲.۶ تن؛

- استفاده از ماشین های جدید از جمله غنی سازی با ماشین‌های IR4،IR5،IR6،IRs،IRs6،IR2m در خطوط تحقیق و توسعه؛

-  غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد و فراتر از حد تعیین شده در برجام؛

تولید ۱۵۷۱.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که ۵۵۰.۷ کیلوگرم بیشتر از گزارش ماه مارس بوده و ۱۳۵۶.۵ کیلوگرم آن نیز اورانیوم با غنای ۴.۵ درصد است.

سفیر و نماینده دائم ایران همچنین با اشاره به اجرای فعالیت های راستی آزمایی برجام در ایران توسط آژانس، گفت: از جمله محورهای زیر در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته‌اند: تداوم اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت در شرایط ویژه ناشی از کرونا و همکاری مناسب ایران در این زمینه؛ تداوم اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران و ادامه راستی آزمایی اظهارنامه‌های پروتکل توسط آژانس؛ تداوم راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران از سوی آژانس و  اینکه آژانس از روز اجرای برجام، به راستی آزمایی و نظارت در خصوص تعهدات هسته‌ای در ایران تحت برجام پرداخته است.

تلاش کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس با حمایت آمریکا

روزنامه القبس کویت به نقل از منابع بلندپایه عرب در حوزه خلیج فارس فاش کرد، این کشور درصدد کم‌رنگ کردن بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و کاستن هجمه‌های رسانه‌ای شدید میان آنهاست که طی روزها و هفته‌های اخیر علنی شده است.

این روزنامه نوشت: این اقدام کویت با حمایت کامل آمریکا صورت می‌گیرد. آمریکا خواستار حل و فصل این بحران حتی جزئی است.

دعوای سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ کنگ/تایید دیدار محمد جواد ظریف با مقام آمریکایی/ افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران/ توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

طبق این گزارش، آمریکا می‌خواهد موضوع بسته شدن حریم هوایی قطر را حتی به صورت جزئی حل کند، چون آمریکایی‌ها معتقدند، تداوم استفاده دوحه از حریم هوایی ایران می‌تواند به تهدید حساب نشده علیه نیروهای آنها منجر شود.

القبس در ادامه آورده است: همچنین تهران از بازده مالی استفاده از حریم هوایی خود به منظور مقابله با رویکرد آمریکا جهت تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند.

بلومبرگ نیز پنجشنبه گزارش داد که مقامات آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس فاش کردند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عربستان سعودی و امارات را تحت فشار گذاشته تا ممنوعیت‌های اعمال شده بر پروازهای خطوط هواپیمایی قطر در حریم هوایی این دو کشور را متوقف کنند.

 پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی، بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آغاز شد که بدترین بحران از زمان تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی محسوب می‌شود که طی آن، عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند. این چهار کشور ارتباطات دریایی، زمینی و هوایی خود با قطر را به عنوان اقدامی تنبیهی به خاطر اتهامات "حمایت دوحه از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای این منطقه" متوقف کردند؛ اتهاماتی که دوحه آنها را رد می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
دیگه بازی مضحک شده: دانشمند ما رو بگیر تا جاسوست آزاد بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
خیلی وقته مشخص شده
ولی در تعجم چرا این دانشمندان حالیشون نیست و باز می روند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
در مسایل بین المللی چینی ها منفعل هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
ارتش سابیری انگلیس آغار بکار کرد، چین برو کنار نشکنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
ارتش سایبرب انگلیس آغار بکار کرد، ای چینی برو کنار نشکنی..
ناشناس
| - |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
آره مضحک شده. هر گردشگری که میاد ایران رو بگیر و بهش اتهام جاسوسی بزن تا با جاسوسهات در آمریکا مبادله کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
ناشناس آخر از البانیه بهش برخورده؟
با افزایش مقدار اروانیوم غنی شده . البته نه با غنای بالاتر از ۳،۵ درصد ..... یعنی میخواهیم با ابرقدرت در مرحله بعد با قدرت بیشتری در مذاکره بعدی چانه زنی و امتیاز گیری کنیم . واقعا با داشتن بمب اتم نتونست امتیاز بگیرد . برنامه هسته ای بسمت میرود که بعدا دیگر تمام راه حل ها منطقی وجود نخواهد داشت . برای اینکه اختلاف سیاسی بین ایران و امریکا همیشه وجود دارد . بجای تهدید همدیگر اول اختلافات سیاسی را حل کنند بعد مذاکره مجدد
پاسخ ها
عباسعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
حال اگه تورم هست مردم گرسنه اند فقر وفساد بیداد میکنه وهزار تا مسبله دبگه ولی خوشبختانه خبرهای خوب وامیدوار کننده هم هست ...حجم اورانیوم غنی شده مون افزایش پیدا کرده خدارو شکر
ترامپ .....اگر مسولان ایران به ابن نتیجه رسیدند که میشود قبل از انتخابات مداکره کنیم معطل نکنند انجام دهند و به بعد از انتخابات موکول نکندد ....چه تحلیلی از سخنان ترامپ مشخص میشود . آیا از مسایل ایران خبر دارد ؟ آیا ایران قرار هست که ایران میخواهد بعد از انتخابات با جناح پیروز مذاکره کند . حالا اگر ترامپ دوباره رییس جمهور شد چی ؟ اگر ترامپ شکست خورد و دمکرات ها پیروز شدند ولی همین دمکرات ها نخواستند در برجام تازه اگر کنگره تصویب نکند و اجازه نداد چی ؟ شراط بندی روی چی ....؟
پاسخ ها
اقا زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
داریم عشق میکنیم زندگیمونو میکنیم در راحتی واسایش مذاکره وروابط میخوایم چیکار
واضح است که دموکرات ها نمی خواهند دخالت مستقیمی در وقایع اخیر امریکا داشته باشند و در حقیقت در کار کاخ سفید مداخله کنند. آنها هر چند از ترامپ خوششان نمی آید اما در جامعه آمریکا عموما مخالفت آشکار از سوی حزب رقیب با تصمیمات ریاست جمهوری و کاخ سفید صورت نمی گیرد. مقایسه اش کنید با جامعه ما.
مجلس دهم بخاطر سلفی گرفتن با خانم موگرینی قربانی شد. مگر سلفی گرفتن چه اشکالی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
باید عادی رفتار می کردن.
سفیران چین و انگلیس تو تهران دعوا کردند شما که بلدی یکی یه قالیچه به هر کدوم بدید آشتی کنند
پاسخ ها
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی گفته بود: اگر چین قانون موسوم به امنیت ملی در پیوند با هنگ کنگ را اجرایی کند، میلیون‌ها تن از شهروندان هنگ کنگی خواهند توانست برای کار و زندگی به بریتانیا مهاجرت کنند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. آقای سفیر انگلیس بهتر نیست لندن برای اشتغال میلیون ها شهروند انگلیسی بیکار فکری کند تا مردم هنگ کنگ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
دعوای استعمار پیر با استعمار جدید
لطفا روشن شود منظوراز دیدارماههای قبل ظریف با نماینده امریکادرسازمان ملل
دقیقا چه زمانی است ؟
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
حالا روشن شود جناب صدراعظم بعد چه دستوری میفرمایید؟
هیچ وقت اقای ظریف را ادمی که به دنبال منافع ایران باشد نشناختم
آقای ترامپ میگفت عجله نکنید خودشون میان پای مذاکره .میان مجبورن بیان
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
اما فرستاده آمریکا به ایران آمد .ترامپ دیگر چه کاری باید بکند تا نابجایی او را درک کنید ؟!
انگلیس: سالیان دراز نیمی از کره زمین مستعمره ما بودند. پس ما حق دخالت داریم
آمریکا: تو استعمارگر پیری، حق دخالت در تمام جهان اکنون فقط متعلق به ما است. ما شیوه های جدید و فریب کارانه تری داریم و به همین دلیل موفقیت بیشتری داریم.
احتمال داره کاکا سیاه دوباره رییس جمهور بعدی امریکا نباشه ها ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
شما کهبرا یه کاکاسبا (به قول شما)ده روز داربن عزاداری میکنین
یاد سخنان سفیر چین در جواب معاون وزیر بهداشت افتادم چه روزگاری شدکه کی برسر مسئولین ما داد میزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
سفیر چین و سفیر روسیه روسای خیلی ها در داخل هستند
شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۱۱:۱۰
دلار(اسکناس)۱۷۷۰۰
دلار(حواله) ۱۸۲۰۰
سکه ۷۴۰۰۰۰۰
گذشته از دعوای دخالت انگلیس بر سر موضوع هنگ کنگ که اصلا به استعمار پیر مربوط نمیشه ؛ ظاهرا کشته شدن جورج فلوید و اعتراضات مردم آمریکا و آشوب بپا شده بنفع ایران تمام شده ؛ آمریکا چشمان خود رو بر روی 5 کشتی نفتی ما که در آبهای نزدیک به منافع آمریکا در تردد بودن بست و به خوشی نفت مجازی بعد از سوریه و عراق و یمن و لبنان و روسیه این بار به ونزوئلا برادر تحویل داده شده البته خبرچین ها از تحویل صدها تن شمس طلا از سوی ونزوئلا به ایران خبر میده که امیدوارم واقعیت داشته باشه , این خوش رویی آمریکا منجر به آزادای شهروند آمریکایی شد ؛ حالا تو این فکرم که آیا سیاست خارجی ما شتر مرغ پلنگ هست ؟ اگر مایکل وایت جاسوس بود چرا آزاد شد ؟ اگر نبود چرا بازداشت شد ؟ تا کی با آمریکا بایستی رابطه دوستی خاله خرسه داشته باشیم ؟
سفيران چين وانگليس دعواشون ببرند سركوچه خودشان يه وقتي سنگي چيزي ميزنند ميخوره به شيشه هاي ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
ما از این ترقه بازیها نمیترسیم
چینی ها پخمه هستند.
سخنگوى وزارت امور خارجه دیدار بیل ریچاردسون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با محمدجواد ظریف درباره زندانى آمریکایى را تایید کرد ولی سردار پاسدار شمخانی میفرمایند برای تبادل زندانیهای ایرانی و امریکایی مذاکره نکرده ایم و درآینده هم با امریکا مذاکره نخواهیم کرد.
آخه این وفاق و همدلی بین مسئولین را در کدام کشور نظیرش را بیابیم؟ اونوقت میگن چرا برای آگاهی از اخبار سراغ رسانه های خارجی میروید؟
قبلا دعوا بين سفرا روسيه و انكليس بود
الان سفرا جين و انكليس
بچه های خودشون تواروپا،آسیاوغرب دارند خوش میگذرانند
وبعد به مامیگن مقاومت کنید
پاسخ ها
اقازاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
صلاحتومیخوان مقاومت کن
ناشناس
| France |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
آن هایی که می گویند مقاومت در برابر سلطه جویی لازم و واجب است ، ریشه و سابقه و عقبه شان در همین جاست . بی ریشه ها و بریده ها ناچار از تظاهرند .
امیدواریم هر زودتر قدرت شیطانی غرب تمام شود و کشور چین که روابط دوستانه ای با ایران دارد به ابرقدرتی برسد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی