بازدید 8294

مزیت‌های تبلیغات آنلاین در مقایسه باتبلیغات سنتی

دوران کرونا را باید نقطه عطفی در تغییر ذائقه مردم نسبت به محتوای ویدیویی آنلاین دانست. تولیدات صدا و سیما برای چنین روزهایی کفایت نمی کرد از طرف دیگر طیف گسترده محتوای ویدیویی آنلاین به دلیل سرعت در تهیه و انتشار توانست از سیما پیشی بگیرد.
کد خبر: ۹۷۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳ 19 May 2020

کدام مزیت‌ تبلیغات آنلاین در مقایسه باتبلیغات سنتی برتری دارد؟


دوران کرونا را باید نقطه عطفی در تغییر ذائقه مردم نسبت به محتوای ویدیویی آنلاین دانست. تولیدات صدا و سیما برای چنین روزهایی کفایت نمی کرد از طرف دیگر طیف گسترده محتوای ویدیویی آنلاین به دلیل سرعت در تهیه و انتشار توانست از سیما پیشی بگیرد.
برندها و کسب و کارهای مختلف در چنین شرایطی خواسته یا ناخواسته به سمت تبلیغات آنلاین متمایل شدند.
در گفتگو با فهیمه عکاف زاده مدیر بازرگانی «کره ونک» از برندهای خوشنام و با سابقه چندین ساله در بحث تبلیغات تفاوت بین تبلیغات آنلاین و تلویزیونی از طرف کسب و کارها تشریح شد. از طرف دیگر علیرضا اعتضادی مدیر توسعه کسب و کار بخش ویدیو کافه بازار سازنده برنامه بازار که علاوه بر پلتفرم دانلود بازی و برنامه ارائه دهنده محتوای ویدیویی است به تابناک از رفتار ۴۱ میلیون کاربر بازار گفت و به تشریح فضای تبلیغات ویدیویی آنلاین پرداخت.

کدام مزیت‌ تبلیغات آنلاین در مقایسه باتبلیغات سنتی برتری دارد؟

فهیمه عکاف‌زاده مدیر بازرگانی شرکت فرخ مهر اسپادانا (کره ونک) در بررسی مزایای تبلیغات آنلاین در مقایسه با تبلیغات سنتی؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تبلیغات آنلاین ویدیویی چه برتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارند اینگونه توضیح می‌دهد:« امروزه با توجه به تغییر نیازها و خواسته‌های مشتری نحوه تولید و بازاریابی کالاها متفاوت شده و در حال تغییر است. تعداد افرادی که مخاطب تلویزیون هستند روز به رو بنا به تغییر فرهنگ، نیاز و مشغله‌های افراد سیر نزولی دارد و این مدل تبلیغاتی در کل دنیا نیز در حال منسوخ شدن است. از طرفی علاوه بر این موضوع که تعداد بازدیدکننده‌های تلویزیونی در ایران کم است، حتی مخاطبانی که تلویزیون تماشا می‌کنند بنا به شرایط نسبت به آن بی‌اعتماد هستند. با این اوصاف هزینه در تبلیغات تلویزیونی اشتباه است و پاسخگوی نیازهای فعلی نیست.»
مدیر بازرگانی شرکت فرخ مهر اسپادانا در ادامه و در توضیح این موضوع که چرا برندها در حال ترکیب قیف‌های بازاریابی خود هستند و به عرصه‌هایی چون تبلیغات آنلاین ویدیویی وارد شده‌اند، تاکید می‌کند:« قشری که نسبت به تلویزیون بی اعتمادند اینترنت را بیشتر قبول دارند و برای رفع نیازهای خود به آن مراجعه می‌کنند. امروز بیشتر تبلیغات دهان به دهان موثر است و افراد بنا به اعتمادی که به هم دارند، مسائل مختلف را با هم به اشتراک گذاشته و تبلیغات را برای هم ارسال می‌کنند. درنتیجه تبلیغات آنلاین بیشتر می‌تواند پاسخگوی نیازهای شرکت‌ها برای رسیدن به مشتری هدف باشد.»
عکاف‌زاده در ادامه و در تاکید بر مزایای تبلیغات آنلاین اضافه می‌کند:«شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها در قبال تبلیغات، هزینه کمتری دریافت می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند بدون محدودیت در زمان، تبلیغات خود در قالب ویدیو یا پوستر به نمایش در بیاورند. از طرفی در این مدل تبلیغاتی می‌توانیم بانک اطلاعاتی مشتریان را داشته باشیم و کسانی که در جستجوی ما هستند را ذخیره کنیم. از تغییراتی که داریم مخاطبان را آگاه کنیم و به مرور زمان اعتماد و نظرشان را جلب کنیم.»
او با اشاره به این موضوع که تبلیغات آنلاین در حال سپری کردن دوران طلایی خود است تصریح می‌کند: « مخاطبان این روزهای ما جوانان هستند؛ جوانانی که دنبال هیجان هستند و قانع کردنشان برای خرید سخت و سخت‌تر است. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که دنبال بالا بردن کیفیت تبلیغاتی و جذب مخاطب باشیم.»
به باور عکاف زاده؛ قبل از شروع بازاریابی آنلاین باید به نکته مهمی توجه کرد. به اعتقاد او زیرساخت و درون سازمان باید محکم و اساسی چیده شده باشد؛ او معتقد است:« به همان اندازه که بازاریابی آنلاین به سرعت پاسخگوی نیازهای تبلیغاتی است؛ در صورتی که ضعفی در سازو کار شرکتی دیده شود نیز به سرعت دیده می‌شود. همان ضعف می‌تواند به حذف محصول از چرخه منجر شود. بنابراین باید تمام مشکلات و ضعف‌های سازمان مورد توجه واقع شود تا در ادامه بتوان نیاز مشتریان را پاسخگو بود.»
اما در تحلیل و بررسی مزیت‌های تبلیغات آنلاین به تبلیغات تلویزیونی و سنتی؛ علیرضا اعتضادی مدیر توسعه کسب و کار بخش ویدیو پلتفرم بازار به نکات مهمی اشاره می‎‌کند.

کدام مزیت‌ تبلیغات آنلاین در مقایسه باتبلیغات سنتی برتری دارد؟


به باور علیرضا اعتضادی گستردگی محتوای سرویس ویدیویی بازار این امکان را فراهم کرده است که مخاطب صدا و سیما محتوای مدنظر خود را در بازار؛ در زمان انتخابی خود بر روی موبایل خود دیده و استفاده کند. گرچه نوع و تنوع محتوا در بازار با صدا و سیما متفاوت است ما در بازار ۷۰۷۴ فیلم و ۱۴۸۲۶ قسمت سریال در مجموع ۲۱۹۰۰ آیتم ویدیویی میزبانی می‌کنیم و و ۴۱ میلیون کاربربازار امکان دسترسی به بخش ویدیو را دارند که به طور روزانه تعداد بیشتری از کاربران بازار به کاربر فعال بخش ویدیو تبدیل میشوند.
او با تاکید بر این موضوع که آمار دقیقی از مخاطبان صدا و سیما در دسترس نیست؛ میگوید:« تخمین ما این است که مخاطب ویدیو بازار در مقایسه با صدا و سیما از افراد نوجوان و جوان‌تری تشکیل شده است. سرویس ویدیویی بازار چون مبتنی بر اینترنت است و هر روز تعداد بیشتری از کاربرها بر روی موبایل فیلم و سریال میبینند، به مراتب با تکنولوژی و تعامل با تبلیغات به صورت آنلاین آشنایی نسبی بیشتری دارند و همین زمینه تفاوت اصلی کاربر ما و کاربر صدا و سیما است. »
او در پاسخ به این سوال که ظرفیت تبلیغات ویدیویی در سرویس بازار بر بستر ۲۱۹۰۰ آیتم ویدیویی و برای ۴۱ میلیون کاربر فعال شکل گرفته است تصریح می‌کند:« روزانه تعداد کسانی که تبلیغات آنلاین را جایگزین تبلیغات سنتی میکنند رو به افزایش است و با وجود اینکه بودجه اصلی تبلیغات برندها همچنان به تبلیغات سنتی اختصاص داده میشود اما سهم بازار تبلیغات آنلاین با ایجاد اعتماد در طول زمان افزایش می‌یابد.»
اعتضادی در توضیح بیشتر رسانه های جدید و شباهت آن به صدا و سیما ادامه می‌دهد:« تنها سرویس AVOD است که شباهت هایی با صدا و سیما دارد. مخاطبان به جای پرداخت اشتراک یا هزینه؛ با دیدن تبلیغات می‌توانند رایگان فیلم، سریال و انیمیشنهای پر مخاطب و به روز تماشا کنند با این تفاوت که میتوانند زمان تماشا و نوع محتوا را خودشان انتخاب کنند و روی گوشی‌های شخصی در هر زمان و مکانی به محتوای دلخواه دسترسی داشته باشند.»
مدیر توسعه کسب و کار ویدیو بازار در توضیح مزیت‌های این نوع از تبلیغات تصریح می‌کند:« در این دست از رسانه‌ها؛ برخلاف رسانه‌های سنتی ابزارهایی وجود دارد که تبلیغ دهنده‌ها و برندها می‌توانند تحلیلهایی در رابطه با تبلیغات خود انجام دهند. تعداد دفعاتی که تبلیغ دیده شده، میزان دیده شدن ویدیو، آمار بستن تبلیغ توسط کاربر و شاخصهای دیگر هر کدام بینش جدیدی از کیفیت تبلیغات را در دسترس تبلیغ دهندگان قرار میدهند..»
او با عنوان اینکه مدل تبلیغاتی آنلاین در ایران نیز سال‌هاست شکل گرفته و برندها نیز از آن استفاده کرده‌اند اضافه می‌کند:« تبلیغات بخش ویدیو بازار از مدل AVOD پیروی میکند و با رایگان کردن اکثر محتوای خود این امکان را برای کاربر فراهم میکند که محتوای پریمیوم و به روز را که شامل فیلم، سریال و انیمیشن پر مخاطب است با دیدن تبلیغ مشاهده کند. این مدل از تبلیغات در خارج ایران بر روی پلت‌فورمهایی نظیر هولو (Hulu) هم دیده میشود که برندهای بزرگ برای ایجاد آگاهی بیشتر در آن به طور گسترده و هدفمند تبلیغ میکنند. بخش ویدیو بازار نیز به عنوان اولین نمونه ایرانی این مسیر را پیش گرفته و در حال توسعه است.»
به باور اعتضادی برتری سرویس تبلیغات ویدیویی آنلاین به سرویس تلویزیون در سه نکته خلاصه شده است؛ او در توضیح این سه نکته می‌گوید:« در تبلیغات آنلاین امکان ایجاد هدفمندی‌های متفاوت برای بهبود بازخورد کمپین وجود دارد. این روش در حال گسترش و پیاده سازی است و مثلا بر اساس شناختی که برندها از مخاطب هدف خود دارند میتوانند برای گرفتن بازخورد بهتر، تبلیغ رو روی ژانرهای مناسب پخش کنند . از طرفی در تبلیغات آنلاین امکان اندازه گیری بازخورد تبلیغات و ارائه آمارهای دقیق را داریم و به راحتی می توان بازخورد تبلیغات را بر روی مدیاهای مختلف با هم مقایسه کرد. همچنین بستر تبلیغات آنلاین این امکان را دارد تا بر اساس خواسته تبلیغ دهندگان توسعه پیدا کند و راه‌حلهای جدید و نوینی هر روزه به کاربردهای فضای تبلیغات آنلاین اضافه میشود. »
او در انتها در جمع بندی مزیت های تبلیغات آنلاین تاکید می‌کند:«در نتیجه اعتماد به کمپین‌های تبلیغاتی شرکتها می‌توانند هدفمندتر؛ مقرون به صرفه تر و اثربخش تر بر کاربران اثر بگذارند. از طرف دیگر مزیت کمپین‌های تبلیغاتی این است که گزارش عملکردی به سفارش دهنده تبلیغات می‌دهند. »
تبلیغات آنلاین برتری‌هایی از جمله شاخص‌های اندازه گیری، هزینه کمتر در قیاس با انواع تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای شهری، مخاطبان منتخب و در نهایت قابلیت شخصی سازی و دست گذاشتن بر روی گزینه مخاطب‌هایی که می‌توانند مشتری وفادار باشند از جمله دلایلی است که که شرکت‌ها را به استفاده بیش از پیش از آن ترغیب می‌کند.
تمام این مزایا باعث شده ورق تبلیغات؛ در شرکت‌های سنتی که ارتباط خاصی با تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی داشتند به سمت تبلیغات آنلاین برگردد و مزایای تبلیغات آنلاین را به روش‌های سنتیی تبلیغاتی ارجح‌تر بدانند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر