بازدید 9091

تاکید کارشناسان بر ترویج فرهنگ فرزندآوری

کارشناسان جمعیتی کشور معتقدند در صورت تغییر در ساختار‌های جمعیتی و کاهش نرخ رشد، بیش از یک چهارم جمعیت کشور تا چند سال دیگر سالمند خواهند بود.
کد خبر: ۹۷۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 19 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به بهانه ۳۰ اردیبهشت روز "جمعیت"، چگونگی اجرای سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری (در سال نود و سه) در برنامه تیترامشب شبکه خبر مورد بررسی قرار گرفت.

"محمدجواد محمودی" در برنامه تیتر امشب گفت: بند نخست از ۱۴ بند سیاست‌های ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری به پویندگی و بالندگی و افزایش نرخ باروری دلالت دارد که نه تنها اجرا نشده بلکه با کاهش جمعیت کشور نیز روبرو هستیم.

کارشناس اقتصاد جمعیت افزود: در سال ۶۷ نرخ باربری هر زن بین ۶ تا ۷ فرزند داشته است که برخلاف توصیه‌های مراجع تقلید نرخ جمعیت با کاهش روز افزون روبرو بوده است. در سال ۷۲ توصیه به کاهش فرزند آوری ابلاغ می‌شود.

او گفت: سیاست‌های تنظیم خانواده در پیش از انقلاب و مراجع راه به جایی نبرد.
محمودی نرخ ۲.۱ را نرخ جانشینی (دو فرزند برای هر خانواده) اعلام کرد و افزود: یکی از دلایل کاهش جمعیت کشور دخالت‌های سازمان‌های بین المللی در هدف گذاری جمعیتی کشور است. این سازمان‌ها برای ما نرخ جمعیتی را برای رساندن به صفر اعلام کردند.

"محمداسماعیل اکبری" مشاور عالی وزیر بهداشت نیز به ساختار‌ها و ۳ گروه‌های جمعیتی اشاره کرد و گفت: نباید ساختار‌های جمعیتی پایه، مولد و سالمند تغییر کند.

وی افزود: جمعیت کشور رو به کاهش و به کمتر از ۱ درصد رسیده است. قادر نیستیم جمعیت کشور را حفظ کنیم. پویایی کشور به دلیل حضور جوانان و قشر پایه کشور است. اگر جمعیت جوان کشور کم شود در اداره کشور مشکل خواهیم داشت.

او گفت: تک فرزندی ظلم و بلای جان فرزند است. باید شاخص‌های فرزند آوری را عوض کنیم. کاهش جمعیت کشور مهمترین مسئله جمهوری اسلامی ایران است.

اکبری تلاش صدا و سیما را برای تغییر ساختار غلط فرهنگی و افزایش نرخ فرزند آوری را خواستار شد.

"شهلا کاظمی‌پور" جمعیت شناس گفت: سالخوردگی جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ حدود یک چهارم کل جمعیت خواهد بود.

او گفت: اگر با برنامه ریزی پیش برویم حدود ۳۰ سال برای جبران این کاهش جمعیت و افزایش سالمندی فرصت باقی است. باید سالمندان آینده را فعال کنیم تا در سال‌های بعد با مشکلات کمتری مواجه شویم.

کاظمی‌پور با بیان اینکه در برخی سیاست‌های کاهشی جمعیت باید اصلاحاتی صورت بگیرد، افزود: جمعیت اساس توسعه اقتصادی هر کشوری است که به شکوفای اقتصادی منجر خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
تشویق برای فرزند آوری باید تعریف جدید شود. فرزندآوری فقط در صورتی افزایش می یابد که والدین احساس کنند که فرزند انها در جامعه امن پرورش خواهد یافت و در آینده نیز از همه لحاظ امنیت دارد و فرصت تلاش و پیشرفت برای او فراهم است.
آقایون عقل کل و دانشمند شما اول باید مشکلات معیشتی رو حل کنید. تا وقتی مشکلات مالی و رفاهی گریبان مردم رو بگیره نرخ طلاق بالا و نرخ فرزند آوری قطعا پایین خواهد بود.
تعهد دولت باشه که دوران حاملگی ، بدو تولد ، تحصیل ابتدایی ، دبیرستان و دانشگاه و البته ازدواج در هر دوره 50 میلیون به خانواده پرداخت کنه چشم حتما من خودم قول میدم .. بماند که 50 میلیون ارزشش فقط تو دوره اول و دومه
جلوی گرونی رو بگیرید تا جوان ها ازدواج کنن و بچه بیارن
با کدام هنر اقتصادیتان می خواهید رشد جمعیت را افزایش دهید ؟
وضعیت اقتصادی چنان گلوی مردم را فشره که رمقی نمانده
فرزند آوری با گرده افشانی انجام نمی شود پیش نیازش ازدواج است با کدام شاخص ازدواج می خواهید این رقم را بالا ببرید بخاطر مسایل اقتصادی ازدواج گریزی در بین جوانان بیداد می کند
آنها هم که ازدواج کردند در تامین مخارج خود مانده اند تا چه رسد فرزند آوری کنند یا بیش از یک فرزند بیاورند
بنده گرچه اعتقاد به فرزند آوری تا حداقل سه فرزند هستم و تبعات تک فرزندی را هم می دانم اما واقع بین هم هستم با شکم سیر حرف نمی زنم
دلتون خوشه بابا
اول باید جوان بتونه ازدواج کنه
بعد باید ببینه زدگیش پابرجا هست یا نه
بعد فرزند آوری کنه
تازه اون هم یکی
با این گرانی ها و تورم به نظر شما این امور ممکنه
مسئولین ما خواب خواب هستند (البته خود را به خواب زدند و نمی خواهد بفهمند) نشستند برای خودشون نوطق می کنن
..........
اقایان قبل از پیچیدن نسخه برای زاد ولد بیشتر ،لطف کنند به منابع اب کشور وتوان مدیریتی در ساخت وتولید خانه برای انها واشتغال ودرامد سرانه خانوارها واختلاف طبقاتی ومشکلات زیست محیطی وترافیکی ورشد بادکنکی وبیکاری تحصیل کرده های بی مهارت بدون اعتماد بنفس هم توجه نمایند ،چون با در نظر گرفتن تمام شاخص ها کشورما توان تحمل جمعیت بیشاز 40 تا 45 میلون جمعیت را ندارد ،ومردم را نباید با سگ زندگی بعنوان ساهی لشکر وابزار قدرت وحاکمیت قرار داد ،برای مردم بازد مثل کشورهای پرشرفته واستاندارد انها زندگی سالم وبدون دغدغه با درامد مکفی وخدمات بهداشتی وتامین اجتماعی ورفاهی کامل ،شهرهای سالم وخوش اب وهوا با کمترین مشکلات زیست محیطی وترافیکی فراهم نمود ،نه مثل پاکستان وبنگلادش واندونزی به سبک مگس وموش به تولید مثل پرداخت ومردم را تبدیل به ماشین جوجه ریزی کرد ،دولت مسئول واقتصاد سالم نداریم نباید در بوق افزایش جمعیت دمید ،از فرت فقر فحشا واعتیاد در بین ایرانیان داخل وخارج بیداد میکند که نتیجه نداری وفقر وبیکاری وفزونی جمعیت وناتوانی حاکمیت در تامین یک زندگی سالم برای مردم می باشد .
در مورد ازدواج چیزی نفرمودند؟
جلسات كارشناسي بي اثر با هزينه هاي بيخودي و صرفا براي نمايش.
وقتي بحث كنترل جمعيت پيش آمد و آن بگير و ببند و حذف فرزند سوم از امكانات دولتي و .....اگر نتيجه داد فقط و فقط بحث تورم و گراني ها بود كه هزينه خانوارها رو افزايش داد و بالطبع به كاهش فرزند آوري پيش رفتند و هم اكنون اين وضع گراني به كاهش ازدواجها نيز منجر شده است.
تا وقتي هزينه دخل و خرج خانوارها به هم نخورد ميز كارشناسي جهت افزايش و تشويق خانوارها به فرزند آوري توهمي بيش نخواهد بود
كي به فكر جمعيته ؟ خرجش رو كي بده ؟ جمعيت بي سواد و دزد خوبه ؟ يا جمعيت تحصيل كرده؟
انشاله با منفی شدن رشد جمعیت ،شاهد ورود خارجی ها برای تامین نیروی کار خواهیم شد.با توجه به رشد اقتصادی سریع کشور بعداز این باید سالیانه میلیون ها نیرو ی کار از کشور های ژاپن ،امریکا ،اروپا وخاورمیانه واقصی نقاط دنیا وارد ایران خواهند شد.بنابراین مسئولین اصلا" نگران اینده نباشند.با توجه به رفاه اجتماعی ،میزان درآمد ،عدالت مداری وهزاران امتیاز دیگر ایران میشود ام القرای کشورهای دیگر .
با کدوم حمایت؟!
آیا این کارشناسان محترم در ایران زندگی نمی کنند ؟ آیا از تورم و بیکاری و فشار اقتصادی هیچ اطلاعی ندارند ؟؟؟؟ چرا فرسنگها از مردم دور تشریف دارند ؟؟؟؟
کارشناسان محترم
موضوع فرزند اوری یک سویه قابل بررسی نیست و بدون بررسی همه جانبه بجز نتایج واهی حاصلی نخواهد داشت.
مگر میشود در تلویزون نشست و گفت فرزند بیاورید؟ و نه ماه بعد مثلا طی چند هفته ناگهان یک میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه شود!!!
خیلی مضحک بود؟ بله موافقم بدیهی است افاضات شما بجز این معنی دیگری ندارد.
بدیهی است وقتی صحبتی از تحریم میشود یک سر ماجرا از موالید سر در می آورد، اولین و مهمترین موضوع در موالید مطابق نظر همه ی کارشناسان امید است
بسیاری از مشکلات و منجمله کاهش موالید ریشه در جای دگر دارد که به نظر من شما بهتر از من میدانید ولی اگر میخواهید فعلا مسئولیت خود را انجام دهید با وجود علم به ریشه ی مشکلات، شما خود بزرگترین خیانت را به مردم میکنید، بایست تلاش کنید مشکلات را با جسارت مطرح کنید تا کسانی که تصمیم میگرند بدانند که هر راهی میروند بایستی با دقت و سنجیدن عواقب باشد و نه از روی احساس و باری به هر جهت و تصمصمات عکس العملی باشد از حرکت حریف!
بایستی تصمیمات به نفع جامعه و اینده ایران باشد حتی اگر به مزاج دشمن خوش آید!!
یادمان است که آوایل انقلاب چه رشدی داشتیم حدود سه و نیم درصد و حتی بیتشر
(امید به آینده)
حرفهای مفت را کناربگذارید.اقتصاد سالم و رفاه اجتماعی، آرامش و فرزند بیشتر به همراه می آورد.با وضعیت اقتصادی کشور ، تصمیم هر زوج عاقل ، فرزند کمتر زندگی بهتر هست.
همین کارشناسانی که ملت رو به فرزندآوری تشویق میکنن خودشون چند تا بچه دارن؟!
اولاً جمعیت کشور همین الان از حد توان اکولوژیک کشور زیاده و اجدادمون حسابی زحمت افزایش جمعیت را کشیدند.
در ثانی قبل از ترقیب مردم به بچه دار شدن باید سعی کنید شرایط را در جهتی سوق بدهید که جوانان بتوانند ازدواج کنند و اگر ازدواج کردند بتوانند توان اداره یک زندگی نرمال را داشته باشند
دیگر اینکه الان سواد و فرهنگ مردم بخصوص جوانان بالا رفته و به عینه دیدن که داشتن فرزند کمتر یعنی زندگی بهتر و همچنین بلدند که چجوری پیشگیری کنند. می توانم به جرات بگم که اگر همین امروز هم وسایل پیشگیری (قرص و ...) را از سطح کشور جمع بکنند هم باز مردم بلدند که چجوری پیشگیری کنند.
همچنین این کارشناسان محترم انگار فراموش کردند که الان وضعیت اقتصادی کشور طوریه که مردم تو سیر کردن شکم خودشون و زن و فرزندی که الان دارند مانده اند چه برسد بخواهند برای آنها رفاه حداقلی فراهم کنند و با این اوصاف کسی که یک یا دو فرزند دارد احمق نیست که بچه بعدی را هم بیاورد.
من کارمندم و حکم سال 98 ام (با مدرک کارشناسی ارشد) کمی بیشتر از 4.5 میلیون بوده (هنوز حکم 99 را نزدند) و کمک هزینه اولاد برابر با 445200 ریال (44520 تومان) بود با این حقوق زیر خط فقر بودم و حتی با افزایش سال 99 هم باز زیر خط فقر خواهم بود. تازه من شغل ثابت دارم و خیالم راحته که آخر ماه چه میزان حقوق خواهم داشت ولی اونایی که کار ثابت یا درآمد ثابت ندارند چی؟ اون کارگرای روزمزدی که کنار خیابان منتظرند تا یکی بیاد برای کارگری ببردتشون چی؟
یه پیشنهاد میدم در احکام کارمندان کمک هزینه های عائله مندی و اولاد را به طور قابل توجه ای اضافه کنید (مثلاً 10 برابر در مورد عائله مندی و 20 برابر در مورد اولاد) تا کارمندای مجرد ترقیب بشوند ازدواج کنند و اونایی که متاهل هستند ترقیب بشوند بچه دار بشوند.
همه می دانیم تک فرزندی چیز جالبی نیست و همه دوست داریم بچه هامون برادر یا خواهر داشته باشند و ممکنه یه روزی از ما گله مند بشوند که چرا خواهر و برادر ندارند ولی شرایط موجود شرایط مناسبی برای بچه دار شدن نیست بخصوص برای آوردن بچه دوم یا سوم و ...
جلسات كارشناسي بي اثر با هزينه هاي بيخودي و صرفا براي نمايش.
وقتي بحث كنترل جمعيت پيش آمد و آن بگير و ببند و حذف فرزند سوم از امكانات دولتي و .....اگر نتيجه داد فقط و فقط بحث تورم و گراني ها بود كه هزينه خانوارها رو افزايش داد و بالطبع به كاهش فرزند آوري پيش رفتند و هم اكنون اين وضع گراني به كاهش ازدواجها نيز منجر شده است.
تا وقتي هزينه دخل و خرج خانوارها به هم نخورد ميز كارشناسي جهت افزايش و تشويق خانوارها به فرزند آوري توهمي بيش نخواهد بود
متاسفانه مسئولین بجای اینکه راه حل معیشتی برای این مشکل ارائه کنند فقط فرزنداوری را پیشنهاد میدهند . اینجانب در شرکتی که مشغول کار هستم و خصوص هم نیست ، حقوق دریافتی بسیاری از پرسنل رو 1500000 تا 2000000 تومان کاهش داده اند و عملا میزان دریافتی با توجه به افزایش حقوق ها همانند پارسال شده است . ضمن اینکه همه چیز نسبت به پارسال چند برابر شده است .
عجب کارشناسان زبده ای داریم عزیزان مردم ازپس یکفرزند برنمیایند ومیذارن بهزیستی وکنارخیابون اونوقت شما بفکر جعمیت جوان ویا نسل تشیع زیاد شود باکدام سازوکار؟ لطفا بیش ازاین برتعداد فقرای کشور نیفزاید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار