بازدید 75178

چند نکته درباره نقش پوست و مو در انتقال ویروس کرونا

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه کروناویروس تا دو سه روز روی پوست زنده می‌ماند، گفت: هر چند از نظر تئوریک ممکن است ویروس از طریق زخم‌های کوچک روی پوست به درون بدن منتقل ‌شود اما تاکنون گزارشی در خصوص ابتلا از این راه نداشته‌ایم.
کد خبر: ۹۷۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 18 May 2020

دکتر آرش یلالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا روی پوست و مو، دو تا سه روز است بنابراین اگر دست آلوده با موی سر برخورد کند و ویروس به سطح مو منتقل شود، این ویروس می‌تواند تا دو سه روز روی مو زنده بماند.

وی افزود: ویروس در هوا وجود ندارد تا با حضور در محیط، لباس ما را آلوده کند اما اگر فرد مبتلا، در فاصله کمتر از یک و نیم متری دیگر افراد قرار بگیرد، امکان آلوده کردن دیگران را دارد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: بیشترین موارد انتقال ویروس کرونا از طریق آلوده شدن دست در برخورد با سطوح اتفاق می‌افتد و شست‌وشوی مرتب دست‌ها، ۷۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا تاثیرگذار است.

یلالی گفت: بنابراین باید از برخورد دست‌ها با صورت به ویژه ناحیه T صورت یعنی در ناحیه چشم‌ها، بینی و دهان جلوگیری شود.

وی افزود: ویروس قابلیت نفوذ از سطح پوست به درون بدن را ندارد هر چند از نظر تئوریک ممکن است ویروس از طریق زخم‌های کوچک روی پوست به درون بدن منتقل ‌شود اما تاکنون گزارشی در خصوص ابتلا از این راه نداشته‌ایم.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه روسری و شال در جلوگیری از آلوده شدن موها تاثیر دارند و به عنوان محافظت‌کننده عمل می‌کنند، گفت: با وجود لزوم شستن مرتب دست‌ها، شستن موها و صورت هر بار پس از بیرون رفتن الزامی نیست. اگر دست‌هایمان با صورت تماس پیدا نکنند یا دست‌ها شسته شده باشند، آلودگی ایجاد نمی‌شود. البته اگر فردی از اماکن شلوغ به منزل برمی‌گردد بهتر است در صورت امکان شست‌وشوی موها و صورت را انجام دهد. در غیر این صورت، پروتکل اصلی نظافت دست‌ها است.

وی عنوان کرد: همچنین توصیه می‌شود لباسی که برای بیرون استفاده می‌شود مجزا از لباس داخل منزل نگهداری شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر