بازدید 30439
سومین شب قدر رمضان با «تابناک»

تا سحر با ذات اقدس احدیت خلوت کنیم

بنا به نقل، یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم، شب قدر است و در بین این سه شب، شب بیست و سوم احتمالش بیشتر است، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «شب نوزدهم شب تقدیر است و شب بیست و یکم، شب بستن و تعیین و احکام است و شب بیست و سوم شب حتمی شدن و امضای آن است.»
کد خبر: ۹۷۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹ 13 April 2023

ویدیو: تا سحر با ذات اقدس احدیت خلوت کنیم

شب قدر، فرصتی بی‌نظیر در ‌سال است که مرتبه‌اش با هیچ شبی برابر نیست و بر‌تر از عمل در هزار ماه است و مقدرات مردمان در چنین شبی برای یک سال و چه بسا یک عمر مشخص می‌شود و چون گمان می‌رود، ممکن است شب قدر، شبی به جز سه شبی که بیش از همه محتمل است، باشد، برخی عرفا یک سال تمام به شب زنده‌داری و راز و نیاز می‌پردازند تا مطمئن شوند در‌ عمرشان دست‌کم یک شب قدر را درک کرده‌اند.

‌آنچه موافق با سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) و روایات امامان معصوم (ع) است، اینکه شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان است و بنا به نقل، یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم‌ و بیست و سوم است و در بین این سه شب نیز شب بیست و سوم احتمالش بیشتر است، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «شب نوزدهم شب تقدیر است و شب بیست و یکم، شب بستن و تعیین و احکام است و شب بیست و سوم شب حتمی شدن و امضای آن است.»

در شب بیست و سوم رمضان، قدر لحظه‌ها را می‌دانیم و تا سحر همراهي‌تان می‌کنیم تا در این شب‌زنده‌داری، خواسته‌هایمان را در محضر ذات اقدس احدیت بگوییم و ائمه هدی به ویژه امام زمان (عج) را واسطه پذیرش خواسته‌هایمان می‌کنیم.

برای چنین شب‌های مبارکی اعمال مشترکی بدین شرح توصیه شده است؛

۱ ـ غسل کردن که بهتر است نزدیک غروب آفتاب باشد و نماز عشا با غسل خوانده شود،
۲ ـ خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از حمد، هفت بار سوره‌ توحید را خوانده و پس از نماز هفتاد بار گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ،
۳ ـ قرآن به سر گرفتن و خدا را به چهارده معصوم (ع) سوگند دادن،
۴ ـ زیارت امام حسین (ع)،
۵ ـ احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر (ص) و معصومین (ع) نقل شده است، هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود،
۶ ـ فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است ‌در هر رکعت پس از سوره‌ مبارک حمد، ده بار سوره‌ توحید خوانده شود،
۷ ـ دعایی از امام زین العابدین (ع) که در مفاتیح الجنان آمده است؛ اللهم انی امسیت لک عبداً... ،
۸ ـ خواندن دعای جوشن کبیر،
۹ ـ طلب آمرزش از خدای متعال و درخواست از خدا برای نیازهای دنیا و آخرت،
۱۰ ـ و ذکر گفتن و صلوات بر محمد و آل محمد ـ علیهم السلام.

همچنین برای شب بیست و سوم رمضان این کارها اختصاصی توصیه شده است؛
1- خواندن سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان‌.
3- خواندن هزار بار سوره قدر.
4- خواندن و تکرار دعای سلامتی امام زمان(عج) اللهم کن لولیک حجة ابن الحسن ... .
5- دعای اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی ... .
6- خواندن قرآن کریم به هر اندازه که توانستیم.
7- خواندن دعای «یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه ... ».

در سومین شب قدر با این مجموعه همراه‌تان هستیم.



سوره روم با صدای عبدالباسط

سوره سی ام قرآن به نام «روم» نامگذاری شده‌ است. مراد از «روم» درواقع روم شرقی یا امپراتوری بیزانس است که بر شام و فلسطین تسلّط داشته. در بعضی از قبایل جزیره‌العرب هم نفوذ و قدرتی به هم رسانیده بود. سوره روم در مکّه نازل شده و شصت آیه دارد. سوره روم را با صدای مرحوم عبدالباسط عبدالصمد از قاریان بزرگ قرآن در مصر می‌شنوید.


سوره عنکبوت با صدای عبدالباسط

سوره عنکبوت سوره ۲۹ از قرآن است و ۶۹ آیه دارد. همانند دیگر سوره‌های مکی، این سوره سخن از مبدأ و معاد، سرگذشت پیامبران پیشین و پیروزی لشکر حق بر باطل دارد. نامگذاری این سوره به دلیل تشبیه به کار رفته در آیهٔ ۴۱ این سوره است که در آن بت‌پرستانی که بر غیر خدا تکیه می‌کنند، به عنکبوت تشبیه شده‌اند که خانه‌اش سست است. سوره عنکبوت را با صدای مرحوم عبدالباسط عبدالصمد از قاریان بزرگ قرآن در مصر می‌شنوید.



دعای جوشن کبیر

دعای جوشن کبیر در بلد الامین و مصباح کفعمی است و آن مروی است از حضرت سید الساجدین از پدرش از جد بزرگوارش حضرت رسول صلی الله علیه و علیهم أجمعین. این دعا را جبرئیل علیه السلام آورد برای پیغمبر صلی الله علیه و آله در یکی از غزوات، در حالی که بر تن آن حضرت جوشن گرانی بود که سنگینی آن بدن مبارکش را به درد آورده بود. پس جبرئیل عرض کرد که یا محمد پروردگارت تو را سلام می‏‌رساند و می‌‏فرماید که بکن این جوشن را و بخوان این دعا را که او امان است از برای تو و امت تو. پس شرحی در فضیلت این دعا ذکر فرموده که مقام نقل تمامش نیست از جمله آنکه هر که آن را بر کفن خویش نویسد حق تعالی حیا فرماید که او را به آتش عذاب کند و هر که آن را به نیت در اول ماه رمضان بخواند حق تعالی او را روزی فرماید لیلة القدر و خلق فرماید برای او هفتاد هزار فرشته که تسبیح و تقدیس کنند خدا را و ثوابش را برای او قرار دهند پس فضیلت بسیار نقل کرده تا آنکه فرموده و هر که بخواند او را در ماه رمضان سه مرتبه حرام فرماید حق تعالی جسد او را بر آتش جهنم و واجب فرماید برای او بهشت را و دو ملک بر او موکل فرماید که حفظ کنند او را از معاصی و در امان خدا باشد مدت حیات خود و در آخر خبر است که جناب امام حسین علیه السلام فرمود وصیت کرد پدرم علی بن ابی طالب صلوات الله علیه به حفظ این دعا و آنکه بنویسم آن را بر کفن او و تعلیم کنم آن را به اهل خود و ترغیب کنم ایشان را به خواندن آن و آن هزار اسم است و در آن است اسم اعظم فقیر گوید که از این خبر دو چیز مستفاد می‏شود. دعای جوشن کبیر را با صدای محسن فرهمند در «تابناک» می شنوید.



حیدر حیدر ؛ محمود کریمی

نوای حیدر حیدر را با صدای محمود کریمی، همزمان با ایام شهادت علی (ع) می‌شنوید.
 
 

سیل گناه با نوای محمود کریمی

نماهنگ «سیل گناه» را با نوای حاج محمود کریمی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در «تابناک» می‌شنوید: از گنه دم به دمم آتش طوفنده شدم / هم شدم از توبه خجل / هم ز تو شرمنده شدم... . 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل